Gå til innhold

Deres kabinetter her!


Anbefalte innlegg

Den 200mm vifta i front, bråker mer enn alle de andre viftenene dine til sammen, tro meg jeg har testa :p

 

Ang hva jeg endte opp med og gjøre, bare sette en 120mm midt på grillen der med strips..

 

Hehe, merker det selv når jeg skrur den av med viftestyringa at det er den som definitivt lager mest lyd. Vil det ikke kanskje være mer fornuftig med en 140mm?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Say hello to my new friend: Seagate Constellation ES.3 4TB

http://www.dustinhom...sata-600-128mb/

 

...benyttet samtidig anledningen til å gjennomføre en planlagt omrokkering av SSDene (vedlegg). :)

For de som lurer: SSDene er festet med borrelås.

 

Evt. videre kabeloppsamling får bli etterhvert - nå ville jeg først se om det hele virket.

 

 

Min nye 4TB disk er formatert som GPT, 64KB cluster - skal brukes til Fraps-/andre videofiler (minst ~100MB).

Det stod mellom Western Digital Black 4TB og Seagate Constellation ES.3 4TB...Seagate vant pga. 128MB buffer (kontra WD's 64MB) og høy skrivehastighet - noe jeg trenger til min bruk.

Så nå kan jeg kjøre enkoding/.torrent-nedlasting pluss Winamp samtidig som jeg tar opp LoL ingame med Fraps satt til 30FPS full-size uten at disken begynner å klage (medfører hakking på både lyd og annet). :wee:

Endret av Paladin@LANur
Lenke til kommentar

Du kunne ikke snudd harddiskene så alle ledningene er bak? Plager meg litt :p

Ja, og PCIe skruene står skrått, og det er kun en vifte med "beskytter" FYSJ! :p

 

Hvorfor ikke bare kjøpe 3x 3TB harddisker istedenfor en 4TB disk? Eventuelt bruke 2x 3TB harddisker i RAID sammen med en SSD for cache. Billigere, mer lagringsplass(eventuelt) og høyere ytelse for mindre penger.

Poenget med de diskene han har kjøpt:

Pris < Levetid

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg prøvde først med ledningene bak, men SATA-porten på et par av dem kom veldig i klem mot et oppstiver eller whatever i HDD-racket - ikke akkurat optimalt. Men ja, jeg ville gjerne gjort det slik.

 

...og kan du utdype denne?

"Pris < Levetid"

 

Akkurat prisen så jeg på, og det ble billigere for en 4TB-disk enn mindre disker. :)

Regnestykket mitt:

1TB ~ 0.841kr/gb

2TB ~ 0.82kr/gb

3TB ~ 0.775kr/gb

4TB ~ 0.74kr/gb

Endret av Paladin@LANur
Lenke til kommentar

Jeg prøvde først med ledningene bak, men SATA-porten på et par av dem kom veldig i klem mot et oppstiver eller whatever i HDD-racket - ikke akkurat optimalt. Men ja, jeg ville gjerne gjort det slik.

 

...og kan du utdype denne?

"Pris < Levetid"

 

Akkurat prisen så jeg på, og det ble billigere for en 4TB-disk enn mindre disker. :)

Regnestykket mitt:

1TB ~ 0.841kr/gb

2TB ~ 0.82kr/gb

3TB ~ 0.775kr/gb

4TB ~ 0.74kr/gb

Tenkte på at du valgte Constellation framfor Barracuda!
Lenke til kommentar

Tenkte på at du valgte Constellation framfor Barracuda!

 

Jeg vet aldri hvordan jeg skal lese "<" eller ">"... :green:

 

Constellation-serien er da mye mer "premium" enn Barracuda...? Barracuda-diskene har bare 2 års garanti, og jeg ville ha noe bedre enn det! :)

Jeg ville ha noe som er beregnet på 24/7-bruk - ikke at jeg faktisk kommer til å slite på disken så ofte, men jeg hadde pengene og ville ha det beste - jeg har faktisk ikke erfaringer med Seagate-disker siden det fortsatt var PATA-standarden som regjerte, og kanskje jeg har tatt en sjanse, men jeg tror jeg har gjort ett godt valg.

 

Naturlig nok er det ikke mange kunde-anmeldelser å se om disken jeg har kjøpt (så dyr som den er er ikke det rart - og bedrifter gidder ikke kommentere slikt), og tester forteller ikke hele historien, så jeg har gått ganske "cold" inn i kjøpet (hvilket er noe jeg SVÆRT sjeldent gjør!).

 

 

Jeg har forøvrig sporet helt av med hva i alle dager det er dere prater om...

"Ja, og PCIe skruene står skrått, og det er kun en vifte med "beskytter" FYSJ!" <- jeg tar denne som sarkastisk og ikke seriøst ment... :)

"Hvorfor ikke bare kjøpe 3x 3TB harddisker istedenfor en 4TB disk?" <- RAID er jeg ikke interessert i.

Det er, for meg, en komplisert affære å holde styr på, og når jeg ikke helt vet hvordan det virker, kommer jeg ikke til å stole på det under drift (vil ikke ha bare et software-RAID uansett, så da hadde jeg måttet ut med penger til en RAID-kontroller også...).

 

 

Hvis det var "mer plass for en lavere penge" jeg ville ha, så hadde jeg kjøpt WD Green eller noe (for å få med oh-so viktige naturbesparelsen på kjøpet)...de er kanskje billigere totalt sett, men påliteligheten, altså det jeg setter høyest, da? Jeg ville ikke vært fornøyd med hverken WD Red eller Green - skulle jeg først ha gått WD, så ville det blitt Black, og de er bedre enn Barracuda/andre fra Seagate (unntatt Constellation - I think).

 

Så da ble det en (1) 4TB i høy kvalitet.

 

Well-excuse-me-Princess-Well-excuse-me-Princess.jpg

Endret av Paladin@LANur
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke vits i å gå helt bananas her. Om du virkelig trenger en 4TB HDD til 2800 kroner for FRAPS footage så go ahead. Jeg mener bare at det er veldig veldig bortkastet da den sikkerheten du skaffer deg med Constellation er helt overkill i forhold til FRAPS. FRAPS lagrer i RAW .avi filer og du vil aldri beholde disse RAW filene lenger enn til du har konvertert de eller brukt de i redigeringsprogrammet du foretrekker. Varigheten og lengden du skal lagre disse filene blir gjort like bra på en helt ordinær Seagate Barracuda HDD(eller en hvilken som helst anen HDD). 2TB Barracuda disker er dá bedre om du bare skal beholde FRAPS eller konverterte FRAPS filer. Fyll de opp og enten napp de ut av pc'en for lagring til senere anledninger eller sett de i "sleep mode". Jeg har to gamle Samsung Spinpoint F3 1TB disker jeg bruker til lagring av viktige filer og FRAPS klipp. De har nå holdt i overkant av 5 år og fungerer like bra fortsatt. Er det stor sikkerhet du er ute etter er nok en RAID løsning også bedre.

 

Om du virkelig vil betale 235% mer per GB for Constellation HDD så skal ikke jeg prøve å stoppe deg, men ikke kom her å si at det er nødvendig for en normal bruker...

Lenke til kommentar

Ikke vits i å gå helt bananas her.

 

Om du virkelig vil betale 235% mer per GB for Constellation HDD så skal ikke jeg prøve å stoppe deg, men ikke kom her å si at det er nødvendig for en normal bruker...

 

Jeg har fått meg en kopp beroligende te nå (godt mulig du vil mene jeg trenger en til). smile.png

 

Dette har jeg aldri hevdet heller - jeg sa at det var det jeg ville ha. Hva andre velger å bruke etter sitt budsjett og behov legger ikke jeg meg borti - på samme måte som at jeg forventer konstruktiv kritikk (og/eller +1 mrgreen2.gif ) for mine valg, og ikke hva jeg omtrent oppfatter som surmuling tidligere pga. at disken er så "overdreven". smile.png

 

Som jeg har sagt gjentatte ganger i andre innlegg tidligere, så er jeg villig til å betale ett premium for ekstra kvalitet, om så enn en teknisk sett "unødvendig" kostnad etter mitt egentlige behov.

 

Forøvrig, as you know, så spiser Fraps opp store mengder data ganske fort - ~4GB pr. 1min 20sek avhengig av satt FPS - og det er ikke alltid jeg enkoder med en gang, så jeg har ofte 500GB+ med rå-data som skal enkodes, ikke bare fra Fraps, men også andre kilder - og for å slippe å måtte flytte deler av disse dataene mellom disker hver gang jeg ønsker å ta opp mer for å være sikker på å ha nok plass (har alltid hatt annen data, bla.a. filmer, på tidligere "opptaksdisker", så dem er gjerne minst 50% full i utgangspunktet), så valgte jeg derfor en stor disk istedet for flere mindre (2TB osv.) denne gangen. smile.png

 

Men hvis du mener disken er så ovedreven, så tar jeg det som en god nyhet, for det var akkurat det jeg ønsket å kjøpe. inv_biggrin.gif

Endret av PaladinNO
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg vet aldri hvordan jeg skal lese "<" eller ">"... :green:

 

Constellation-serien er da mye mer "premium" enn Barracuda...? Barracuda-diskene har bare 2 års garanti, og jeg ville ha noe bedre enn det! :)

Jeg ville ha noe som er beregnet på 24/7-bruk - ikke at jeg faktisk kommer til å slite på disken så ofte, men jeg hadde pengene og ville ha det beste - jeg har faktisk ikke erfaringer med Seagate-disker siden det fortsatt var PATA-standarden som regjerte, og kanskje jeg har tatt en sjanse, men jeg tror jeg har gjort ett godt valg.

 

Naturlig nok er det ikke mange kunde-anmeldelser å se om disken jeg har kjøpt (så dyr som den er er ikke det rart - og bedrifter gidder ikke kommentere slikt), og tester forteller ikke hele historien, så jeg har gått ganske "cold" inn i kjøpet (hvilket er noe jeg SVÆRT sjeldent gjør!).

 

 

Jeg har forøvrig sporet helt av med hva i alle dager det er dere prater om...

"Ja, og PCIe skruene står skrått, og det er kun en vifte med "beskytter" FYSJ!" <- jeg tar denne som sarkastisk og ikke seriøst ment... :)

"Hvorfor ikke bare kjøpe 3x 3TB harddisker istedenfor en 4TB disk?" <- RAID er jeg ikke interessert i.

Det er, for meg, en komplisert affære å holde styr på, og når jeg ikke helt vet hvordan det virker, kommer jeg ikke til å stole på det under drift (vil ikke ha bare et software-RAID uansett, så da hadde jeg måttet ut med penger til en RAID-kontroller også...).

 

 

Hvis det var "mer plass for en lavere penge" jeg ville ha, så hadde jeg kjøpt WD Green eller noe (for å få med oh-so viktige naturbesparelsen på kjøpet)...de er kanskje billigere totalt sett, men påliteligheten, altså det jeg setter høyest, da? Jeg ville ikke vært fornøyd med hverken WD Red eller Green - skulle jeg først ha gått WD, så ville det blitt Black, og de er bedre enn Barracuda/andre fra Seagate (unntatt Constellation - I think).

 

Så da ble det en (1) 4TB i høy kvalitet.

Hehe, dette er akkurat det jeg mener, og prøvde å si ;)

WD BLACK (Ikke blue, eller green) er bedre disker enn Seagate Barracude (men også hakker dyrere), men funker dårligere i Raid! :closedeyes:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...