Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Sier jeg også. For jeg er temmelig enig i påstanden. Filmer fra 60 og 70 tall for den del. Ja til og med 80 tall, med visuelle spesialeffekter - faller alltid igjennom. I forhold til filmer laget fra 90-tallet og framover.

 

Det er først fra da av at man fikk slikt til å se realistisk og ekte ut. Alt før det blir kunstig og banalt i forhold.

 

Skal man ha filmer fra 60-tallet som har stått seg i tid, er det kun filmer uten spesialeffekter som i sci fi og katastrofefilmer.

Om 50 år vil man kunne si det samme om dagens cgi. Alt handler om hvilket perspektiv man ser ting fra.

Jeg er helt enig med deg. Spesialeffekter må alltid beskues fra et perspektiv, altså seerens inneforståelse med sin samtids spesialeffekter. Om 50 år vil man sannsynligvis humre av dagens spesialeffektene som for oss virker "naturtro og realistiske". Gå bare tilbake til Independence Day. En søt film men virkelig utdatert CGI.

Lenke til kommentar

ID4 har flotte effekter den dag i dag, og jeg tar de effektene over transformers sine anyday.

 

Det handler ikke om hvilke som har de glatteste effektene, men hvilke effekter som har "sjel" effekter som du lever deg inn i. I ID4 er det ooh ahhh kick ass, hver gang noe går i lufta.

 

I transformers er det GJESP!!, snork og meh.

Lenke til kommentar

ID4 har flotte effekter den dag i dag, og jeg tar de effektene over transformers sine anyday.

 

Det handler ikke om hvilke som har de glatteste effektene, men hvilke effekter som har "sjel" effekter som du lever deg inn i. I ID4 er det ooh ahhh kick ass, hver gang noe går i lufta.

 

I transformers er det GJESP!!, snork og meh.

Kan du virkelig isolere effektene fra filmen forøvrig (og deriblant dine nostalgiske minner)? Jeg tviler i grunn.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke et spesielt nostalgisk minne av ID4, tror ikke jeg så den før 98 eller 99 alene på VHS på rommet mitt. Var ikke noe sånn OOOOHHH på kino med mange andre, det var en stille opplevelse, men effektene er fremdeles mye mer virkbare enn Transformers, eller revenge of the sith eller what ever

Lenke til kommentar

Jeg syns faktisk effekene på stargate serien var ganske svake opp til sesong 5, men selv om de ikke ser kjempe bra ut, funker dem til å drive historien videre, når jeg ser at asgard skip komme ned fra skyene og blaste noen goauld skip, smiler jeg et stort smil, så fra sesong 5, tar effekene seg virklig opp, og sesong 7 og utover blir virklig flotte, det store ship battle saken på slutten av sesong 9 har minst like gode effekter som film, og viktigere effekene driver historien videre.

Lenke til kommentar

Nja, det er et klart løft i effektene sånn midt i serien, de har jo også sagt rødt på hvitt at effekter fikk mer penger etter en stund.

 

Og de er ikke crap, det er bare ikke gode, er forskjell på en crap effekt og en som ikke er god,

 

En crap effekt er de effekene man fikk servert på 90tallet med simbad osv, der monstere bare var insekter som hadde blitt forstørret på skjermen, så man får en tarantella som er 20 meter stor, men fordi dyret egentlig bare er en 10cm stor, er bilde helt forbridd og pixelated, og legger de på dårlige lyd effekter.

Det er en crap effekt, det er det nå og var det da,

 

SG1 hadde aldri crap effeks, men lagget litt bak, det man fikk servert i slutten av B5, DS9 og på begynnelsen av Voy

 

Forskjellen var prioriteringa.

 

I de andre romskip sci-fi seriene var setts og praktiske effekter billige, 90% av episodene var bare de samme setsa omgigjen osv.

 

Mens SG1 hadde masse praktiske effekter, store eksplosjoner, masse moderne våpen som bruker ammo og koster masse penger når du fyrer av tusnvis av skudd.

Serien hadde også mye flere sets osv. Da gikk det mindre penger på digitale effekter, men så senere fikk de boost i penger øremerket på effekter og siden da har de ligger på toppen av effekter man ikke bare ser på tv men også i film,

Lenke til kommentar

Har aldri sett Stargate serien. Men filmen Stargate var hvertfall bra. Regner med serien ikke kommer opp mot den?

 

Jeg holder på med Stargate nå og er allerede langt ute i sesong 3. Dette er en fantastisk serie, som inneholder noe nytt i nesten hver eneste episode. Det er også veldig interessant hvordan de benytter seg av gamle mytologier og gjør historie en viktig del av seriens innhold. Effektene går opp og ned, noen ganger er de mindre gode, men ofte er de også veldig overbevisende. Alle hovedkarakterene får man et positivt forhold til, og alle er svært forskjellige noe som gjør serien mer dynamisk.

 

SC har komedie, drama, spenning, action, eventyr og scifi svøpet sammen i en pakke.

 

Jeg vil ikke si for mange spoilere, og jeg er ganske ny med scifi serier, men dette var noe som umiddelbart falt i smak.

 

 

Anbefales!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...