Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Lage TP uten at det er farge på alle lederene.


Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpte en TP kabel av en dude som jobber i hafslund, han sa jeg kunne bruke den... Jeg tenkte at detta funker sikkert fett å la penga på bordet, i etter tid her jeg sjekka ut kabelen litt bedere, og bare 3 av lederene er merka! Hva skal jeg gjøre? er det bare 3 av lederene som trenger å være på en bestemt plass? og hvis det bare er 3 av dem som skal vær på samme plass, hvilke plasser er det???

Hvis noen vet dette hadde det vært fint. :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finnes sikkert flere Duder i Hafslund, men... jeg er en av dem som jobber i Hafslund, tror ikke at jeg er en Dude :hmm:

 

Men til ditt spørsmål. ta frem et Multimeter, så måler du bare kabelen og merker de umerkede kablene.

 

Er ikke verre enn det. :D

 

Og et Multimeter har vell alle oss som driver med Pc?

 

Ohm`s lov gjelder vell fortsatt :innocent:

 

Lykke til videre, og pass Deg for alle Duder i Hafslund, tross alt vi kjører Fangetransport nå :tease:

 

MvH

 

WB

Lenke til kommentar

Det er bare å bruke et multimeter (ohmmeter delen) for å finne ut hva som er hva.

 

Søk på f.eks google så finner du koblingsskjema for både vanlige kabler 1Gbit-kabler og kryssede versjoner av begge.

 

Men sjekk om det står teksten "TP" eller "Cat5" på kabelen. Hvis ikke så har du trolig fått en kabel som er mye dårligere enn dette. Du kan dermed fort få problemer med forbindelsen på alt som er lengre enn "svært kort". (f.eks alt over 1m litt avhengig av flere faktorer)

Lenke til kommentar

Det var ikke negativt ment å bruke ordet dude om en fra Hafslund, dude er jo ganske enkelt kar :thumbup: Det står ingenting på kabelen min... vil det si at det er en dårlig kabel? Håper ikke det sitter jo her med en trommel på 100m :blush:

Lenke til kommentar

Kan du beskrive kabelen? Er det par som er tvinna?

 

Det er ofte slik i ein kabel at du har 4 par der kvart par har ein heilfarge (f.eks. grøn) og er i par med ein kvit. Også er det ein blå som er i par med ein annan kvit, og orange...osv.... Dersom det er tilfellet så må du avisolere så mykje i kvar ende at du ser kva ledningar som er tvinna.

 

Dersom den ikkje er tvinna....kan det vel bli meir støy og greier enn ønskelig?

Endret av zeph
Lenke til kommentar

@trådstarter; hva legger du egentlig i at kabelen bare har 3 merkede ledere? Er resten hvite, eller hva mener du? Har jobbet endel med alarmer sammen me faren min, og jeg skal si deg; det er et hav av forskjellige kabler å velge mellom - merkede, så vel som umerkede, i alle dimensjoner og til hvert sitt bruk.

 

Om du har kjøpt en rull på 100meter fra en "dud i hafsfjord", og det ikke er en TP/cat5-kabel, kan du nesten bare kontakte han og spørre pent om du kan heve kjøpet - for du har ingen rettigheter ved et slikt kjøp.

 

liten offtopic - steike, gleder meg til jeg skal montere cat7-kabler i huset mitt :cry:

Lenke til kommentar

etter å ha studert kabelen i bedere lys har jeg kommet frem til at 4 av lederene er farget, men den ene var brun så det var ikke så enkelt å se forskjell på den og de 4 svarte... jeg kan ikke se at kabelene er tvunnet sammen... for meg ser ser det ut som en vanlig TP, bortsett fra at det mangler farge på 4 av kablene... Hørte av en kamerat at det bare var noen av lederene som trengte å sitte på samme steder på hver side, og at de andre bare var jording... Hvis dette er tilfelle, hvilke ledere skal da sitte hvor? :D

Lenke til kommentar
etter å ha studert kabelen i bedere lys har jeg kommet frem til at 4 av lederene er farget, men den ene var brun så det var ikke så enkelt å se forskjell på den og de 4 svarte... jeg kan ikke se at kabelene er tvunnet sammen... for meg ser ser det ut som en vanlig TP, bortsett fra at det mangler farge på 4 av kablene... Hørte av en kamerat at det bare var noen av lederene som trengte å sitte på samme steder på hver side, og at de andre bare var jording... Hvis dette er tilfelle, hvilke ledere skal da sitte hvor? :D

Her ser du hvor kablene skal:

cat5.jpg

 

Bildet viser både vanlig kabel og krysset kabel.

 

Slik jeg forstår det trenger du alle på samme plass for å ha 100Mb men bare 1,2,3 og 6 for å få 10Mb.

 

cat5.gif

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...