Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Insomnia (1997)

 

Dette var jo en svært severdig Norsk kriminal-thriller.

 

Lurer på hvorfor vi ikke har hørt mer om den før nå?

Glimrende ressigert og bra skuespill.

 

Ser at Hollywood har laget en egen versjon av denne i 2002 med Al Pacino. En film jeg heller aldri har hørt om, og ikke sett enda.

Men også at Amerikanerne mener den Norske orginalen er bedre.

Pussig at disse tingene er så ukjent, Men artig å se en Norsk film med Engelsk teksting

 

Han Svensken som spiller hovedrollen virker også veldig kjent. Men fra hvor husker jeg ikke.

 

Mulig jeg er litt lite oppdatert på Norsk og Skandinavisk film.

 

Iallefall: 8/10

Lenke til kommentar

Insomnia er en av de bedre norske filmene jeg har sett, men remaken er i mine øyne hakket vassere (foto og skuespill, først og fremst). Den er forøvrig den dårligste filmen til Nolan, og du ga jo Inception 3/10, så jeg vet ikke om du vil like den.

 

Heh!.. Ja det var jeg ikke klar over i det hele tatt, at det var samme som har laget Inception. Snodig sammentreff :blink:

 

Så "Dark Knight" også står på lista hans, og husker jeg reagerte temmelig tilsvarende på den - som på Inception. Hmm..

 

Ja tror faktisk jeg lar det bero med hans Insomnia. Takk for avdvarselen :ninja:

Lenke til kommentar

TDK ligger nok på min topp3 over actionfilmer. Strengt talt trascenderer den actionsjangeren, så god er den. Gikk med forventninger om en lignende opplevelse med Inception...

 

Hmmm.. lurer på om jeg bør prøve å se TDK på nytt?

Husker dengnag jeg så den, skjønte jeg omtrent ingenting og ble bare irritert på at filmen kastet bort tiden for meg-

Egentlig har jeg aldri syns Batmanfilmene har vært noe særlig.

 

Men jeg likte Twin Peaks. Har ikke sett den siden den gikk på Nrk i 1989.

Lenke til kommentar

Argh, mista eit innlegg...

 

Eg likte Inception svært godt. Til vanleg går eg lei actionfilmar når tredje akt set i gang og vi får ein langvarig sekvens der helten må rydda opp ein situasjon som er oppklart på alle vis. Inception greip meg meir og meir.

 

Det som kan vera ergeleg er dataspelkjensla eg fekk, de veit det fyrste brettet der du skal skyta flaskar, kravla under gjerder og hoppa på tak slik at du får kjennskap til kontrollane.

 

Eg diggar heist-filmar, og dette var nærmast The Matrix møter Ocean's Eleven.

Lenke til kommentar

 

Hmmm.. lurer på om jeg bør prøve å se TDK på nytt?

Husker dengnag jeg så den, skjønte jeg omtrent ingenting og ble bare irritert på at filmen kastet bort tiden for meg-

Egentlig har jeg aldri syns Batmanfilmene har vært noe særlig.

 

Men jeg likte Twin Peaks. Har ikke sett den siden den gikk på Nrk i 1989.

 

TDK elska eg fyrste gong eg såg den, men den tapte seg ved gjensyn for min del. Men den er nydeleg og har nokre klassiske scener som vil stå for alltid. Og tolkinga av Jokeren i filmen var eineståande og nyskapande i ein nokså tradisjonalistisk sjanger.

 

Men Twin Peaks??? Er det det kidsa kallar ein random kommentar?

 

Eg melder meg forresten på lista over dei som likte norske Insomnia betre enn nyinnspelinga.

Lenke til kommentar

Eg likte Inception svært godt. Til vanleg går eg lei actionfilmar når tredje akt set i gang og vi får ein langvarig sekvens der helten må rydda opp ein situasjon som er oppklart på alle vis. Inception greip meg meir og meir.

 

Definitivt. Under Inception tenkte jeg hele tiden "God film, men dette når ikke opp til Nolan's hellige firkløver", men tredjeakten tok fullstendig av og når slutten tikket inn var jeg solgt. Det var et godt stykke manus og klippearbeid som klarte å balansere de fire forskjellige nivåene på en så sømløs måte, selv om det til tider kunne bli vel hektisk for min stakkars hjerne.

Lenke til kommentar

Inception

 

Som ei enorm, mektig kake satt sammen av de herligste ingredienser. Den har alle smaker, men det er litt vanskelig og blande de og fordøye det hele. Tar man en for stor bit med det samme blir man kvalm og misliker den. Tar man bit for bit, lag for lag (drøm for drøm) så vil man nyte denne kaka.

 

8/10

Lenke til kommentar

Det som gjør Inception såpass komplisert, er heller hva som _ikke_ sies i filmen. Måten den visualiserer menneskesinnet på, og hvordan det involverte omtaler "denne personens sinn" trekker mange paralleller til virkeligheten. Det er nesten som psykologi ble til film.

 

"En drøm inni en drøm" er den lette delen å forstå. Men når de begynner å snakke om hvordan inspirasjon fungerer, og hvordan ideen må være så enkel som mulig, og utdyper seg videre om dette, klarer Nolan å gjøre noe svært vanskelig til å bli lettforståelig og noe som fungerer på skjermen. Men du som seer kan ikke ungå og gjøre det mer komplisert for deg selv, ved å tenke på hva slags biter fra virkeligheten er med i filmen, og hva er fiksjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...