Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor klippet amerikanske plateopptrykkere av ene hjørnet på vinylomslaget før de sendte dem som eksportartikkel til Europa?

 

Svaret sier seg kanskje selv, men jeg er ute etter en utdypende forklaring fra noen som kanskje kjenner bakgrunnen for dette på faktisk grunnlag.

6626029[/snapback]

Har jeg funnet det snedigste spørsmålet av de alle, som ingen kan sare på?

Endret av neitakk
Lenke til kommentar
Bump!

Hvorfor klippet amerikanske plateopptrykkere av ene hjørnet på vinilomslaget før de sendte dem som eksportartikkel til Europa?

 

Svaret sier seg kanskje selv, men jeg er ute etter en utdypende forklaring fra noen som kanskje kjenner bakgrunnen for dette på faktisk grunnlag.

6626029[/snapback]

 

Klippede hjørner, cut-out og hole-punch ble brukt for å markere at det ikke var et fullpris produkt. Restlager-/rabattmarkering. Disse ble også solgt på hjemmemarkedet.

6627049[/snapback]

 

:yes:

Lenke til kommentar
Da skal jeg lære meg og hate godteri... :cool:

6637309[/snapback]

Hvis du konsentrerer deg om å tenke på noe skikkelig kvalmt hver gang du ser godteri så klarer du nok det.

 

Bare for å ta et eksempel: friterte gresshopper og tarantellaer sies å være skikkelig godt snacks men mange har en psykisk sperre som sier at det er kvalmt. De som har vokst opp i land der dette er vanlig har ikke denne tillærte sperren og ser ikke noe ekkelt i å spise sånt. I teorien skal det gå an å bygge opp en tilsvarende psykisk sperre mot godteri.

 

Selv er jeg oppmerksom på slike sperrer og prøver å unngå dem ved å smake på uvant mat med åpent sinn. Det har gitt meg mang en god og spennende smaksopplevelse som ville gått hus forbi mange andre. F.eks kan jeg nå anbefale ørretfløteis, men fraråde røyklaksfløteisen.

 

OT-baren kan by på følgende tråd for de som er mer interreserte i temaet: Hva slags mat nekter du å spise?

Lenke til kommentar
Hvorfor har folk forskjellig smak, og har vi det pga. noen spesiell grunn? Tenker spesielt på mat/drikke...

6631414[/snapback]

 

Smak er i stor grad tillært, ikke medfødt. Unntak kan finnes for enkelte giftige næringsstoffer. Du kan lære deg ny smak hvis du er tålmodig nok.

6636938[/snapback]

Ja, i Italia (eller noe omegn) vokser barna opp med grønnsaker og olivenolje, og den gjennomsnittlige tiåringen kan mye flere navner på frukter/grønnsaker enn et voksent menneske herfra. Der nede liker de ikke fastfood, og når de ser noe slikt sier de det er "kvalmt" og "avskyelig".

Lenke til kommentar
Hvorfor er det så farlig å få luft i blodet?

6637960[/snapback]

Rettelse: For mye luft i blodet. Oksygen i blodet er essensielt, da kroppen trenger oksygen. For mye oksygen tynner vel kanskje ut blodet? :hmm:

 

Kroppen har et eget forsvarssystem mot dette, så ingen bør bekymre seg for noe.

6637979[/snapback]

Jeg tror nok han mener ved å ta sprøyter og slikt. Har hørt at det kan føre til hjertestans.

Edit: fant dette:

Luft i blodet är förvisso farligt, men först när man kommer upp i ett par kubikcentimeter; siffran 2,5 som jag fått verkar lite väl exakt, men indikerar storleksordningen.

 

Den medicinska termen för luft i blodet är luftemboli. En koll på nätet ger vid handen att folk i allmänhet nog främst riskerar att få det om man slarvar vid dykning; dykarsjuka är ju när kvävebubblor bildas i kroppen vid för snabba uppstigningar, i värsta fall samlas de i hjärnan och utgör därmed en cerebral luftemboli. Andra verksamheter där luftemboli är en risk att ta hänsyn till är blodtransfusioner, inläggande av centrala venkatetrar samt vissa sorters kirurgi, sysslor som dock sällan utförs av folk som inte begriper sig på dem.

 

Luftbubblorna i en spruta är kanske på några kubikmillimeter (av vilka det ju går 1000 på en kubikcentimeter) och utgör alltså ingen hälsofara i sig. Att man knackar på sprutor och sprutar ut luften ur dem beror inte så mycket på att luften i den mängd det kan röra sig om skulle vara farlig i sig, utan på den goda principen att vid en injektion skall endast den avsedda substansen injiceras och ingenting annat.

 

Endret av premium
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Har vi et norsk ord for zoom ?

Hvor kommer ordet zoom fra ?

(hvilket land er vel mer rett)

Forstørr, Forminsk.
Faktisk heter det zoom på norsk også; zoom, zoome.

 

Utdrag fra ordbok:

I. zoom «»[zu:m] subst

(...)

4. film & fot (=zoom lens) zoomlinse;

5. film (=zooming) zooming

 

II. zoom vb

(...)

5. film: zoome

[«» Uttrykk]

[zoom in (,out)] zoome inn (,ut) («»fx zoom in on the door)

 

EDIT: Og ordet er faktisk et onomatopoetikon (eller en ordlyd om du ikke vet hva et onomatopoetikon er :roll: )

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...