Gå til innhold

Hva er egentlig vitsen med linux?


Anbefalte innlegg

Quote:


On 2002-04-23 09:48, dr-doom skrev:

ØHHH


Hvordan kan du bruke winamp i linux når du ikke har sånn windows ting i linux, det er jo ikke grafisk!!


Du er jo helt på jordet


 

Hihi, eg har prøvd linux i 3 timer, og den siste timen så fikk eg opp noko som ligna windows, desverre fant eg aldri cd rommen :/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2002-04-23 09:50, dr-doom skrev:

Vad i helvete er X?


prater om?


?


 

X er det grafiske bruker grensesnittet i Linux,....

 

Får du til det garanterer jeg at du blir mer fornøyd :smile:

 

Skriv i konsole : startx - om x er riktig konfigurert...

 

Du kan også prøve eks. kommandoene : xf86config, Xconfigurator osv.... - for å konfigurere disse senere.....

 

Hvilket grafikkort forresten...

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-23 09:28, dr-doom skrev:

Joda, linux kan man gjøre masse rart.


Men kan man gjøre noe gøy som f.eks. spille CS?

Det blir nå en annen sak, jeg snakka med onkel engang, han jobber i statoil og bruker datamaskin daglig, og han sa at windows er kjempebra.

Jeg har noen crazy venner som bruker linux og sitter å denger på tastaturet i vei med rare kommandoer, for å starte noen programmer, mens man kan trykke på musa i windows.


Og Linux er ikke grafisk!


 

ja, man kan spille CS og alle andre OpenGL baserte spill (i det minste tilnærmet).

 

Statoil bruker linux til sine low-end ansatte fordi "alle bruker det". OS'et de bruker er Win2k med SPene, og det OK, men en workstation er ingen server, og eksponeres ikke på samme måte! Alle datamaskiner som behandler sensitiv data har _ingen_ fysisk kontakt med annet nettverk enn det det arbeider på.

 

far min har it-stilling der :grin: , og storbossen i Statoil sier at de kjører linux på serverne og alle "big-boss"maskiner og at det er supert! (det var rimelig nøyaktig ordet han brukte for å beskrive det, ja!)

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-23 09:47, Mr.Hassan skrev:

Hei dr-doom!

Med med X kan ein gjære det samme som med ei maskin med Windows OS..


Sjølv ser eg på Linux som dødt på desktop pc...

Men,ok som server..


Bruker mest Windows OS sjølv..


Synest Skolelinux prosjektet virker interesant..:wink:




 

Wise words from a wise man...

 

btw kommer SkoleLinux til og bruke norske kommandoer :grin: ls=lf cd=fm cp=kp osv... lol

Lenke til kommentar

*riste på hodet*

Jeg skjønner ikke hvorfor folk som ikke engang vet hva linux er omtrent orker å bruke sin energi på å gå inne på et Linux forum og begynne å kritisere masse ting som dem egentlig ikke har peiling på i det hele tatt? Hvis grunnen er å få mer informasjon om emnet så er det bedre å spørre ennå angripe? ;>

Forresten, ang. at det ikke er winamp i linux. xmms er jo helt likt winamp.. Kan bruke winamp skins, og winamp plugins.

Og en liten erstatning til Photoshop er forresten 'Gimp'.

 

Dessuten er en annen stor forskjell at de aller fleste programmer osv til Linux er _gratis_. Man kan da altså skaffe seg alle programmer man trenger gratis, og dessuten lovlig =)

 

Men Windows er også helt greit.

Det kommer helt ann på hva man driver med.

Lenke til kommentar

Quote:


dr-doom skrev (2002-04-23 09:43):

Men liksom, med linux, du kan jo være på irc og slikt

men du kan ikke titte på nettsider, høre på musikk eller se på filmer.


Det er jo det jeg pleier å bruke maskinen til mest, da bruker eg winamp og det finns ikke til linux, og da virker det ganske hensynsløst. Greit nok at det er gratis, man kan laste det ned. Men det er jo veldig lite man kan gjøre, bare sitte å h4xe og programmere..


 

hehe, det er morsomt med påstander tatt ut av løse lufta. Har du noen gang sitter foran en maskin med linux eller unix (eller sett noen bruke det)?

 

For tiden bruker jeg bare windows, men jeg har de siste årene sittet mye foran unix arbeids stasjoner og litt med linux.

 

Du kan titte på netsteder, men ikke med M$ Internet Explorer. Har du hørt om Netscape? eller Opera? Man kan høre på Mp3, det finnes flere programmer som kan spille av lydfiler på linux akurat som det finnes flere programmer for windows. Personlig bruker jeg ikke winamp selv på windows, det finnes alternativer her også :wink: . Hvis du har fulgt med litt rundt DVD og ripping vet du også at DeCSS ble utviklet fordi man hadde problemer med å spille DVD-er rett av plata. Man måtte knekke kopieringssikringen for å kunne kopiere filene til HD for så å spille de av derfra. Konklusjon; det går fint ann å se på film i linux.

 

Savner du windows får du faktisk også brukergrensesnitt som er svært like Win95/98/2000

Lenke til kommentar

Hjemme kjører jeg WinXP for øyeblikket og fungerer veldig bra som workstation. Web, mail, chat, ftp-server, photoshop, spill osv.. stabilt og oversiktlig. Har også tunet OS'et for best mulig ytelse og har fått det temmelig sikkert.

 

Jeg har også en server ståendes.

Linux selvfølgelig, Redhat 7.2.

På den kjører jeg Webserver, FTP-server, SQL, Mailserver, bnc (irc-bouncer) og cs-server.

Og det er nettopp dette linux er så sinnsykt bra på... serveroppgaver.

Linuxen er tunet til maksimal sikkerhet og er veldig stabil. Anbefales på det sterkeste.

Serveren styrer jeg fra en SSH klient i Windows, så hverken skjerm eller tastatur er nødvendig.

 

Kjenner en god del folk som kjører X (GUI) i Linux og de er veldig fornøyd med det. Men det forutsetter at man har litt peiling for å utnytte det fullt ut, men et sted må man vel starte..? :smile:

 

Måten jeg bruker de forskjellige OS'ene på synes jeg er optimalt.. bruker de på den måten de faktisk er lagd for å fungere som.. flame me! :wink:

 

XP rox! Linux rox! Jeg tar ikke parti.. bruker det beste fra begge sidene.

 

Takk for meg :grin:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-23 11:02, Bruners skrev:

Mamma for eksempel har ikke kjangs i havet å bruke Linux :smile:

Selfølgelig kan hun lære seg det, men det tar alt for lang tid


 

Det er sannsynligvis fordi at den første PC hun var bortpå, hadde windows. Men hva hennes første møte med PC hadde vært med en linux-burk? Da hadde det kansje vært windows som er vanskelig å lære nå?

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-23 11:02, Bruners skrev:

Mamma for eksempel har ikke kjangs i havet å bruke Linux
:)
Selfølgelig kan hun lære seg det, men det tar alt for lang tid


 

Hey, hvorfor skal enhver bruker være sysadmin?

Det er jo ikke reelt!

 

Bestemor kunne brukt linux hvis noen med peiling hadde installert og satt

det opp for henne. Hvorfor skal hun bry seg om hvordan OS'et fungere.

Det eneste som skulle være interresant for henne og andre

ikke-interreserte, er at hun kan skrive brev i en tekstbehandler.

 

Med andre ord, har hun en windows-boks med Word er hun fornøyd (hvis hun vet hvordan man finner/starter word).

Det samme skulle da gjelde for en linuxboks med f.eks. KDE og kword, abiword eller staroffice?

Lenke til kommentar
On 2002-04-23 09:28, dr-doom skrev:

Joda, linux kan man gjøre masse rart.

 

Men kan man gjøre noe gøy som f.eks. spille CS?

Det blir nå en annen sak, jeg snakka med onkel engang, han jobber i statoil og bruker datamaskin daglig, og han sa at windows er kjempebra.

Jeg har noen crazy venner som bruker linux og sitter å denger på tastaturet i vei med rare kommandoer, for å starte noen programmer, mens man kan trykke på musa i windows.

 

Og Linux er ikke grafisk!

 

lol.. jeg ler så jeg griner faktisk.

hørt om windows emulator og virtual pc ?

prøvd å kjøre apache/ftp/irc-bouncer med en WinXP ?

hørt om GUI -> kde / gnome / enlightenment ?

hørt om gaymere som ikke har peiling på seiling som alltid skal spørre etter meningen med linux ?

hørt om gaymere som ALLTID skal sammenligne OS med Xp ? - xp er en søplete utgave av windows 2000 med mac-design for å lokke til seg retardeds..

 

-Windows 2000 | Linux Slackware 8.0 = very nice

Lenke til kommentar
On 2002-04-23 09:53, siDDIs skrev:

On 2002-04-23 09:48, dr-doom skrev:

ØHHH

 

Hvordan kan du bruke winamp i linux når du ikke har sånn windows ting i linux, det er jo ikke grafisk!!

 

Du er jo helt på jordet

 

Hihi, eg har prøvd linux i 3 timer, og den siste timen så fikk eg opp noko som ligna windows, dessverre fant eg aldri cd rommen :/

 

lol..

X = grafisk grensesnitt til linux

winamp i linux = hm.. hva **** heter det da.. *glemt det* men anyways.. den er klin lik, med et annet navn :p

 

-vil forøvrig gratulere med førsteprisen i idioti

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-23 09:02, dr-doom skrev:

Hei.


Jeg forstår ikke helt dette med linux,

man kan jo gjøre alt man gjør i linux i windows, med bare noen få tastetrykk. Brukervennligheten er jo på topp, mens linux lever i fortiden.


Og hva skal man med gamle slike MSDOS greier, når man kan sitte å skrive i Word?


Windows XP danker jo ut linux på alle måter!


 

LOL :smile: Tipper at du har mange års fartstid med windows, og er komfortabel med det, og har prøvd linux et par ganger. Jeg kan snu argumentet ditt helt rundt sett fra min vinkel: Jeg kan gjøre alt som du gjør i windows (med unntak av "inkompatible" programmer), med bare noen få tastetrykk, ved hjelp av den utrolig kraftige kombinasjonen av bash og et GUI *i tillegg*. Og kom ikke her å si at cmd.exe gir deg samme funksjonalitet som bash, det gjør den ikke på langt nær en gang. Sammenligningen din med MSDOS tror jeg ikke du har noe grunnlag for å gjøre i det hele tatt. Gi en middels dyktig linuxbruker et bashprompt, så kan han gjøre de fleste normale operasjoner før en windowsbruker har trykket på startknappen.

 

Når det gjelder brukervennlighet, er det et spørsmål om hvordan du definerer brukervennlighet. De fleste moderne linuxdistroer er utrolig brukervennlige (Unix *is* friendly, it's just selective about who it's friends are....), av samme årsak som jeg nevner overfor: Fleksibiliteten i kommandolinja koblet med effektivt GUI for de som ønsker det. Når det gjelder å leve i fortida, så var foreks linux ute med USB2.0 støtte før visse andre store aktører... Og Microsoft har forøvrig rippet mange gode ideer i GUIet sitt fra andre.

 

Sluttlig: XP danker ut linux på et par områder, det viktigste sett fra min vinkel er spill og Office. Den viktigste grunnen til å bruke linux er dog lisens- og bruksbetingelser. Har du lest EULAen til Windows XP? Trodde ikke det. Det finnes et par punkter der som ikke bare er hårreisende, men som sannsynligvis ikke er holdbare innen norsk lov.

 

Avslutter med en liten oppfordring: Sett deg bedre inn i saker før du kommer med såpass kategoriske påstander som over.

 

mvh, Kenneth - (som innrømmer at han beit på denne gangen :razz:)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...