Gå til innhold

Aldersgrenser. Ikke bare veiledende?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er jo egentlig litt oppsiktsvekkende at enkelte butikker/kjeder tar oppfordringen om å overholde aldersmerkingen. De er ikke rettslig forpliktet til det.

elkjøp og ekspert gjør det ikke

de solgte meg gta 3 og vc når jeg var 13

jeg var vel så skjønn at de solgte det til meg :innocent:

Det var jo før hysteriet gta skapte da. Men, det kommer vel også an på hvem som sitter i kassa. Jeg kjøpte Soldier of Fortune da jeg var 14...

Jeg ble nektet å kjøpe Carmageddon når det kom ut (og det er ganske lenge siden!)

Lenke til kommentar
Det er jo egentlig litt oppsiktsvekkende at enkelte butikker/kjeder tar oppfordringen om å overholde aldersmerkingen. De er ikke rettslig forpliktet til det.

elkjøp og ekspert gjør det ikke

de solgte meg gta 3 og vc når jeg var 13

jeg var vel så skjønn at de solgte det til meg :innocent:

Jeg var 14 og skulle kjøpe battlefield på elkjøp, men neida. Han skulle se legitimasjon, så viste jeg han bankkortet mitt, men han ville ikke selge det til meg siden jeg var 14, som er ett år under aldersgrensen

Lenke til kommentar
Jeg var 14 og skulle kjøpe battlefield på elkjøp, men neida. Han skulle se legitimasjon, så viste jeg han bankkortet mitt, men han ville ikke selge det til meg siden jeg var 14, som er ett år under aldersgrensen

Eh. Og poenget var? Du er under aldersgrensa, så når du blir bedt om å vise leg så klager du på at han likevel ikke selger deg spillet?

 

Greit nok, du kan godt sutre i vei om at det er unødvendig (mannen/kvinnen bak disken er da av en annen oppfatning), og at du glatt kunne kjøpt det hvor som helst ellers, men når du faktisk BLIR bedt om å identifisere alderen din så er det jo ikke noen vits i å klage. Var du 17, prøvde å kjøpe øl og ble bedt om å vise legitimasjon, hva ville du gjort da? Klaga?

Lenke til kommentar
Jeg var 14 og skulle kjøpe battlefield på elkjøp, men neida. Han skulle se legitimasjon, så viste jeg han bankkortet mitt, men han ville ikke selge det til meg siden jeg var 14, som er ett år under aldersgrensen

Eh. Og poenget var? Du er under aldersgrensa, så når du blir bedt om å vise leg så klager du på at han likevel ikke selger deg spillet?

Poenget er at på Elkjøp ble jeg nektet å kjøpe spillet, i motsetning til Icelord, som fikk lov til å kjøpe et spill langt over aldersgrensen på en butikk i samme kjeden. Derfor stiller jeg meg spørrende til om Elkjøp nekter å selge spill til mindreårige, eller det bare var at mannen bak kassa hadde egne meninger om saken

Lenke til kommentar
Jeg var 14 og skulle kjøpe battlefield på elkjøp, men neida. Han skulle se legitimasjon, så viste jeg han bankkortet mitt, men han ville ikke selge det til meg siden jeg var 14, som er ett år under aldersgrensen

Eh. Og poenget var? Du er under aldersgrensa, så når du blir bedt om å vise leg så klager du på at han likevel ikke selger deg spillet?

Poenget er at på Elkjøp ble jeg nektet å kjøpe spillet, i motsetning til Icelord, som fikk lov til å kjøpe et spill langt over aldersgrensen på en butikk i samme kjeden. Derfor stiller jeg meg spørrende til om Elkjøp nekter å selge spill til mindreårige, eller det bare var at mannen bak kassa hadde egne meninger om saken

Jeg måtte selv vise leg på Elkjøp, men det var da verdt det for de 200 kronene jeg sparte... :)

 

Elkjøp er en såpass seriøs kjede at de nok tar reglene ganske så seriøst, i motsetning til mindre kjeder som gjerne vil selge alt de kan. Elkjøp går ikke konk ved å nekte umyndige personer kjøp av DOOM3.

Lenke til kommentar

Jeg synes bare det er flott at de ber om leg når du kjøper spill. Det er alt for lett å skylle på spillene når en idiotisk ungdom på 15 dreper kameraten sin.

 

Det var foresten en rar sak, han drepte kameraten sin fordi han var hekta på et spill der du skulle drepe folk på den mest groteske måten. Derfor drepte han kameraten sin. Psykologer sier han var i sykotisk transe da drapet skjedde, med andre ord, han var inne i spillet, likevel skifta han klær for å skjule hva han hadde gjort. Ligner ikke dette på et mønster til en som hvet hva han gjør og vil derfor ikke takle konsekvensene?

 

Jeg håper ikke den idiotiske regjenringen vi har stopper salget av supervoldelige spill. Jeg er 20, og kjøper voldelige spill (meget voldelige gørrete spill) hele tiden. Det vil ikke med andre ord si jeg går over og dreper naboen

Lenke til kommentar
Det er ingen menneskerett å få handle hva man vil hvor man vil.

Vel....har selv blitt nektet å kjøpe en bollepose siden jeg var skoleelev en gang...stod i kassen, dama hadde slått den inn og hadde MINE mynter i hånden (aka avluttet handel..), men seff kom det en kjippkjopper av en butikkbestyrer og pælma meg ut fordi jeg var skoleungdom...så DEN har jkeg ikke særlig mye forkjærlighet for! :realmad:

 

En annen ting er fks folk som i sin tid ikke fikk kjøpe ting pga hudfarge (les: Usa i 1930-1960 tallet...) Så den påstanden DER bes herved reformeres takk... :mad:

Lenke til kommentar
Det er ingen menneskerett å få handle hva man vil hvor man vil.

Vel....har selv blitt nektet å kjøpe en bollepose siden jeg var skoleelev en gang...stod i kassen, dama hadde slått den inn og hadde MINE mynter i hånden (aka avluttet handel..), men seff kom det en kjippkjopper av en butikkbestyrer og pælma meg ut fordi jeg var skoleungdom...så DEN har jkeg ikke særlig mye forkjærlighet for! :realmad:

 

En annen ting er fks folk som i sin tid ikke fikk kjøpe ting pga hudfarge (les: Usa i 1930-1960 tallet...) Så den påstanden DER bes herved reformeres takk... :mad:

Å sammenligne aldersgrenser med rasisme er vel å dra det litt langt :)

Lenke til kommentar
Å sammenligne aldersgrenser med rasisme er vel å dra det litt langt :)

:!: Riktig det! ;) Men når med kommentaren at det er ingen menneskerett å få handle hva man hvil hvor man vil synes jeg er litt korttenkt. Derimot kunne jeg gått med på at det "er ingen menneskerett å få handle ting det er restriksjoner på av gyldige grunner, hvor man vil, uavhengig av hvem en er..."

Lenke til kommentar
Å sammenligne aldersgrenser med rasisme er vel å dra det litt langt :)

:!: Riktig det! ;) Men når med kommentaren at det er ingen menneskerett å få handle hva man hvil hvor man vil synes jeg er litt korttenkt. Derimot kunne jeg gått med på at det "er ingen menneskerett å få handle ting det er restriksjoner på av gyldige grunner, hvor man vil, uavhengig av hvem en er..."

Flisespikkeri.

Lenke til kommentar
Å sammenligne aldersgrenser med rasisme er vel å dra det litt langt :)

:!: Riktig det! ;) Men når med kommentaren at det er ingen menneskerett å få handle hva man hvil hvor man vil synes jeg er litt korttenkt. Derimot kunne jeg gått med på at det "er ingen menneskerett å få handle ting det er restriksjoner på av gyldige grunner, hvor man vil, uavhengig av hvem en er..."

Uansett, kommentaren i sin "enkle form" dekker alt den bør. En butikkeier står jo helt fritt til å nekte å gjøre en handel med dem han måtte ønske. Han trenger vel i utgangspuktet ikke en eneste grunn til å kaste deg ut.

 

Men tilbake til aldergrenser så synes jeg også det er bra at butikker prøver å følge opp og det bidrar til å fremheve seriøsiteten. Selvsagt suger det dersom man ikke får kjøpt et spill fordi man ikke er gammel nok men det finnes jo nok av alternativer som også er passende for alle aldersgrupper.

Lenke til kommentar

Når det gjelder aldersgrensene, her i Norge er "aldersgrensene" som står bak på spillet bare veiledene men siden Norge har PAL versjonen som resten av Europa og de er NØDT til å ha slike aldersgrenser i EU så må vi i Norge leve med de og.

 

Men etter alt oppstyret rundt GTA 3 (det startet med at foreldre kjøpte det spillet til unger på 8-12 år), så ble det mer og mer oppstyr, og sånn som situasjonen er nå, så kan en butikk få bot, få trukket lisensen til å selge spill eller andre represalier hvis de selger spill til unger\ungdom som ikke oppfyller de VEILEDENE aldersgrensene, så dermed har nå aldersgrensene blitt FAKTISKE, men det varierer veldig fra butikk til butikk og om man kjenner de som står i butikken eller ikke :p

 

Det kan diskuteres lenge om det er positivt eller ikke, jeg for min del mener at spill som f.eks Doom III, GTA 3 eller Manhunt kan selges til enkelte ansvarsfulle ungdommer, men det er min subjektive mening, fram til Dåvøy er borte så må vi nok bare vente oss mer sprell (jeg har rundet 20 så jeg trenger ikke å bry meg om det).

 

Men jeg vet om et dataparty som ikke ble til pga det var folk under 16 som hadde registrert seg der og det var annonsert en CS compo. og det er seriøst :ohmy:

Lenke til kommentar
Men etter alt oppstyret rundt GTA 3 (det startet med at foreldre kjøpte det spillet til unger på 8-12 år), så ble det mer og mer oppstyr, og sånn som situasjonen er nå, så kan en butikk få bot, få trukket lisensen til å selge spill eller andre represalier hvis de selger spill til unger\ungdom som ikke oppfyller de VEILEDENE aldersgrensene

Man trenger ingen lisens for å selge spill i Norge. Du bryter heller ingen lover ved å selge Manhunt til en fem-åring.

 

Som sagt tidligere i tråden, så følger butikkene aldersgrensene frivillig fordi de gjerne vil vise at bransjen tar ansvar. Konsekvensene av at de ikke gidder å følge grensene vil bli at staten tar over ansvaret, og DA blir det konsesjonsordning og lisenser og sensur og kontrollorganer og ekstra utgifter for alle parter.

Lenke til kommentar
Jeg er 11 år å har kjøpt vice citi på spaceworld på paleet i oslo. aldergrense er tull for jeg synes ikke vice citi er skummelt men far liker det ikke, så jeg må spille det i smug med storebror og lillebror. Hva synes dere omm det????????  :cool:

jeg har ingenting imot det, men det er vel pga. at jeg er bare minst 2 år eldre en deg...

Endret av ehs5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...