Gå til innhold

Spill dreper igjen.


Anbefalte innlegg

Denne gangen er det Manhunt. Det mest voldelige spillet som er laget iflg flere. Foreldrene til en 17 år gammel gutt som drepte kompisen sin med kniv og slegge, har kommet til at det var hans utallige timer sammen med Manhunt som gjorde ham til morder.

 

Burde ikke ihvertfall en av mine kompiser få litt voldelige tendenser, eller burde ikke flere som har dette spillet føle trangen.

 

Ganske spesielt at man kan påstå at en virituell opplevelse direkte kan gjøre en til en bestialsk morder.

 

Hva mener vi så om dette da dere?

 

Les artikkelen her

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok ikke siste gangen et spill blir beskyldt for å indoktrinere de uskyldige å lett påvirkelige barna.

 

En ting jeg lurer på, er det bevist at spill virkelig påvirker en i så stor grad at alle naturlige sperrer hviskes ut?

 

Og hva skjer hvis de vinner frem?

Lenke til kommentar

Det er ingen som har bekreftet at et spill er grunnen til at noen går ut å dreper. Her er det snakk om mange faktorer som spiller inn, ting som media "glemmer" å nevne. Media er problemet her, fordi de blåser ting så opp og journalisten som skriver historien kan legge til ting som egentlig ikke har noe med saken å gjøre.

 

Ting som voldelige foreldre, dårlig oppvekst, psykiske problemer, problemer på skolen etc er ting media ikke ville ha skrevet om fordi dette ikke er "spennende" når de har fått vite at han spilte et voldsspill hele tiden.

 

Skjedd ofte at media sier at spill er grunnen til at noen begår et mord, men spillet er ikke selve grunnen men heller en påvirkning. Denne personen var ikke særlig stabil fra før, om de graver litt i fortiden hans så finner de nok forskjellige tegn som man har sett i andre like tilfeller. Hadde han aldri spilt dette spillet ville han sikkert blitt påvirket av noe annet...

 

Om man skal se etter noen syndebukk kan man starte med foreldrene eller butikken som solgte spillet. Foreldrene lot han spille et spill som hadde 18 års grense, noe de sikkert alltid har latt han gjøre, og butikken solgte spillet og har sikkert solgt flere spill med høyere aldersgrense til andre unge.

Lenke til kommentar
Folk som dreper er psykisk ustabile uansett. Hadde den samme fyren ikke spilt manhunt, men vært opphengt i en blodig film - hadde han sikkert kopiert den istedet. Noen lar seg lett påvirke og vil gjøre det uansett. Synd det finnes slike skrullehuer der ute.

Helt enig. Er han "dum" eller "syk" nok i hodet til å gjøre dette , så er det bare et tegn på at han var en tikkende bombe fra starten av , spillet var bare en katalysator for hendelsen... Før eller senere ville det skjedd uanz...

Lenke til kommentar
Grunnen at han drepte var nok p.g.a spillet.. Tror jeg da..

Hvis man spiller for mye er det enkelte som ikke ser grensen mellom spillet og virkligheten...

Javel?

 

Les hva forskeren sier om spillet og vold: "Senn mener det er veldig vanskelig å si noe sikkert om i hvor stor grad vi påvirkes av dataspill, - Det er avhengig av flere forhold, blant annet av hvordan vi selv er, om vi lar oss lett styre, eller om vi har en mer rebelsk eller kritisk natur"

 

I USA har man ganske mange ganger flere drapsmenn enn i Norge. Det er vel grunn til å tro at de forholdene som påvirker dette også gjelder for denne gutten. Hadde det ikke vært spillet som utløste det hadde det sikkert vært noe annet og kanskje ville det skjedd tidligere.

 

Det er en ting at selve drapsakten ligner på elementer fra spillet men den gutten har gjort ting som ikke er fra spillet f.eks måten han lokket offeret på.

Lenke til kommentar
Det er nok ikke siste gangen et spill blir beskyldt for å indoktrinere de uskyldige å lett påvirkelige barna.

 

En ting jeg lurer på, er det bevist at spill virkelig påvirker en i så stor grad at alle naturlige sperrer hviskes ut?

 

Og hva skjer hvis de vinner frem?

Alle undersøkelser jeg har sett går aldri i aktors favør. Det vil si at man ikke har funnet klare bevis for sammenheng mellom virituell virkelighet og mord, eller andre handlinger samfunnet ikke aksepterer.

Opplevelsen av spill er så langt jeg vet bare positiv, men det finnes krøtterhoder i denne båsen som i alle andre båser.

 

Husk på at de eneste som reagerer på disse spillene er de som ikke liker spillene personlig, det dumme for oss er at disse menneskene ofte sitter i posisjonerte stillinger, som gjør dem istand til å lage "storm i vannglass" høyt oppe i systemet.

 

Dåvøy og co sitter og ser utdrag og tenker: "Dette var fælt, dette likte jeg ikke. Jeg vil se på om jeg kan forby dette"

Alle vi andre som faktisk elsker å bli skremt og å gjøre fullstendig syke ting i en virituell verden blir forbigått, fordi noen "der oppe" mener at slikt ikke er bra for oss.

 

Jeg vil ikke være den som står under "sensursikten" og tar imot det som den som holder sikten mener jeg bør få.

Lenke til kommentar

mennesker er eksperter på å finne syndebukker. ta columbine episoden for eksempel. Der var det Manson som ble den store stygge ulven.

 

jeg er bare redd for at en dag finner de ut at slike spill ikke er bra for oss, akkurat slik som med røyke-loven. vi styres i den retningen de vil vi skal gå.

Lenke til kommentar
mennesker er eksperter på å finne syndebukker.

I synnerhet i USA, där hela rättsväsendet går ut på det. ;)

Filosofin går ut på att man i princip får göra vad man vill, tills någon annan drabbas. När någon annan drabbas skall man straffas och betala skadestånd!

Därför blir det viktigt att hitta syndabockar och peka ut så få "brottslingar" som möjligt i stället för att dela ansvaret när någonting går fel.

 

I det här fallet är det mycket bättre för grabben och hans familj om de kan skjuta över så mycket av skulden som möjligt på spelet och spelutvecklaren.

 

(Ett annat otyg är att livförsäkringar i USA inte betalas ut efter självmord, vilket leder till att man så långt som möjligt försöker avfärda självmord som dödsorsak i officiella dokumet. Detta leder sedan till fel i statistiken över faktiska självmord.)

 

/Olle

Lenke til kommentar

Samme som med Vice City, tror manhunt har selgt en god del, men det betyr ikke at det finnes nå haugevis av bestialske mordere der ute, som har blitt trent opp av spillet....

 

Dette er vel det samme som å saksøke Disney fordi ungen deres hadde hoppet ut av vinduet etter å ha sett Petter Pan

Lenke til kommentar

Selvølgelig vil spill påvirke, liksom tv, radio, aviser, nyhetssendinger, personer du møter osv. men å skyle alt på kun EN faktor blir selvfølgelig feil. Men som nevnt over leter alltid folk flest etter en syndebukk. Å skylde på en enkelt faktor isteden for å spre skylden ut på flere faktrorer. Tenk bare en rettsak, prøv å få 7-8 forskjellige instanser til å punge ut fordi de er delskyldige i noe. Ikke så lett det nei, men skyld alt på En instans, da kan man lett melke denne for cash. Desvere er spillindustrien veldig utsatt for slike ting, pga. dens posisjon i samfunnet. Så dette er ikke første gang et spill får skylden og langt ifra siste gang.

Lenke til kommentar
mennesker er eksperter på å finne syndebukker. ta columbine episoden for eksempel. Der var det Manson som ble den store stygge ulven.

 

jeg er bare redd for at en dag finner de ut at slike spill ikke er bra for oss, akkurat slik som med røyke-loven. vi styres i den retningen de vil vi skal gå.

Selv om jeg skjønner poenget ditt er at personlig valgfrihet berøves, så er det vel en rimelig dårlig analogi å trekke fram røyking, som i motsetning til dataspill er bevist helseskadelig.

Lenke til kommentar

Grunnene til en handling vil som regel være kompliserte, men ansvaret for handlingen vil alltid ligge hos den enkelte. Unntak gjøres for barn. Denne forskjellen er det ikke alltid juridiske instanser ser. At gjerningspersonen legger skylda på noe annet enn seg selv bidrar til å tåkelegge det personlige ansvaret.

Lenke til kommentar

Den gutten hadde drept noen uansett, for han er det no`gæli i toppen på! Det er så fint å skylde på dataspill, når noen har forsømt oppdragelse, omsorg eller havner i galt miljø. Dette er bare tull! Rampage har et meget godt poeng i innlegget sitt. Tror vi leder oss inn i den troen at det er slike ting som dataspill som får oss til å drepe, voldta osv. Men jeg tror at det er helt andre grunner til at vi gjør det. Det er bare så jævlig lett å skylde på småting. Det gjør det lettere å forklare liksom, man har noe håndfast å legge skylden på. Jeg sier ikke at det er slik det er. Men jeg føler meg nogenlunde oppegående ( :cry: ), og føler det på denne måten.

Endret av Shotgun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...