Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har ganske lenge lurt på hvordan i allverden folk setter opp slike store bygningskraner lignende denne.

 

Er der lifter som er så store at de rekker opp? Fordi mange slike kraner er vanvittig høye.

6622056[/snapback]

Slik jeg har sett det så "heiser" kranen seg selv opp.

 

Den begynner med "basic" som er "understellet", dette blir vel kjørt bort og satt på plass med andre kraner.

 

Så begynner morroa. En lengde blir satt på, så heises/dyttes av sylindre på neste.... Osb.

 

 

Andre kraner bretter seg ut. Brett et ark flere ganger i "samme retning" og brett det ut igjen, slik fungerer noen kraner.

 

PS: Ikke ta alt for gullmunn, jeg er bare 70% sikker på dette.

Lenke til kommentar

Og nå over til noe helt annet:

 

Fødselsnummer...

 

Hva er det satt i sammen av? Og hva kan det brukes til?

 

Gutter og jenter, det første spørsmålet kan jeg gi dere svaret på. Et fødselsnummer er et nummer som er satt i sammen av to deler. Den første delen angir fødselsdatoen, og den andre delen består av et personnummer.

 

Greit nok.

 

Men! Nå kommer det vanskelige. Hva kan dette nummeret brukes til om det skulle komme i gale hender? Jeg hører tritt og ofte at hva jeg enn gjør så må jeg ikke gi fødselsnummeret/personnummeret mitt til noen! Om det da ikke er høyest nødvendig å oppgi det... Men hva kan skje hvis jeg mot all formodning gjør det? Snakker vi om jordens undergang her, eller?

 

 

 

En liten digresjon: Er det noen som vet hva "vær så god" er på fransk?

 

Klemz og koz :)

Lenke til kommentar
Jeg har ganske lenge lurt på hvordan i allverden folk setter opp slike store bygningskraner lignende denne.

 

Er der lifter som er så store at de rekker opp? Fordi mange slike kraner er vanvittig høye.

6622056[/snapback]

Slik jeg har sett det så "heiser" kranen seg selv opp.

 

Den begynner med "basic" som er "understellet", dette blir vel kjørt bort og satt på plass med andre kraner.

 

Så begynner morroa. En lengde blir satt på, så heises/dyttes av sylindre på neste.... Osb.

 

PS: Ikke ta alt for gullmunn, jeg er bare 70% sikker på dette.

6623716[/snapback]

Ja, kranen jekker seg selv opp og det settes inn et nytt stykke osv osv.

 

her blir det forklart tydelig:

http://ravenelbridge.net/wrapper.php?apr_0...east_crane.html

Lenke til kommentar
Men! Nå kommer det vanskelige. Hva kan dette nummeret brukes til om det skulle komme i gale hender? Jeg hører tritt og ofte at hva jeg enn gjør så må jeg ikke gi fødselsnummeret/personnummeret mitt til noen! Om det da ikke er høyest nødvendig å oppgi det... Men hva kan skje hvis jeg mot all formodning gjør det? Snakker vi om jordens undergang her, eller?

 

Jeg fikk ut penger fra kontoen min uten id og bare ved å svare kjapt på personnummer og adressedetaljer.

 

Jeg husker en sak fra sverige om en mann som sto som eier av flere konkursrammede småbedrifter. Han hadde aldri vært innehaver av et firma.

Lenke til kommentar

Et personnummer består av 11 siffer, hvorav de seks første er fødselsdatoen din. DDMMYY.

 

De tre neste er individsifre. 000-499 brukes om de som er født i forrige århundre. 500-749 brukes om de som er født etter 1900. 750-999 er spesialtilfeller som f.eks adopsjon o.l. Her kan kjønn også leses. Kvinner er partall og menn er oddetall.

 

De to siste er kontrollnumre. Så lenge du vet disse to, kan det holde. Om du blir tatt for noe og du blir spurt om personnumret ditt, kan det gå bra med å bare si de to siste sifrene. Jeg skjønner ikke bære av hvordan dette funker, men jeg kan da sitere Wikipedia:

 

Hvert av kontrollsifrene beregnes ved å beregne en sjekksum av alle sifrene foran. Hvert av sifrene foran multipliseres med hvert sitt tall, resultatene legges sammen og deles på 11. Kontrollsifferet er da 11 minus resten av den siste divisjonen, med ett unntak, dersom man ender opp med 11 -0 er kontrollsifferet 0, og ikke 11. Hvis de 9 første sifrene av et personnummer er d1 d2 m1 m2 å1 å2 i1 i2 i3, er første kontrollsiffer

k1 = 11 - (3 × d1 + 7 × d2 + 6 × m1 + 1 × m2 + 8 × å1 + 9 × å2 + 4 × i1 + 5 × i2 + 2 × i3 mod 11).

 

Tilsvarende er det andre kontrollsifferet

k2 = 11 - (5 × d1 + 4 × d2 + 3 × m1 + 2 × m2 + 7 × å1 + 6 × å2 + 5 × i1 + 4 × i2 + 3 × i3 + 2 × k1 mod 11).

 

I prinsippet kan formlene for kontrollsifrene gi 10 som kontrollsiffer, men slike personnummer blir ikke tildelt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
De tre neste er individsifre. 000-499 brukes om de som er født i forrige århundre. 500-749 brukes om de som er født etter 1900. 750-999 er spesialtilfeller som f.eks adopsjon o.l. Her kan kjønn også leses. Kvinner er partall og menn er oddetall.
Då er eg utruleg gammal.
Om han mener forrige århundre som i "1900 - 1999" så stemmer det, jeg er '88-modell og har de tre tallene i 300-serien.

 

EDIT: Faen, jeg er ikke våken :blush:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
De tre neste er individsifre. 000-499 brukes om de som er født i forrige århundre. 500-749 brukes om de som er født etter 1900. 750-999 er spesialtilfeller som f.eks adopsjon o.l. Her kan kjønn også leses. Kvinner er partall og menn er oddetall.

Du mener ikke etter 2000? For de som er født forrige århundre, er de samme som er født etter 1900. Jeg har 3XX, fordi jeg er født i forrige århundre (grøss det hørtes rart ut).

Endret av neitakk
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Da er vi enige om at "forrige århundre" er "forrige århundre" x2, altså 1800 - 1899. Jeg liker ikke helt tanken at jeg er født i forrige århundre ... eller forrige millenium for den saks skyld :(

Lenke til kommentar
Bump!

Hvorfor klippet amerikanske plateopptrykkere av ene hjørnet på vinilomslaget før de sendte dem som eksportartikkel til Europa?

 

Svaret sier seg kanskje selv, men jeg er ute etter en utdypende forklaring fra noen som kanskje kjenner bakgrunnen for dette på faktisk grunnlag.

6626029[/snapback]

 

Klippede hjørner, cut-out og hole-punch ble brukt for å markere at det ikke var et fullpris produkt. Restlager-/rabattmarkering. Disse ble også solgt på hjemmemarkedet.

Lenke til kommentar
Bump!

Hvorfor klippet amerikanske plateopptrykkere av ene hjørnet på vinilomslaget før de sendte dem som eksportartikkel til Europa?

 

Svaret sier seg kanskje selv, men jeg er ute etter en utdypende forklaring fra noen som kanskje kjenner bakgrunnen for dette på faktisk grunnlag.

6626029[/snapback]

 

Klippede hjørner, cut-out og hole-punch ble brukt for å markere at det ikke var et fullpris produkt. Restlager-/rabattmarkering. Disse ble også solgt på hjemmemarkedet.

6627049[/snapback]

 

Og så ble det lettere å stappe omslaget inn igjen?.. Kan det muligens være så enkelt som det? Ser ikke skogen for pga. trær? :D

Lenke til kommentar

Slike boller du kjøper i butikken inneholder veldig mye luft. Det er ikke noe problem å presse en bolle såpass hardt sammen så den blir på en størrelse med en terning. Hvis man er sulten og spiser 6 boller, blir man ganske mett (ihvertfall jeg). Men da burde man bli like mett av å spise 6 boller som er presset sammen til en størrelse med en terning (sammen blir dette veldig lite mat). Dette syntes jeg er veldig rart. Noen som har noen kommentarer her?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...