Gå til innhold

Hva leser du nå og hvordan går det liksom


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg leser "STUPID WHITE MEN... and Other Sorry Excuses for the State of the Nation" av Michael Moore.

Har hittil lest ca. 200 sider, og jeg elsker den.

Humor, ironi og oppfordring til handling på et og samme sted, skader sjelden. Særlig ikke når mannen har samme politiske syn som meg :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg leser "STUPID WHITE MEN... and Other Sorry Excuses for the State of the Nation" av Michael Moore.

Har hittil lest ca. 200 sider, og jeg elsker den.

Humor, ironi og oppfordring til handling på et og samme sted, skader sjelden. Særlig ikke når mannen har samme politiske syn som meg :thumbup:

Du er klar over at den innholder helt ville mengder med faktafeil, ikke sant?

Lenke til kommentar
Jeg leser "STUPID WHITE MEN... and Other Sorry Excuses for the State of the Nation" av Michael Moore.

Har hittil lest ca. 200 sider, og jeg elsker den.

Humor, ironi og oppfordring til handling på et og samme sted, skader sjelden. Særlig ikke når mannen har samme politiske syn som meg :thumbup:

Du er klar over at den innholder helt ville mengder med faktafeil, ikke sant?

Kilde?

Lenke til kommentar
Jeg leser "STUPID WHITE MEN... and Other Sorry Excuses for the State of the Nation" av Michael Moore.

Har hittil lest ca. 200 sider, og jeg elsker den.

Humor, ironi og oppfordring til handling på et og samme sted, skader sjelden. Særlig ikke når mannen har samme politiske syn som meg :thumbup:

Du er klar over at den innholder helt ville mengder med faktafeil, ikke sant?

Kilde?

One Moore Stupid White Man

 

Jan Arild Snoen

 

MoreWatch.com

 

Bowling for Truth

 

Moore Exposed

 

Robert Jensen

 

(Noen av disse linkene omhandler ikke "STUPID WHITE MEN... and Other Sorry Excuses for the State of the Nation" spesifikt, men hele Michael Moores liv som forfatter/filmskaper.)

Lenke til kommentar

Jeg skal begynne på 4. bok i The Dark Tower av Stephen King på engelsk, får den på biblioteket på tirsdag.

I mens jeg har ventet har jeg lest de 2 første om Arn, Veien til Jerusalem og Tempelridderen.

Så venter jeg og på siste bok her, som jeg også får på tirsdag, derfor begynte jeg på Engler og Demoner i går kveld.

Lenke til kommentar

leser fremdeles BATTLE OF BORODINO: Napoleon Against Kutuzov av Alexander Mikaberidze

 

og har nå kommer en del timer ut av slaget.

 

meget detaliert bok, som forteller alt fra slaget. mange kripende fortellinger om famliemedlemer som mister brødre og sønner.

 

midt oppi allt dette skjer det komiske ting, som en general som jager enn annens generals adjukant med sverd pga. han maste

Lenke til kommentar
Har akkurat begynt å lese på Orkestergraven av Unni Lindell, men samtidig må jeg lese medisinbøkene, så jeg antar at det kommer til å ta lang tid før jeg er ferdig med denne boken

 

Interesant, det er gjort undersøkelser på hva slags litteratur, filmer, tvserier osv. studenter leser ved universitetene, av en av mine professorer. Det er faktisk slik at Medisinstudenter er blant dem med det laveste nivå kulturelle nivået på sine valg, de leser gjerne krim, ser dårlig film, er lite interesert i kunst osv. De eneste som er dårligere er typiske type tekniskefagskoler osv. Mye av forklaringen kan være nettopp det at hardt pensum og mye faglitteratur gjør at det man har igjen til kultur og annen litteratur, gjerne blir brukt til lettfattelige ting. Dere har i tillegg få fordeler av økt kulturell kapital når det kommer til suksee i yrke og utdannelse, mens samfunnsvitere og humanister ofte kan dra faglig fordel av å se kunstfilm, og lese klasikkere og nobelprisvinnere.

 

Desuten har leger ofte høyere ambisjoner om økonomisk status, eller eventuell status i form av yrkets godhet, enn status i form av kulturell kapital. Kunsthistorikkere og media/film-vitere driver feks. med unytttige ting som ikke hjelper noen og de tjener dårlig, den eneste måten vi kan få status er å kunne kunst, film og litteratur.

Lenke til kommentar
Har akkurat begynt å lese på Orkestergraven av Unni Lindell, men samtidig må jeg lese medisinbøkene, så jeg antar at det kommer til å ta lang tid før jeg er ferdig med denne boken

 

Interesant, det er gjort undersøkelser på hva slags litteratur, filmer, tvserier osv. studenter leser ved universitetene, av en av mine professorer. Det er faktisk slik at Medisinstudenter er blant dem med det laveste nivå kulturelle nivået på sine valg, de leser gjerne krim, ser dårlig film, er lite interesert i kunst osv. De eneste som er dårligere er typiske type tekniskefagskoler osv. Mye av forklaringen kan være nettopp det at hardt pensum og mye faglitteratur gjør at det man har igjen til kultur og annen litteratur, gjerne blir brukt til lettfattelige ting. Dere har i tillegg få fordeler av økt kulturell kapital når det kommer til suksee i yrke og utdannelse, mens samfunnsvitere og humanister ofte kan dra faglig fordel av å se kunstfilm, og lese klasikkere og nobelprisvinnere.

 

Dessuten har leger ofte høyere ambisjoner om økonomisk status, eller eventuell status i form av yrkets godhet, enn status i form av kulturell kapital. Kunsthistorikkere og media/film-vitere driver feks. med unytttige ting som ikke hjelper noen og de tjener dårlig, den eneste måten vi kan få status er å kunne kunst, film og litteratur.

 

Meget interessant, kan stemme det der når jeg tenker litt over det.

Lenke til kommentar
Har du en link til undersøkelsen?

 

dessverre så finnes den ikke på internett, (Re)Producing a cultural elite? : Jostein Gripsrud.

 

Undersøkelsen tar opp reprodusering av sosiale forskjeller i universitetsystemet, blant annet 90% av alle jenter som studerer ved universitet har foreldre som selv har høyere utdannelse. Er du jente med arbeiderklasse foreldre, er muligheten for at du tar høyere utdannelse svært lave.

 

Særlig for mannlige medisinstudenter var resultatene skremmende, de fikk en score som var på 0.3 på forfattere der hvor gjennomsnittlig gjennkjennelsesgrad på forfattere blant alle de mannlige studentene er 1. ca. 0.8 på kunstnere, dette er bare marginalt under gjennomsnittet, men det var en stor andel av de spurte som tilhører studentgrupper som ikke hadde peiling i det hele tatt (type mannlige ingienører osv.) som har trukket det veldig ned. På musikker og film regissører scorer mannlige medisinstudenter 1. Det som er vel så interesant når man sammenligner med foreldrene deres interesse for kunst og kultur scorer medisinstudenter generelt lavt i forhold til hva som forventes ut i fra den bakgrunnen de har oppgitt.

 

Blant jentene ligger scoren på litt under 1 i alle kattegorier, alikevel kommer de ganske høyt oppe på listen, fordi ma har kvinnelige samfunnsvitere, humanister og kunstudenter som trekker gjennomsnittet enormt høyt opp. Alle tre gruppene klarer jevnt over dobbelt så mange som gjennomsnittstudentene.

 

De virkelige skremmende resultatene var lærerstudentene, kvinnelige lærerstudenter kjenner til halvparten så mange forfattere som gjennomsnittstudentene, og kommer under 1 i alle andre kategorier. I og med at litteratur undervisning osv. er deres framtidig yrke er det litt overaskende. Videre undersøkelsen om hva de liker å lese viser det seg at over 25% av de kvinnelige lærer studentene hadde en kioskromanforfatter som sin favorittforfatter. Stort sett alle forfatterne på topp 5 blant kvinnelige lærerstudenter er kioskroman forfatter, eller populærforfattere som spyr ut en ny krimbok i halvåret.

 

Dette har nok blitt litt bedre da undersøkelsen er nesten 10 år og læreryrket har fått rettet litt av statusen sin, og økt lønnen betraktlig på de 10 årene. Men alikevel synes jeg det er skremmende hvis mine barn skal ha en norsk-lærer som leser Margit Sandemo, i hvertfall hvis det er det eneste hun leser. Har vokst opp med en mor som er lærer, og vet jo det at lærer i hennes generasjon gjerne har en del god litteratur i bokhyllen og drar barna sine med på kunstutstillinger fra ung alder (det var kjedelig da, men er taknemlig for det i dag) osv. Når man selv har jeg jobbet såpass mye med skolen at jeg blir overasket over noen av de menneskene som er unge nyutdannede lærere i dag. Det blir jo også sagt at lærerstudenter må gå på kurs når de nesten er ferdig med utdannelse, for å bli fortalt hvordan en lærer skal organisere livet sitt. Fordi de klær seg og lever på en måte som ikke vil bli akseptert av foreldrene, en lærer i barneskolen kan feks ikke komme bakfull på jobben, og forvente at foreldrene aksepterer dette.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Holder på med "Korrigeringer" av Jonathan Franzen.

 

Veldig spennende, men litt tungt skrevet om de forskjellige forventningene generasjoner har til hverandre. Forfatteren har en fin og tørr tone, og en del humor.

Passer for de fleste bokormer, men anbefales i alle fall sterkt til folk som har litt gamle foreldre som er begynt å skrante fysisk eller psykisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...