Gå til innhold

Hva er egentlig vitsen med linux?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2002-04-23 13:24, dr-doom skrev:

Grafisk er da mye bedre, da hadde lynx rocka egentlig visstnok. Man arbeider mye fortere grafisk, man kan bruke mus! Kan man det i linux? jeg har usb, og det funka nå aldri da jeg brukte redhat 5.2


En nabo brant det til meg en gang, og jeg ble veldig skuffet! Nå kjører jeg Windows 98 second addition og der funker det nå veldig bra, har en logitek mus, usb, vil den nå funke i linux?


Mandrake som er nevnt flere ganger, har hørt lite om det, er det bra?


 

Hva som er best av grafisk og konsole er opp til hver enkelt både ved behov og behag. - Ja du kan forresten det også i Linux. RedHat 5.2 er gammelt,... om jeg ikke husker feil kom USB nokså sent til Linux,.... - med unntak USB 2.0 :cool: - Du får neppe problem med denne nå.... Har selv en Logitech USB mus som har funket i alle distroer jeg har brukt den i.... Mandrake er sikkert fint for deg det,... Les mer på http://www.mandrake.com - er du helt kravstor på brukervennligheten kan du jo satse på lycoris da : http://www.lycoris.com ( men da klager vel du på at Linux går for tregt ?)

 

Liker du utfordringer kan du Slacke'n litt...

 

http://www.slackware.com

 

- du kan viss du bare vil,... vil du virkelig lære Linux ville dette vært en stooor sjanse for deg,...

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-23 13:24, dr-doom skrev:

Grafisk er da mye bedre, da hadde lynx rocka egentlig visstnok. Man arbeider mye fortere grafisk, man kan bruke mus! Kan man det i linux? jeg har usb, og det funka nå aldri da jeg brukte redhat 5.2


 

Lynx er ment som et tekstbasert alternativ, og å slenge et GUI på hadde ikke hatt noe for seg - den er rask *fordi* den er tekstbasert. Redhat 5.2 er svært gammel distro, og hadde nok ikke støtte for usb i det hele tatt. Anbefaler 7.2 i stedet. Eller enda bedre Mandrake 8.0. At man arbeider mye fortere grafisk, er en myte. De fleste operasjoner gjøres raskere med tekstbasert grensesnitt dersom du kan de rette kommmandoene. Og tro meg, de rette kommandoene finnes for det meste på en *nix boks.

 

Quote:


Mandrake som er nevnt flere ganger, har hørt lite om det, er det bra?


 

Den beste for en newbie etter min mening.

Lenke til kommentar

Jeg anbefaller forresten Lycoris når jeg tenker meg om,.. for da har han jo blant annet en ferdig konfigurert spiller for DVD og Divx,.... - Sånn går det når man forventer at alt er ferdig fiks til bruk,... en lærer ikke skitten,... - spør du meg da,... - for de som føler seg litt truffet av den så beklager jeg for det,.. :smile: - men det er som sagt min lille mening da....

Lenke til kommentar

Quote:


man kunne nå se filmer på det, hvilket som er meget vanskelig i linux. Jeg har hackers 2 filmen på DivX, og en kamerat som bruker Redhat, han kunne ikke se den.


 

Har du prøvd? Xine og mplayer spiller begge divX uten trøbbel i linux. Det finnes mange flere også. Samme gjelder DVD og andre formater. Til og med enkelte windows media formater kan spilles av...

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-23 13:45, lwtvh skrev:

Synes diskusjonen har vært fin :smile:

Lastet ned Lycoris (rett skrevet?)på 2t22min(gud som jeg elsker adsl), og skal opprette en liten partisjon for dette etterpå og prøve meg litt frem. Ønsk meg lykke til :smile:


 

Good Luck :smile: - Neppe problemer i vente,... det går som en lek,... Selv for bestemor,... - nei jeg vet nå ikke med den da men,...

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-23 14:31, dr-doom skrev:

Bestemødre på nett er nå tøft, bare dem ikke gir seg ut for å være yngre kvinner liksom.. det blir feil.


Ville det være aktuelt å lære eldre mennesker linux, nå som de holder på i barneskolen eller noe..?



 

 

Tja hvorfor ikke? Hvis bestemor greier å skrangle seg frem i Windows, så greier hun det i Linux også, med et ok GUI selvsagt.

Tilbake til DVD igjen..

Må få lov til å skryte litt av Xine. Akkurat slik en DVD spiller som passer for _meg_! Flotte bilder med jevn avspilling.

Husker jeg sleit med WinDVD og PowerDVD når jeg kjørte Windows 98se. Ble aldri bra, husker jeg, mye kræsj og styr Måtte tilogmed reboote før jeg skulle se film, ellers var det jo _helt håpløst_.

 

runmad

Lenke til kommentar

Hiha, her var det mange skrullete påstander..

En ting jeg lurer litt på, når folk sitter i ett linux diskusjonsforum, og lurer på "hva i helvette X er?", hva gjør de her? Hvorfor legger de inn innlegg her? Greit nok, man kan være newbie, men ****, det går nå ann å i hvert fall legge inn linux en eneste gang, eventuellt se litt screenshots, lese litt newbie-docs før man legger inn innlegg, bare for å få litt peiling i allefall.

Og, som "tråden" begynnte med, "hva skal man med linux, windows kan jo alt".. hihi, ja, det må jeg si, windows rocker ;P

Spørsmålet burde heller vært (etterhvert i allefall), "hva skal man med windows?" :smile:

Lenke til kommentar

Hm en mild sagt, "intersant" diskusjon... litt sånn fjortis-krapyltendenser innimellom (av typen: Linux SUX XP rox (eller omvendt) ) men ellers mange interessante spørsmål og innvending.

 

Jeg har selv aldri brukt noe annet en m$ OS av den enkle grunn at windows passer godt til mine behov. Men jeg må si at det er spennende å lese om andre operativsystemer.

 

En ivending til vedkommende som dreiv å rakka ned på windows XP; Her tar du en liknende tone som en del andre som fikk krittik for å snakke dritt om linux uten å vite hva dem snakka om. Jeg har vert innom de fleste versioner av windows 3.11 (ok så er det egtli bare en DOS GUI (og crappy sådan)) 95, 95osr2, 98, 98SE, 2K og XP. (ME glemmer vi ok ? :wink: ) Og må si at windows XP er et av de best utførte OS'ene til microsoft. Hvis du i et øyeblikk driter i de unødvendige kosmetiske fixuppene finner du faktisk at XP har mange funksjoner som både øker brukervenligheten og konfigurerbarheten til systemet.

 

For "harcore" brukere er det kanskje litt plagsomt at man må grave for å stille om på de mest avanserte instillingene, men det er et kompromis som har blitt tatt slik at n00bs og andre klomser ikke skal drive å tøyse med ting de ikke har greie på :wink:

 

Her snakkes det foressten om XP pro ikke Home (Har ikke testa home, men har en følese av det kansje er mere i trå med de krittikene som finnes av xp (win2k+me-sammensurium)

 

Uhm.. ok denna ble lang og hører vell strengt tatt ikke til her...

 

Er egentli MEGET enig med han som var for både linux og XP....

 

Hm.. fean... detta ble bare dumt :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-23 22:11, lavizh skrev:

Denne diskusjonen her er for dum folkens, når det gjelder sikkerhet Linux vs. Windows, så er det logisk nok Linux som går av med seiern. Det sier seg selv. Og si at Linux ikke er grafisk må være det dummeste jeg har hørt på lenge. Har du noengang prøvd Linux ? ... Stabiliteten i Linux er jo rent overlegent mot XP.



 

Kloke ord :smile:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...