Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hm, du må være 2 ganger så gammel som Montag, groenn. Da med tanke på all klaginga over at alt var bedre før. Jeg er ellers enig med deg angående filmens kompleksitet. Det er helt greit at det starter "vanskelig", men når man aldri får noen belønning eller videre retningslinjer for hvordan filmens verden fungerer, da uten å måtte sitte med notatblokk. Fikk hele tida den følelsen... "åja, ok.. så nå er han død?" - "neinei teiten, det var bare drømmen til han ene som ble påvirket av arkitekten samt Leos underbevissthet" - "ok.. åja, seff. zilly me". Det er et eller annet veldig Lost kombinert med Peppes filmdeal over det hele.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Kompleksitet versus forenkling. Filmens grunnideer krever at du i utgangspunktet følger godt med, samtidig som filmens hyperintense tempo gjør at du må ta inn alle andre inntrykk også. Nolan lemper på med så mye forklarende eksposisjonsdialog som han klarer, men vil jo samtidig sette visse krav til publikum.

 

Jeg synes ikke filmen var så mindfuck som jeg i utgangspunktet fikk inntrykk av at den ville være. Nei, jeg hadde langtifra fullstendig oversikt over universenes regler og konsekvenser (og om det er grunnet dårlig manusarbeid, for mye action eller at jeg er for dum, får jeg nesten avgjøre på neste visning) men jeg endte jo opp med en god forståelse og innsikt i hva som hadde skjedd og hvordan det fungerte.

 

At jeg gikk ut av en såkalt popcornfilm med en varm hjerne ser jeg utelukkende positivt på, og det gleder meg litt å se en film av denne typen skape så mye god diskusjon rundtomkring.

Endret av DoktorBacon
Lenke til kommentar

Hm, du må være 2 ganger så gammel som Montag, groenn. Da med tanke på all klaginga over at alt var bedre før. Jeg er ellers enig med deg angående filmens kompleksitet. Det er helt greit at det starter "vanskelig", men når man aldri får noen belønning eller videre retningslinjer for hvordan filmens verden fungerer, da uten å måtte sitte med notatblokk. Fikk hele tida den følelsen... "åja, ok.. så nå er han død?" - "neinei teiten, det var bare drømmen til han ene som ble påvirket av arkitekten samt Leos underbevissthet" - "ok.. åja, seff. zilly me". Det er et eller annet veldig Lost kombinert med Peppes filmdeal over det hele.

 

Duppa du av litt under filmen? Enig med det Bacon sier, man må virkelig følge med, men om man følger med, så er den ikke vanskelig å forstå heller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hm, du må være 2 ganger så gammel som Montag, groenn. Da med tanke på all klaginga over at alt var bedre før. Jeg er ellers enig med deg angående filmens kompleksitet. Det er helt greit at det starter "vanskelig", men når man aldri får noen belønning eller videre retningslinjer for hvordan filmens verden fungerer, da uten å måtte sitte med notatblokk. Fikk hele tida den følelsen... "åja, ok.. så nå er han død?" - "neinei teiten, det var bare drømmen til han ene som ble påvirket av arkitekten samt Leos underbevissthet" - "ok.. åja, seff. zilly me". Det er et eller annet veldig Lost kombinert med Peppes filmdeal over det hele.

 

Duppa du av litt under filmen? Enig med det Bacon sier, man må virkelig følge med, men om man følger med, så er den ikke vanskelig å forstå heller.

Fulgte da greit med, men jeg hadde rett og slett problemer med å forstå konseptet. Når jeg ikke har muligheten til å forstå dette, synker underholdningsverdien betraktelig for min del. Sinnsykt ambisiøst men for min del var det som plot totalt mislykket. Takke meg til Shutter Island.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Nå er vel dette ikke akkurat unikt for Inception, og heller veldig vanlig hver gang du tar for deg en film. Jeg har ihvertfall egne tanker og ideer om ting som skjer - vel, i alle sammenhenger. :)

 

Men godt at du fikk brukt hodet denne ene gangen da :)

 

For eksempel LOTR var knall film også. Men de er typisk straight forward i historien som de fleste andre filmer. Det er ingen åpen slutt. Det er klinkende klart hva som skjedde. Det er en motsetning til åpne filmer som Inception o.l. Da er det ikke mye andre ting man kan komme på av tolkninger av "lukkede" filmer. Men du kunne holdt deg for god til kommentarer som "Men godt at du fikk brukt hodet denne ene gangen da :)". Er det enda en tilfelle av "jeg er anonym på nettet så jeg skal være spydig for gøy"?

 

-------------------------------------------------------------

 

Forøvrig er jeg litt enig i det at det er blitt færre filmer av nyere tid som ikke "matcher" kvaliteten på de eldre filmene. Særlig merkes dette i grøsser-genren. De som har sett en del grøsserfilmer fra 2000+ vil se forskjell kontra de eldre grøsserne.

 

Grøssergenren må være den som har fått størst fall gjennom tidene.

Endret av morningstar665
Lenke til kommentar

Hm, du må være 2 ganger så gammel som Montag, groenn. Da med tanke på all klaginga over at alt var bedre før. Jeg er ellers enig med deg angående filmens kompleksitet. Det er helt greit at det starter "vanskelig", men når man aldri får noen belønning eller videre retningslinjer for hvordan filmens verden fungerer, da uten å måtte sitte med notatblokk. Fikk hele tida den følelsen... "åja, ok.. så nå er han død?" - "neinei teiten, det var bare drømmen til han ene som ble påvirket av arkitekten samt Leos underbevissthet" - "ok.. åja, seff. zilly me". Det er et eller annet veldig Lost kombinert med Peppes filmdeal over det hele.

 

Duppa du av litt under filmen? Enig med det Bacon sier, man må virkelig følge med, men om man følger med, så er den ikke vanskelig å forstå heller.

Fulgte da greit med, men jeg hadde rett og slett problemer med å forstå konseptet. Når jeg ikke har muligheten til å forstå dette, synker underholdningsverdien betraktelig for min del. Sinnsykt ambisiøst men for min del var det som plot totalt mislykket. Takke meg til Shutter Island.

Takke meg til regissører som heller risikerer at noen få persobner ikke skjønner greia enn regissører som "safer". Kjipt for deg, men du har sikkert mye å tjene på et gjensyn :)
Lenke til kommentar

For eksempel LOTR var knall film også. Men de er typisk straight forward i historien som de fleste andre filmer. Det er ingen åpen slutt. Det er klinkende klart hva som skjedde. Det er en motsetning til åpne filmer som Inception o.l. Da er det ikke mye andre ting man kan komme på av tolkninger av "lukkede" filmer. Men du kunne holdt deg for god til kommentarer som "Men godt at du fikk brukt hodet denne ene gangen da :)". Er det enda en tilfelle av "jeg er anonym på nettet så jeg skal være spydig for gøy"?

 

Det vil nå alltid være ting som ligger åpne i alle slags filmer. For å bruke ditt eksempel da; Gandalv som faller nedover Moria. "Hva skjer med han?" Kjør deg opp på diskusjon.

Er det ikke i toeren han kommer tilbake?

 

 

Men jeg ser forskjellen du setter mellom åpne/lukkede sluttsekvenser på filmer, så klart, men det sporer vekk fra ditt første utsagn. Jeg bare reagerte på måten du formulerte din aha-opplevelse om at Inception plantet én idé på oss i salen (selvfølgelig gjorde den det) - det ble litt for merkelig for min del.

 

Og ja, det var for å være spydig, og det ville jeg sagt både online og IRL... Synd du ikke kan ta spøken...

Endret av sch0n
Lenke til kommentar

men når man aldri får noen belønning eller videre retningslinjer for hvordan filmens verden fungerer

Dette ble blant annet tatt opp i Montages staffets gjennomgang av filmen og jeg er helt enig i det de sier. Det at Nolan velger å fokusere på ide fremfor konsept gir bare filmen ekstra dybde. For meg er det totalt uinteressant å vite hvordan teknologien funker da det er snakk om noe "ikke-eksisterende" som uansett ikke lar seg forklares. Ville du likt 2001 bedre om Kubrick prøvde seg på å forklare hvordan kunstig intelligens ble til?

 

Når det er sagt så ser jeg kritikken din. Filmens tempo er ekstremt høyt og man burde kunne relatere til noe liknene for å forstå hele sammenhengen. Man kan si det er et feilsteg fra Nolans side, men to be fair så gir dette strengt tatt filmen en høyere gjennsynsfaktor.

 

Jeg synes ikke filmen var så mindfuck som jeg i utgangspunktet fikk inntrykk av at den ville være.

Sant. Etter de første 10 minuttene satt jeg med inntrykk av at Nolan var i ferd med å trå galt, men heldigvis ble ikke dette et faktum. Tar man et steg bak og kaster et blikk over filmen som en helhet så ser man at historien faktisk er relativt straight forward, dog veldig kamuflert.

Lenke til kommentar

Så Inception på kino i kveld, og er nok enig med deg.

Og vel så det kanskje. Syntes filmen var en gedigen skuffelse.

...

Man er tydeligvis opptatt av å finne på noe nytt og unikt.

...

Og så den fordømt høye lyden det alltid skal være på kino nå.

Neste gang skal jeg ta med ørepropper.. :ermm:

Jeg så også denne i går, på Ringen kino.

 

På meg virket konseptet med en verden i en verden og stjeling av folks tanker kjent fra andre filmer som The Cell, The 13th Floor, Matrix, One Point O og kanskje litt eXistenZ. Men, selv om konseptet var gjenkjennelig synes jeg de hadde laget en flott verden, spesielt i starten av filmen.

 

Lydbildet til filmen likte jeg meget godt, minnet meg mye om War of the Worlds. Synes de har gjort en god jobb, men dessverre har noen kinoer har missforstått forskjellen på god og høy lyd, på Ringen var det fint volum.

 

Når jeg sitter å tenker over filmen i dag merker jeg at kurven flatet litt for mye ut. Det skjer mye interessant i starten som kunne utviklet seg til langt større ting enn de gjorde. Jeg føler kanskje at fantasien min ikke ble strukket slikt som jeg forventet meg den ville. Men, filmen meg noen crazy drømmer, noe som alltid er spennende.

 

Jeg vil anbefale folk å oppleve denne på kino, jeg tror mye av følelsen blir borte på DVD.

Lenke til kommentar

Både The Cell og Matrix er filmer jeg liker temmelig godt. Så sjangeren er det ikke noe i veien med.

 

Inception når ikke de der til knærne engen etter min oppfatning.

 

De andre du der nevner har jeg ikke sett. Takk for tipset, de må jeg sjekke ut

 

1408 kan vel kanskje også regnes i denne kategorien?

Iallefall nok en annen film som er mye mye bedre enn Inception.

Lenke til kommentar

men når man aldri får noen belønning eller videre retningslinjer for hvordan filmens verden fungerer

Dette ble blant annet tatt opp i Montages staffets gjennomgang av filmen og jeg er helt enig i det de sier. Det at Nolan velger å fokusere på ide fremfor konsept gir bare filmen ekstra dybde. For meg er det totalt uinteressant å vite hvordan teknologien funker da det er snakk om noe "ikke-eksisterende" som uansett ikke lar seg forklares. Ville du likt 2001 bedre om Kubrick prøvde seg på å forklare hvordan kunstig intelligens ble til?

 

Når det er sagt så ser jeg kritikken din. Filmens tempo er ekstremt høyt og man burde kunne relatere til noe liknene for å forstå hele sammenhengen. Man kan si det er et feilsteg fra Nolans side, men to be fair så gir dette strengt tatt filmen en høyere gjennsynsfaktor.

 

Jeg synes ikke filmen var så mindfuck som jeg i utgangspunktet fikk inntrykk av at den ville være.

Sant. Etter de første 10 minuttene satt jeg med inntrykk av at Nolan var i ferd med å trå galt, men heldigvis ble ikke dette et faktum. Tar man et steg bak og kaster et blikk over filmen som en helhet så ser man at historien faktisk er relativt straight forward, dog veldig kamuflert.

Ordla meg kanskje litt feil. Nei, jeg er ikke intr i å vite hvordan selve teknologien fungerer, men jeg forstår ikke konseptet/konsekvensene bak drømmene, underbevisstheten og arkitekten bla.a. Jeg ble garantert tatt på senga med dens kompleksitet, derav min latterligjørende dialog med meg selv. Filmens handling virker fra mitt ståsted så tilfeldig fordi alt blandes - alt blir bare kaos. Når jeg aldri føler at jeg får innblikk i hvordan kaoset fungerer, så blir jeg bare daff og frustrert. Inception blir for meg Matrix på syre. Hvor Matrix umiddelbart er "vanskelig" men løser opp trådene etterhvert er Inception en hard nøtt å knekke gjennom hele filmen. Noen vil like det, jeg fallt garantert ikke for det.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Orker ikke å skrive en anmeldelse av Inception så jeg kommer heller baremed litt kritikk. Filmen var forresten god i mine øyne og får en god 8/10.

 

Kritikken min retter seg mot musikkbruken og en spesiell action-scene. Man har denne dialog-overdøvende, ensformige musikken til Hans Zimmer som er trykket inn i hver eneste scene i hele filmen, også syntes jeg action-scena i snølandskapet ble ganske kjip og lame hvis jeg kan bruke det ordet. Bare masse eksplosjoner og snøscootere dytta inn i en scene, og det blir til Michael Bays "awesomeness" krysset med noe som minner om en heller dårlig James Bond-film.

 

Ellers så likte jeg konseptet veldig godt, selv om det kanskje ikke er så originalt som mange skal ha det til.

Lenke til kommentar

Bare masse eksplosjoner og snøscootere dytta inn i en scene, og det blir til Michael Bays "awesomeness" krysset med noe som minner om en heller dårlig James Bond-film.

 

Nolan er stor Bondfan så det var nok ikke tilfeldig at du fikk den assosiasjonen (selv om han nok hadde håpet den ville være positiv).

 

Edit: Ellers anbefaler jeg Montages lille Inception-podcast hvor alle aspekter ved filmen diskuteres (med mindre man har noe bedre å gjøre så klart). Det var fint å se at jeg ikke var den eneste som irriterte meg over Cotillards franske aksent.

Endret av DoktorBacon
Lenke til kommentar

Det var fint å se at jeg ikke var den eneste som irriterte meg over Cotillards franske aksent.

 

Men.. hun er jo fransk?

 

Hun hadde allikevel så lite dialog at jeg ikke tok innover meg det faktum at det kunne være irriterende. Men nå som jeg vet om det så legger jeg sikker merke til det ved en ny visning.

Lenke til kommentar

1408 kan vel kanskje også regnes i denne kategorien?

Iallefall nok en annen film som er mye mye bedre enn Inception.

 

1408 mye mye bedre enn Inception? Oooookaaaayyyyy..... :roll:

 

Vi får skylde på alderen din, og jeg håper jeg ikke blir sånn når jeg blir like gammel som deg ;) (hvis jeg husker rett, så er du noget eldre enn meg).

 

Ble egentlig litt overrasket over fruen etter at vi så Inception på kino. Det er ikke alltid hun liker filmer med til dels kompleks handling og slutter som ikke er A4...men hun mener fortsatt at det er den beste filmen hun har sett. Jeg ligger og vipper mellom en 8 til 9/10 selv, skal ha ett gjensyn så fort den går på en bedre kino i nærheten.

Lenke til kommentar

Det begynner å føle at folk kaller Inception "komplex" bare fordi andre gjør det.

 

Andre sier at det er en film for idioter som gir de illusjonen at de nettopp såg en komplex og avansert film og føler seg smarte siden de forstod den....som er egentlig ganske genialt i seg selv.

 

Har ikke sett filmen enda. Men jeg har ingen forventinger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...