Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Serien har en perfekt mix av drama, humor og action, noen epsisoder er en god blanding, noe er nesten rene action episoder, andre er rene humor episoder, humoren er veldig spesielt og sær, det er det som på mange måter gjør serien unik.

 

Serien er mer dramatiask en de mest dramatiaske drama seriene, serien har mer action en de mest action flyte filmene, og er morsomere en de morsomste komediene både film og tv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2 filmer i dag faktisk. Den ene gikk på TV3, og den andre så jeg på eget initiativ da den har fått mye skryt, pluss at den er på IMDbs top250:

Chasing Liberty [2004]:

 

Presidentens 18-årige datter som er desperat etter å få frihet, komme seg vekk fra livvaktene hennes far har rundt henne 24/7. I et desperat rømningsforsøk flykter hun rundt omkring i Europa sammen med en kjekkas som viser seg å være en agent. Resten kan dere sikkert gjette selv.

Grei underholdning, men svært kjedelig plott og lite troverdige karakterer. Mandy Moore er dog en utrolig heit dame, som fikk meg til å se videre :cool:

4/10

 

Se7en [1995]:

 

Ikke uten grunn at denne ligger på Top 250 for å si det sånn! Storkoste meg gjennom hele filmen med to herlige skuespillere; Freeman og Pitt, som skapte to svært kule roller.

Skikkelig gjennomført thriller/action, med en overraskende slutt! Liker!

9/10

  • Liker 1
Lenke til kommentar

The Bourne Identity (2002)

 

Han får hukommelsestap og må finne ut hvem han selv er. Samtidig jaktes han av CIA.

 

Veldig bra film, bra action og biljakter, og jeg liker måten J. Bourne (Damon) "alltid" ligger noen skritt foran hans jagere.

 

8/10

 

The Bourne Supremacy (2004)

 

Jason tvinges inn igjen i sirkuset da han blir funnet skyldig i et feilet CIA-mission.

 

Oppfølgeren fortsetter i samme spor, fyren vet fortsatt ikke alt om sin egen bakgrunn. Han byr på flere smarte triks som underholder og imponerer meg i alle fall, samtidig som filmen viderefører den gode spenningsfølelsen fra eneren på en grei måte.

 

8/10

 

The Bourne Ultimatum (2007)

 

Nå har Bourne fått nok av sviktende minner og forvirrende flashbacks, "hvorfor ble jeg den superkilleren som jeg er?" er tankene som driver han til bunns i den store Bourne-gåten.

 

Dette må nesten være den beste agentfilmen jeg har sett. Tempoet i filmen er høyt, og samtidig er de små briefingperiodene såpass korte og presise at man tvinges hele filmen ut i en konsentrert og ukomfortabel sittestilling for å prøve å ha oversikten på all action.

 

Og kontroll er noe Bourne har i massevis slik han plotter og leker med "fienden". Kameraarbeidet med intens klipping/fokusskifting/risting, stuntarbeidet med koreografi og en M. Damon i storform gjør dette til en non-stop spenningsfilm.

 

9/10

Endret av sch0n
Lenke til kommentar

From Paris with love

 

Spennende James Bond-kopi med en ganske stor utvikling av hovedrollen. Han går fra å være en stivt pyntet, homselignende lettvekter av en spesialagent, til å bli en blodig og rufsete morder. Filmen handler egentlig om et veldig aktuelt tema; muslimske terrorister, selvmordsbombing osv, men det er overgangen fra gutt til mannfolk som gir filmen en sjarm.

 

John Travolta har den ene støtterollen, som en skallet røffingtøffing med geiteskjegg. Dette passer han bare ikke. Han er ikke overbevisende nok, og virker heller som en snill pappa som bare leker roller med sønnen sin.

 

Filmen går i mange kjente spor, og blir derfor litt vel forutsigbart for de som har sett James Bond, Jason Bourne, Mission Impossible og lignende.

 

Terningkast fire

Lenke til kommentar

Snatch (2000)

 

Snatch er en veldig god film, jeg liker måten overgangene fra scene til scene

og filmingen er gjort, og det er en ganske god historie.

Ikke drep meg fordi jeg ikke er så god i å skrive lange anmeldelser og formulere meg helt riktig..

Alt i alt en veldig godt gjennomført film, den er jo på IMDb's Top 250 liste.

 

Terningkast:

2cmqiys.png

Endret av JRMN
Lenke til kommentar

Sett et knippe komedier i det siste.

 

 

Monty Python And the Holy Grail

Den mest quotebare filmen laget, alle ekte nærder kan den utenatt, og er et must at man skal begynne å quote filmen for den minste ting. Et eksempel var premiæren på Two towers på coloseum, der hadde dem noen folk i rusting som viste seg frem, og det tok ikke lang tid før folk inkludert meg begynnte med, It's only a flesh wound, You have no arms you silly man, come back here, I'll bite your head of! ect.

Er man på forumer, skal det veldig lite til før denne filmen blir quotet.

Life of brian er en bedre film, på nesten alle måter bort sett fra at denne er klart morsomere, den er så sprø og tullete og klassisk, fra bønder med sterke meninger om hvordan england brude styres, til fysikk diskusjoner om svalers bærekraft. og det er bare de første 5 minuttene.

 

Viss dette ikke er verdens morsomste film, vel da er det noe galt med verden.

 

10/10

 

Life Of Brian

Som sagt en bedre film på nesten alle punkter, den har dypere humor, det er politisk og religiøs humor, det er på mange måter en viktig film, den sa og gjorde ting, som måtte sies og gjøres, det er også den mest oppløftene "jesus" filmen som finnes, hvorfor ikke gå ut med en sang?

 

Pythons beste film, om ikke den morsomste.

 

9/10

 

Young Frankenstein

 

Ikke min favoritt Brooks film, men den er seriøst bra, den er litt mer rett frem haha og gags, ikke like dyp som Python humor. Men en ting er sikkert du ler og ler, mye takken være Marty Feldman.

 

8/10

 

Blazing Saddles

 

Min favoritt Brooks film, ikke bare er det en komi western, men det er en parodi western, her får du servert KKK folk, nazister, folk finner på masse dritt og har en av mine favoritt quotes.

 

A: We ride into town, and kill everyone exept the women

B: you spare the women?

A. No we rape the shit out of the women.

 

Viss noen noen gang var i tvil om voldtekt kunne være morsomt, vel det sier vel alt.

 

Books på sitt beste, ren tull, masse gags og det hele avsluttes med en sang.

 

9/10

 

A Fish Called Wonda

 

Du har Cleese, Palin(nei ikke hun) og Kline i samme film, en VELDIG soldi komedie, som tar den helt ut, Kline og Palin(nei fremdeles ikke henne) i samme sene er latterlig, det virker som er prøvde å overspille hverandre, med å gå lengre og lengre bort fra sunt vett.

 

REVENGE!!!

 

8.5/10

 

Fierce Creatures

 

Og her begår jeg feilen, men å si at den mer ukjente og mindre vellykede filmen er bedre enn orginalen, men jeg bare digger denne filmen Kline går ende lengre i denne, jeg digger ladies man cleese, og miksen av humor og søte dyr fanger mitt hjerte.

 

Ja denne er en av mine guilty plesuers, en film som ikke ble så godt motat, nesten glemt men jeg digger den.

 

9/10

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Wanda slo jeg av etter 30, da den ikke fikk meg til å le en eneste gang. Jeg forstod virkelig ikke hvor komikken skulle komme fra eller hvilke deler jeg skulle le av, kanskje jeg må se den med en som liker den fra før.

 

Wanda begynner som en dårlig krim komedie, så blir den klassik farse humor med folk som kommer og går og gjemmer seg og titter ut, akurrat som de små morsome farse stykkene som gikk på NRK før NRK hadde råd til å lage egene programer, men så tar den av, og blir seriøst rare og tullete og filmen går fra å være en halv morsom farse til hysterisk mye takket være Kline som mister helt forstanden.

Lenke til kommentar

Så nettopp Adaptation og det er vel både den beste Kaufman- og beste Spike Jonze-filmen jeg har sett. Jeg likte for en gangs skyld også Nicholas Cage veldig godt. Chris Cooper var dritbra og vant jo Oscar og greier for den smått eksentriske rollen som John Laroche. Denne filmen er rett og slett en brilliant gjennomført metafilm, mest på grunn av gode skuespillerprestasjoner.

 

Filmen vipper for meg mellom 8 og 9, men den mangler det lille ekstra, så det blir 8/10.

 

For de som ikke vet hva den handler om så kan jeg prøve å forklare. Denne filmen er et resultat av at Charlie Kaufman slet med å skrive om en bok til filmmanus. Filmen er en blanding av ekte hendelser og fiksjon, hvor det er 4 hovedpersoner: Charlie Kaufman som skriver filmmanus av en bok. Den ekte forfatteren av denne boka, og den ekte personen som denne boka handler om. Den fjerde og siste hovedpersonen er Donald Kaufman, Charlie's fiksjonelle tvillingbror (også spilt av Nicholas Cage).

 

Det høres kanskje litt rotete ut, men det er det også :p Bra film allikevel.

Endret av thesinner
Lenke til kommentar

Så nettopp Adaptation og det er vel både den beste Kaufman- og beste Spike Jonze-filmen jeg har sett. Jeg likte for en gangs skyld også Nicholas Cage veldig godt. Chris Cooper var dritbra og vant jo Oscar og greier for den smått eksentriske rollen som John Laroche. Denne filmen er rett og slett en brilliant gjennomført metafilm, mest på grunn av gode skuespillerprestasjoner.

 

Filmen vipper for meg mellom 8 og 9, men den mangler det lille ekstra, så det blir 9/10.

 

For de som ikke vet hva den handler om så kan jeg prøve å forklare. Denne filmen er et resultat av at Charlie Kaufman slet med å skrive om en bok til filmmanus. Filmen er en blanding av ekte hendelser og fiksjon, hvor det er 4 hovedpersoner: Charlie Kaufman som skriver filmmanus av en bok. Den ekte forfatteren av denne boka, og den ekte personen som denne boka handler om. Den fjerde og siste hovedpersonen er Donald Kaufman, Charlie's fiksjonelle tvillingbror (også spilt av Nicholas Cage).

 

Det høres kanskje litt rotete ut, men det er det også :p Bra film allikevel.

Er det ikke også slik at Donald Kaufman er verdens første fiksjonelle person som har blitt nominert til Oscar? Fantastisk film, btw.

Endret av teppulf
Lenke til kommentar

Så nettopp Adaptation og det er vel både den beste Kaufman- og beste Spike Jonze-filmen jeg har sett. Jeg likte for en gangs skyld også Nicholas Cage veldig godt. Chris Cooper var dritbra og vant jo Oscar og greier for den smått eksentriske rollen som John Laroche. Denne filmen er rett og slett en brilliant gjennomført metafilm, mest på grunn av gode skuespillerprestasjoner.

 

Filmen vipper for meg mellom 8 og 9, men den mangler det lille ekstra, så det blir 9/10.

 

For de som ikke vet hva den handler om så kan jeg prøve å forklare. Denne filmen er et resultat av at Charlie Kaufman slet med å skrive om en bok til filmmanus. Filmen er en blanding av ekte hendelser og fiksjon, hvor det er 4 hovedpersoner: Charlie Kaufman som skriver filmmanus av en bok. Den ekte forfatteren av denne boka, og den ekte personen som denne boka handler om. Den fjerde og siste hovedpersonen er Donald Kaufman, Charlie's fiksjonelle tvillingbror (også spilt av Nicholas Cage).

 

Det høres kanskje litt rotete ut, men det er det også :p Bra film allikevel.

Er det ikke også slik at Donald Kaufman er verdens første fiksjonelle person som har blitt nominert til Oscar? Fantastisk film, btw.

Hehe ja, det var vel fordi de hadde ført han opp som co-writer på ekte :p

 

Edit: ops, ser at jeg skrev feil istad, skulle være 8/10 faktisk :p Sterk 8'er though.

Endret av thesinner
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...