Gå til innhold

Hva er dine beste bokanbefalinger? [No Spoilers]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser 1984 og Animal Farm er blitt nevnt flere ganger, og disse 2 er et must!

 

Ellers vil jeg anbefale Parfymen av Patrick Süskind. ALLE bøkene av Erlend Loe er verdt å lese, men da spesielt L, Naiv.Super og Doppler. Ellers har jeg sanssen for Stephen King: Forbannelsen, De Levende Døde, Misery og Den Grønne Mil er gode bøker.

 

Ser det ble diskutert Gudfaren på de første sidene. Jeg leste The Mafia: The First 100 Years av William Balsamo og George Carpozi Jr. som er en fantastisk bra bok som skildrer mafiavirksomhet på Sicilia og i USA fra den tidligere morgen til dags dato. Virkelig verdt å lese!

Lenke til kommentar

Forfattere jeg liker og kommer på i farten:

 

*Tom Clancy

*Terry Pratchett

*Neal Stephenson

*Robert Jordan

*Douglas Adams

*Arthur C Clarke

 

Men min desidert største favoritt må være Terry Pratchett :)

http://www.ie.lspace.org/books/pqf/

 

Highlights:

Mustrum Ridcully did a lot for rare species. For one thing, he kept them rare.
The Yen Buddhists are the richest religious sect in the universe. They hold that the accumulation of money is a great evil and a burden to the soul. They therefore, regardless of personal hazard, see it as their unpleasant duty to acquire as much as possible in order to reduce the risk to innocent people.
He was trying to find some help in the ancient military journals of General Tacticus, whose intelligent campaigning had been so successful that he'd lent his very name to the detailed prosecution of martial endeavour, and had actually found a section headed What to Do If One Army Occupies a Well-fortified and Superior Ground and the Other Does Not, but since the first sentence read "Endeavour to be the one inside" he'd rather lost heart.
There are many rhymes about magpies, but none of them is very reliable because they are not the ones the magpies know themselves.
Bad spelling can be lethal. For example, the greedy Seriph of Al-Yabi was cursed by a badly-educated deity and for some days everything he touched turned to Glod, which happened to be the name of a small dwarf from a mountain community hundreds of miles away who found himself magically dragged to the kingdom and relentlessly duplicated. Some two thousand Glods later the spell wore off. These days, the people of Al-Yabi are renowned for being remarkably short and bad-tempered.

Og to fra Terry Pratchett himself:

I think perhaps the most important problem is that we are trying to understand the fundamental workings of the universe via a language devised for telling one another when the best fruit is.
I mean, I wouldn't pay more than a couple of quid to see me, and I'm me.
Endret av Terrasque
Lenke til kommentar

Vet ikke om det er nevnt, men noen av de mest spennende bøkene jeg har lest er

bøkene om Jason Bourne av Robert Ludlum :

The Bourne Identity - The Bourne Supremacy - The Bourne Ultimatum

 

Jeg ble veldig positivt overasket da jeg begynte å lese disse bøkene. Har igjen 100 sider av den siste nå, og jeg har store vansker med å legge den fra meg! Jeg syns filmene hittil har vært bra så jeg tenkte jeg skulle se om bøkene var noe tess, og jeg må si at (igjen) er bøkene bedre enn filmene.

 

Ellers liker jeg også bøkene om Carl Hamilton av Jan Guillou. Men det er jo litt av en jobb å lese de, med tanke på at det er 10,5 bøker..

Lenke til kommentar

Kan nevne noen forfattere og bøker som jeg synes er gode:

Clive Barker, Terry Brooks (Running with the Demon), Steven Erikson, Timothy Zahn (har foreløpig bare lest Star Wars bøkene hans) og Stephen King.

 

Så over til forfatteren som jeg har begynt å lese nå i det siste: Stephen Donaldson. Har ikke kommet lenger enn bok nummer to i "the first chronicles of Thomas Covenant, the Unbeliever"-serien. Han er meget dyktig til å skildre personer og har et fint driv i bøkene. Anbefales dersom fantasy er noe du kunne tenke deg.

Lenke til kommentar

Da er det min tur:

  • Ringenes Herre - J.R.R Tolkien
  • Animal Farm - George Orwell
  • Wheel of Time serien - Robert. Jordan
  • Serien om Midkemia - Raymond E. Feist
  • Narnia bøkene - C. S. Lewis
  • Danny og den store fasan jakten - Roald Dahl
  • Noen av verkene til Karl Marx

Hvem sa at Danny og den store fasanjakten er en barnebok? Da bør du lese den om igjen! begynner å le hver gang når jeg ser for meg faren til Danny komme krypende med hagl i rompa :) .

 

NB: Ikke en sortert liste.

Endret av LordZyfeX
Lenke til kommentar
Hardy guttene :yes:

Det er sikker den eneste serien jeg har lest litt av...

Men nå er de blitt litt kjedelige...

Å steike :) Lenge siden jeg har lest dem ja. Nesten hele serien ligger gjemt i et skap hos foreldrene mine. Har lest alle (godt over 100), og en del av dem flere ganger. Drømte i mange år at jeg fant bøker jeg ikke hadde lest av Hardy-guttene i bruktsjapper :p ble helt gira! Tør ikke åpne dem nå, blir nok bare skuffa, hehe. Men det gjorde ihvertfall jobben; fikk meg interessert i bøker!

 

Sorry, litt off topic kanskje :blush:

Lenke til kommentar
Hardy guttene :yes:

Det er sikker den eneste serien jeg har lest litt av...

Men nå er de blitt litt kjedelige...

Å steike :) Lenge siden jeg har lest dem ja. Nesten hele serien ligger gjemt i et skap hos foreldrene mine. Har lest alle (godt over 100), og en del av dem flere ganger. Drømte i mange år at jeg fant bøker jeg ikke hadde lest av Hardy-guttene i bruktsjapper :p ble helt gira! Tør ikke åpne dem nå, blir nok bare skuffa, hehe. Men det gjorde ihvertfall jobben; fikk meg interessert i bøker!

 

Sorry, litt off topic kanskje :blush:

Jeg har bare lest ca. 50 bøker jeg. Hadde ikke flere på bibloteket heller :/

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...