Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Ja, det er forskjeller i tyngekraften på jorden, grunnet fjell og jordens form (avstand fra jordens sentrum). Solen og månen vil også påvirke gravitasjonen, i den ene eller andre retningen, og dermed får vi tidevann. Sentrifugalkraften er med på å motvirke gravitasjonen, og jo nærmere ekvator man kommer jo sterkere blir den.

 

Kilde og mer lesing i denne wikipedia-artikkelen.

5361256[/snapback]

 

ER tyngdekraften sterkere i Norge enn i Danmark?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er en venn som sovnet ute i fylla, og noen andre venner påsto at han var ved -27 grader når han var på sykehuset. Er dette mulig?

5359585[/snapback]

Totalt visvas, med mindre han da ikke hadde vært død lenge. Sakser litt fra wikipedia:
If body temperature falls below 32 °C (90 °F), the condition can become critical and eventually fatal. Body temperatures below 27 °C (80 °F) are almost uniformly fatal, though body temperatures as low as 14 °C (57.5 °F) have been known to survive.

5359655[/snapback]

Som en liten kuriositet kan jeg nevne at rekorden på 14'C skjedde i flellet i nærheten av i Tromsø. Det var ei som var på ski, og fallt gjennom et snølag og ned i ei elv. Ho ble liggende med kroppen i en stri strøm av iskaldt vann, men skiene fungerte som "anker" og holdt henne i strømmen lenge. Ho ble ganske bevisstløs i løpet av sekunder og "druknet". Det tok hele 45 minutter før et redningshelikopter var på plassen og de fikk dratt henne opp. Kroppstemperaturen var 14'C. Temperaturen var en nøkkelfaktor som fikk henne til å overleve "drukningen". Kroppen bruker ekstremt lite oksygen når den er så kald.

 

Gjenopplivingen skjedde på universitetssukehuset i Tromsø, UNN, og bestod i en hjerte-lungemaskin som pumpet oksygenrikt nedkjølt blod inn i kroppen. Oppvarmingen tok visst lang tid for å unngå sjokk. Nervene hadde gått i en slags dvale og brukte et helt år på å komme i stand igjen. Dama overlevde uten varige men.

Lenke til kommentar
Hva er forskjellen på mandariner og clementiner?

5360940[/snapback]

Mandarin er navnet på en liten sitrusfrukt (og dens tre) som orginalt kommer fra sørlige Kina. Det er opplagt at mandarinen har blitt foredlet oppgjennom tidene, men den er likevel "orginal", ikke avlet frem via kryssninger.

Klementin derimot er en kryssning mellom mandarin og pomerans. Dette ble gjort i 1902 av presten Pierre Clément fra Algerie.

 

Mandarinen krysser seg lett med andre sitrusfrukter, og det finnes derfor mange hybridtyper. De fleste sitrusfruktene er sjølpollinerende eller har frukter uten frø slik at de ikke trenger å pollineres.

 

<pirk>på norsk skriver vi klementiner</pirk>

 

 

EDIT: Det teite svaret er såklart at mandariner var kinesiske byråkrater i perioden fra Tang til Qing dynastiet :p

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
Hva er forskjellen på mandariner og clementiner?

5360940[/snapback]

Mandarin er navnet på en liten sitrusfrukt (og dens tre) som orginalt kommer fra sørlige Kina. Det er opplagt at mandarinen har blitt foredlet oppgjennom tidene, men den er likevel "orginal", ikke avlet frem via kryssninger.

Klementin derimot er en kryssning mellom mandarin og pomerans. Dette ble gjort i 1902 av presten Pierre Clément fra Algerie.

 

Mandarinen krysser seg lett med andre sitrusfrukter, og det finnes derfor mange hybridtyper. De fleste sitrusfruktene er sjølpollinerende eller har frukter uten frø slik at de ikke trenger å pollineres.

 

<pirk>på norsk skriver vi klementiner</pirk>

 

 

EDIT: Det teite svaret er såklart at mandariner var kinesiske byråkrater i perioden fra Tang til Qing dynastiet :p

5363814[/snapback]

 

 

 

En i klassen min er fra kina, og han kan språket Mandarin :!:

 

 

Det er tøft å høre på :cool:

Lenke til kommentar
Finns det damer med for tidlig (ja hva skal man kalle det,) avgang?

 

 

:p

5363755[/snapback]

orgasme? i så fall ja. Var jo en som fikk mange mange orgasmer om dagen, bare ved å kjøre bil og sånn.

5364394[/snapback]

Det stemmer, det var en dokumentar om det for en stund siden. Etter det jeg husker fikk hun orgasme når de intervjuet henne :ermm:

Lenke til kommentar
Hvorfor er mennesket livredd for edderkopper? (Dette gjelder mesteparten av mennesker)

5364493[/snapback]

Vel, flere forskere snakker om rasehukommelse, altså at visse instinkter, reaksjoner og "kunnskap" automagisk går i arv. Derav denne innboende frykten for edderkopper, slanger, mm. Men jeg vil ikke si at mennesket er *livredd*, der er vel mer en fornuftig skepsis/frykt. Livredd vil jeg si grenser mot fobi.

En annen forklaring er at disse "universelle" fryktene er kulturbetonte, at det er en allmen frykt for edderkopper i den vestlige kulturarven f.eks.

 

Kultur er på en måte rasehukommelse, men rasehukommelse er ubevisst og må ikke læres.

Lenke til kommentar
Hvorfor er mennesket livredd for edderkopper? (Dette gjelder mesteparten av mennesker)

5364493[/snapback]

Vel, flere forskere snakker om rasehukommelse, altså at visse instinkter, reaksjoner og "kunnskap" automagisk går i arv. Derav denne innboende frykten for edderkopper, slanger, mm. Men jeg vil ikke si at mennesket er *livredd*, der er vel mer en fornuftig skepsis/frykt. Livredd vil jeg si grenser mot fobi.

En annen forklaring er at disse "universelle" fryktene er kulturbetonte, at det er en allmen frykt for edderkopper i den vestlige kulturarven f.eks.

 

Kultur er på en måte rasehukommelse, men rasehukommelse er ubevisst og må ikke læres.

5364753[/snapback]

Jeg husker jeg så en plass at det gjennomsnittlige menneske frykter edderkopper mer enn døden.

Lenke til kommentar

Hva heter det å tro at alt er mulig, men ikke å tro på en spesiell ting før man vet det er sant, i religiøs sammenheng? Altså, et ord i samme klasse som ateisme.

 

Jeg kan godt tro på at jeg styres av en gud, jeg tror like mye på Allah som Vishnu, men jeg er ikke overbevist til å tro på en av de to. Jeg stiller meg helt nøytralt til alle religioner. Hva heter dette?

Endret av ehs5
Lenke til kommentar

Hvordan er det med rettigheter til navn av filmer/musikk. Kan man bruke f.eks. Britney Spears i et spill helt uten å spørre noen om lov først?

 

Vet at man må iallfall ha lisens på fotballspilleres navn som de f.eks. har i Fifa, men ikke i så mange andre spill.

Endret av Zevz0r
Lenke til kommentar
Hva heter det å tro at alt er mulig, men ikke å tro på en spesiell ting før man vet det er sant, i religiøs sammenheng? Altså, et ord i samme klasse som ateisme.

 

Jeg kan godt tro på at jeg styres av en gud, jeg tror like mye på Allah som Vishnu, men jeg er ikke overbevist til å tro på en av de to. Jeg stiller meg helt nøytralt til alle religioner. Hva heter dette?

5365660[/snapback]

 

Du er agnostiker? Unitær universalist?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...