Gå til innhold

MSI Live Update og Bios flashing


DrOnline

Anbefalte innlegg

Jeg flashet for en time siden biosen min med det helsikkes Live Update mølet. Tenkte jeg skulle skrive litt om mine erfaringer med det slik at andre med det samme problemet kan søke og finne ut hva jeg gjorde feil og i ettertid: riktig.

 

Jeg har en MSI K8N Neo Platinum Edition med en AMD 62 3200+, oppdaterte til siste versjon Live Update og tenkte at jeg skulle oppdatere bios også.

 

Advarsel: velg for all del ikke windows-alternativet, for selv om du stenger alle programmene som installasjonsprogrammet ber deg stenge, kan du ende opp i min situasjon.

 

Det som skjedde var at installasjonen tilsynelatende gikk fint, den ba meg restarte, noe jeg gjorde. Men så kom jeg aldri inn i windows, for det sto bare Verifying DMI pool data... i all evighet.

 

Løsning: Reset CMOS. Det var bare å flytte den dingsen som går over to av tre pins på JBAT1 over til den midterste pinnen + den på den andre siden..

 

Hvis dette er oppsettet hovedkortet kom i: 00X, så sett den på X00, om du forstår hva jeg mener. (elendig forklaring men)

 

Voila, jeg er nå tilbake til windows, og mitt største problem er at klokka viser at det straks er nyttårsfest anno 02/03.

 

PS: Ikke mer å si om den saken, jeg tenkte bare at det skulle ligge en thread om åssen å fikse dette problemet, for jeg søkte i allefall på HW først, uten å finne noe særlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er klart at det ikke slår feil HVER gang, men når det advares mot windows-flashing fra flere hold er det ikke verd å ta sjansen på.

 

Sier som en note jeg så mens jeg lette etter fix: Ikke flash bios uten at det er tvingende nødvendig. Det er roten til alt ondt!

Lenke til kommentar

Live BIOS update tilbyr å lage en BIOS recovery floppy disk.

Gjør det ,lag den disketten .

Har du ike floppy , benytt 100 kroner på å kjøpe en .

Som utility/failsafe/driver install vil den fortsette å være med oss

en god tid fremover.

 

BIOS flash via windows har jeg sikkert gjort 30 ganger på mitt

NF7-S kort og nå MSI Neo Platinum (et antall ganger) .

Poenget er at man ikke må flashe med et ustabilt eller overklokkett system .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jeg har kun positive erfaringer med Live Update på min Socket 754-PC. Eneste er at når jeg starter maskinen på nytt sier den at CMOS-verdiene er feil, og gir meg alternativene at jeg kan velge default settings, eller gå inn i Setup. Skal det være sånn? Jeg pleier å velge default settings, og det har funket helt fint.

Lenke til kommentar
Det som skjedde var at installasjonen tilsynelatende gikk fint, den ba meg restarte, noe jeg gjorde. Men så kom jeg aldri inn i windows, for det sto bare Verifying DMI pool data... i all evighet.

Jeg har det samme problemet at det står Verifying DMI pool data i ca 5 min før pc begynner å loade win XP. Dette er utrolig slitsomt, men jeg får ikke fikset det.

Dette kom etter at jeg satte inn en 120gb seagate disk. (satt kun en 40 gb seagate disk der fra før.)

Har et Epox EP-8RDA+ hk..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Forsøkte selv en windows flash i går kveld ved hjelp av MSI update (til et MSI 845PE max2 kort). Installasjonen virket å gå helt smertefritt frem til oppstart av PC'en. SÅ BEGYNTE PROBLEMENE...

 

Får nå kun en svart skjerm, og klarer derfor heller ikke å komme inn i BIOS. Vil forsøke å slette CMOS (ved å flytte på jumpere), for deretter å tvinge en oppstart av en bios utgave jeg har liggende på diskett (ved hjelp av CTRL-HOME tastene). Funker ikke dette, blir det en retur til komplett.no.

 

Min anbefaling

- ikke oppgrader BIOS dersom du ikke er helt sikker på at du ikke trenger dette

- IKKE bruk windows flash utilities. BRUK dos alternativet

- LAG ALLTID en RESCUE DISK av din bios

 

Isabella

Endret av Isabella2
Lenke til kommentar

Hvis maskinen er stabil, hva er noensinne poenget med å oppdatere BIOS?

 

Gjør det selv på Abit koret mitt siden det tar 20 sekunder, kan gjøres fra windows og ikke (later til) å kreve at jeg slår av musikk o.l. men hadde jeg ikke hatt reservekort liggende hadde jeg nok latt være ;)

Lenke til kommentar

En fin ting med K8n Neo bios 1.3 og senere er at man kan boote til

fsb 133 , slik at man får startet systemet selv om bios default har feil

default minne timings etc som medfører "no-boot" .

Hold "ins" knappen inne , deretter slå på pc'n eller trykk reset knappen.

(viktig at ins holdes inne først) .

Så trykker man "del" gjentatte ganger for å entre bios .

 

Det er konge utility , si farvel til cmos jumperen også ved feil oc .

 

...

Lenke til kommentar
Det som skjedde var at installasjonen tilsynelatende gikk fint, den ba meg restarte, noe jeg gjorde. Men så kom jeg aldri inn i windows, for det sto bare Verifying DMI pool data... i all evighet.

 

Løsning: Reset CMOS. Det var bare å flytte den dingsen som går over to av tre pins på JBAT1 over til den midterste pinnen + den på den andre siden..

 

 

Er klar over at dette er litt pirk, men hvis du leser litt før du flasher BIOS, så står det at du ALLTID skal kjøre en clear CMOS før oppstart etter flashing

etter mine erfaringer er det det beste valget, selv om PC'n har funka fint uten et par ganger

 

men fatter ikke hvorfor folk flasher BIOS på en helt stabil og fin PC :ermm:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Unnskyld trådstarter, men her opptrer du som en noob.. :thumbdown: Sorry...

Bios flash gjøres alltid på eget ansvar.. det advares det alltid om fra produsenten (f.eks. MSI).

Det er også relativt vanlig at man må resette BIos og at alle innstillinger/optimaliseringer gjort i Bios forsvinner etter flash..Faktisk tror jeg at jeg alltid har sett at det er slik..

Dersom du ikke er en noob så er det ikke noe problem å rette opp i.

Har *mange* MSI-kort, har flashet (unødvendig) *mange* ganger uten at det har gått galt..

Det som beskrives her i tråden er faktisk *helt* vanlig.. og ikke ett alvorlig problem eller feil for den saks skyld..

Poenget er..Ikke flash Bios dersom du er redd for å miste alle data..eller at du ikke må pga. en Bios oppgradering som løser ett konkret problem du har med installert HW.

Dersom du synes det er artig med litt risiko-aktivitet (liten dog).. flash Bios hver gang produsenten kommer med en oppdatering.. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...