Gå til innhold

Ditt første GPU - Retro


Pirka

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mitt første 3D kort var "Apocalypse 5D" som baserte seg på den nå døde PowerVR-standarden. Den brukte 8 MB RAM, oppgraderbart til 16MB.

Fra den tiden man hadde separate 2D- og 3D-kort, så var Apocalypse 5D rett og slett ett 2D-kort og ett 3D-kort satt sammen på samme PCB og med felles monitor-utgang. Måtte installere separate drivere. :whistle:

 

Etter den ble det ett Savage4-basert kort, i veldig kort tid før jeg oppgraderte til den første GPU: Geforce 256 DDR(1'ern ja).

Deretter hoppet jeg til Geforce4 TI4400.

Nå kjører jeg Ati Radeon 9800PRO.

Neste kort blir nok neste generasjon etter X800/FX68000, slik at de får fiksa alle bugs ;)

Lenke til kommentar

En gang kjøpte jeg lykkelig Star Wars: Shadows of the Empire, men tragisk nok krevde det et 3d-kort.

Min mor var da grei nok som kjøpte et flunkende nytt Voodoo 2 12mb til meg :) Husker jeg ble så imponert når det plutselig var skygger under fotballspillerne på Aqua Soccer 2.

 

Etter det har jeg hatt;

GeForce1 32MB

GeForce 2 64MB

Radeon 8500 128MB

Radeon 9800 128 MB

Lenke til kommentar

Mimrer tilbake.

 

Første kortet jeg hadde var et gammelt isa kort Realtek eller noe med 512kb minne som jeg hadde på min første maskin.

 

Så skaffet jeg meg et pci Cirrus Logic kort med hele 1MB minne.

 

Nr 3 i rekken var et Matrox kort av en eller annen sort, husker ikke hvor mye minne det hadde.

 

Nr 4 var et pci Voodoo kort, med loopback kabel og greier :) det var tider det.

 

Første "3d" kort jeg hadde var et ATI rage 2c-AGP kort med 8mb minne, kick ass kort var det, selv om driverene førte til at de fleste spillene ble heller merkelige.

Mimres å spille cs med rosa blinkende vegger, det er å "cheate" med stil det ;)

 

Så kom et trofast Gainward Geforce 2 MX 32mb kort, betalte over 2 lapper for det i sin tid husker jeg, men steike for et kort det var ;)

 

Så et POV GeForce 3TI kort med 128mb minne, topp kort.

 

Neste i rekken var Sapphire Radeon 9600 Pro 256mb, som jeg ga vekk rett etterpå fordi det ikke virket i linux.

 

GeForce FX 5600 256mb var det neste i rekken, som jeg solgte noen dager etterpå fordi det ikke var raskt nok og tv-ut ikke var støttet av linux driveren.

 

I dag sitter jeg med et MSI GeForce 4 TI4200 128MB, som virker utmerket fortsatt.

Snart på tide å kjøpe nytt kanskje?

Lenke til kommentar

Min første DAC satt i en AST (P133, 16MB RAM) maskin, integrerte greier m. 1MB EDO minne.

 

Mitt første spesifiserte 3D-Kort var et ATi Rage128 32MB Magnum. Det var glansdager det!

 

Videre har det gått i ett st. BBA R100, BBA (Retail) R200 (128MB) (Kjøpt i Norge, masse slit) og nå sitter jeg i saksa med et Radeon9800Pro fra Sapphire.

 

[Offtopic]

Jeg vet til policien til ATi om å bare shippe BBA i USA og Canada, men er det mulig å spesialimportere BBA gjennom webshops? Svar via PM's og ikke her takk! =)

[/Offtopic]

Lenke til kommentar

Tror jeg slår de fleste mht dårlige gamle grafikkort. Mitt første var ett eller annet fra Cirrus Logic. Det hadde VESA Local-Bus og noe slikt som 256 Kb RAM. Deretter har jeg hatt følgende:

Hercules Dynamite 128 2 MB RAM (basert på en Tseng 4000-brikke, tror jeg)

Inno 3D TNT2 M64 32MB

Chaintech GeForce FX 5200 128MB

GeCube Radeon 9600XT 128MB

Sapphire Radeon 9800Pro 128MB, flashet til XT.

 

Betraktelig forbedring over de siste 12 årene, ja...

Lenke til kommentar

Jeg hadde et Voodoo Rush som var svært bra i en periode, før det var det skjermkort som var så dårlig at dagens mobiler ville knust dem i tester.

Men voodoo rush kortet var jo skikkelig bra da, så hadde jeg vel voodoo 2 og så ballet det på seg etterhvert som nye kort kom =)

 

Min historie er vel sånn ca som dette fra Voodoo Rush

 

1. Voodoo Rush

2. Voodoo 2

3. Geforce 2 MX

4. Geforce 2 Ultra

5. Geforce 4 TI4400 (tok kvelden)

6. Geforce 4 TI4400 (tok kvelden, erstatningskort)

7. Geforce 4 TI4800SE (tok kvelden, erstatningskort)

8. Geforce 4 TI4800SE (erstatningskort som funker utmerket)

Lenke til kommentar

første 3d-kort: 3dfx Voodoo 3 2000, med 16 mb tror jeg... Elsker 3dfx... Synd de gikk konkurs.. De laget virkelig bra kort...

 

Første skjermkort? Noen skrekkelige greier som satt i en pentium 133.

 

Historien:

1. Skrekk-kort med 1 mb minne, aner ikke hva det het

2. 3dfx Voodoo3 2000

2,5. Riva 128 til server, gratis :)

3. Geforce 2 GTS 32mb, betalte vel 3500 for det, 2 dager etter at det kom ut... :( (Men det holdt lenge, spilte ut2004 glatt med det for en uke siden. Riktignok ikke i 1600x1200)

4. Geforce fx 5700 ultra, 128 mb, som jeg bruker nå.

Endret av pett
Lenke til kommentar

Prøvde akkurat nå å fyre opp min gamle 286 med ISA VGA kort.

 

Mangler seriell kabel til tastatur og PS1 til mus, så jeg får ikke sett alle data, men 286'en har montert hele 8*256kB RAM (2 MB).

 

Hvor stort minne det er på VGA kortet er usikkert, men det funker helt utmerket, og det samme gjør PC'en, med DOS og Win3.11.

Jeg brukte PC'en i nettverk (Win3.11) helt frem til 1996. Da med "tunge" applikasjoner som WordPerfect, kabal og andre :cool:

 

Jeg skal rote litt i garagen for å se om jeg finner tilkoblingsutstyr til PC'n som funker.

Kanskje jeg også finner noen disketter liggende som ikke har krøllet seg. (5").

 

Ville vært gøy å prøve den med Linux.

Finnes det Linux varianter som går på en 5" disc (512 kB)?

:w00t:

 

Edit ;-) Måtte bare åpne og se på kortet:

Det har 8 stk TMS 4416-15NL RAM brikker, og iflg DialElectronics så er det brikker med 16kb RAM hver - totalt hele 128 kb RAM.

Men - det virker :ohmy:

Endret av smalfjord
Lenke til kommentar

Første skjermkort som jeg kjøpte selv: Trident etellerannet med 256k ram i en ISA-slot på en i386sx 16MHz. Funket bra til mcga om noen husker den standarden. :)

Deretter det ET4000 PCI parret med Voodoo1 på en AMD K6/233 og så erstattet jeg begge med et Voodoo Banshee i en Celeron 300A@450MHz før jeg hev meg på GeForce-historien.

 

Herliga London! :love:

 

Edit:

Ser at andre har lagt inn de andre skjermkortene sine; Her er resten så langt:

Fra Voodoo Banshee til GeForce 1DDR.

Så et Radeon. (Det første som kom. Radeon 5000 eller noe?)

GeForce 3 VIVO fra Asus. Kosta 5 høvdinger ++.

Så ble det GF4 Ti4280.

Og nå sitter jeg med Radeon 9800 Pro.

Regner med at det blir GF 6800GT i løpet av høsten. :D

Endret av captzalo
Lenke til kommentar
Vært en del gjennom tidene. De første 8088/286 og de maskinene husker jeg ikke, men første jeg husker var et Cirrus Logic ISA med 256kB. Så kom det enda et Cirrus Logic, integrert krets med 512kB på.

OMG! Cirrus Logic! :D

Det var bra kort bare de kom opp i 54xx serien husker jeg.

 

Det første på PC som jeg brukte var et CGA-kort med 32k minne i en 8086-maskin. Deretter var det en fryd å hoppe over på en 286 8MHz @12MHz med Hercules-kort som ble byttet med noe som het Systran EVGA eller noe slikt. Det hadde svimlende 128k ram. *mimre*

Lenke til kommentar
1. Matrox Mystique 4mb

Deretter var jeg skikkelig på hugget etter en supermaskin med både god 2d og 3d -ytelse, og da ble det:

2. Matrox Millenium (G200?) 8mb sammen med Voodo 3000 12 mb.

Dette stod i en PII 300mhz klokket til 366mhz med 128mb ram, og med dette oppsettet kunne jeg kjøre div-x filmer på dataen (21" EIZO F780) som bare det! Kjørte filmer bedre enn hos min bror da han senere fikk en 566mhz-maskin (Celeron) fra Elkjøp. Age of Empires rocka også med dette oppsettet!
Lenke til kommentar
Prøvde akkurat nå å fyre opp min gamle 286 med ISA VGA kort.

 

Mangler seriell kabel til tastatur og PS1 til mus, så jeg får ikke sett alle data, men 286'en har montert hele 8*256kB RAM (2 MB).

 

Hvor stort minne det er på VGA kortet er usikkert, men det funker helt utmerket, og det samme gjør PC'en, med DOS og Win3.11.

Jeg brukte PC'en i nettverk (Win3.11) helt frem til 1996. Da med "tunge" applikasjoner som WordPerfect, kabal og andre :cool:

 

Jeg skal rote litt i garagen for å se om jeg finner tilkoblingsutstyr til PC'n som funker.

Kanskje jeg også finner noen disketter liggende som ikke har krøllet seg. (5").

 

Ville vært gøy å prøve den med Linux.

Finnes det Linux varianter som går på en 5" disc (512 kB)?

:w00t:

 

Edit ;-) Måtte bare åpne og se på kortet:

Det har 8 stk TMS 4416-15NL RAM brikker, og iflg DialElectronics så er det brikker med 16kb RAM hver - totalt hele 128 kb RAM.

Men - det virker :ohmy:

Problemet er ikke plassmengden, men snarere CPUen. 286 hadde nemlig ikke støtte for 32 bits protected mode, eller for å si det på en annen måte, støtte for protected mode med ett eneste segment som dekker hele addresseringsområdet. Linux er, og har alltid vært, et ekte 32-bits OS. Derimot så er det mulig at du kan få tak i en eller annen gammel unix-variant... Uansett så er 386 minimumskravet til Linux (kjernen)!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...