Gå til innhold

Anbefaling til pc under 10K.


Anbefalte innlegg

¤¤¤ Topic redigert av moderator ¤¤¤

 

Hei,

har sett litt på Hardware.no's "anbeflinger" side og kommet frem med disse delene... har tenkt å oppgradere pc'n og har lyst på no kraftig for under 10 000kr...

 

CPU:

AMD Athlon 64 3200+ 2.2 GHz Socket 754, 512 KB cache, BOXED

 

Hovedkort:

EPoX EP-8KDA3+ Hovedkort for Socket 754 nForce3 250GB,SATA,GbLAN,ATX,Raid,Lyd

 

Minne:

Corsair XMS3200 DDR-DIMM 1024MB PC3200 64Meg x 8, CAS 3-4-4-8, 400MHz, 6ns

 

Totalt: 5740kr mva

 

Skal også kjøpe et ATI Radeon X800Pro :)

Men er dette en bra oppgradering? bør jeg bytte ut noen av de øvrige tingene med noe som er billigere\bedre?

 

Edit: trenger også en vifte, hvilken vifte bør jeg kjøpe? (kjøper fra komplett)

Endret av B|Real
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flott oppsett det der! Kjøp Corsair AMX3200XL 2-2-2-5. AMD64 elsker lave timings. Ikke kjøp en gig brikke med en gang. Med høye timings.

Så gå for en brikke med lavere timings. Til vifte anbefaler jeg Zalman CPS7000A-Cu, pass på at det er den du får, og ikke 7000Al-Cu. Førstnevnte er bedre grunnet 100% kobberkjøler. Du må forresten søke etter Zalman i søkefeltet for å finne den.

Lenke til kommentar
Er det ikke bedre å kjøpe en XP 2800+ eller en XP 3000+ og så overklokker du den litt til 2.2 . Du sparer en god del penger på det. :yes:

 

Pris/Ytelse på en XP 3200+ er ikke så god.

Det er snakk om a64 :)

Vel, han kan ha forvillet seg i jungelen av navn? :p

Det er jo faktisk litt lett for enkelte å blande, da jeg har sett på flere nettbutikker at de kaller prosessorene for Athlon XP 64 3000+ osv.

Uansett, er det jo riktig det mannen sier :p

Men det er ingen som helst garanti for at du kan klokke så langt med den.

Lenke til kommentar

Hovedkort:

EPoX EP-8KDA3+ Hovedkort for Socket 754 nForce3 250GB,SATA,GbLAN,ATX,Raid,Lyd

 

CPU:

AMD Athlon 64 3000+ 2.0 GHz Socket 754, 512 KB cache, BOXED

 

Minne:

Corsair TWINX1024-3200XL DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched CMX512-3200XL DIMMs

 

Totalt: 5820kr mva

 

Så dette ville bli bedre?

Følger det ikke med en vifte i BOXED edition? da trur jeg, jeg bruker den og bytter den hvis jeg ikke er fornøyd... tviler på at jeg kommer til å overklokke likevel...

Lenke til kommentar
Hovedkort:

EPoX EP-8KDA3+ Hovedkort for Socket 754 nForce3 250GB,SATA,GbLAN,ATX,Raid,Lyd

 

CPU:

AMD Athlon 64 3000+ 2.0 GHz Socket 754, 512 KB cache, BOXED

 

Minne:

Corsair TWINX1024-3200XL DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched CMX512-3200XL DIMMs

 

Totalt: 5820kr mva

 

Så dette ville bli bedre?

Følger det ikke med en vifte i BOXED edition? da trur jeg, jeg bruker den og bytter den hvis jeg ikke er fornøyd... tviler på at jeg kommer til å overklokke likevel...

Der medfølger en vifte ja. Rimelig bråkete er den og... :(

Lenke til kommentar

Vel, Epox-hovedkortet har - etter det jeg mener å huske - ikke firewire. Er dette viktig bør du velge et annet hovedkort. Jeg har et MSI K8N Neo Platinum (nForce3 250gb), og er fornøyd med dette. Det koster pluss minus 1000 kr, alt ettersom hvor du kjøper fra.

 

Har Corsair PC3200XLPRO selv, og disse er helt vanvittige. Klarer å konkurrere med PC4000 og er i det hele tatt krem-minne. De er også veldig digre... hoppet fra PC133 på min gamle pc til disse elefant-brikkene her ;)

 

Zalman 7000A-CU er en MEGET god vifte. Da jeg kjøpte utstyret mitt for en snau måned siden var differansen mellom A64 3000+ boxed og non-boxed omtrent samme prisen som for denne viften. Da valgte jeg å kjøpe Zalman-viften istedetfor den kjipe BOXED-vifta. Grunnen til det er at jeg ønsker så god kjøling som mulig, og så lite støy som mulig. Viften er på 92mm, mot 80mm som er vanlig ellers. Den er imidlertid tyngre enn "anbefalt" fra AMD sin side, men jeg har ikke vært borti noen som har opplevd skader som følge av dette (og jeg har søkt mye om dette før jeg valgte å kjøpe den). Dersom du flytter pcen ofte kan det være greit å kjøpe Zalman 7000Al-CU, som er ganske mye lettere. Prisforskjellen på disse to er på en tier sist jeg sjekket.

 

NB: Det er nokså likegyldig hvilken av dem du velger. A-CU (kobber) kjøler bare 1-2 grader bedre enn en Al-CU. Dette følger av de testene jeg har lest. Da kan det jo være greit å velge den letteste. Jeg flytter pcen min lite, og da er det ikke så nøye hvilken av kjølerene jeg har. Og når jeg transporterer pcen legger jeg den ganske enkelt ned på siden slik at kjøleren hviler loddrett ned mot hovedkortet. Skader ved for tung kjøler skjer først og fremst dersom man slenger pcen rundt eller om man røsker i den fastmonterte kjøleren. Men det vil jo kunne ødelegge hvilken som helst pc, selv om man har en lettere kjøler.

 

Jeg tror du blir fornøyd med pcen, men om du ønsker stillegående system bør du satse på Zalman 7000-serien. Dessuten får du - som det ble sagt ovenfor - litt lite for pengene om du velger A64 3200+. Ytelsesforskjellen er ikke så radikal. Ellers er Epox-inntrykkene i testene nokså godt, selv om jeg likte MSI bedre.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Hovedkort:

EPoX EP-8KDA3+ Hovedkort for Socket 754 nForce3 250GB,SATA,GbLAN,ATX,Raid,Lyd

 

CPU:

AMD Athlon 64 2800+ 1.8 GHz Socket 754, 512 KB cache, OEM

 

Vifte:

Zalman CNPS7000A-AlCu CPU-Kjøler Socket A/478/754,

 

Minne:

Corsair TWINX1024-3200XL DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched CMX512-3200XL DIMMs

 

Skjermkort:

Sapphire Radeon X800PRO 256MB GDDR3 AGP,ATI X800PRO,DVI-I,TV-Out, Full-Retail

 

Totalt: 9339.96kr

 

Da går jeg for disse delene, trur nok jeg overklokker CPU'n litt så jeg får "litt" bedre ytelse... Tusen takk for hjelpen gutter :)

Lenke til kommentar
men funker det å overklokke med den tro? hehe, funker fett om den bråker... hører på Hard Rock stort sett hele tia og jeg gjør det synes jeg pc'n er ganske støysvak :p

1. Kjipt når du laster ned om natta (lovlige ting fra download.com selvf.).

2. Nytter ikke å filme dama med web-cam under akten... når hun hører vifta blir hun kanskje mistenksom?

 

CL 2.5 er det meste du bør ha på minnebrikkene ... CL2 er best men spm. er om de er verdt ekstraprisen....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...