Gå til innhold

Bergen / Stavanger / Oslo ?


VeXx

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter hva jeg har hørt fra andre så er Bergen og Trondheim de beste studentbyene. Siden jeg bor i Bergen, så kan jeg i hvert fall anbefale deg å flytte hit. Fint uteliv, fine omgivelser og midt i mellom boligpriser. Jeg bor 10 min med buss fra Bergen sentrum. Bor på en hybel med veldig bra standard, betaler 3500kr + strøm i mnd, inkl. kabeltv. Hvis du er villig til å senke standarden litt så er det nok enda billigere.

Lenke til kommentar
Etter hva jeg har hørt fra andre så er Bergen og Trondheim de beste studentbyene. Siden jeg bor i Bergen, så kan jeg i hvert fall anbefale deg å flytte hit. Fint uteliv, fine omgivelser og midt i mellom boligpriser. Jeg bor 10 min med buss fra Bergen sentrum. Bor på en hybel med veldig bra standard, betaler 3500kr + strøm i mnd, inkl. kabeltv. Hvis du er villig til å senke standarden litt så er det nok enda billigere.

Høres bra ut, du har ikke lyst å bo sammen med meg ? :p

 

Hehe, jeg leter etter leiligheter enda, mange bra valg, men mange dyre også.

Lenke til kommentar

Stavanger er en meget flott by. Ikke en kjempe stor by, men passe stor. Som du sier, du vil bo i rolige strøk, da er nok Stavanger tingen for deg.

 

-Midt i Stavanger sentrum er det trangt. Masse folk, biler og trange gater.

 

-Det som er ganske greit er jo at vi som tidligere nevnt har Lyse fiber her.

 

-Det er endel fjell på andre siden av Gandsfjorden hvor det er kjekt å ta seg en tur. Trenger ikke å resie milevis for å gå tur på fjell med andre ord. Ikke så langt unna finner du Prekestolen.

 

-Lite snø om vinteren (sist år hadde vi ikke mer enn ca 4-5 dager MAX med snø). Vi har ikke så kalde vintre som Østlandet har.

 

-Liker du å stå på ski om vinteren, så har vi plasser som heter Hundedalen, Sirdalen, Dirdalen osv. som ligger ca 2-3 timer med bil inn i landet fra Stavanger. Der er det masser av skitrekk og mye snø. Reiser du litt lenger, kommer du til Røldal hvor de virkelig store trekkene er.

 

-Sandnes ligger rett ved (10-15 min med bil fra Stavanger sentrum til Sandnes sentrum) , en litt mindre by med 65 000 innbyggere. Hvis du er oppe på noen av fjellene over på andre siden av Gandsfjorden, så ser det ut som Stavanger og Sandnes er èn by.

 

-Mellom Stavanger og Sandnes er det en plass som heter Forus, hvor vi har Forus travbane hvis du liker å se på hester. Vi har norges strørste kjøpesenter som heter Kvadrat, databutikker, elektro butikker, bil forretninger, møbelsenter, radio og TV butikker som Elkjøp, Expert, Siba, Lefdal osv. IKEA som er greit for mange studenter da det er billig der med møbler og ting.

 

-Skjer mye om sommeren i Stavanger, og litt i Sandnes. Sandnes er en litt mer roligere by enn Stavanger.

 

-Ikke langt ifra Kristiansand. 3 timer og 30 min ca med bil til Kristiansand.

 

-Masse pene damer.

 

-Lett å bli kjennt med folk her. Masse pratsomme folk.

 

-Vi har ikke så varme sommertider som folk på Østlandet har, men noen ganger er det varmt nok.

 

-Vi har Solastranden og Borestranden. Liker du å surfe, er Borestranden den beste plassen i Norge å surfe pga. mye vind og store bølger.

 

-Lett å komme seg frem i Stavanger, men ikke altid midt i sentrum hvis du har bil.

 

-Stavanger er den byen i Norge med nest mest høye hus. Etter Oslo selvfølgelig.

 

Har hvert i Oslo mange ganger, og jeg må si at jeg liker Stavanger bedre fordi det er en penere by. Det er mange bydeler i Oslo som er så forlatt, utslitt eller gammelt at jeg blir deppa. Men det er meg. Men det skjer mer i Oslo enn i Stavanger.

Endret av Gef
Lenke til kommentar

Jeg har vært i alle 3 byene.. men bor i Oslo, noe jeg har gjort hele livet..

 

Jeg ville helt klart valgt Oslo..

 

- Det er i Oslo man legger de fleste store arrangementer..

 

- Oslo er den største byen -> flere muligheter..

 

- Byen er faktisk ganske så lett å lære seg.. Man trenger ikke å være redd for noe når man går i sentrum.. man har alltid kollektivtransport innen 500 meter..

 

- Du har valget mellom å bo i sentrum, i de urbane ytterkantene (Majorstuen i vest, Grüenerløkka i øst), eller enda lengre fra sentrum i de rolige familievennlige områdene..

 

- Dobbelt så mange jenter som i Bergen, og nesten 5 ganger så mange jenter som i Stavanger.. Tenk på den du ;)

 

- Som datainteressert så har du også mer å velge mellom i Oslo..

 

- Utelivet... Bare ta deg en tur til sentrum (spess. Karl Johans Gate) i sommerværet og nyt atmosfæren.. anbefales..

 

 

Vote: Oslo

 

 

Leilighet eller hybel?

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Kanskje jeg bare har vært uheldig de gangene jeg har vært i Oslo, men jeg har aldri likt meg der. Det er skittent, bybildet består av betong, betong og atter betong (og kanskje et par falleferdige bygårder), og en heidundrende prosentandel av de jeg har hatt kontakt med, er arrogante og særdeles lite hyggelige. Jeg kan faktisk telle de hyggelige menneskene på én hånd med to amputerte fingre.

 

Jeg vil heller ikke påstå at jeg følte meg særlig trygg da jeg skulle fra sentrum til Grünerløkka på nattetider. Som sagt, kan hende jeg har vært ekstremt uheldig, men jeg har mine tvil.

Lenke til kommentar

Du sier noe med kordan oslo borgere er. Husker sist vi var i oslo så er folk så lite hyggelige. Du kommer liksom ikke i prat med folk i gaten der nede. Etter oslo turen kom vi til bergen og minste greier her så kommer man i preik med ukjente folk ute i gaten. Følte også at oslo borgerne følte seg truet av oss høylytte barske bergensere.

 

:shrug:

Lenke til kommentar
Etter hva jeg har hørt fra andre så er Bergen og Trondheim de beste studentbyene. Siden jeg bor i Bergen, så kan jeg i hvert fall anbefale deg å flytte hit. Fint uteliv, fine omgivelser og midt i mellom boligpriser. Jeg bor 10 min med buss fra Bergen sentrum. Bor på en hybel med veldig bra standard, betaler 3500kr + strøm i mnd, inkl. kabeltv. Hvis du er villig til å senke standarden litt så er det nok enda billigere.

Høres bra ut, du har ikke lyst å bo sammen med meg ? :p

 

Hehe, jeg leter etter leiligheter enda, mange bra valg, men mange dyre også.

har selv hybel i Oslo oppe "på" Storo (aka Grefsen, eller hva det heter), betaler ca 3.9 for strøm, kabel og 8mbit internett linje som kommer, og siden jeg bor ca 100 meter fra tbane stasjonen så er det ganske greit. dvs at det er mange bra steder i Oslo bare man leter litt. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...