Gå til innhold

Hva er egentlig vitsen med linux?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg forstår ikke helt dette med linux,

man kan jo gjøre alt man gjør i linux i windows, med bare noen få tastetrykk. Brukervennligheten er jo på topp, mens linux lever i fortiden.

 

Og hva skal man med gamle slike MSDOS greier, når man kan sitte å skrive i Word?

 

Windows XP danker jo ut linux på alle måter!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

heh. Joda, for en bruker som deg vil jeg helt klart anbefale windows =P

For alle andre som kanskje heller har lyst på et stabilt system, og for å ikke glemme et sikkert system så anbefaler jeg Linux. Og som en 'liten' bonus kan man faktisk få operativsystemet sitt til å fungere som man _selv_ vil, og ikke sånn som de som har laget det vil ha det. Sånn er det som regel med windows. I Linux har du mulighet til å få ting som du selv vil. (og du unngår å få nervesammenbrudd)

Lenke til kommentar

Windows er ganske stabilt idag og eg kan gjøre windows maskina mi like sikker som i linux

 

men det eg virkeleg liker med linux er at det ikkje waster så sinnsykt med systeressurser + at det er lettere å finne forskjellige feil nå du booter

 

skal eg sette opp spill server så blir det på linux platform uansett

 

uansett brukervennligheten i linux er bånn....når eg la det inn for første gang så greide eg å slette begge partisjonene....og eg fatter enda ikkje korleis det skjedde, eg valgte jo c: (som da var tom)

Lenke til kommentar

Du virker som en som ikke har behov for å bruke annet en Windows, - No offence seff. men du ser tydeligvis ikke de bruksområder Linux virkelig duger til, noe som Windows aldri har vært særlig gode på idet hele tatt...

 

Dette er eksempel High-end Server, og Workstation markedet.....

 

Linux som Desktop OS funker også rimelig godt, men den har på dette markedet ikke den fordelen som WIndows har med eks. alle programmer og spill.... - Det finnes utrolig mange programmer til Linux,.. men ikke alle er for eksempel i klassen og kvaliteten til eks. Photoshop, 3dStudio osv.... - Men Maya finnes jo da,... det er jo bare et pluss,...

Lenke til kommentar

Hmmm prøv å kjøre opp en liten filserver på en WinXP maskin drevet av en pentium 166 med 64 Meg ram. Og som du av og til må administrere via en litt treg wan link... Da tror jeg du ville blitt glad i Linux tenker jeg :smile: Eller som FTP server Web server o.s.v.

 

Som Desktopp system er jeg nok enig, selv om jeg nå sitter med Redhat7.2 og StartOffice, og det funker helt fint. så er nok XP "Bedre" som et reint Desktopp system.

For etter min erfaring så er XP vanvittig stabilt, har enda ikke opplevd at det har stupt en eneste gang :smile:

 

Men selfølgelig Linux er jo mer tilpasnings dyktig. og det krever at man vet litt mere om data for å komme i gang. Og det er nok her Linux henter masse av sikkerhets gevinsten sin. Det er litt for lett og "Bæsje på leggen" i Win2000 XP sånn sikkerhets messig .. Litt snodig at gruppen "Everyone" har "Full acccess" på alle disker som default på en server.

Lenke til kommentar

Joda, linux kan man gjøre masse rart.

 

Men kan man gjøre noe gøy som f.eks. spille CS?

Det blir nå en annen sak, jeg snakka med onkel engang, han jobber i statoil og bruker datamaskin daglig, og han sa at windows er kjempebra.

Jeg har noen crazy venner som bruker linux og sitter å denger på tastaturet i vei med rare kommandoer, for å starte noen programmer, mens man kan trykke på musa i windows.

 

Og Linux er ikke grafisk!

Lenke til kommentar

Ja hva kan man egentlig bruke linux til ?

Har man bruk for ett OS som ikke støtter de nyeste hotteste spilla ?

Nei spør dere meg er linux noe man innstalerer når man er lei Windows og har lyst og prøve noe annet, og for de fleste blir det bare med prøvinga , ja for etter og ha prøvd det og sett hvor lite kompatibelt det er med ting og tang så er avinnstalasjon på gang.

NEi jeg bruker heller og oppgradere hardware , altså jeg kjøper meg noe nytt hardware når jeg er lei mitt win system og vil ha det kjappere, men og gå over til linux, hehehe nei det er kun masse jobb og ingen utbytte.

Lenke til kommentar

Men liksom, med linux, du kan jo være på irc og slikt

men du kan ikke titte på nettsider, høre på musikk eller se på filmer.

 

Det er jo det jeg pleier å bruke maskinen til mest, da bruker eg winamp og det finns ikke til linux, og da virker det ganske hensynsløst. Greit nok at det er gratis, man kan laste det ned. Men det er jo veldig lite man kan gjøre, bare sitte å h4xe og programmere..

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-23 09:35, i-am skrev:


Ja hva kan man egentlig bruke linux til ?

Har man bruk for ett OS som ikke støtter de nyeste hotteste spilla ?

Nei spør dere meg er linux noe man innstalerer når man er lei Windows og har lyst og prøve noe annet, og for de fleste blir det bare med prøvinga , ja for etter og ha prøvd det og sett hvor lite kompatibelt det er med ting og tang så er avinnstalasjon på gang.

NEi jeg bruker heller og oppgradere hardware , altså jeg kjøper meg noe nytt hardware når jeg er lei mitt win system og vil ha det kjappere, men og gå over til linux, hehehe nei det er kun masse jobb og ingen utbytte.



 

Kommer ann på hvem du er og hva du har behov for at ditt OS skal gjøre,...

 

Jeg valgte å kun bruke Linux (har også Free BSD 4.5 inne til lek,...) - har ikke angret et sekund,... - Til å begynne med var jeg som deg og trodde det var et LowEnd OS med lite fremtid,... men skal love deg jeg trakk tilbake den når jeg fant ut alle muligheter man hadde med det,.... Fikk første Linux kontakt med RH 6.1 tror jeg ikke så lenge siden det,.. Men skal love deg at det ikke sluttet der,... har prøvd samtlige distroer,... og har funnet min favoritt (Slack) - har også satt opp en LFS (linuxfroscratch) - maskin på en annen maskin i forrige uke en gang,.... - for å teste det liksom,... :smile:

 

Jeg spiller lite,... det jeg idet hele tatt føler for å spille er ente tilgjengelig på konsole eller er støttet under Linux,....

 

Linux er kult, Linux er gøy, Linux dekker mine behov, Linux er kraftig ,.. mer sier jeg ikke,...

 

Det er opp til hver enkelt på hvor langt en vil gå,... - èn ting er sikkert .... jeg stopper ikke her,....

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-23 09:43, dr-doom skrev:

Men liksom, med linux, du kan jo være på irc og slikt

men du kan ikke titte på nettsider, høre på musikk eller se på filmer.


Det er jo det jeg pleier å bruke maskinen til mest, da bruker eg winamp og det finns ikke til linux, og da virker det ganske hensynsløst. Greit nok at det er gratis, man kan laste det ned. Men det er jo veldig lite man kan gjøre, bare sitte å h4xe og programmere..


 

Ehh Winamp3 finnes til Linux men i en ekstrem søppel Alpha versjon,...

 

Men det som finnes er XMMS,... den synes jeg personlig er bedre enn WinAMp,... og uansett hva folk sier så er den i alle fall ikke dårligere,....

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...