Gå til innhold

en stor piratkopieringsdebatt?


Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=235841

 

Les dette her!

 

Synes dere fortsatt at piratkopiering er greit eller ikke har noe å si. Eller at det hjelper Spill-bransjen?

Litt ugly da.

"I følge ELSPAs nettsted er det påvist at det eksisterer lenker mellom organiserte piratgrupper og terrorister. Organisasjonen mener at ved å støtte spillpirater, er en også med på å finansiere mafiaen, hvitvaskere og prostitusjonsringer."

 

På den annen side kan man jo si ved å kjøpe amerikanske titler er man med på å støtte torturister, trigger happy psykopater & terrorist treningsorganisasjoner som CIA ved faktisk å betale for det...

 

Ser ut til å bli tap-tap uansett hva man gjør. (hvis man drar inn "terrorister" i bildet)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Toll og avgifter er vel ikke noe særlig større på dvd en vhs? Enda var (og delvis er) Dvd dyrere enn vhs, til tross for lavere produksjonskostnader, innkjøpsprisen for butikkene på dvd er jo latterlig høy.

 

AtW

Toll & avgifter er lavere på DVD. Videokassetter har (ihvertfall rundt 1995) rundt 17kr som gikk rett til NRK. Neppe billigere nå. På toppen av dette kommer momsen. DVD har ingen NRK abgift som jeg kjenner til.

Endret av GenRabbit
Lenke til kommentar
Console er ikke mitt område, mulig det blir større? Ser at det er mange små firmaer som starter der, jeg tror det er fordi det er enklere for uerfarne folk og starter der.

For noe tull. :) Grunnen til at stadig flere utviklere satser på konsoll, er selvfølgelig at det ligger mer penger der. Hvis en plattform skulle være "enklest" å begynne med, så måtte det være PC. På konsoll må man med en gang forholde seg til mer rettslig, samt skaffe til veie program- og hardvare som man kan utvikle på. PCer er mye mer tilgjengelige.

Nå er vel utviklingsplattformen for spillkonsoler også PC'er..

har vanskelig å se for meg dem sitte å kode på Playstation med joystick som input device... ;)

Lenke til kommentar
haha pastor lorenzen, ikke argumenter med sinne. Det virker bare teit. Du er bare sjalu for du vet at du har brukt 1000vis av kroner på gratis ting...

Nei, jeg er forbannet fordi en jævla drittunge som deg forlanger å få ting gratis som andre mennesker bruker flere år av livet sitt på å skape. Jeg blir forbanna av holdningen du utviser, og det totale mangelen på ansvar du har. Jeg er forbanna fordi du ikke ser over din egen nesetipp og kun tenker på deg selv, og ikke forstår hvor mye skade du påfører spillbransjen, hvordan kreativiteten blir kneblet fordi profitten man skal få igjen ved å utvikle noe nytt blir stjålet av bortskjemte drittunger som forlanger å få alt gratis. Jeg blir provosert av din bedrevitende oppførsel når du på sedvanlig piratvis bare er nødt til å skryte av hvem du kjenner og hvor mye du har tilgang til. Jeg blir forbannet når jeg ser venner av meg som ikke orker å jobbe i spillbransjen, fordi det ikke er mulig å tjene penger på spillene sine, mens folk som deg sitter og ler av dem og mener at det er slik det bør være. Og jeg blir rasende når du i tillegg klarer å stå fram som om dette er noe som du er stolt av og en prestasjon å skryte av.

Her må jeg for en gangs skyld si meg enig med Pastor Lorentzen!

Å kalle folk jævla drittunge fordi du er uenig er ikke akkurat en voksen måte å argumentere på...

Nå er det vel strengt talt ikke dine argumenter med din holdning han reagerer på.

Lenke til kommentar
ikke alle som har mætt ræva av penger.. så da brenner man...

 

enkelt å greit

Så de som har for lite penger til biffmiddag hver dag, de raner butikken for å få biffmiddag hver dag?

 

Penger styrer samfunnet. De med lite penger må spare og prioritere, de med mye behøver ikke det. Vi liker det ikke, men slik er det.

En biff har en verdi og det skader butikken direkte om man stjeler den.

 

Det gjør ikke en piratkopi, det er ikke engang sikkert at den skader i det heletatt.

Her er jeg enig. Men bare inntil denne piratkopien taes i bruk. Da taper man penger her.

Lenke til kommentar
Ja, jeg ville helt sikkert kjøpt flere spill hvis de var billigere. Problemet her er vell at folk ikke kjøper spill før de blir billigere, og utgivere setter ikke ned prisen før flere kjøper spillet.

 

Sitter selv med en mistanke om at utgiverene har ganske lav pris på spillene. Nå i det siste har jo Elkjøp solgt veldig billige spill, Doom3 til 299,-, Far Cry og mange andre til 349,-. Play.com har jo også utrolig lave priser på spillene de selger. Tror butikkene tar en kraftig avanse når de selger til f.eks 549,-.

Volum volum volum.... Der ligger pris forskjellen.

Lenke til kommentar
Et godt eksempel er vel f.eks det at Microsoft skal dumpe prisene på Windows i Asia, fordi det er så mange piratkopier som florerer der.

Det er jo klart at man må dumpe prisene for å tiltrekke kjøpere, men det samme gjelder om det ikke finnes piratkopiering. Hvis piratkopiering ikke fantes, hadde det vært mye større rom for å sette ned prisen for å tiltrekke en større brukermengde. Si at de tiltrekker dobbelt så mange kjøpere om de setter prisen ned 45%. Da har de tjent 5% ekstra. Når piratkopiering finnes, er dette en umulighet, fordi mange av de som hadde kjøpt spillet om det kostet halvparten i en verden uten piratkopiering, allikevel velger å piratkopiere.

 

Som du sier har vel Microsoft dumpet prisene i Asia... men det er en grense for hvor mye man kan dumpe prisene så lenge det finnes folk som er villige til å selge en piratkopi for halve prisen.

Lenke til kommentar
Hehe, dream on. NES feks hadde jo ikke spesielt billige spill (heller motsatt), til tross for at piratkopieringen var nærmest null, hva med feks gamecube?

Tror jeg har svart på akkurat dette flere ganger nå, kanskje til samme person uten at det hjelper. Men produksjonskostnadene pr. eksemplar på disse spillene er langt dyrere enn til PC, fordi det selges langt færre av de. Der ser vi igjen at jo fler eksemplarer man kan selge av ett produkt, jo lavere blir produksjonskostnaden pr. eksemplar, og jo lavere kan man sette prisen.

 

Hvis man tenker fornuftig, så ser man at ditt argument faktisk taler for at spill hadde blitt billigere om flere kjøpte spillet i stedet for å piratkopiere de.

 

I tillegg... NES brukte dyre cartrigdes. De var svindyre å produsere... mange ganger dyrere enn en liten CD plate. Teknologien var ny, og det var ikke så veldig mange som hadde tv-spill da, som det er som har PC nå. Til Gamecube selges det få spill (på grunn av langt færre brukere enn til PC), derfor må de selges dyrere for å dekke produksjonskostnadene. Dette gjelder for øvrig alle konsoller på markedet.

 

Trodde dette var innlysende.

Jasså? hva med PS2 og Xbox? Dyreere spill, mindre piratkopiering, og mer salg. Det eneste som er innlysende er at mindre piratkopiering ikke setter ned prisen, de sleger spillene så dyrt at de tjener mest mulig penger.

 

AtW

Lenke til kommentar
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=235841

 

Les dette her!

 

Synes dere fortsatt at piratkopiering er greit eller ikke har noe å si. Eller at det hjelper Spill-bransjen?

Litt ugly da.

"I følge ELSPAs nettsted er det påvist at det eksisterer lenker mellom organiserte piratgrupper og terrorister. Organisasjonen mener at ved å støtte spillpirater, er en også med på å finansiere mafiaen, hvitvaskere og prostitusjonsringer."

 

På den annen side kan man jo si ved å kjøpe amerikanske titler er man med på å støtte torturister, trigger happy psykopater & terrorist treningsorganisasjoner som CIA ved faktisk å betale for det...

 

Ser ut til å bli tap-tap uansett hva man gjør. (hvis man drar inn "terrorister" i bildet)

Skulle gjerne sett disse "lenkene" tipper det er en vag bokling mellom en gateselger som sleger cd-roms og en eller annen luguber gruppe, sikkert lettere å finne en kobling mellom amerikanske spillprodusenter og terrorister om man vil det.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Toll og avgifter er vel ikke noe særlig større på dvd en vhs? Enda var (og delvis er) Dvd dyrere enn vhs, til tross for lavere produksjonskostnader, innkjøpsprisen for butikkene på dvd er jo latterlig høy.

 

AtW

Toll & avgifter er lavere på DVD. Videokassetter har (ihvertfall rundt 1995) rundt 17kr som gikk rett til NRK. Neppe billigere nå. På toppen av dette kommer momsen. DVD har ingen NRK abgift som jeg kjenner til.

Ok, det bekrefter ihvertfall mine mistanker, alt tyder på at dvd burde være billigere, men de tar mer penger for det enn VHS, fordi de kan.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det å ta opp en sang eller en film på tv er like galt som å kopiere programvare til eget bruk! Selv om jeg aldri har sett noen debatter om de to førstnevnte...

Dokumentasjon, takk. Jeg mener å huske at det gjøres unntak i loven for slik bruk, men jeg skal ikke si det sikkert.

 

Jeg blei drit frustrert når det var så godt som umulig å få lastet ned demo'en av det spillet jeg tenkte på å kjøpe. Det var lettere å laste ned en "warez" versjon enn å komme gjennom til  "public servers" !!

Fildelingsnettverk er vel en glimrende distribusjonskanal for spilldemoer og lignende. Hvorfor ikke ta dem i bruk?

 

Nå er vel utviklingsplattformen for spillkonsoler også PC'er. Har vanskelig å se for meg dem sitte å kode på Playstation med joystick som input device.

Utviklerne trenger naturligvis maskinvare å teste spillene på, og dette er spesialmaskiner som er bygget for å kunne kjøre ikke ferdigstilt kode.

 

Når det gjelder at mindre piratkopiering ikke ville føre til lavere priser, så kan det selvsagt diskuteres. Det er i alle tilfelle sikkert at mer piratkopiering verken fører til lavere priser eller noe annet positivt (i hvert fall innen spillbransjen). Vi skal heller ikke glemme at konsollmarkedene er styrte, monopolistiske markeder hvor utsalgsprisene styres i langt større grad av Nintendo, Microsoft og Sony, mens på PC-plattformen er det ingen som nekter noen å selge et spill til spottpris hvis det hadde vært økonomisk mulig. Med andre ord er ikke situasjonen direkte overførbar.

Lenke til kommentar

VHS og vanlige musikk kassetter er avgiftsbelagt, denne avgiften går til artistorganisasjoner som en kompensasjon. Det er derfor lov til å ta opp fra TV og radio til privat bruk.

Tør ikke påstå dette 100% men mener det var slik det var sist det var snakk om nettop dette.

Lenke til kommentar
Det å ta opp en sang eller en film på tv er like galt som å kopiere programvare til eget bruk! Selv om jeg aldri har sett noen debatter om de to førstnevnte...

Dokumentasjon, takk. Jeg mener å huske at det gjøres unntak i loven for slik bruk, men jeg skal ikke si det sikkert.

 

Du kan jo lese Åndsverksloven....

 

Quote:

 

"§ 45.*(1) Lydopptak og film må ikke før det er gått 50 år etter utløpet av det år innspillingen fant sted, uten samtykke av tilvirkeren gjøres tilgjengelig for allmennheten ved spredning av eksemplar av lydopptaket eller filmen. Heller ikke må det før dette tidspunkt uten samtykke av tilvirkeren fremstilles eksemplar av lydopptaket eller filmen. Dersom opptaket i løpet av dette tidsrom offentliggjøres varer vernet i 50 år etter utløpet av det år opptaket første gang ble offentliggjort. "

 

http://www.torvund.net/opphavsrett/ophlov5.asp#45

 

Nå skal jeg innrømme at loven er såpass ullen at den kan tolkes litt forskjellig. Det er godt mulig du har rett,, men da ber jeg deg om å komme med dokumentasjon som slår ihjel min påstand.....

 

Edit

Legge til

 

Quote

 

"§ 45a.*(1) En kringkastingssending eller deler derav må ikke uten kringkastingsforetakets samtykke

 

a) opptas på innretning som kan gjengi den,

b) utsendes trådløst eller videresendes til allmennheten ved tråd, eller

c) på annen måte i ervervsøyemed gjøres tilgjengelig for allmennheten.

 

Er en utsendelse tatt opp på innretning som nevnt i første ledd, må den ikke uten kringkastingsforetakets samtykke overføres til en annen innretning før 50 år er gått etter utløpet av det år den første utsendelsen fant sted.

 

Kringkastingssending kan på vilkår som fastsettes av Kongen, overføres direkte innen en bedrift eller annen virksomhet gjennom radio eller fjernsynsmottaker.

 

Dersom forhandlinger om tillatelse til samtidig og uendret videresending til allmennheten ved tråd av opprinnelig trådløs kringkastingssending nektes eller avtale ikke er inngått innen seks måneder etter at forhandlinger er innledet, kan hver av partene kreve at tillatelse til og vilkårene for videresending fastsettes av en nemnd etter bestemmelsene i § 35 andre ledd."

Endret av Polarbastard/Reserve
Lenke til kommentar
Her er loven som gir rett til kopiering av film/musikk til privat bruk:

http://www.torvund.net/opphavsrett/ophlov2.asp#12

 

Den kommer dog trolig til å bli forandret.

Vel, hvis man skal følge den paragrafen som sier at man kan gjøre opptak hvis det er til privat bruk og ikke er i ervervsøyemed, og ved at den er gjort offentlig tilgjengelig til allmenheten, så er jo kopiering av spill lov...?

 

Quote

 

"§ 2*. Opphavsretten gir innen de grenser som er angitt i denne lov, enerett til å råde over åndsverket ved å fremstille eksemplar(1) av det og ved å gjøre det tilgjengelig for almenheten, i opprinnelig eller endret skikkelse, i oversettelse eller bearbeidelse, i annen litteratur eller kunstart eller i annen teknikk.

 

Som fremstilling av eksemplar(1) regnes også overføring til innretning som kan gjengi verket.(2)

 

Verket gjøres tilgjengelig for almenheten når det fremføres utenfor det private område, eller når eksemplar(1) av verket frembys til salg, utleie eller utlån eller på annen måte spres eller vises utenfor dette område."

 

http://www.torvund.net/opphavsrett/ophlov1.asp#almen-tilgang

 

og

 

§ 8.* Et åndsverk er offentliggjort når det med samtykke av opphavsmannen(1) er gjort tilgjengelig for allmennheten. Et kunstverk er offentliggjort også når opphavsmannen(1) har overdratt eksemplar av verket og dette er gjort tilgjengelig for allmennheten i medhold av § 19, 20, 23 og 24.

 

 

Et åndsverk er utgitt når et rimelig antall eksemplar av verket med samtykke av opphavsmannen(1) er brakt i handelen, eller på annen måte er spredt blant almenheten."

 

http://www.torvund.net/opphavsrett/ophlov1.asp#8

 

 

Tror nok min påstand er litt drøy,, men hvis man bruker samme retorikken som for musikk og video på radio og tv er jo kopiering av spill til eget bruk lov. Uavhengig av kilde.

Lenke til kommentar
Vel, hvis man skal følge den paragrafen som sier at man kan gjøre opptak hvis det er til privat bruk og ikke er i ervervsøyemed, og ved at den er gjort offentlig tilgjengelig til allmenheten, så er jo kopiering av spill lov...?

Nei. Les alt som står der.

 

Sitat:

"Bestemmelsen i første ledd gir ikke rett til å

 

a) ettergjøre bygningskunst gjennom oppføring av byggverk,

b) fremstille maskinlesbare eksemplar av datamaskinprogram,

c) fremstille maskinlesbare eksemplar av databaser i maskinlesbar form, eller

d) fremstille eksemplar av kunstverk ved fotokopiering, avstøpning, avtrykk eller tilsvarende fremgangsmåte når eksemplaret kan oppfattes som originaleksemplar."

 

Et spill er et "datamaskinprogram", og går under punkt b).

Lenke til kommentar
Vel, hvis man skal følge den paragrafen som sier at man kan gjøre opptak hvis det er til privat bruk og ikke er i ervervsøyemed, og ved at den er gjort offentlig tilgjengelig til allmenheten, så er jo kopiering av spill lov...?

Nei. Les alt som står der.

 

Sitat:

"Bestemmelsen i første ledd gir ikke rett til å

 

a) ettergjøre bygningskunst gjennom oppføring av byggverk,

b) fremstille maskinlesbare eksemplar av datamaskinprogram,

c) fremstille maskinlesbare eksemplar av databaser i maskinlesbar form, eller

d) fremstille eksemplar av kunstverk ved fotokopiering, avstøpning, avtrykk eller tilsvarende fremgangsmåte når eksemplaret kan oppfattes som originaleksemplar."

 

Et spill er et "datamaskinprogram", og går under punkt b).

Du har nok rett i det du sier, men det jeg mener er at en del av paragrafene i åndsverksloven er litt ullen, og kan gi en del forskjellige tolkninger.

 

For eksempel $12 som du henviser til. Det står ingenting direkte at opptak fra kringkasting er lov, selv til eget bruk. Bare at : "Når det ikke skjer i ervervsøyemed, kan enkelte eksemplar av et offentliggjort verk fremstilles til privat bruk. Slike eksemplar må ikke utnyttes i annet øyemed."

Enkelte eksemplarer , hvilke eksemplarer er ikke definert.

 

og

 

"Gjelder det musikkverk eller filmverk, kan fremstillingen av eksemplar ikke utføres ved fremmed hjelp som medvirker i ervervsøyemed."

Hva er så fremmed hjelp?

 

I $45a står det i klartekst at

 

"En kringkastingssending eller deler derav må ikke uten kringkastingsforetakets samtykke

 

a) opptas på innretning som kan gjengi den

 

En båndopptaker eller videomaskin kommer herunder punkt a).

 

 

Får bare unnskylde hvis jeg virker som en kranglefant, noe som jeg ikke er. Mitt poeng var bare at mange lover er såpass uklare at missforståelser lett kan oppstå. Både du og jeg har gjenngitt de punktene som passer best til våre innlegg ;)

 

Så unnskyld igjen hvis du mener jeg har trukket dette for langt, men som sagt var dette bare en liten meningsytring fra min side.

Du har nok loven på din side :D

Lenke til kommentar

Helt utrolig hvor mange unskyldninger folk har for å redferdigjøre sin dårlige samvittighet når de piratkopierer.

 

En ting som jeg ikke forstår er at i denne debatten så dukker det stadig opp hets mot de stor selskapene som tjener mye penger. ( EA games, Microsoft)

 

Det blir sagt at kopiere fra dem er ok for de tjener så mye??

 

Merlkelig hvordan vi nordmenn ser negativt på det å tjene mye...

 

Jeg kan ikke nok programering til å lage mine egene spill, men jeg kan nok til og vite hvor mye arbeid det er og lage ett program som er bra og som funker.

Ikke bare skal softwaren funke, men idèn skal også være bra... om man da ønsker og selge noe.

Med tanke på hvor mye arbeid som ligger bak, og som rette noen nevner her så er det flere ledd som skal tjene penger(Butikker og reklame) så synes jeg spill er billig.

 

Bare tenk på hva du betaler for annen type underholdning.

 

Jeg kan kose meg med ett spill i 80 til 100 timer, og i mange tilfeller mye mer. Med 1 times spilling om dagen er det over 3 mnd.

Rundt 4 kr timen i ren underholding er lite synes jeg.

Har kjøpt alt av programvare jeg har brukt siden WIn 2.11.

 

Ble litt inspiret av denne debatten og tok en spørre runde blant kolleger og venner om hva de synes om piratkopiering.

Og tendensen jeg så var klar.

 

De som har ett avslappet forhold til andre "godtatte" lovbrudd slik som det og kjøre for fort og snyte på skatten og jobbe svart, det var de samme som ikke så noe problem med piratkopiering.

En meget artig observasjon for meg, fordi for meg er det hele ett spørsmål om moral og etikk.

 

Jeg har forlengst forstått at i denne debatten er det nok ikke mulig og komme med nye argument som gjør at "piratene" snur og kjøper spill, så da sier jeg bare: Dere for slite med det.

Lenke til kommentar
Jeg taper ikke denne diskusjonen i det heletatt, ihvertfall ikke i mine øyener, men med din argumentering og useriøsitet, så finner jeg det vansklig og holde meg seriøs i denne tråden, eller i det heletatt og gidde å komme med inspill

Tvert imot ser eg på dette som om at du ikkje har fleire argument å koma med, sidan du ikkje svarar på eit einaste argument i det innlegget du siterer. Altså har du tapt diskusjonen.

Jeg har ikke tapt noe som helst, og tape er og gi seg, men og tape er ikke å gi seg fordi det er såpass mye hjernedødt i tråden og en "seriøs" debattant som kaller andre "Jævla drittunger" understreker vel mitt poeng ganske godt vil jeg tro, ja?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...