Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Binary:

 

Super side :) (http://dtle.home.comcast.net/vs.html)

 

Gleder meg sykt mye til jeg får min D-vhs i hus her hjemme :)

 

Film er best hjemme......

Da er vi to som gleder oss, så får vi bare håpe at det blir sluppet masse filmer i dette formatet!

 

Før jeg går på ferie vil jeg bare nok engang takke deg for all hjelp og motivasjon for denne guiden. Hadde ikke vært mulig uten deg :)

 

Ha en fin uke alle sammen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-qfohT7
Gleder meg sykt mye til jeg får min D-vhs i hus her hjemme

 

og jeg som trodde at de gamle ekle kasettene var på vei ut...

jeg skal ihvertfall ikke ha noen av de klumpene tilbake i stua, sats heller på HD-DVD!

 

Nå tar en ukomprimert HDTV film ikke mer enn rundt 15GB, så det burde heller ikke være noe problem å få plass til på en DVD-plate (eller ihvertfall neste generasjons dvd-plater)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
zevs.

 

problemet er vel at man ikke kan bestemme seg for en standard på HD-DVD :(

joda det stemmer, men jeg håper selvfølgelig at man kan bli enige om en felles standard snart. Det er ikke noe jeg gleder meg mer til enn den dagen jeg kan kjøpe en HD-DVD i butikken

Lenke til kommentar
Det var en absolutt grei innføring, men jeg synes den ble litt rotete.

Jeg jobber som selger i en radio/tv-forretning, og erfaringsmessig, hvis jeg skulle stått og prata til en kunde i denne detaljerte formen hadde kunden sovna før jeg hadde kommet til 2. kapittel.

Nå vet jeg jo ikke egentlig hva målgruppen deres for denne artikkelen er, for hvis det var for å opplyse de som ikke allerede er interessert i denne teknologien, så må jeg si dere bomma litt. Veldig mange deler av artikkelen er kjempebra, spesielt om linjeoppløsning og hva som er mulig å få til med dagens teknologier osv.

Det er også en vesentlig sak jeg vil si som er grei å nevne som en stor forskjell på alt av CRT i forhold til LCD/Plasma / DLP/LCD-projektor, osv. i en CRT tegner man tross alt linjene fra topp til bånn, hvor det faktisk er en kanon som rett og slett tegner linjene opp i rekkefølge 1,3,5,7,9,11, osv, før den tegner linje 2,4,6,8, osv når den er ferdig med det. Dvs at den faktisk ikke viser alle linjene samtidig (interlaced). Når du da tegner opp et progressivt bilde, hvor alle linjene kommer etter hverandre, så ser det ut, på en crt, som om bildet flimrer no helt forferdelig. I praksis så har man faktisk ikke muligheten til å vise mer enn 25 hele bilder per sekund, ettersom den bruker dobbelt så lang tid på å tegne ett helt bilde.

Det er helt riktig at det blir MYE skarpere, og mye bedre gjengivelse av bildet, men det er vanskelig å få kunden i butikken til å skjønne hvorfor i all verden han/hun skal gå vekk fra et flimmerfritt bilde de tross alt betalte ganske mye ekstra for å få i en 100 hz... Opplevelsen av bildekvaliteten er veldig ofte svært forskjellig fra kunde til kunde, og det beste eksemplet er når kunden står og titter på plasma.

Det er helt soleklart Pioneer som har markedets beste plasma-paneler, høyest oppløsning i forhold til størrelse, støtter alle HDTV-standarder, fargegjengivelsen er helt fenomenal. I butikken jeg jobber henger dette panelet ved siden av Philips, Samsung og Panasonic sine paneler, og det er vanskelig å argumentere når kunden sier; "Jammen... Pioneer-skjermen hakker jo i bildet når den panorerer bildet eller det er bevegelse...? Philips sin er jo myyye bedre... Det er jo helt jevnt flyt..."

Som entusiast blir jeg selvsagt noe provosert av at kundene mener dette, men det er et faktum, at de teknologiene som blir omtalt her, har et interesseområde på ca 5 % av Norges befolkning.

Syntes artikkelen, for min egen interesse, var kjempeinteressant, men tror faktisk at den var mer forvirrende enn informativ for de som kanskje hadde trengt å lære litt om det. Som selger så ser jeg nå lett at jeg får endel kunder som kommer til å sitte på gjerdet og vente med å kjøpe TV og DVD til de støtter "alt"...

Det kommer alltid noe nytt, og bransjen er ekspert på å forvirre kundene. (Ikke noe kritkk av dere, dette klarer produsentene helt fint selv...)
Lenke til kommentar

tomasvoll

 

De som kjører crt prosjektorer i dag er intressert i et godt bilde. At det hakker har noe med kilden din å gjøre. Du sitter ikke på en cin 8 og ser nyhetene på TV2, men derimot sitter du og ser film på en slik projektor.

 

Da benytter du ikke PAL som da hakker slik du beskriver det, men da benytter du NTSC som er 100 ganger bedre. Samtidig har du sikker en linjetrippler fra faroudja eller lignende

 

Dessuten hakker LCD/DLP prosjektorer noe helt jævlig i forhold til CRT. Disse har dessuten problemer med å kjøre HD, noe en CRT ikke har:)

 

 

hw samler dessuten de som er intresserte. Syns dette var en meget grei innføring i denne verden. Går litt mer i dybden enn samtlige nettsider her i Norge...

Lenke til kommentar

"På PAL DVD er oppløsningen 1024 x 576 (anamorf)."

 

Dette stemmer ikke. Oppløsningen på PAL DVD er 720x576 uansett om bildet er anamorft eller ikke. Istedet er bildet strukket slikt at man kan benytte flere av de tilgjengelige 576 linjene. Bildet skal vises slik at pikselene får et høyde/breddeforhold på 16:9 istedet for 4:3.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Dessuten hakker LCD/DLP prosjektorer noe helt jævlig i forhold til CRT. Disse har dessuten problemer med å kjøre HD, noe en CRT ikke har:)

 

Dette stemmer jo bare ikke. CRT kan nok være et par hakk bedra ja, men jeg har selv en LCD projektor (ASK C100) og har aldri hatt noen problemer med hakking. Har selv sett mange HDTV filmer på den i 1280x1024 oppløsning og det går strøkent. Da tror jeg heller det er PC-hardwaren det står på...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
De som kjører crt prosjektorer i dag er intressert i et godt bilde. At det hakker har noe med kilden din å gjøre. Du sitter ikke på en cin 8 og ser nyhetene på TV2, men derimot sitter du og ser film på en slik projektor.

 

Da benytter du ikke PAL som da hakker slik du beskriver det, men da benytter du NTSC som er 100 ganger bedre. Samtidig har du sikker en linjetrippler fra faroudja eller lignende

 

Dessuten hakker LCD/DLP prosjektorer noe helt jævlig i forhold til CRT. Disse har dessuten problemer med å kjøre HD, noe en CRT ikke har:)

 

 

hw samler dessuten de som er intresserte. Syns dette var en meget grei innføring i denne verden. Går litt mer i dybden enn samtlige nettsider her i Norge...

Dette svaret her beviser bare total inkompetanse (på dette feltet ;) ). PAL hakker mindre enn NTSC? Tøv og tull. Avhenger hvilken PAL du snakker om. PAL er også 60Hz. PAL B og G som brukes i Norge har 50Hz. Du er nok den eneste som mener at NTSC er 100 ganger bedre enn PAL.

 

LCD/DLP hakker da ikke noe mer enn CRT på noen som helst måte. (CRT har andre egenskaper som gjør at bildet blir bedre, men det har ikke noe med hakking)

 

Når det gjelder en dybde artikkel så forslår jeg heller denne guiden

 

(sent svar grunnet ferie når orginalinnlegg ble skrevet)

Lenke til kommentar
ol:

 

vi kan være uenige om mye her i livet. Men her er du på tynn is :(

 

tilgir deg denne siden du ikke selv har sett dette i real life...

Hva har jeg ikke sett?

 

NTSC?

 

CRT?

 

Jeg er ikke på tynn is jeg står fjellstøtt. Hva mener du er feil.

 

CRT er den klart beste projektorteknologien, men den har i utgangspunktet ikke mindre hakking. Hvis man har innebygde natural motion teknikker vil det kunne være bedre, men det kan enkelte DLP og LCD også ha.

Lenke til kommentar

Min HD erfaring så langt:

 

Jeg tar inn Euro1080 på Astra 19.2E med et Skycard DVB-S kort i HTPCen min,

som er koblet til en 720p projektor. Funker som bare det.

Det spilles av uten hakking og jeg kan ta opp samtidig.

Clips fra www.wmvhd.com er like imponerende som Euro1080 sendingene.

 

DVB-S kortet : Skycard

DVB program : MyTheatre

Som menysystem kjører jeg www.meedio.com, veldig bra.

 

HTPC:

Støydempet Q-tec desktop kabinett med hjemmelaget alminiumsfront, billig!

NF7-S 2.0 med Athlon-M 2600+@2200

Samsung 160GB

ATI 9500@9700 med VGA silencer

ATI Remote Wonder fjernkontroll

++

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
  • 3 uker senere...
Gleder meg sykt mye til jeg får min D-vhs i hus her hjemme

Nå tar en ukomprimert HDTV film ikke mer enn rundt 15GB, så det burde heller ikke være noe problem å få plass til på en DVD-plate (eller ihvertfall neste generasjons dvd-plater)

En ukomprimert dvd film tar ca 200GB. En ukomprimert HD-DVD film tar vel da gjerne 800GB +/- :-)

Lenke til kommentar
utbyggingen av jordbasert digital-TV via sendere på landets fjelltopper er godt i gang

Senderne har vi vel allerede? Jeg trodde hvertfall at det er selve bakkenettet som bygges ut for å kunne overføre de enorme datamengdene som distribusjon av mangfoldige DTV-kanaler innebærer?

DTV i seg selv innebærer vel ikke noe høyere bånbreddekrav?

 

Erfaringen fra digitalisering av sat sendinger viser at flere kanaler blir skviset inn på samme båndbredde som en tidligere analog kanal. Det er tydeligvis dette markedet vil ha...

 

Jeg tipper at vi vil få 1-3 kanaler med full eller god HDTV kvalitet på bakkenettet, og flere lav-kvalitet kanaler for smalere interesser.

 

K

Lenke til kommentar
Jeg tipper at vi vil få 1-3 kanaler med full eller god HDTV kvalitet på bakkenettet, og flere lav-kvalitet kanaler for smalere interesser.
Ifølge Norges Televisjon AS blir det ikke snakk om HDTV (foreløpig). Teknikk og kvalitet vil være omtrent som det vi kjenner fra digitale satellittsendinger som NRK og TV2. I starten vil det være en gratis grunnpakke på opptil 8 TV-stasjoner og diverse radiokanaler, og en betal-TV-pakke ala Canal+ og Canal Digital familiepakke.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Gleder meg sykt mye til jeg får min D-vhs i hus her hjemme

Nå tar en ukomprimert HDTV film ikke mer enn rundt 15GB, så det burde heller ikke være noe problem å få plass til på en DVD-plate (eller ihvertfall neste generasjons dvd-plater)

En ukomprimert dvd film tar ca 200GB. En ukomprimert HD-DVD film tar vel da gjerne 800GB +/- :-)

hehe sjønner at jeg har rodd meg langt ut på en åker her ;)

Det jeg mente var, En HDTV film komprimert med MPEG-2, som er standarden for digitale sendinger i USA, tar "ikke mer" enn en 15-20GB når all kontrollinformasjon og feilretting er fjernet fra sendingen.

 

EDIT: trykkleifer

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...