Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Hvorfor har det seg sånn at det kan danne seg is på veien selv om det er plussgrader? :hmm:

7649532[/snapback]

 

Underkjølt regn. Vann kan bare danne is om det er urenheter i vannet, og om vannet i en sky er helt rent, vil det ikke fryse før det blir forurenset, selv om det er kaldere enn null.

 

Ikke sikkert du bør regne med at det er riktig, men. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Hvorfor har det seg sånn at det kan danne seg is på veien selv om det er plussgrader? :hmm:

Underkjølt regn. Vann kan bare danne is om det er urenheter i vannet, og om vannet i en sky er helt rent, vil det ikke fryse før det blir forurenset, selv om det er kaldere enn null.

Ikke sikkert du bør regne med at det er riktig, men. :)

Det blir vel litt feil? Vann kan da fryse om det er helt rent, men frysepunktet er kanskje litt forskjellig fra urent vann (mener da jeg). Dessuten spurtes det om hvorfor vann kan fryse når det er plussgrader, og jeg tror jeg vet svaret på det: Asfalten kan ha en lavere temperatur en lufta som omgir oss i vår "høyde", og hvis det da kommer ned veldig kaldt vann fra skyene vil det fryse når det treffer bakken, selv om luften er over frysepunktet. Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Når jeg brenner stearinlys, så kommer det en flamme.

Den er blå helt nede, og mesteparten gul.

Jeg har hørt at det gule er karbonatomer som gløder.
Finnes det noen diagram\skjerma, som fortelle hvor varmt det er når det er gul flamme ?

Ja. En tar utgangspunkt i "black body"-strålingsmodellen, og modifiserer for emissiviteten i de relevante bølgelengdene. Ofte er 100 prosent emissivitet grei nok til et brukbart overslag.

http://www.uwgb.edu/dutchs/CosmosNotes/spectra.htm

blkbody.gif

Og har alt som brenner(enter det er klær eller gasser) samme farge ved samme temperatur ?

7647711[/snapback]

Ikke alt, bare det som har samme "black body"-emissivitet.

Lenke til kommentar
Hvorfor har det seg sånn at det kan danne seg is på veien selv om det er plussgrader? :hmm:

Underkjølt regn. Vann kan bare danne is om det er urenheter i vannet, og om vannet i en sky er helt rent, vil det ikke fryse før det blir forurenset, selv om det er kaldere enn null.

Ikke sikkert du bør regne med at det er riktig, men. :)

Det blir vel litt feil? Vann kan da fryse om det er helt rent, men frysepunktet er kanskje litt forskjellig fra urent vann (mener da jeg). Dessuten spurtes det om hvorfor vann kan fryse når det er plussgrader, og jeg tror jeg vet svaret på det: Asfalten kan ha en lavere temperatur en lufta som omgir oss i vår "høyde", og hvis det da kommer ned veldig kaldt vann fra skyene vil det fryse når det treffer bakken, selv om luften er over frysepunktet.

7649894[/snapback]

 

Vet ikke helt hvordan det er med is, men snø lages i hvert fall slik; det starter med et lite støvkorn som vannet samler seg på, og så bare blaller det på seg. er det veldig fuktig, kan til og med snøfnugg klistre seg sammen (store flak). Er det kaldt = små flak. Og siden det aldri er støvfritt oppover i atmosfæren, får vi som regel alltid snø når det er kaldt nok.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Vet ikke helt hvordan det er med is, men snø lages i hvert fall slik; det starter med et lite støvkorn som vannet samler seg på, og så bare blaller det på seg.
Joda, men vann vil alltid fryse selv om det er helt rent. Helt rent vann i -273 grader vil ikke være flytende ;)
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Om vi mennesker hadde kunnet sett flere farger (over i UV og sånn), hvordan ville vi sett på disse "fargene" da? Hvordan ville øynene registrert det?
Blir som å spørre en blind person hvordan han tror fargen grønn ser ut, hvordan en døv person tror lyder ville vært (snakker da om personer som har det medfødt). Ingen kan vite dette, og jeg tror ikke at det vil hjelpe å forske på det heller. Er du blind så er du blind, samme hvor mye folk forteller deg hvordan grønn ser ut vil du fortsatt ikke kunne "se" det i hodet. Vi er "medfødt blinde" for lys utenfor grensene våre (tror det er noen som kan se noe IR-lys og sånt), og kan derfor ikke forestille os hvordan det ville sett ut.
Lenke til kommentar
Om vi mennesker hadde kunnet sett flere farger (over i UV og sånn), hvordan ville vi sett på disse "fargene" da?
Noen kan det allerede.
Hvordan ville øynene registrert det?
På samme måte som ellers: fotoner bryter molekyler i en fotokjemisk prosess som igjen resulterer i et nervesignal. Endring i dette molkylet kan gi deg syn i nært infrarødt. Fjerner du linsen i øyet (evt. erstatter med gammeldags kunstig linse uten UV-filter, så kan du se UV (ultrafiolett).
Er vanskelig å forestille seg hva det ville sett ut som.
De ser det som en slags farve, der nær-IR blir en slags rødfarve, og UV blir blålig.
Noen som har "forsket" på det noen gang?

7652561[/snapback]

Ja.
Lenke til kommentar
Hvorfor har det seg sånn at det kan danne seg is på veien selv om det er plussgrader? :hmm:

7649532[/snapback]

Det kan rett og slett være frost i bakken som ikke hat tint enda. En dag med plussgrader er som regel ikke nok tl å tine opp bakken hvis det har vært et par dager eller netter med frost.

 

Når det gjlder underkjølt vann som det har vært snakk om så kan temperaturen i tåke og skyer havne et godt stykke under 0 °C uten at vanndråpene fryser. Dette kalles underkjølt vann. Når de underkjølte vanndråpene kommer i kontakt med partikler (krystallisasjonskjerner), fryser de umiddelbart. Underkjølte tåkedråper vil legge en isglasur over terrenget.

Tilsvarende kan skje med større dråper som regndråper. I USA er det mere vanlig mer is-stormer, da kommer det store mengder undekjølt vann og f.eks trær og kraftledninger knekker som fyrstikker etterhvert som det dannes tunge islag på ledninger og greiner.

 

Omvendt kan man også klare, dvs varme opp vann til over hundre grader uten at det koker. Kan man flaks/uflaks så kan fenomenet observeres i en vanlig mikrobølgeovn. En kopp med vann kan varmes opp til over kokepunktet så lenge den står helt i ro. Tar man i koppen eller slipper noe oppi koker vannet voldtsomt og bruser over.

Lenke til kommentar
Nei det er klart! :p Vann - H2O - fryser ved 273 kelvin. Meget sikker på at dette gjelder rent vann, det er i hvert fall smeltepunktet for vann!

7652540[/snapback]

273 kelvin = -0.15 grader Celsius ;)

7653073[/snapback]

 

Helt riktig, og om du vil være så presis, kan jeg jo for eksempel svare med at vann faktisk fryser ved 273.15 K, og koker ved 373.1339 K (99.984 C). ;)

 

exOn:

Du svarer jo ikke på spørsmålet, bare uttdyper det jeg vet allerede ;) Takk Codeman_Paragon =)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Hva er alle disse thumbs.db filene jeg finner overalt for?
Cache-filer for forhåndsvisning i XP. Dersom du har en mappe med bildefiler og du har satt mappevisning til Thumbnails vil bildene lagres i Thumbs.db for raskere visning neste gang (snakker da altså om forhåndsvisningsbildene). Er forøvrig mulig å slå av dette, husker ikke hvordan jeg gjor det. Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...