Gå til innhold

Trenger råd angående engelsk bok


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lord Of The Flies er egentlig ikke så veldig bra...

 

Wheel of Time er jo rip-off av LOTR da,

Og LOTR er MYE bedre på engelsk.

 

Men ellers: The Hitch Hikers Guide to the Galaxy er jo en klassiker, men den er ganske tunglest.

 

Dessuten er Dirk Gentlys Holistic Detective Agency og The Long Dark Tea Time of the Soul også ganske bra (Douglas Adams) samme sprø humor som i Hitch Hikeren.

Lenke til kommentar
Eneste forskjellen på LOTR på norsk og engelsk er at oversettelsen suger, fordi det er samme person som har oversatt Harry Potter.

 

Hater at navn på død og liv må oversettes, Haikeren klarer seg fint uten å oversette navn, men den engelske versjonen er fortsatt bedre da :roll:

Du har ikke fått med deg at Tolkien satte opp endel punkter oversettere skulle følge når de oversatte navn, og at han mente navnene måtte oversettes for å få en god oversettelse?

 

Forsåvidt, LOTR suger.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Eneste forskjellen på LOTR på norsk og engelsk er at oversettelsen suger, fordi det er samme person som har oversatt Harry Potter.

 

Hater at navn på død og liv må oversettes, Haikeren klarer seg fint uten å oversette navn, men den engelske versjonen er fortsatt bedre da :roll:

Ringenes Herre oversetter noen få navn, fordi det bare ville sett teit ut hvis ikke.

 

Harry Potter er jo egentlig barnebøker, da.

Lenke til kommentar
Eneste forskjellen på LOTR på norsk og engelsk er at oversettelsen suger, fordi det er samme person som har oversatt Harry Potter.

 

Hater at navn på død og liv må oversettes, Haikeren klarer seg fint uten å oversette navn, men den engelske versjonen er fortsatt bedre da  :roll:

Ringenes Herre oversetter noen få navn, fordi det bare ville sett teit ut hvis ikke.

 

Harry Potter er jo egentlig barnebøker, da.

Ì begynnelsen; ja, men barnebok preget forsvinner.

Lenke til kommentar
men kan du gi meg noen eksempler på hvorfor WOT er en rip-off?

Ikke rip-off. men du kan se at han har lest Ringenes Herre.

 

Ellers kan jeg ikke forstå at noen kan påstå noe som dette:

Prøv Wheel Of Time av Robert Jordan, da oppdager du hvor elendig LOTR egentlig er (ikke noe negativt, har lest den også, men syntes den var litt seig til tider).

 

WoT blir jo bare en langtrukken suppe til slutt. Det skjer ca ingenting. Robert Jordan har kjempeproblemer med å gjøre ferdig det han har begynt på. Vi hører ingenting om hver av de 20 hovedpersonene i boken akkurat fordi det er så mange.

Lenke til kommentar

Dan Brown har veldig mye gode krim bøker, deriblant 'The Da Vinci Code (Da Vinci Koden)" som er en veldig omfattende bok om kristendom og ateistiskt syn, veldig mange spekulasjoner rundt kristendommen, og mye kunst, du får også "svaret" på hva Mona Lisa's berømte smil skjuler.

 

En annen veldig god forfatter jeg har i bokhylla er Phillip Pullman, jeg vil utpeke 'His Dark Material (Han's Mørke Materie)' som en av hans bedre bøker, en veldig god fantasy trilogi. (Kan jo nevne navnene på de tre bøkene, i kronologisk rekkefølge, Det Gyldne Kompass, Den Skarpeste Kniven, En Kikkert Av Rav.)

 

Edit: Glemte å nevne Henning Mankell, som er en veldig flink krim-forfatter, vil utpeke 'Den Femte Kvinnen' som en av hans beste bøker. 'Ett Skritt Etter' er også en veldig god bok av samme forfatter.

 

God lesning.

Endret av Artex
Lenke til kommentar

Trodde aldri jeg skulle komme til a skrive i dette forumet, men akkurat na leser jeg en bok som heter "Digital Fortress". Meget bra bok. Tror den er skrevet av den samme forfatteren som "DaVinci-koden", som ogsa skal vaere en veldig bra bok.

 

"Digital Fortress" handler om en kode som ikke kan knekkes. Trouble in the NSA DUN DUN DUN DUN

Endret av HeavenHell
Lenke til kommentar
men kan du gi meg noen eksempler på hvorfor WOT er en rip-off?

Ikke rip-off. men du kan se at han har lest Ringenes Herre.

selvfølgelig har R. Jordan lest LOTR :roll:

LOTR er jo begynnelsen på sjangeren fantasy som vi kjenner den. (Dessuten leste jeg et sted at Jordan leser ca én bok hver dag i tillegg til å skrive på WOT :ermm: )

 

Harry Potter er bra, jeg mente iallefall det da jeg leste dem da jeg gikk på ungdomsskolen.

Nå leser jeg Wheel of Time nr 8 og synes at denne serien er kjempebra. Har også 4-5 venner som leser denne serien. Virkelig å anbefale :thumbup:

Lenke til kommentar
Heisann

 

Det er ikke så alt for lenge siden jeg begynte å lese bøker, så jeg har ikke så mye peilig. Det jeg er ute etter er en engelsk roman. Altså boken skal være skrevet på engelsk. Den skal være "god" og helst kjent.

 

Så.. noen forslag?

Inkheart er en fin bok, men er ikke så godt kjent her i Norge enda! (Ganske sikkert fordi den ikke er oversatt til norsk enda...) det er fantasy da... ;)

Lenke til kommentar
men kan du gi meg noen eksempler på hvorfor WOT er en rip-off?

Ikke rip-off. men du kan se at han har lest Ringenes Herre.

selvfølgelig har R. Jordan lest LOTR :roll:

LOTR er jo begynnelsen på sjangeren fantasy som vi kjenner den. (Dessuten leste jeg et sted at Jordan leser ca én bok hver dag i tillegg til å skrive på WOT :ermm: )

 

Du fattet ikke helt poenget med posten min?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...