Gå til innhold

Bergen / Stavanger / Oslo ?


VeXx

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg har vurdert å søke andreåret på Noroff i Bergen, Stavanger eller Oslo da det ikke er nok elever her i Kristiansand.

 

Det jeg lurer på er hvordan er disse byene generelt sett? Si gjerne dine meninger om Bergen, Stavanger eller Oslo / Bergen VS Oslo VS Stavanger og gode grunner til å bo der, for dere som bor der allerede.

 

Takker meget for hjelpa, og om dere vet om leiligheter i nærheten hos dere vennligst informer meg :9

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle har vel sin sjarm..

Aner ikke boligpriser, men er det ikke litt dyrer i Oslo..? Eller har det jevnet seg ut..?

 

Personlig liker jeg Stavanger, nydelig by. Hadde egentlig tenkt til å gå på Noroff i Stavanger i år (første året), men det ble høgskolen på Gjøvik istedet.. Sparte en del penger, og slapp å flytte hvert år..

Lenke til kommentar

Jeg har erfaring med både Oslo og Stavanger. Kommer opprinnelig fra et lite sted ca 7 mil på utsida Oslo, men bodde et par år i Bærum før jeg flytta hit til Stavanger.

 

Oslo vs Stavanger:

  • Stavanger er definitivt mindre og føles mindre da bebyggelsen er mye mer spredt. Jeg synes at Drammen (omtrent halvparten av innbyggerne til Stavanger) virker større pga større sentrum. Om dette er positivt eller negativt, er subjektivt avhengig av om man liker store eller små steder
  • Liker du gamle trehus, er det mye fint å se på i Stavanger kontra Oslo (iallefall i sentrum)
  • Utepils er dyrt i Stavanger. Selvfølgelig, går du på mainstream-stedene i Karl Johan, er det dyrt der også, men i Stavanger er t.o.m. de litt alternative stedene (i den grad de finnes) dyre på utepilsen
  • Det skjer mye i Stavanger, særlig på sommeren. For øyeblikket er det matfestivalen Gladmat, og neste helg er det seilasen Cutty Sark. Men Oslo er større, så en del alternative arrangementer arrangeres heller der.
  • Stavanger-folk er lettere å komme i kontakt med enn det er med folk i Oslo

Andre synspunkter

  • Oslo har sjarm. Ikke så pen by, men har sin sjarm
  • Som student, ville jeg nok ha likt Oslo bedre da det skjer mer i gjennom hele året. Men det spørs hva du liker
  • Til å være en relativt liten by, har Stavanger gode flyforbindelser ut av landet
  • Jeg er overraska over hvor bra kollektivtilbudet er i Stavanger. Er også betydelig billigere enn i Oslo
  • Jeg merker det er den ting som jeg ikke får tak i her, bl.a. innen musikk og film. Den eneste hardwarebutikken her, er Startit som er ganske dyr så sant du ikke kjenner folka der. I Oslo har du flere som også er rimelige
  • Stavanger har milde vintre og ikke så varme sommere. Trives bedre med ordentlig snø om vinteren og ordentlig sol om sommeren!
  • Stavanger er relativt dyrt å bo i, særlig leiemarkedet pga mange korttidsboende innen oljebransjen
  • Det er mer trær og skoger på Østlandet! Ante ikke hvor mye jeg kom til å savne dette... Man har dog bedre muligheter for å gå i fjellet og se fjorder her.
  • Badevannet er ikke så veldig varmt her da man har Atlanteren rett på utsida. Har hørt det ikke når noe særlig mer enn 15 grader

Personlig kommer jeg til flytte tilbake til det sentrale Østland et sted. Men på den annen side kjenner jeg østlendinger her borte som bare skulle bo et års tid og har nå passert et tosifra tall... :p

 

Velger du Stavanger, kan jeg godt hjelpe deg med å finne leilighet.

Lenke til kommentar
PS Kommer du fra Kristiansand? Da tror jeg du vil merke større forskjell om du flytter til Oslo framfor Stavanger

Ja er fra Kristiansand. Stavanger og Bergen er egentlig de som topper lista mi, sitter og ser på leiligheter på finn.no, men kjipt at kun 20% har bilde.

 

Jeg har aldri vært i Stavanger eller Bergen, men har bodd et par måneder i Oslo, var tross alt 11 år, så jeg husker ikke så godt hvordan det var.

 

Ellers er det meget viktig at stedet forøvrig er "rolig".

 

PS! Må være masse fine damer der ! :love::D

 

PS2 : Kristiansand er svindyr ute på byen, uansett hvor du er så det er jeg vant med. Noen bilder fra Stavanger og Bergen jeg burde se på ?

Lenke til kommentar
Ja er fra Kristiansand. Stavanger og Bergen er egentlig de som topper lista mi, sitter og ser på leiligheter på finn.no, men kjipt at kun 20% har bilde.

 

Jeg har aldri vært i Stavanger eller Bergen, men har bodd et par måneder i Oslo, var tross alt 11 år, så jeg husker ikke så godt hvordan det var.

 

Ellers er det meget viktig at stedet forøvrig er "rolig".

 

PS! Må være masse fine damer der !  :love:  :D 

 

PS2 : Kristiansand er svindyr ute på byen, uansett hvor du er så det er jeg vant med. Noen bilder fra Stavanger og Bergen jeg burde se på ?

I Stavanger er det nok lettere å finne "rolige" steder i gåavstand til sentrum i forhold til Oslo. Det er mange eneboliger her og ikke så mange bokomplekser, så du har noen rolige gater. Jeg er ikke så kjempegodt kjent her (bodd her ca 1,5 år), men om du finner noen interessante plasser kan jeg kanskje si noe om de. Ellers er vel ikke Kristiansand så altfor langt unna heller slik at du kan f.eks. samle visningene til en dag eller to og dra opp hit for å kikke.

 

Hvordan damer liker du? Føler at det er en høyere andel blondiner i Stavanger enn i Oslo.

 

Utepilsen i Stavanger ligger på 48,- for 0,4 på de billige stedene (= 60,- for halvlitern). De fleste steder ligger over dette og jeg mener at nattklubbene har priser som er høyere enn dette igjen, men for 0,33. Heldigvis trives folk på fest i leiligheten min (som også er i sentrum) så jeg går ikke så mye ut lenger. Også så ekkelt som Tou-ølet smakker da gitt... *Aahhh, savner de gangene jeg er ute i Oslo og betaler 35-45 for 0,5 avhengig av sted...*

Endret av Mad Wolf Magnux
Lenke til kommentar

Høres bra ut i Stavanger, prisen på pils var lik KRS, så det er "bra", ikke iforhold til Oslo selvsagt.

 

Er ikke det jeg bekymrer meg om i første omgang, men heller leilighet. Har funnet en del, men det hadde vært koselig å vite om jeg kan få Lyse 10mbit :) Hvordan kan jeg vite det ?

Lenke til kommentar

Stavanger er en trivelig by, og den byen som ligger nærmest Kr. Sand. Kan jo være hyggelig å ikke ha alt for lang vei hjem til venner og familie, slik at man har råd til en helgetur i ny og ne. Oslo er jo mye større enn Stavanger, da, og har mer storby-preg. Så hvis det er størrelsen som teller, er det vel ingen tvil. Bergen er en vakker by, og veldig fin hvis du vil flytte til et annet land i samme slengen. En egen liten verden som alt for mange østlendinger dessverre aldri tenker på å reise til. Selv skal jeg faktisk flytte til Kristiansand om en drøy uke for å studere på HiA. Slå den :p

 

Edit: Angående Lyse Bredbånd: https://www.lyse.no/produkter/bredband/utbygging/

Endret av Jon@s
Lenke til kommentar
[*]Jeg merker det er den ting som jeg ikke får tak i her, bl.a. innen musikk og film. Den eneste hardwarebutikken her, er Startit som er ganske dyr så sant du ikke kjenner folka der. I Oslo har du flere som også er rimelige

feil du har og jæren data som ligger ute på forus mellom ikea og lefdal sånn ca men det er dyrt der og .

Lenke til kommentar
[*]Jeg merker det er den ting som jeg ikke får tak i her, bl.a. innen musikk og film. Den eneste hardwarebutikken her, er Startit som er ganske dyr så sant du ikke kjenner folka der. I Oslo har du flere som også er rimelige

feil du har og jæren data som ligger ute på forus mellom ikea og lefdal sånn ca men det er dyrt der og .

Hadde jeg glemt, kjenner t.o.m en som jobba der :p

 

Men jeg synes både den og Startit ligger for langt unna sentrum til at jeg gidder å stikke innom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...