Gå til innhold

hva syntes dere om at mindreåringer drikker?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes godt grensa på øl kunne blitt senka til 16.

Et par øl har aldri skada noen, jeg driter egentlig i hvor ung man skulle være, bare man oppfører seg. Men fjortissfyll er tragisk, å drikke seg sanseløs dritings og skryte av det (indirekte) etterpå er også tragisk.

Lenke til kommentar

Foreldrene må gjerne "lære" barna til å drikke. Men måtehold er en fin ting. Når trettenåringer drikker for å bli fulle, og da gjerne hjemmebrent, er det bare tull.

 

Mulig vi burde senke grensen for øl og vin (og andre drikker under tyve prosent alkoholnivå) ned til 16 år, og sterkere ting ned til atten. Er tåpelig at du når du er atten kan drikke noe du ikke kan kjøpe.. Lovlig..

Lenke til kommentar

Det kunne gjerne vært satt ned grensene for drikkevarer med lavt alkohol nivå til 16 år. Ei grense på 5% hadde passa fint.

Ellers så kan sprit fortsatt være 20 års grense på og vin 18 år.

 

Er bedre at "fjortissane" drikk polvarer ein HB (Spessielt sidan dei sjeldan veit kven som har brent den)

 

"Fjortisfylla" er uungåelig uansett kor gamal du er når du begynder å drikke, det er berre ein måte å lære på, og det er den gode gamle "prøve og feile" metoden.

Lenke til kommentar
Det kunne gjerne vært satt ned grensene for drikkevarer med lavt alkohol nivå til 16 år. Ei grense på 5% hadde passa fint.

Ellers så kan sprit fortsatt være 20 års grense på og vin 18 år.

 

Er bedre at "fjortissane" drikk polvarer ein HB (Spessielt sidan dei sjeldan veit kven som har brent den)

 

"Fjortisfylla" er uungåelig uansett kor gamal du er når du begynder å drikke, det er berre ein måte å lære på, og det er den gode gamle "prøve og feile" metoden.

er ganske enig! vet at mange av mine venner drikke mye på 96% og hun ene måtte på legevakten. + prisene på alkhol burde vært senket!

Lenke til kommentar

Problemet med å senke grensa til 16 er jo nettopp at man legger den nede terskelen enda lavere. Som 16-åring hadde jeg null problem med å få tak i alkohol, rett og slett fordi jeg godt kan taes for 18 å være. Samtidig vil en 16-års aldersgrense kanskje føre med seg aksept for at barn helt ned i 12-13 år drikker, DET er uakseptabelt. Se bare på Danmark, det er 15 (16?) på øl og vin der, visste dere at 50% av alle danske 12-åringer har vært fulle minst en gang?

Lenke til kommentar
Problemet med å senke grensa til 16 er jo nettopp at man legger den nede terskelen enda lavere. Som 16-åring hadde jeg null problem med å få tak i alkohol, rett og slett fordi jeg godt kan taes for 18 å være. Samtidig vil en 16-års aldersgrense kanskje føre med seg aksept for at barn helt ned i 12-13 år drikker, DET er uakseptabelt. Se bare på Danmark, det er 15 (16?) på øl og vin der, visste dere at 50% av alle danske 12-åringer har vært fulle minst en gang?

Men det er tross alt bedre om 12-13 åringene drikker øl, enn at de kjøper hjemmebrent...

 

 

Som min mor alltid gir streng beskjed om "Skal du drikke, så drikk endelig merkevarer!"

Lenke til kommentar
Hva er det som er kult at småunger drikker?

er jo bare tåpelig...

IMO er det overhodet ikke mindre tåpelig at voksne drikker seg drita bare for å bli drita.

Kunne ikke sagt det bedre selv. Fjortisser har i det minste en unnskyldning til å oppføre seg som drittunger. Er mye verre når det er snakk om fulle voksne (fra tjue og oppover) som prøver å være artige i fylla.

 

Er ikke mye jeg respekterer mindre enn fulle voksne.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...