Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Min definisjon på en stund er at det er mindre enn 24 timer. Jeg bruker det selv aldri om tidsrom lenger enn noen få timer, men det kommer litt an på. Skriver man f.eks. eventyr kan man f.eks. fint skrive "en stund senere kom en gammel kjerring forbi" som å bety mange dager senere, mange måneder for alt jeg vet.

 

"Vent litt" er også et uttrykk som har forskjellig betydning avhengig av hvor du befinner deg. I militæret betyr "vent litt" ofte å stå med et defekt kjøretøy i minus 30 grader uten å kunne kjøre varmeapparatet, og vente i 10-12 timer før det kommer noen som kan reparere det :D. På offentlige legekontorer kan det bety at du må sitte og kjede deg i opptil en time lenger før du får time. Ringer du til noen og spør dem et spørsmål, betyr "vent litt" oftest mindre enn ett eller to minutter (unntak for telefonkø selvfølgelig). Etter min mening er et "vent litt"-uttrykk som brukes om tidsrom på over et døgn feil bruk :D. Generelt sett vil en stund være lenger enn "vent litt" i dagligtale.

 

Går gjennom ytterdøra hver dag jeg (skjønte ikke helt spørsmålet der).

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...