Gå til innhold

HIS X800XT, verdt pengene?


Mello

Anbefalte innlegg

Hei, sitter her med en god del skattepenger, som venter på å bli brukt. Har i tillegg jobbet hardt nok, så jeg har penger til overs til husleie/mat/strøm osv osv osv.

 

Jeg sitter da å ser på det her HIS X800XT IceQ-II

 

På siden står det ikke noe om at det er "PE" eller Platinum Edition, derimot ser jeg at det er kun "Gigabyte", som har satt Platinum Edition etter kortet sitt. Er det da slikt tilfelle at, alle XT kort er "PE" utgaven, for jeg ser ikke hensikten med å først bruke så mye penger, og ikke få "top of the line" ATI.

 

Så til andre spørsmål. Ser mange her anskaffer seg VIVO utgaven av Pro kortene, er det da verdt å bruke de 1000 ekstra kronene opp til XT, for å få seg det råeste (Vel å merke uten å modde noe som helst, med f.eks ny bios så jeg får 16 isteden for 12 pipes)?.

 

HIS har gjort det smart her for mange, de koster kanskje en 150-200 kr mere enn sine konkurrenter. Derimot tilbyr dem kortene sine med IceQ-II kjølning :thumbup: , eller bedre kjent som VGA Silencer i utgave 2, og det er grunnen til at jeg trekker mot HIS. Slipper ødelegge garantien ved et eventuelt GPU kjøler bytte. Og det føler jeg er verdt det over de andre produsentene sine kort. I bunn og grunn er 4995,- en del å bruke på et skjermkort, så er det lurere for meg å vente en 2-3 måneder i tid, på et eventuellt pris drop? og hvor mye vil det ha sunket over den tiden?

 

Vurderer ved nyere informasjon også 6800 Ultra. Både 6800 og x800 serien vil funke bra i Doom3 og HL2, som er det spillene jeg har ventet mest på, så begge kort vil duge. Er det fortsatt 2 Molex på den, og hvordan er varme utviklingen?

 

Er i ettertid KUN interessert i fordelene/bakdelene med begge kortene. Altså ingen diskusjon om hvem som er best, men heller hvem som er best til hva, for begge kort er uten tvil konge.

 

NVidiots, og ATI-Fanboys trenger ikke svare, om de da ikke har noe saklig å komme med.

 

Takker for alle svar.

 

 

Edit: trykkleif var her, dusør utloves for hans død.

Endret av Mello
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vanskelig for å bestemme meg selv. Mange diskusjoner om dette allerede på forumet. HIS X800XT IceQ-II skal være nærmest lydløst! Så er du veldig følsom for støy, så er det verdt å kjøpe dette kortet ja. Men har du plass i PC'n din da? Dette kortet er veldig langt pga kjøleren, men det er vel også 6800Ultra korta.

 

Er Doom3 viktigst for deg, gå for 6800Ultra. Er HL2 viktigst, så går du for X800XT PE.

Lenke til kommentar

Jeg synes at du skal spare pengene...

 

Men hvis du absolutt *må* bruke penger (selv om radeon 9800pro er godt nok) ville jeg gått for Nvidia Geforce 6800GT fordi det er jevngodt med Radeon i DirectX og OVERLEGEN i OpenGL. At NVIDIA har meget gode (hvor ATI har utrolig dårlige og treige drivere) drivere til Linux er kanskje også en avgjørende faktor (og grunnen til at jeg kommer til å velge Nvidia neste gang jeg skal bytte grafikkort)?

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
Manuel kunne vært litt mer objektiv...

Å påstå at Radeon 9800 PRO er godt nok er jeg ikke enig i. Iallefall ikke til Doom3 på HQ, AA/AF og høy oppløsning. Da trenger du 6800GT eller raskere.

Jeg synes iallfall at det koster mer enn det smaker. Trådstarter kan bruke de 5000 kronene på noe annet hvis han/hun ikke har noe imot å spille doom 3 smooth med medium til "high detail". Dessuten er det kjekt med litt "ekstra" cash hvis du en gang i fremtiden skulle komme over et "kjempetilbud".

 

...eller raskere.

Skal ikke Doom 3 kunne tyne de siste kreftene ut av morgendagens maskinvare? Hva er da vitsen med å bruke penger på en oppgradering når man bare får et kvart produkt mer?

 

Saken er jo selvfølgelig litt annerledes hvis trådstarter fortrekker "full pakke", selv om det hverken er "fornuftig" eller "økonomisk" :-) Men hadde det vært noen tvil om hva som lønte seg, hadde iallfall jeg avstått fra kjøpet og spart eller brukt pengene på noe annet.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
Manuel kunne vært litt mer objektiv...

Å påstå at Radeon 9800 PRO er godt nok er jeg ikke enig i. Iallefall ikke til Doom3 på HQ, AA/AF og høy oppløsning. Da trenger du 6800GT eller raskere.

9800Pro er godt nok. Greit at 6800 er kjappere (og bedre), men 9800Pro er fortsatt et bra kort som klarer å dra Doom3 helt greit.

 

Folk har jo tatt helt av med de nye korta. Virker som enkelte tror at man MÅ ha ett for å spille HL2 og Doom3. Hvis så hadde vært fakta så har Valve og ID laga spill som kun 2% av de potensielle kundene kan spille

Lenke til kommentar
PE = Platinum Edition = 520 Mhz core og 1120 mem. Vanlig XT har 500/1000 har jeg lest.

HIS kjører jo standard 535 på Core ut av boksen (ifølge Guru3d), men det står 520 på hjemmesiden dems. Ram kjører også på 560 effektivt 1120Mhz. Og det er det med kjøleløsningen som trekker meg mot HIS, ikke pågrunn av støy, for maskinen min bråker mere enn det der fra før av, men selve IceQ-II kjølingen. Da slipper jeg bytte til en bedre kjøler ifremtiden, uten å bryte garanti.

 

 

Blir nok ATI på meg denne gangen og. Det som trekker mest mot Nvidia er SM 3.0 støtte, men tror ikke spill industrien klarer pumpe ut såpass mange spill som vil kreve det, frem til neste generasjons skjermkort fra begge produsenter kommer.

Og jeg bytter som regel kort en gang i året.

 

 

Er igrunn HL 2 som er mest interessant, CS:Source osv, så det trekker meg også mot ATI atter en gang.

 

Til de av dere som vil jeg skal spare pengene, så skjønner jeg dere godt også. 5k på et skjermkort er veldig mye, selv om jeg har pengene +++ akkurat nå. Så jeg klarer meg med 9800PRO inntil litt utpå høsten vil jeg tro.

 

Takker for alle svar

Lenke til kommentar
PE = Platinum Edition = 520 Mhz core og 1120 mem. Vanlig XT har 500/1000 har jeg lest.

HIS kjører jo standard 535 på Core ut av boksen (ifølge Guru3d), men det står 520 på hjemmesiden dems. Ram kjører også på 560 effektivt 1120Mhz. Og det er det med kjøleløsningen som trekker meg mot HIS, ikke pågrunn av støy, for maskinen min bråker mere enn det der fra før av, men selve IceQ-II kjølingen. Da slipper jeg bytte til en bedre kjøler ifremtiden, uten å bryte garanti.

 

 

Blir nok ATI på meg denne gangen og. Det som trekker mest mot Nvidia er SM 3.0 støtte, men tror ikke spill industrien klarer pumpe ut såpass mange spill som vil kreve det, frem til neste generasjons skjermkort fra begge produsenter kommer.

Og jeg bytter som regel kort en gang i året.

 

 

Er igrunn HL 2 som er mest interessant, CS:Source osv, så det trekker meg også mot ATI atter en gang.

 

Til de av dere som vil jeg skal spare pengene, så skjønner jeg dere godt også. 5k på et skjermkort er veldig mye, selv om jeg har pengene +++ akkurat nå. Så jeg klarer meg med 9800PRO inntil litt utpå høsten vil jeg tro.

 

Takker for alle svar

Som sagt så er ingen av dem direkte dårlige kjøp. Men velger du ATI så kan du egentlig drite i å i det hele tatt prøve å få 3d-støtte i ikke-Microsoft OS. Kanskje du gir beng nå, men du vil garantert føle deg sviktet den gangen (hvis) du prøver å installere ati-driverne i Linux.

 

Et annet argument som taler i Nvidia sin favør er at de leder i Doom 3. Jeg synes det er viktigere å få god fps i et spill som Doom 3, hvor ytelsen allerede er veldig presset. Det betyr at 10 fps teller mye, mye mer enn i half-life 2 - et spill hvor frameraten uansett ligger dobbelt så høyt.

 

Ellers så ser det ut til at Geforce 6800GT og Radeon x800 yter nogelunde likt i direct3d, mens Geforce 6800 i tillegg er raskere i OpenGL.

Lenke til kommentar

BLAH! Dette blir enda en ny NVidia vs ATI-tråd. Hva med å lese rundt på de 20 andre trådene om dette temaet?

 

Min mening: Nei, det ekke verdt pengene. Kjøp et 6800GT og klokk dette til (over) Ultra-hastighet. Sparer du en tusenlapp. DET er valuta for pengene!

Endret av djorgen
Lenke til kommentar

Hvis du vil ha et nytt skjermkort til å spille HL2 og Doom 3, så anbefaler jeg deg til å vente med å kjøpe kort til spillene faktisk er tilgjengelig i butikken. Da er det vel en sjanse for at prisen er gått litt ned, slik at du sparer noen kroner.

Jeg synes ikke at et skjermkort til 5000 kroner er verdt pengene.

Lenke til kommentar

Som sagt så er ingen av dem direkte dårlige kjøp. Men velger du ATI så kan du egentlig drite i å i det hele tatt prøve å få 3d-støtte i ikke-Microsoft OS. Kanskje du gir beng nå, men du vil garantert føle deg sviktet den gangen (hvis) du prøver å installere ati-driverne i Linux.

 

Et annet argument som taler i Nvidia sin favør er at de leder i Doom 3. Jeg synes det er viktigere å få god fps i et spill som Doom 3, hvor ytelsen allerede er veldig presset. Det betyr at 10 fps teller mye, mye mer enn i half-life 2 - et spill hvor frameraten uansett ligger dobbelt så høyt.

 

Ellers så ser det ut til at Geforce 6800GT og Radeon x800 yter nogelunde likt i direct3d, mens Geforce 6800 i tillegg er raskere i OpenGL.

Joda, fullt klar over det, derfor jeg har en annen maskin som jeg kjører linux på. Gidder ikke kjøre Linux på en spill pc osv.

 

Har igrunn bestemt meg å vente til diverse spill faktisk kommer ut, å så følge valget der. Uansett hva jeg velger blir jeg fornøyd allikevel, selv om Nvidia har et overtak i Doom 3 f.eks, så blir jeg mer enn fornøyd om jeg bruker et ATI kort der, så teknisk sett taper jeg ingeting uansett hvilken produsent jeg velger.

 

 

og til djorgen: Jeg er klar over at det er andre poster om det her anngående ATI vs Nvidia, men i utganspunktet startet ikke det her som en slik thread. Det startet med at jeg ville vite om HIS sitt kort var et godt valg, og om det var verdt pengene (noe jeg har fått svar på begge deler), men desverre la jeg til deg med Nvidia, og da blir det alltid krangel. *ta selvkritikk*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...