Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Man har den "lettvinte" tolkningen, som tar filmens handling og forklaringer for god fisk:

 

Det dreier seg om å kødde passelig mye med Fischers hode, slik at han vil handle som Saito vil. Og som belønning får Cobb returnere til USA og sine barn.

 

 

Men man kan tenke seg andre muligheter, uten at jeg på noen måte har gått disse nærmere i sømmene. For eksempel, kanskje

 

det egentlig er Cobb som blir utsatt for inception. Eller kanskje det er oss som publikum, som innplantes med ideen: "Ja, dere skjønte filmen helt fint. Det krevde da ikke mye av hjernen?" ;) ([/spøk]).

 

Endret av Cyberfrog
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rain Man

 

En herlig og tidløs klassiker fra 1988 med Tom Cruise og Dustin Hoffman. Dette er en definitivt en av de beste filmene fra 80-tallet. Cruise og Hoffman har en så herlig kjemi at det er en av de beste filmduoene man kan finne. Charlie er en suksessrik bilforhandler som plutselig får høre på tven at hans fraskilte far er død. Han reiser så til Cincinnati, Ohio, for å så finne ut at 3 millioner er arvet til en ukjent person, mens Charlie bare får en bil. Han finner så ut at pengene er sendt til et mentalt sykehus hvor han finner sin ukjente autistiske bror, Raymond, som han ble skilt med når de var barn. Charlie tar så med Raymond på en tur gjennom USA for å ta han med til Los Angeles hvor han skal vise broren sin til advokatene sine for å rettferdiggjøre arven. Men dette blir absolutt ikke like lett som Charlie hadde forestilt seg.

Dette er en absolutt film å få med seg som har vunnet 4 Oscar priser for beste film, beste regissør, beste skuespiller og beste manus. Dette er Dustin Hoffman på sitt beste og Tom Cruise gjør en sabla god jobb her og. En morsom, spennende, trist, gjennomført og inspirerende film. 10/10

post-123100-1280395082,1015_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Triage(Tanovic, 2009)

 

Ein noko ujamn film om to krigsfotografar i Kurdistan 1988.

 

Denne filmen er best i delane som går føre seg i Kurdistan. Storparten av den er heime i Irland, der Colin Farrells karakter Mark Walsh må arbeida seg gjennom traumane etter det han har opplevd. Christopher Lee gjer ein kjempeinnsats som psykiater med krigstraumer som spesialitet, og han får Mark til å opna seg. Filmen vert selt som krigsfilm, men er eit lågmælt drama for det meste. Eg likte den, ein tankevekkjande film, men i midtpartiet vart den svært treig.

Lenke til kommentar

The Karate Kid (2010)

 

Denne nye versjonen av The Karate Kid er så og si en av de bedre nye remakene jeg har sett. I dag er det jo sånn at de filmene som ble gjort for 20-30 år siden skal gjøres om igjen, men selvsagt mye bedre og de gamle rollene vi så da, er erstattet med nye. Hvertfall så er The Karate Kid en veldig god remake. Hovedrollene Jaden Smith og Jackie Chan passer godt rollene som Dre Parker og Mr.Han Disse to utgjør en herlig duo og får til en bra, underholdene og morsom kjemi sammen på lerretet. Det er drama, action, kjærlighet og intensitet inkludert her samtidig som alt foregår i det vakre Kina. Det er det typiske eventyr om underdogen som sliter hjemme, er ikke fornøyd med hvor han har havnet, men til slutt kommer seg opp, blir lært og slår tilbake. Og alt dette på en spennende og vakker måte. Vår Harald Zwart har gjort en utrolig god jobb med filmen, skapt en film som alle kommer til å kjenne seg igjen i. Det er selvsagt noe av den samme klisjeen som før, gjort på den gode, gamle Hollywood måten, men det er slik vi alle er glad i. Et fantastisk og velgjort prosjekt! 09/10

post-123100-1280413869,9031_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

The Woman in Black (1989)

 

Så fikk jeg se denne igjen. Husker den gikk på Tv i sin tid.

Og i likhet med andre, vil jeg si denne filmen er en av de få som skremte meg litt.

 

Anbefales absolutt, om en liker nifse spøkelses-historier. Selv om den begynner bære litt preg av å komme litt opp i åra.

 

En re-make er på gang av denne også ser jeg

 

7/10

Endret av groenn
Lenke til kommentar

The A-Team

 

The A-Team var på 80-tallet en tv-serie som hadde helt grei suksess, ikke kjempe fengende, men heller ikke så verst. Filmen derimot er en "litt" mere hardbarka forbedring med alle effektene, våpnene og mere actionfylte oppdrag. Poenget med hele filmen er at man ikke skal trenge å tenke. En underholdene og overdreven film på alle mulige måter. Rett og slett en film som tar alt til "the next level" kan man si. Liam Neeson, Bradley Cooper, Quinton 'Rampage' Jackson og Sharlto Copley gjør en bra jobb med å ta over rollen av de fire originale skuespillerne fra serien. Det er det som er målet med filmen, oppdragene de er på, alt det morsomme og ville tingene de gjør. De fire symboliserer og reflekterer filmen til hva den er. Et mandig og "non-stop" actioneventyr som gjør at ingen tar øynene av skjermen til siste scene. Skuespillet i seg selv er jo morsomt og helt greit. Det kan diskuteres hvor oppriktig og dyktig det er, men underholdene er det hvertfall. Liam Neeson, Bradley Cooper og Jessica Biel gjør en hakke bedre jobb en resten av folka i denne filmen. Men så er jo de erfarne og ansett på som talentfulle A-skuespillere i filmens verden. Uansett en underholdene, actionpacked og vill film! 08/10

post-123100-1280415791,6208_thumb.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Inception

 

En sinnsyk bra film, beste jeg har sett på lenge. Kjedet meg ikke et sekund, var akkurat som filmen dro meg inn i denne paradokse verdenen. Har enda ikke helt fordøyd slutten, men dette er en film som bør sees.

 

9,5/10

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Thirst

 

Dette er Chan-Wook Parks nyeste film. Den handler om en kristen prest som ender opp med å bli en vampyr som følge av et medisinsk eksperiment. Skuespillerprestasjonene i filmen er jevnt over solide, og den er nydelig filmet. Plottet derimot klarer jeg ikke å få så mye ut av. For meg blir filmen litt rotete og meningsløs. Den når ikke opp til Parks tidligere mesterverk som Oldboy eller Lady Vengeance, men solide skuespillere og fin estetikk gjør at den likevel er relativt severdig.

 

thirst.jpg

 

7/10

 

 

Taken

 

Dette er en klassisk action-film Liam Neeson i hovedrollen. Neeson spiller en overbeskyttende far som tidligere jobbet som en slags agent/leiemorder for USA. Datteren hans blir kidnappet og han må prøve å redde henne fra et liv som prostituert i Europa. Dette er definitivt en helt grei action-film, men ikke noe mer enn det. En del av action-sekvensene blir riktignok litt vel klisjefylte, og de virker nesten litt malplasserte i en film som også prøver å være seriøs, noe den ikke klarer. Jeg kan ikke si at jeg ble veldig imponert over skuespillerne heller.

 

taken-dvd-release.jpg

6/10

Endret av Geir M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

The A-Team (2010)

 

Åpnings delen av denne filmen er noe av det mest underholdende action jeg har hatt på lenge. Den gav meg 100% The A-Team følelse. All tvil ble kastet ut vinduet.

 

 

MEN, så forsetter filmen. Den sliter å følge opp. A-Team følelsen sakte men sikkert forsvinner, og på slutten er den 100% borte.

 

Jeg er kraftig uenig i med "........." som sier:

 

Liam Neeson, Bradley Cooper og Jessica Biel gjør en hakke bedre jobb en resten av folka i denne filmen.

 

ALLE er ræv dårlige i min meining, med unntak av Sharlto Copley, som spiller Murdock. Han koser seg i rollen, og har til og med forsøkt å bevare måten den TV versionen snakket på. Samme tonefall, og glimt i øyet. Hvis det ikke var for han, vill jeg fort glemt ut at det var en A-Team film jeg såg på.

 

Tingen som gjorde A-Team TV serien så fantastisk var at de gjorde det beste de kunne, med det lille de hadde til rådighet. Brukte metal rør som våpen, sveiset søppel lokk sammen som skjold osv osv.

Mens her er ALT gjort i stor skala. Faktisk så vokser og vokser scenene ut hele filmen. Den ene større enn den forige. De hadde masse ressurser til rådighet, og måtte ikke "improvise" i det hele tatt. Dette ødla alt. Litt fikk vi se på slutten, men det var så lite at du glemmer det fort.

 

Slutten er så antiklimaks at jeg trodde jeg skulle sovne.

 

Men heldigvis fikk vi en HERLIG perle etter rulleteksten! Ahahha, var nesten verdt å sitte igjennom hele greien for å se det!

 

A-Team er ikke en direkte dårlig film. Den er et middels bra action film, som alle action filmer er, men et veldig dårlig A-Team film. Dumt de ikke klarte å bevare opplevelsen vi fikk i begynnelsen når alle treffer hverandre.

 

Jeg håper at de lager en etterfølger, mulig da kan vi se de mer i rollene som TV serien ga oss, og som vi (i vert fall jeg) vokste opp med å se.

 

6/10

Lenke til kommentar

Dogtooth (2009)

 

Gresk film som jeg ble interessert i å se da jeg leste at den var så innmari kontroversiell. Filmen handler om en familie på 5: mor, far og 3 barn som er i 20-årene, 2 jenter og 1 gutt. Det spesielle er at foreldrene av en eller annen grunn har oppdratt barna til å tro at det er farlig å bevege seg utenfor hjemmet. Barna er helt hjernevasket av foreldrene og vet ingenting om verden utenfor, de har aldri sett andre mennesker. De har blant annet blitt lurt til å tro at fly detter ned fra himmelen støtt og stadig, noe foreldrene har oppnådd ved å kaste lekefly ut i hagen når ingen ser det. Foreldrene arrangerer hele tiden bisarre konkurranser barna imellom og belønner vinneren med klistremerker, noe barna er veldig opptatt av å ha flest mulig av. En gang i blant tar faren med seg en prostituert hjem til sønnen så han får tilfredsstillt sitt seksuelle behov.

 

Dette er bare deler av de sjuke tingene som foregår innenfor denne familiens mildt sagt fucka hjem, det er ganske Fritzel-tilstander. I filmen får vi se mye av hverdagen til denne rare familien, men også at foreldrene begynner å miste kontrollen over situasjonen de har levd med i over 20 år.

 

Fascinerende film, det er megaunderholdende å være vitne til hvordan mennesker blir med helt feil sosialisering. Dette er forresten også kanskje den verste filmen man kan se med foreldrene sine. Store doser vold og sex av den mindre romantiske typen.

 

Jeg fikk veldig liknende vibber av denne filmen som av Michael Haneke sine, så jeg anbefaler den sterkt til alle som er fan av han.

 

8/10 - orginal og underholdende film. Den beste (og eneste) Greske filmen jeg har sett :p

 

http://www.youtube.com/watch?v=QFtDzK64-pk

Lenke til kommentar

Har så sett True Romance. Skrevet av Tarantino og regissert av Tony Scott. Utrolig bra film med den feteste mexican standoff-scenen jeg har sett! Helt vill casting tvers igjennom, og Brad Pitt gjør den beste rollen jeg har sett ham i.. uten at det sier så mye :)

 

Anbefales til de som liker sånt.. :)

Lenke til kommentar

True Romance er en av mine yndlingsfilmer, går aldri lei av den! Som du sier er castingen dritbra, men at Brad Pitt gjør sin beste rolle er jeg ikke helt enig i, hvor mange replikker har han? 3? :p

Jajo, men måten han er på i filmen er så genialt! Lurer faktisk på om det var noe mer enn tobakk i vannpipa hans.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...