Gå til innhold

Aldersgrenser. Ikke bare veiledende?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du er for liten ifølge aldergrensen. Så hvorfor sier du 11 åringen var for liten?

 

Veit dette er samme setning om igjen, men mr. Bjerre vil aldri svare på spørsmålet.

Aldersgrensen er bare veiledende! Men jeg mener at Weska er for liten til å spille det, ettersom jeg har en søster på weskas alder, og vet at unger i den alderen har en viss tildens til å se på vold og sånt som kult, hvor de kan gå dagen etterpå å skryte av at de har spilt vice city, mens foreldrene prøver å få dem til å spille gamecube spill

Lenke til kommentar
Du er for liten ifølge aldergrensen. Så hvorfor sier du 11 åringen var for liten?

 

Veit dette er samme setning om igjen, men mr. Bjerre vil aldri svare på spørsmålet.

Aldersgrensen er bare veiledende! Men jeg mener at Weska er for liten til å spille det, ettersom jeg har en søster på weskas alder, og vet at unger i den alderen har en viss tildens til å se på vold og sånt som kult, hvor de kan gå dagen etterpå å skryte av at de har spilt vice city, mens foreldrene prøver å få dem til å spille gamecube spill

Hehehe... Enig i det ja. Men unødvendig å å si det da du er for liten ifølge den veiledene aldergrensen.

 

Men da er vi sikkert enig å vi kan la den diskusjonen ligge til noen andres glede...

Endret av lord_vivec9
Lenke til kommentar

Og uansett vet jeg godt at vice city skrives med y så da er jeg gammel nok til å spille det. Latterlig å kommentere slike off-topic saker bare fordi at du skal virke tøff.

 

Så drit i å svar på posten hvis den lille hjernen din ikke kan finne en egen mening om denne topicen istedenfor å kritisere alle andres meninger, og forresten -=Sjur=- jeg er er eldre enn deg også så ikke vær så høy i hatten.

Alder har ingenting med modenhet å gjøre :thumbup:

 

Så hvis jeg lærer søstra mi på 9 å skrive manhunt, så er hun da klar for å spille det??

Endret av -=SjuR=-
Lenke til kommentar
Bruker ikkje vi pegi? Eller er det berre noke som står på spela? :dontgetit:

Norske spill er PEGI-merket, men det er ikke staten som har innført PEGI-merkingen, det er Norsk Spill- og Multimediaforening (en organisasjon for norske distributører) som har innført PEGI i Norge i et forsøk på å hindre at staten lager en kommisjon som skal utforme og dele ut egne norske aldersgrenser.

Lenke til kommentar
Men etter alt oppstyret rundt GTA 3 (det startet med at foreldre kjøpte det spillet til unger på 8-12 år), så ble det mer og mer oppstyr, og sånn som situasjonen er nå, så kan en butikk få bot, få trukket lisensen til å selge spill eller andre represalier hvis de selger spill til unger\ungdom som ikke oppfyller de VEILEDENE aldersgrensene

Man trenger ingen lisens for å selge spill i Norge. Du bryter heller ingen lover ved å selge Manhunt til en fem-åring.

 

Som sagt tidligere i tråden, så følger butikkene aldersgrensene frivillig fordi de gjerne vil vise at bransjen tar ansvar. Konsekvensene av at de ikke gidder å følge grensene vil bli at staten tar over ansvaret, og DA blir det konsesjonsordning og lisenser og sensur og kontrollorganer og ekstra utgifter for alle parter.

Pastoren har som vanlig rett :D

Lenke til kommentar

jeg jobber selv med salg av spill (expert). Personlig mener jeg at svært få mennesker vil ta skade av og spille f.eks Doom3 eller GTA. Alikevel følger jeg i butikken aldersgrensene, særlig spill med 18 års merking. Grunnen er at dersom det oppdages at vi selger spill til for unge personer vil det blitt slått tilbake på oss i butikken fra kjedeledelsen. Dersom en gærning skulle finne på å klikke og skyte halve skolen sin, så kan du være sikker på at jeg ikke vil være den som står der på TV2 nyhetene og skal forklare hvorfor en gutt på 12 fikk kjøpe DOOM3.

Lenke til kommentar

jeg mener at 16 burde hvert høy nok aldersgrense...

 

Da er du jo så pass voksen forhåpentligvis, at du klarer å skille mellom fantasi og virkelighet...

 

18 er greit nok på røyk og drikkevarer, men på spill syntes jeg det bare er tull.

 

En ting som er merkeligt, postal2 ble ikke tatt opp i noen voldsspill debatt det er jo mye verre enn gta3/vc...

 

p.s jeg er i mot all sensur, jeg liker best å få se spillet som det er..

Endret av ZeroFlameX
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Et perspektiv som få tenker på er at unger ødelegger multiplayer-opplevelsen for andre.

Jeg spiller jævlig mye Call of Duty(16+), og når det dukker opp tullinger (spesielt TKs) og generelt totalt idioter, så kan du banne på at det er en smårolling på ferde.

 

I spill som CoD er strategi og realisme noe av attraksjonen, og da nytter det ikke med kids som bare spiller fordi det er moro å kjøre jeep og skyte folk i ryggen. Og selv de som ikke bevisst lager kvalm hjelper ikke akkurat på lagspillet.

Har til og med hørt idiotkommentarer om at vi ikke må banne på chaten, "fordi unger også spiller". Ungene dine skulle jo vært til sengs for lenge siden!

 

Jeg skulle gjerne ha skrevet epost til Dåvøy selv, men det hjelper selvsagt ikke mot pøbelfrø og slepphendte foreldre i andre land.

 

Det beste hadde vært om spillprodusentene som tross alt markedsfører spillene som voksenspill faktisk gjør noe for at spillene fortsatt er voksenspill når de voksne setter seg på nettet.

Lenke til kommentar
Quevaal, hvis mamma og jeg snakker sammen mens jeg spiller CS, og så kommer det en tulling og sier "Fuck you pussy mad haxxor fucker", så kan jeg også finne på å skrive at han skal roe seg...

Folk som kommer med slikt er jo helt klart uønsket fra min side. Men legg merke til: slikt språk er det igjen den yngre garde som står for (men muligens mer fra 16-18). Jeg mener derimot man må kunne si "Fuck, they got past me and are planting a bomb". Altså, det er stor forskjell på å skjelle ut folk, og å bruke banning for å understreke noe. Det er mer akseptabelt å si "Au faen jeg slo meg!" enn "Faen er du helt idiot??" selv om banningen er likedan

 

Uansett, det viktigste er jo ikke banningen selv om det var en diskusjon om banning som gjorde at jeg kom til å tenke på dette. Hvis jeg vil spille med barn, så spiller jeg nemlig heller monopol med søsteren min.

 

Barn ødelegger spillfølelsen og det er dermed i alles interesse at de holdes unna.

Lenke til kommentar
Du er for liten ifølge aldergrensen. Så hvorfor sier du 11 åringen var for liten?

 

Veit dette er samme setning om igjen, men mr. Bjerre vil aldri svare på spørsmålet.

Aldersgrensen er bare veiledende! Men jeg mener at Weska er for liten til å spille det, ettersom jeg har en søster på weskas alder, og vet at unger i den alderen har en viss tildens til å se på vold og sånt som kult, hvor de kan gå dagen etterpå å skryte av at de har spilt vice city, mens foreldrene prøver å få dem til å spille gamecube spill

Eller få dem til å ikke spille noe i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Quevaal, hvis mamma og jeg snakker sammen mens jeg spiller CS, og så kommer det en tulling og sier "Fuck you pussy mad haxxor fucker", så kan jeg også finne på å skrive at han skal roe seg...

Folk som kommer med slikt er jo helt klart uønsket fra min side. Men legg merke til: slikt språk er det igjen den yngre garde som står for (men muligens mer fra 16-18). Jeg mener derimot man må kunne si "Fuck, they got past me and are planting a bomb". Altså, det er stor forskjell på å skjelle ut folk, og å bruke banning for å understreke noe. Det er mer akseptabelt å si "Au faen jeg slo meg!" enn "Faen er du helt idiot??" selv om banningen er likedan

 

Uansett, det viktigste er jo ikke banningen selv om det var en diskusjon om banning som gjorde at jeg kom til å tenke på dette. Hvis jeg vil spille med barn, så spiller jeg nemlig heller monopol med søsteren min.

 

Barn ødelegger spillfølelsen og det er dermed i alles interesse at de holdes unna.

Da er vi helt enige. Det er helt greit å si setningen du skriver, men helt meningsløs banning kan alle klare seg uten.

Lenke til kommentar
Ungene dine skulle jo vært til sengs for lenge siden!

Hvis du spiller mot folk fra hele verden: Husk: Det finnes flere tidssoner.... Spiller du med en fra New York kl. 0100 er klokka rundt 1600 der....

Siden jeg gjerne spiller kl. 5 om morgenen skulle likevel ungene vært til sengs i New York.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...