Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Snø dannes på vei ned fra skyene.

 

Vannet fryser.

Når det hagler faller vel regnet så fort net at det ikke når å bli flak?

 

____

 

Åssen i helvette blir man kvitt influensa?

7638771[/snapback]

Alltid trodd at haggel var regn som hadde blåst opp igjen (før det traff bakken selvfølgelig) og så frøset. Aner ikke hvor jeg har det fra, er sånt jeg bare har "visst" siden jeg var sånn rundt 5-6 år. Har jeg hatt feil alle disse år :cry: ?

7640912[/snapback]

 

Du mener vel ikke sånn blåst opp som i oppblåst, men altså at regndråpene i skyene blir blåst opp, fryser, faller ned, blir blåst opp igjen, fryser og faller ned igjen, x antall ganger. Jo flere ganger jo større blir haglene (haggelet?).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-XHLacM

Hva heter han "skada/handicappa-personen" som sitter i elektrisk rullestol, har en dings som "snakker" for han, somregel kledd i dress og skal være smart?

Lenke til kommentar

Hvordan er koreanske navn bygget opp?

Ta for eksempel FNs nye generalsekretær, den sørkoreanske Ban Ki-Moon, hans navn består, som de fleste andre koreanske navn, av ett enkelt navn, og ett dobbelt navn (med binnestrek imellom). Hva er etternavn, og hva er fornavn, det vil si, er det ett enkelt fornavn etterfulgt av ett dobbelt etternavn? Er det omvendt, eller er det et helt annet system?

Har også sett koreanske navn som er skrevet med dobbeltnavnet før enkelt navnet, er det det samme som vi i enkelte sammenhenger skriver etternavnet før fornavnet (Eksempel: Johansen, Jan)? I så fall hva, er vanelig/offisiell måte å skrive navnet på, fornavnet før etternavnet, eller omvendt?

Jeg er altså ute etter litt generell info om koreanske navn, all hjelp vill bli satt stor pris på.

 

Edit: La til en håndfull kommaer, skulle sikkert, som alltid ha lagt til en klype punktumer og, men da hadde jo ødelagt alle de voldsomt lange setningene som i bestefall er avbrutt av ett komma her og der, så denne gangen ei.

Der klarte jeg jo å understreke min fascinasjon for lange setninger, ved å skrive nok en lang setning.

Endret av Bruckiania
Lenke til kommentar

Har to adopterte søstre fra Sør-Korea, hun ene het Park Jung He, der Park var familienavnet (etternavnet) og Jung He var det vi ville sett på som fornavn (betyr forresten vakker glede). Hun andre hadde akkurat samme oppbygningen, men husker faktisk ikke hva navnet hennes var.

 

edit; hun het Jun Hye Won (Jun var familienavnet).

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar
Gjest medlem-118469

Ville dere si det er usunt å skifte døgnet?

Altså at man legger seg/står opp mye senere, enn vanlig?

 

Det er bare en diskusjon jeg og en i klassen min har. - Jeg mener det ikke er usunt: Det som er usunt, er om du får for lite søvn, ikke om du endrer søvnrytmen. o.o

 

Noen som vet? o.o

Lenke til kommentar
Har to adopterte søstre fra Sør-Korea, hun ene het Park Jung He, der Park var familienavnet (etternavnet) og Jung He var det vi ville sett på som fornavn (betyr forresten vakker glede). Hun andre hadde akkurat samme oppbygningen, men husker faktisk ikke hva navnet hennes var.

 

edit; hun het Jun Hye Won (Jun var familienavnet).

7643574[/snapback]

Takk for svar.

Vet du om det å skrive familienavnet før fornavnet er den vanelige/offisielle måten?

Når koreanere snakker vanelig seg imellom, er det da vanelig å omtale personer med kun fornavn, eventuelt kun familienavn, eller hele regla?

Endret av Bruckiania
Lenke til kommentar

Er ganske så sikker på at det er den formen som er den offisielle måten (siden det var det som sto i adopsjonspapirene), og tror også det er den vanlige måten å oppgi navnet sitt på om man skal presentere seg ved fult navn. Til daglig tror jeg nok ikke de bruker familienavnet, men bare det vi ser på som fornavn (som her kommer til slutt), men dette vet jeg ikke, da det er noe jeg har kommet frem til selv ut i fra koreanske filmer.

Lenke til kommentar
Ville dere si det er usunt å skifte døgnet?

Altså at man legger seg/står opp mye senere, enn vanlig?

 

Det er bare en diskusjon jeg og en i klassen min har. - Jeg mener det ikke er usunt: Det som er usunt, er om du får for lite søvn, ikke om du endrer søvnrytmen. o.o

 

Noen som vet? o.o

7643628[/snapback]

 

Mange mennesker er vant med en døgnrytme som de må følge. Blir denne rytmen forstyrret, kan en oppleve å bli mer stresset og aggresiv. Kroppen vår er veldig følsom for endring av søvnrytme. Krysser vi over flere tidssoner, vil det faktisk ta kroppen over 3 uker for å bli vant til den nye døgnrytmen. Kroppen vår blir med andre ord unødvendig stresset og kan gi bivirkninger som hodepine, søvnvansker og for tidlig aldring av huden.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-118469
Ville dere si det er usunt å skifte døgnet?

Altså at man legger seg/står opp mye senere, enn vanlig?

 

Det er bare en diskusjon jeg og en i klassen min har. - Jeg mener det ikke er usunt: Det som er usunt, er om du får for lite søvn, ikke om du endrer søvnrytmen. o.o

 

Noen som vet? o.o

7643628[/snapback]

Mange mennesker er vant med en døgnrytme som de må følge. Blir denne rytmen forstyrret, kan en oppleve å bli mer stresset og aggresiv. Kroppen vår er veldig følsom for endring av søvnrytme. Krysser vi over flere tidssoner, vil det faktisk ta kroppen over 3 uker for å bli vant til den nye døgnrytmen. Kroppen vår blir med andre ord unødvendig stresset og kan gi bivirkninger som hodepine, søvnvansker og for tidlig aldring av huden.

7643776[/snapback]

Aha, takk. ^^

 

Men liksom, om man legger seg/står opp sent hver dag, i en lang periode, er det ikke usunt, vel? o.o

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Jeg vil ha ett navn på en person, som er ganske kjent. Skal prøve å forklare så godt jeg kan hva jeg vet om han, så kanskje dere kan gi meg navnet.

 

Har sett at flere personer går med t skjorter med han karn avtrykt på. Tror han er fra Sør-Amerika eller no. Var ikke mye informasjon jeg kunne gi, men jeg vet desverre ikke mer.

Endret av medlem-105082
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...