Gå til innhold

TEST: Club3D Radeon X800Pro


Anbefalte innlegg

Prelude : Enig med deg. Ikke alle brukere sitter og ruger på CPUer til 6000-10000kr, så en P4 2,8 533 er høyst passende her.

Vel, det har RIMELIG mye og si hvilken cpu en bruker når en tester disse nye grafikk kortene da... :)

 

Som testen hos HardOCP viser!

 

Conclusion:

 

Our CPU scaling experiences really helped us understand just how important the CPU is to having a great gaming experience. In real-world gaming situations with a slower CPU such as an AthlonXP 2500+ or a Pentium4 2.4GHz, the video performance becomes extremely bottlenecked by the CPU. We were forced to reduce resolution, AA and AF settings, as well as in-game quality settings in the case of FarCry just to get playable performance. The results between each card remained close with these slow CPUs, but there was always one card that was able to run with at least a higher resolution or AA/AF setting, and that was the X800XT-PE.

 

When we moved up to the faster CPUs such as the Pentium4 at 3.0GHz or the Socket 754 Athlon64 3000+, we saw performance skyrocket and saw the performance differences become very noticeable between the cards. This pattern continued with the Pentium4 3.4GHz and the Socket 939 Athlon64 3500+. As the CPU speed increased so did the difference in performance and IQ abilities, typically showing the X800XT-PE and X800Pro gaining in performance more than the 6800Ultra, especially in FarCry.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
VeXx, flott test... Den skal du ha. Men har du forelsket deg i ordet "rimelig"?  ;)

Svarte altså, håpte ingen merka det :blush: Jeg bruker det rimelig mye, aner ikke hvorfor :lol:

 

X800XT PE er ikke en like god overklokker, men de klokkes opp til like hastigheter med default kjøling vil jeg tro. Det er jo "det samme kortet".

Husker norsklæreren min ga meg smekk på fingern da jeg brukte det ordet i en stil jeg skrev :cry:

 

Var visst et "fy" ord fikk jeg høre

:)

Lenke til kommentar

utrolig bra test av deg,ser ikke ut som du har glemt noe her.vet ikke om jeg har sett bedre test på ati x800pro enn denne..

 

ikke vanskelig og se at kortet sikkert hadde dobbelt ytelse av fx 5900,selv om man spiller i 1024x768.

 

bare synt at kortene koster mye ennå,og billigutgaven av 6800 nu har for lite båndbredde og mb(128)for at man skal leke med AA/AF i høy oppløsing.

Lenke til kommentar

Bra test dette. Ser frem til test av nVidias kort. Forventer dere å få inn ett sånt kort til test snart?

 

Helt greit oppsett, nesten :p Vil ikke 512 MB påvirke fracry testen en del? Vet iallefall at jeg fikk lagg/fps drops når jeg bare hadde 512 MB. Men det forsvant når jeg gikk opp til 1024MB.

Endret av Veritas_
Lenke til kommentar
Bra test dette. Ser frem til test av nVidias kort. Forventer dere å få inn ett sånt kort til test snart?

 

Helt greit oppsett, nesten :p Vil ikke 512 MB påvirke fracry testen en del? Vet iallefall at jeg fikk lagg/fps drops når jeg bare hadde.

512 ram ekstra vil ikke påvirke ytelsen direkte, med mindre du kjører maks oppløsning og setting. Ellers er det loadetiden det ville påvirket.

Lenke til kommentar

ATI MÅ SØRGE FOR ORDENTLIGE DRIVERE TIL LINUX!

 

Det verste er at de skryter på seg linux-støtte. Løgn på løgn på løgn på løgn. Nåer jeg faenmeg lei og skifter til Nvidia neste gang det er på tide med skifte av grafikkort, så fremt ATI ikke lager noen drivere som kan brukes.

 

Jeg vil med dette opplyse folk om de faktiske forholdene rundt ATI sin driverutvikling, og anbefale alle som i det hele tatt tenker på å teste GNU/Linux, å kjøpe grafikkort fra NVIDIA. Biir vi mange nok vil ATI endelig forstå at man ikke skal kødde med pingviner!

Lenke til kommentar
ATI MÅ SØRGE FOR ORDENTLIGE DRIVERE TIL LINUX!

 

Det verste er at de skryter på seg linux-støtte. Løgn på løgn på løgn på løgn. Nåer jeg faenmeg lei og skifter til Nvidia neste gang det er på tide med skifte av grafikkort, så fremt ATI ikke lager noen drivere som kan brukes.

 

Jeg vil med dette opplyse folk om de faktiske forholdene rundt ATI sin driverutvikling, og anbefale alle som i det hele tatt tenker på å teste GNU/Linux, å kjøpe grafikkort fra NVIDIA. Biir vi mange nok vil ATI endelig forstå at man ikke skal kødde med pingviner!

Hvor er dette relevant med omtalen ? Om de nedprioriterer Linux er det nok en god grunn. X800 har såvidt kommet på markedet, og du finner drivere til de andre kortene.

Lenke til kommentar
ATI MÅ SØRGE FOR ORDENTLIGE DRIVERE TIL LINUX!

 

Det verste er at de skryter på seg linux-støtte. Løgn på løgn på løgn på løgn. Nåer jeg faenmeg lei og skifter til Nvidia neste gang det er på tide med skifte av grafikkort, så fremt ATI ikke lager noen drivere som kan brukes.

 

Jeg vil med dette opplyse folk om de faktiske forholdene rundt ATI sin driverutvikling, og anbefale alle som i det hele tatt tenker på å teste GNU/Linux, å kjøpe grafikkort fra NVIDIA. Biir vi mange nok vil ATI endelig forstå at man ikke skal kødde med pingviner!

Hvor er dette relevant med omtalen ? Om de nedprioriterer Linux er det nok en god grunn. X800 har såvidt kommet på markedet, og du finner drivere til de andre kortene.

Det var en god omtale, VeXx

 

Den dårlige driverstøtten er like relevant som alt annet småprat i denne tråden (mesteparten handler jo uansett om ytelse, overklokking osv).

 

NVIDIA har allerede lansert linux-drivere for 6800GT. De har i tillegg laget et fancy-kontrollpanel :-) Det følger med noe liknende med ATI-driverne, men det virker selvfølgelig ikke.

 

"ATI has made tremendous strides in the past year working with key developers on our support for Linux and we are on target to become the graphics company of choice among Linux users", Henry Quan, vice president of corporate marketing, ATI.

Store ord. Det er bare så synd at et geforce 2 rundkjører alle ati-kortene. Det er også veldig kjekt å kunne spille et spill uten å få en haug med artifacts eller lock-ups.

 

"ATI's opening of the programming specification for their graphics chips will allow unhindered development of open source drivers that exploit the full potential of the hardware, and also gives curious developers a look inside the workings of modern 3D accelerators,'' John Carmack

Ojsann! Doom 3 kommer i en GNU/Linux-versjon, men å få det til å virke med et ATI-kort kan vi håpe lenge på. Og nå ligger det også til sakens kjerne, at opensource-driverne slett ikke er særlig spreke på 3d, selv om 2d sies å være langt bedre enn ATI sine propritære drivere

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

Jeg synes dere kanskje burde laget dette som en sammenligningsuavhengig test og heller ventet med sammenligning til dere får en 6800GT eller Ultra i hus for test. Det blir veldig feil å teste et high-end spillekort som X800 opp mot forrige generasjons 5900-kort og langt-under-par-kortet DeltaChrome. S3s nye kort er ytelsesmessig like 9600-serien til Radeon og er ment som et bra videoavspillings- og 2D-kort heller enn en high-end 3D-aksellerator. Men det er nå min mening da.

 

Ellers god artikkel. Litt tynn på visse steder, men bra skrevet og objektiv. :love:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...