Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Hvorfor er afrikanere sorte og eskimoer hvite? Sorte ting absoverer jo lys bedere, og gjør det om til varme og i afrika så er jo ikke varme en mangelvare, mens hvite ting reflekterer, og i eskimoer som bor i nord trenger jo varme.

8806533[/snapback]

Hudfarven her er pga. pigmentet melanin.

 

Om noe er svart så absorberer det lys. Varme, derimot, kan godt være i form av infrarød stråling, i sollys er den på en bølgelengde rundt 1 um, mens synlig lys er fra 0,4 - 0,7 um.

 

Om noe er svart (for alle bølgelengder) er evnen til å absorbere stor, men der er også emissiviteten, dvs. evnen til selv å stråle ut varme. En med mørk hud vil i skyggen bli mer avkjølt ved strålingstap enn en med lys hus. I sollys er det omvendt.

 

Dvs. at en eskimo vil tape mindre varme ved stråling enn en afrikaner. I dette tilfellet kommer også andre effekter inn, bl.a. underhudsfett med mer.

 

Konklusjon: vi er tilpasset miljøet, og kan fortsette å tilpasse oss.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, jeg lurer på en ting, hvis noen vet svaret... :p

Hvorfor kommer bølger parallellt inn mot strender?

8806708[/snapback]

 

Hva mener du med paralellt? At de ikke kommer på skrå, eller at alle kommer med samme vinkel? Kommer helt an på kilden. Vanligste er jo vind, ofte lenger ute på havet, også kan det komme en ferje eller en annen stor båt og lage andre bølger. Disse vil da krysse hverandre.

Lenke til kommentar
Ok, men blir da riktig å si karbohydrater også, som en betegnelse på stoffene med karbon, hydrogen og oksygen?

8806719[/snapback]

På en måte.

 

Glukose: ------------------------------------------------- Fruktose:

glucose.giffructose.gif

 

Dette er to av de mest kjente karbohydratene. Det som kjennetegner de er at de inneholder flere keto/aldehyd(ikke på disse to)-grupper samt mange alkoholgrupper. Karbohydrater er vel strengt tatt bare et trivialnavn som man setter på stoffer som inneholder disse gruppene.

Lenke til kommentar
Hei, jeg lurer på en ting, hvis noen vet svaret... :p

Hvorfor kommer bølger parallellt inn mot strender?

8806708[/snapback]

 

Hva mener du med paralellt? At de ikke kommer på skrå, eller at alle kommer med samme vinkel? Kommer helt an på kilden. Vanligste er jo vind, ofte lenger ute på havet, også kan det komme en ferje eller en annen stor båt og lage andre bølger. Disse vil da krysse hverandre.

8806763[/snapback]

_______________________

 

_______________________

 

To parallelle linjer.

Lenke til kommentar
_______________________

 

_______________________

 

To parallelle linjer.

8806792[/snapback]

 

Altså mitt alternativ nr 2 i første setning. Jeg har fullført grunnskolen, men takk for omtanken. Det jeg mente å spør om var om han mente at bølgene var parallelle i forhold til hverandre eller parallelle i forhold til strandlinjen.

Endret av Steffenm
Lenke til kommentar
Hvorfor er det sånn at vi som oftest nesten roper når vi f.eks har hodetelefoner på oss og skal snakke samtidig som vi hører på musikk e.l. :p

8806781[/snapback]

 

Fordi du må overdøve hodetelefonene for å høre deg selv snakke.

 

Jeg har opparbeidet meg en høre-på-musikk-stemme som er like kraftig som den jeg bruker til vanlig, bare å beherske seg :p

Lenke til kommentar
Hei, jeg lurer på en ting, hvis noen vet svaret... :p

Hvorfor kommer bølger parallellt inn mot strender?

8806708[/snapback]

Hvis bølgen i utgangspunktet kommer skrått på strandlinjen, vil den delen av bølgen som er nærmest land bremses. Bølger går nemlig saktere jo grunnere det er.

Den andre enden, som er på dypt vann, vil gå raskere enn den som er på grunna.

Det vil si at den ene enden beveger seg raskere enn den andre enden, og dermed "svinger" bølgen alltid inn mot stranden.

Lenke til kommentar
Hei, jeg lurer på en ting, hvis noen vet svaret... :p

Hvorfor kommer bølger parallellt inn mot strender?

8806708[/snapback]

Hvis bølgen i utgangspunktet kommer skrått på strandlinjen, vil den delen av bølgen som er nærmest land bremses. Bølger går nemlig saktere jo grunnere det er.

Den andre enden, som er på dypt vann, vil gå raskere enn den som er på grunna.

Det vil si at den ene enden beveger seg raskere enn den andre enden, og dermed "svinger" bølgen alltid inn mot stranden.

8806998[/snapback]

 

Det blir ganske feil å si at bølgen "svinger". Det at det blir grunnere fører til at bølgemediet vil få en gradvis forandring, som igjen fører til at bølgene gradvis blir brutt inn mot stranden. Altså inn mot innfallsloddet, før de til slutt treffer stranden vinkelrett.

 

Nå som vi først prater om bølgene kan vi jo også nevne at det at bølgene går tregere på grunt vann enn på dypt vann fører til at bølgene får brenninger. Bølgetoppene får altså større fart enn bølgedalene.

 

Kan legge inn en figur av bølgebrytning om det er nødvendig, så blir det kanskje litt enklere å skjønne.

Endret av Road11
Lenke til kommentar

Det blir ganske feil å si at bølgen "svinger". Det at det blir grunnere fører til at bølgemediet vil få en gradvis forandring, som igjen fører til at bølgene gradvis blir brutt inn mot stranden. Altså inn mot innfallsloddet, før de til slutt treffer stranden vinkelrett.

 

8807168[/snapback]

 

Siden vi er i det kverulerende hjørnet, får jeg presisere at det ikke er feil å si at bølgen "svinger". Men det er feil å si at bølgen svinger.

Dette kalles popularisering.

 

Ellers har du rett :tease:

Lenke til kommentar
På en måte.

 

Glukose: -------------------------------------------------      Fruktose:

glucose.giffructose.gif

 

Dette er to av de mest kjente karbohydratene. Det som kjennetegner de er at de inneholder flere keto/aldehyd(ikke på disse to)-grupper samt mange alkoholgrupper. Karbohydrater er vel strengt tatt bare et trivialnavn som man setter på stoffer som inneholder disse gruppene.

8806791[/snapback]

Så alkoholer og fett vil kunne falle under kategorien karbohydrater?

Lenke til kommentar

Apropos bindingstid og sånn. Noen ganger får man pop-ups som gjelder ting som å kjøpe noen bøker eller noe. Her er en greie: http://uk.getit4u.com/v2/campaigns/no/fram...=$xsmemid#

 

Hvis man leser betingelsene så kan man avslutte når som helst. Det er alltid tilbud på første greie. 40 kroner for en illustrert vitenskap samt en mp3 spiller f. eks.

 

Kan jeg ikke bestille denne gjenstanden for så å ta den første boksen som er gratis og ringe de å si at jeg ikke gidder? Da tjener jeg jo noe helt sykt!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Og jeg liker følelsen av å ta på papir. Å banke litt i bøker. Noen andre som liker den følelsen?

8808423[/snapback]

Ja, jeg liker følelsen. Du føler deg sterk der du står og "har kontrollen" over denne lille mengden med informasjon.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...