Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Ser hunden eller katten min farger?

8790956[/snapback]

Ja, men ikke så mye som oss.

 

 

Jeg matte soke pa nytt ihvertfall.Men det er jo lenge siden? :O

 

(eller kanskje det er den nye reformen?)

8796995[/snapback]

 

Ja, man må søke. Det gjorde jeg i vinter. Det jeg lurte på var om man på vgs måtte i sommer bekrefte at man vil takke ja til plassen på skolen, sånn som i 10-ende? Må man inn på vigo.no og bekrefte ja? Hvis det er tilfelle: Jeg har ikke samlet på lappen om passord/brukernavn fra brevet vi fikk i vinter...

 

Edit: Tusen takk for svar, DemoniZer! :)

 

Ennå evig takknemlig for flere svar :)

8797065[/snapback]

Du må takke ja til plassen. Fikk du ikke spørsmål om du ville takke ja via sms når du søkte?

 

 

 

Når er det posten stenger??

8797314[/snapback]

Når det kommer en moderator luskende forbi.

 

 

Hvis man ikke spiser på lenge, hva er det kroppen tærer på først da? Er det fettet? Vil i så fall en overvektig person klare seg lenger uten mat, enn en som er tynn?

8797291[/snapback]

Lengst: Overvektig med lavt energiforbruk

I midten: Overvektig med høy energiforbruk eller tynn med lav energiforbruk

Kortest: Tynn med enormt energiforbruk.

 

Som regel vil tynne folk ha lavere energiforbruk, men ikke alltid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som regel vil tynne folk ha lavere energiforbruk, men ikke alltid.

8805315[/snapback]

 

Vil ikke mer lubne folk ha lavere energiforbruk en tynne? Sånn rent logisk sett?

 

Jeg har ihvertfall en voldsom forbrenning (= energiforbruk?) og veier ikke stort mer enn 60-og-et-par kilo.

Lenke til kommentar
Spiser masse junkfood, trener ikke, men vekta forandrer seg ikke, går bare nedover hvis jeg skal spise sunt. Veier rundt 70-75 kg. Så forbrenning varier stort.

8805476[/snapback]

 

Varierer nok en hel del med gener ja.

 

Så er vi gutter litt heldigere enn det motsatte kjønn! :ph34r:

Lenke til kommentar
er det sant at hvis man salter jorda, så vokser det aldri noe der igjen? hørte det på The Simpsons.... :)

8800635[/snapback]

I og med at store deler av flatbygdene i Norge (og sentrale deler av Kanada) engang var under saltvann og idag er fruktbare jordbruksområder, vil jeg være forsiktig med å si aldri. Siden salt er svært løselig i vann, vil det raskt vaskes ut av jordsmonnet.

8801021[/snapback]

 

 

men kan man for eks. salte jorda årlig, og hindre at planter vokser?

8801088[/snapback]

Det varierer hva planter tåler av salt, se f.eks. denne artikkelen. Mange vanlige planter vil ikke like salt.
Lenke til kommentar
Når jeg ser ut av vinduet mitt nå mot ca. nordvest, ser jeg et ganske skarpt lys på himmelen. Ville trodd om det var en stjerne om jeg kunne sett andre stjerner, men det ser jeg ikke, det er for lyst nå. La merke til det i går også. Jeg regner med at det er en planet? Hvilken?

8801217[/snapback]

I nordvest (merk at E og W er omvendt fra det vanlige, dette er ment å sees nedenifra) ser du en et gult symbol: saturn.gif Det er planeten Saturn.

post-41695-1181229474_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Om proteiner og aminosyrer hører under der, så.

 

Man kan jo dele opp organiske karbonmolekyler i hydrokarboner, karbohydrater og molekyler med nitrogen, hydrogen, oksygen og karbon. Tenker at den siste måten må ha et navn?

8805217[/snapback]

 

Det finnes mange flere undergrupper av organiske stoffer enn det du nevner der. jeg tror personen som nevnte amider, har rett, da disse stoffene har den funksjonelle gruppen som vistes på tegningen i innlegget, med nitrogen og karbonyl ( en O bundet til C ).

Lenke til kommentar

Om proteiner og aminosyrer hører under der, så.

 

Man kan jo dele opp organiske karbonmolekyler i hydrokarboner, karbohydrater og molekyler med nitrogen, hydrogen, oksygen og karbon. Tenker at den siste måten må ha et navn?

8805217[/snapback]

 

Det finnes mange flere undergrupper av organiske stoffer enn det du nevner der. jeg tror personen som nevnte amider, har rett, da disse stoffene har den funksjonelle gruppen som vistes på tegningen i innlegget, med nitrogen og karbonyl ( en O bundet til C ).

8806394[/snapback]

Ok, men disse blir ikke sett på som like åpne, og blir ikke nevnt i min lærebok i hvert fall.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner meg ikke så mye strukturformler og slikt, men jeg mener i hvert fall molekyler som KUN inneholder karbon, hydrogen, nitrogen og oksygen. De skal være en gruppe under organiske stoffer.

8805386[/snapback]

Det kan være utrolig mye rart.

 

Vi kan snakke aminer, amider, sykliske forbindelser med karbonylgrupper, nitrogrupper osv.

 

Jeg har nettopp gjennomført kurset i organisk kjemi på NTNU. Kan ikke huske å ha hørt noen fellesbetegnelse på stoffer som inneholder de overnevnte atomene.

Lenke til kommentar
Hvorfor er afrikanere sorte og eskimoer hvite? Sorte ting absoverer jo lys bedere, og gjør det om til varme og i afrika så er jo ikke varme en mangelvare, mens hvite ting reflekterer, og i eskimoer som bor i nord trenger jo varme.

8806533[/snapback]

Nettopp.

 

Det at mørkt absorberer lyset bedre, betyr at færre av de skadelige UV-strålene trenger igjennom til de dypereliggende hudlagene, og dermed gjør mindre ugagn.

Omvendt får eskimoene mer sollys, slik at de også kan produsere D-vitaminer, hvilket huden gjør ved eksponering for sollys.

Lenke til kommentar
Det kan være utrolig mye rart.

 

Vi kan snakke aminer, amider, sykliske forbindelser med karbonylgrupper, nitrogrupper osv.

 

Jeg har nettopp gjennomført kurset i organisk kjemi på NTNU. Kan ikke huske å ha hørt noen fellesbetegnelse på stoffer som inneholder de overnevnte atomene.

8806552[/snapback]

Ok, men blir da riktig å si karbohydrater også, som en betegnelse på stoffene med karbon, hydrogen og oksygen?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...