Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Kommer jo såklart an på hvor mye tekst det inneholder. Hver bokstav er en byte, pluss du har referansedata slikt som hvilken topic innlegget hører til, hvem det er skrevet av, når det ble skrevet osv. Totalt tror jeg databasen til forumet er på 7GB, var en tråd om det i "Tilbakemeldinger om forumet".

Lenke til kommentar
Hvor stor plass tar et innlegg er i forumet, på serveren..? :)

6634599[/snapback]

Jeg vet ikke sikkert, men tipper at et gjennomsnittsinnlegg tar 1-2 kB. Dvs. at hele forumet med sine ca 6,5 millioner innlegg tar rundt 6-13GB.

 

Jeg fant ut tidligere at et innlegg kan være maks 2^16 tegn minus en header på noen hundre Byte. Et innlegg med 14 tegn vil altså ta noen hundre Byte med plass.

Lenke til kommentar
Kommer jo såklart an på hvor mye tekst det inneholder. Hver bokstav er en byte, pluss du har referansedata slikt som hvilken topic innlegget hører til, hvem det er skrevet av, når det ble skrevet osv. Totalt tror jeg databasen til forumet er på 7GB, var en tråd om det i "Tilbakemeldinger om forumet".

6634614[/snapback]

 

7GB til hele forumet kan umulig være rett! Husk på www.diskusjon.no er et utrolig stort forum, i tillegg til at man kan søke på mange gamle tråder!

Lenke til kommentar
Kommer jo såklart an på hvor mye tekst det inneholder. Hver bokstav er en byte, pluss du har referansedata slikt som hvilken topic innlegget hører til, hvem det er skrevet av, når det ble skrevet osv. Totalt tror jeg databasen til forumet er på 7GB, var en tråd om det i "Tilbakemeldinger om forumet".

6634614[/snapback]

 

7GB til hele forumet kan umulig være rett! Husk på www.diskusjon.no er et utrolig stort forum, i tillegg til at man kan søke på mange gamle tråder!

6634642[/snapback]

 

Virker ikke som om du har veldig innsikt i databaser. Tar ikke store plassen.

Lenke til kommentar
7GB til hele forumet kan umulig være rett! Husk på www.diskusjon.no er et utrolig stort forum, i tillegg til at man kan søke på mange gamle tråder!

6634642[/snapback]

7GB kan stemme ganske bra. Bare regn 1 Byte per tegn, gang med et gjennomsnitt på tusen tegn per innlegg (inkludert header) og gang så med 6,5 millioner tegn. Det blir 6,5 milliarder Byte eller sagt på en penere måte, 6,5 GB. Det er ikke urealistisk.

 

Hele databasen ligger vist i ram på serveren. Noe det absolutt må for å få sidene servert så raskt som vi får her.

Lenke til kommentar

Jeg vet faktisk ikke om vedleggene ligger i ram. Jeg tipper at det ikke gjør det. Men det er neppe snakk om ramdisk. Enten ligger det på tradisjonelle SCSI-harddisker eller så ligger det i ram. MySQL holder databasen i ram og lagrer til disk for sikkerhets skyld med jevne mellomrom.

Lenke til kommentar

Ups.. Det vet jeg ikke. Men det kom i 1998 da det råeste man kunne kjøpe var Pentum II 450MHz, K6-2 400MHz, Voodoo2 SLI og 128MB SDram, så det skal neppe så mye til for å spille dette glatt.

 

Redigert: Jeg fant, jeg fant :)

 

HALF-LIFE SYSTEM REQUIREMENTS

 

Minimum

 

    * Pentium 133 MHz

    * 24 MB RAM

    * Windows 95/98/NT4

    * SVGA video card

    * Windows-compatible sound card

    * 2x CD-ROM drive

    * 400 MB hard-disk space.

 

Recommended

 

    * Pentium 166 MHz

    * 32 MB RAM

    * OpenGL- or DirectX-compatible 3D accelerator.

Lenke til kommentar

Sett at man har et totalt lufttett rom, der eneste mulige vei ut for luften er gjennom en ventilator, en slik som man typisk finner på baderom. Denne ventilatoren flytter "normalt" med luft, og står alltid på. Hva vil skje med rommet? Tømmes det for luft og får et slags vakuum, eller hva skjer?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...