Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Hvis friksjonen i et rom er overalt lik null, og rommet er skjevt. Vil man da skli i lysets hastighet?

7657625[/snapback]

Nei, men tyngdekraften vil aksellerere personen som om han var i fritt fall uten luft. (Nå forutsetter jeg null luftmotstand i dette rommet også.) Men aksellerasjonen skjer ikke loddrett men langs den skrå flaten (gulvet?). Dersom gulvet er vannrett i forhold til tyngdekraften så får man ingen aksellerasjon langs gulvet fordi tyngdekraften ikke virker langs gulvet, men på tvers av gulvet. Dersom gulvet er 45 grader på skrå så vil man aksellerere med roten av 2 * g langs gulvet.

7657987[/snapback]

Aha. Tenkte aldri på at tyngdekraften skal taes i betraktning. Det du forklarer er jo bare logisk. Gah.

 

Simen1 saves the day nok en gang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
To spørsmål.

 

Hvordan blir f.eks en hjernesvulst operert bort? Det er da ikke bare-bare å åpne opp hjernen for å finne tak i den?

Slik jeg har fått det beskrevet, er det godt egnet til å begynne en diett. For de som ikke sliter med etterdønninger av juleribbe:
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Er det på overflaten, kan en bruke skalpell, men sitter det dypt inni kan en stikke inn et slags rør og på en måte suge ut svulstmassen. En lege som beskrev dette sa at det er overraskende hvor mye en kan ta ut uten at det merkes drastisk på pasienten. Det er ikke alle deler av hjernen en bruker denne metoden, og enkelte typer kan ikke opereres. En artikkel mer mer informasjon finner du her: http://www.aacr.org/home/public--media/for...ain-cancer.aspx

Hvis friksjonen i et rom er overalt lik null, og rommet er skjevt. Vil man da skli i lysets hastighet?

7657625[/snapback]

Nei. En vil bare aksellerere uten friksjonstap.

 

En kan aksellerere opp mot, men ikke til, lyshastigheten i vakuum. Dette åpner for 2 hull i denne "loven":

- en kan smadre inn i et materiale med en lyshastighet som er lavere enn inngangshastigheten. Dette er fatalt. Mer detaljer på Wikipedia.

- det er ingenting som sier en ikke kan bevege seg over lyshastigheten, ref tachyoner. En sliter likevel med kausalitet.

Lenke til kommentar

Lurer på hvorfor forumet går treigere og treigere jo lengre jeg er innpå. Alt går alltid fint og greit når jeg først logger på, men etter 15-20 min begynner det å henge seg opp og komme med tull om at siden ikke kan vises. Gjelder ikke internett generelt, bare forumet.

 

Hva er dette for noe?

Lenke til kommentar

Lurer på hvorfor forumet går treigere og treigere jo lengre jeg er innpå. Alt går alltid fint og greit når jeg først logger på, men etter 15-20 min begynner det å henge seg opp og komme med tull om at siden ikke kan vises. Gjelder ikke internett generelt, bare forumet.

 

Hva er dette for noe?

7659888[/snapback]

 

Har du lest første post? :)

 

Spm: Hva er egentlig fisjon og fusjon??

Endret av Selvin
Lenke til kommentar
Kan noen forklare hva 'good cop, bad cop' går ut på?

7660757[/snapback]

Si at du sitter i avhør og en slem politimann kommer og kjefter og beskylder deg for en masse.

så kommer det en sympatisk politimann og viser at han er forståelsesfull og vil prøve å forhandle fram en avtale for deg.

fordi du vil ha med han snille politimannen å gjøre og av frykt for å måtte møte han slemme politimannen igjen vil du betro deg til han snille.

 

Good cop, bad cop

Lenke til kommentar
Selv om politiet ofte kjører bad cop/bad cop og bruker luretriks som "Kompisen din tysta på deg", hevder at strafferammen er langt høyere enn den er og "Vi har bevis på at det er deg, vi kan godt vente til rettssaken". :>

7660948[/snapback]

Selv om, så ?

Lenke til kommentar

Jeg lurer på i hvilken fart en bil må kjøre for å holde bensinforbruket lavest over en lengst mulig strekning.

Dvs, kjører du sent, betyr det at du holder motoren i gang for en lenger tidsperiode, som i seg selv tapper bensin. Kjører du for fort blir bensinforbruket høyere på grunn av luftmotstanden. Jeg er klar over at det fins aerodynamiske forskjeller mellom forskjellige biler, men sånn ca ved hvor mange km/t går den gyldne middelvei for å komme lengst mulig? :)

Lenke til kommentar
Vil det noen gang bli mulig og reise i lysets hastighet??

7657190[/snapback]

Lysets hastighet er 299 792 458 m/s, så svaret sier seg vel egentlig selv. ;)

7657203[/snapback]

 

 

 

HAHA, der tar du grundig feil. Folk antar jo at man snart kan reise ut i rommet (offentligheten).

 

Nylig kræsjet en sonde inn i en asteroide og den gikk i 225 000 km/t ergo 225 000 000 m/s.

 

Hev det med 75 000 km/t mer og putt mennesker i sonden eller lignende fartøy og Vips så er det mulig.

 

PWNED

Lenke til kommentar
Nylig kræsjet en sonde inn i en asteroide og den gikk i 225 000 km/t ergo  225 000 000 m/s.

7661801[/snapback]

Eh... Hvordan får du til det? :ermm:

 

Jeg tenker det er du som tar grundig feil. Lysets hastighet er 299 792 458 m/s som igjen er 1 079 252 848,8 km/t.

Endret av Mr. Crowley
Lenke til kommentar
HAHA, der tar du grundig feil. Folk antar jo at man snart kan reise ut i rommet (offentligheten).

 

Nylig kræsjet en sonde inn i en asteroide og den gikk i 225 000 km/t ergo  225 000 000 m/s.

 

Hev det med 75 000 km/t mer og putt mennesker i sonden eller lignende fartøy og Vips så er det mulig.

 

PWNED

7661801[/snapback]

Lol her må noen følge med i mattetimene gitt.

 

1km/t = 1000m pr time.

1 time er 60sekunder x 60 minutter altså 3600sekunder

1km/t blir da 1000m/3600s eller altså 1m pr 3,6sekund

 

Deler vi da 225 000 på 3,6 får vi da 62 500 m/s som var farten sonden krasjet i asteroiden med.

 

Lyset beveger seg en smule fortere enn dette. Faktisk over 4796 ganger så raskt.

 

Lyset går som du sier i 299,792,458m/s men det blir jo da nødvendigvis 1,079,252,848.8 km/t og ikke 299000km/t som du vil frem til.

 

Tror noen må trekke "PWNED" sin tilbake......

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...