Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

ex0n: Det finnes nok hauger av tips mot søvnløshet og uopplagthet. Her er noen som jeg vet om:

 

- Holde seg fysisk aktiv. f.eks trene 2-3 ganger i uka. Det gjør at man blir tilstrekkelig utslitt i løpet av dagen til at man får sove skikkelig godt om natta og skal i teorien føre til at man føler seg mer uthvilt dagen etter.

- Ikke trene eller spise den siste timen før man legger seg. Helst bør man slappe av i 1-2 timer før man legger seg. Det inkluderer også tungt tankearbeid som lekser og spilling. Enkel TV-underholdning, musikk etc roer ned hjernen og får den til å oppdage at den er i søvnmodus til riktig tid.

- Sex eller en runk utløser en del naturlig beroligende stoffer i hjernen hos menn. Funker fint som sovemedisin.

- Ikke drikke koffeinholdig drikke på kvelden. Det gir urolig søvn og gjør en lite uthvilt om morgenen. Noen er mer sensitiv enn andre. Blant annet har jeg funnet ut at jeg er ganske sensitiv og forbyr meg selv å drikke mer enn 2 kopper kaffe per dag, og da kun før kl 12 på formiddagen.

- En god seng og god pute er viktig for å sove godt. Puff fjerne puta hver dag. For meg funker det best når jeg lager puta tykkest under nakken slik at hodet ligger en smule mer bakover enn normalt. Da snorker jeg ikke og får sove godt.

- Jepp, angående snorking. Forstyrrende lyder om natta kan ødelegge nattesøvnen og gjøre en uopplagt om morran. Her er det vel ikke andre løsninger enn å flytte langt ut på landet, gjøre det slutt med partneren eller gi snorkeoperasjon i julegave :p

- Ikke sove for lite (under 6 timer) og ikke sove for lenge (over 10 timer) Da blir man uopplagt resten av dagen.

- Ikke endre døgnrytmen. Unger er naturlig sensitive for det, men voksne undertrykker ofte døgnrytmen med søvnløshet og uopplagthet som resultat. Dvs. ikke sov til kl 12 og vær våken til kl 05 i helgene når man ellers står opp kl 07 og legger seg kl 23.

- Spis regelmessig, det hjelper kroppen å holde sin naturlige døgnrytme.

 

Jepp, det var det jeg kom på i farta. Det er sikkert ikke alt som er like enkelt eller fristende å følge, men jeg håper du får nytte av noen av de.

 

Redigert: Det finnes egne treningsprogrammer for å trene opp vonde rygger på en skånsom måte. Anbefales på det sterkeste. Det vil spare deg for en drøss med plager senere i livet om du trener ryggen jevnlig og er ekstra nøye med å ikke feilbelaste den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor er undersiden på skyene flat?
Er ikke flat den, har du noen ganger kjørt langt oppe i fjellet mens det er lavt skydekke? Da kan du se små skyer her og der, ganske stilig faktisk. Og da ser du også at skyene ikke er flate under, de er som bomullsdotter.

6604664[/snapback]

 

Han mente nå vel ikke at de var gjort flat med høvel under da :roll: ..

 

Det er riktig at mange sky typer er tilsynelatende flat i bunn. Forklaringen fra Wiki:

In well-defined air masses, many (or even most) clouds may have a similar cloud base because this variable is largely controlled by the thermodynamic properties of that air mass, which are relatively homogeneous on a large spatial scale. This is not the case for the cloud tops, which can vary widely from cloud to cloud, as the depth of the cloud is determined by the strength of local convection.

 

På norsk, og veldig forenklet:

Luftsjikt eller forskjellige nivå i luftmassene som holder forskjellig temperatur og som har forskjellig tetthet gjør at 'basen' til mange sky typer ser ut som de er mer eller mindre flat i bunn.

Dette er temmelig markant på isolerte tordenværskyer - cumulonimbus:

300px-Cumulonimbus-tav.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
(...)
Finnes det noe du ikke har svar på? :roll:

 

Punkt 1 og 2: Som sagt er jeg lite fysisk aktiv. Tenker ofte at jeg burde ta meg en gåtur osv, men er aldri nok opplagt til det, orker rett og slett ikke (slappheten). Og avslapping på kvelden har jeg egentlig mer enn nok av, gjør jo ikke annet enn å slappe av sånn ca. Pleier heller ikke å spise før jeg legger meg, siste måltid er aldri sent på kvelden, da er jeg for trått til å tygge.

 

Punkt 3: Ingen kommentar :D

 

Punkt 4: Koffein har aldri vært noe problem for meg, kan godt drikke energidrikk før jeg legger meg uten at det har noe å si, men jeg pleier ikke å drikke slike ting. Er heller ikke noe fan av kaffe.

 

Punkt 5: Puta mi er ikke den beste i verden, men jeg skap prøve ut det du sa. Sover vanligvis med den flateste enden nederst, og har to puter. Kanskje jeg burde prøve uten den ene puta?

 

Punkt 6: Snorking ja, tror egentlig ikke jeg snorker, men igjen så kunne jeg ikke vite det siden jeg ikke er våken når jeg sover ... liksom. Ang. lyder, har aldri hatt problemer med lyder når jeg sover, har 3 PCer på rommet mitt som er på 24/7, men om jeg slår dem av sover jeg fortsatt like dårlig. (Forresten, hvilken partner snakker du om? Jeg har ingen partner, dette er mobbing! Skal sende Ueland og Dotten etter deg jeg! :roll: )

 

Punkt 7: Som sagt er det ingen forskjell enten jeg sover for lite eller for mye (eller "akkurat passe" for den saks skyld). Jeg er ikke direkte uopplagt, bare generelt slapp.

 

Punkt 8: Endrer aldri døgnrytmen i helgene, men siden det nå er sommerferie så bryr jeg meg ikke så mye. Så i ferien er det sent i seng og sent opp som er den vanlige rytmen.

 

Punkt 9: Spising er heller ikke noe problem, spiser mer eller mindre til "faste" tider, det er da jeg pleier å bli sulten.

 

Redigert: Det finnes egne treningsprogrammer for å trene opp vonde rygger på en skånsom måte. Anbefales på det sterkeste. Det vil spare deg for en drøss med plager senere i livet om du trener ryggen jevnlig og er ekstra nøye med å ikke feilbelaste den.
Burde kanskje tatt kontakt med legen min, problemet er bare at den legen jeg har nå er en drittsekk. Han er lege for et firma, så jeg er på en måte ikke "viktig nok" for ham, tilogmed mamma reagerte på ham sist jeg var der. Og ikke får jeg bytte fastlege heller, den legen jeg vil ha har fullt med pasienter.
Lenke til kommentar
Noen måte å forbedre in IQ på?  :blush:

6605579[/snapback]

 

 

Om jeg ikke husker feil (ironien i det hehe) så skal det gå å forbedre den slik som man øker muskelstyrke. Altså trening. Ikke fysisk trening for bedre iq men altså hjernetrim. Gi deg selv oppgaver du kommer over. Kryssord. Les.

 

Altså hold hjernen ved like

Lenke til kommentar
Noen måte å forbedre in IQ på?  :blush:

6605579[/snapback]

IQ går på logisk sans og slike ting. Logisk sans kan trenes opp ved å spille vanskeligere og vanskeligere tankespill (f.eks. sudoku).

 

Koordinasjonsevne har også kanskje noe med dette å gjøre, og det går faktisk an å bygge hjerneceller i den delen av hjernen som holder styr på flere objekter samtidig, ved å lære seg å spille et instrument eller sjonglere.

Lenke til kommentar
er det noen grense på hvor høyt innsekter og fugler kan fly?

6596130[/snapback]

 

Så langt luften kan bære dem.. hvor langt det er vet jeg ikke :p

 

Kommer vel ann på vekten

6596134[/snapback]

 

Ja og oksygen.

6596196[/snapback]

De som kan fly høyest har store vinger (tror det er albatross og gjess som flyr høyest). De kan fly noe høyere enn de høyeste fjellene, men ikke mye (det er jo strengt tatt ikke nødvendig heller) ca 9000m altså.

Lenke til kommentar
Noen måte å forbedre in IQ på?  :blush:

6605579[/snapback]

Jeg holder på med et interesant ekspriment for tiden. siden 80% av hjernen er bygget opp av omega 3, tar jeg tran hver dag (Det er faktisk vitenskapelig bevist at hjernen til folk som spiser lite omega3 vokser når de tar tran) Videre sover jeg masse, og løser gjerne en suduko når jeg har tid. selv har jeg en IQ på 128, bare for å skryte litt :tease:

Lenke til kommentar
Noen måte å forbedre in IQ på?  :blush:

6605579[/snapback]

Jeg holder på med et interesant ekspriment for tiden. siden 80% av hjernen er bygget opp av omega 3, tar jeg tran hver dag (Det er faktisk vitenskapelig bevist at hjernen til folk som spiser lite omega3 vokser når de tar tran) Videre sover jeg masse, og løser gjerne en suduko når jeg har tid. selv har jeg en IQ på 128, bare for å skryte litt :tease:

6606849[/snapback]

 

Ifølge hvilken side har du 128 i IQ ?

Lenke til kommentar
Noen måte å forbedre in IQ på?  :blush:

6605579[/snapback]

Jeg holder på med et interesant ekspriment for tiden. siden 80% av hjernen er bygget opp av omega 3, tar jeg tran hver dag (Det er faktisk vitenskapelig bevist at hjernen til folk som spiser lite omega3 vokser når de tar tran) Videre sover jeg masse, og løser gjerne en suduko når jeg har tid. selv har jeg en IQ på 128, bare for å skryte litt :tease:

6606849[/snapback]

 

Vel, smart ass: det heter Sudoku! :roll::tease:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hva er egentlig forskjellen på en slash / og en backslash \? (Utenom at de lener motsatt vei). Har de samme funksjon, eller er det noen "regler" for når den ene skal brukes fremfor den andre?

Lenke til kommentar
Jeg skulle gjerne vist hvordan en syr den siste lappen på fotballene. Alle lappene har jo som dere sikkert vet sømmen på innsiden.

6607027[/snapback]

Van bruker vel samme metode som det brukes for å sy sammen andre ting som har sømmen på innsiden (puter, kosedyr osv.)

6607057[/snapback]

Alle bamsene mine har hatt et hull jeg kan dra bomullen ut av, og putene vi har i stuen, har enten en glidelås, eller et hull de også.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Van bruker vel samme metode som det brukes for å sy sammen andre ting som har sømmen på innsiden (puter, kosedyr osv.)
Which would be ...? Du må jo forklare da, jeg har da ikke peiling på hvem som blir etterlatt inni kosedyr for å sy dem sammen ;)
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...