Gå til innhold

Hva er dine beste bokanbefalinger? [No Spoilers]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Holder på å lese Hannibal nå, og når jeg er ferdig med den er planen å lese The DaVinci Code og Angels and Demons av Dan Brown. Har fått streng beskjed fra SteffyBoy å lese begge disse...

Har også planer om å gå til anskaffelse av The Godfather...

 

Ellers kan jeg anbefale The Hitchhikers Guide to the Galaxy- serien. Hysterisk morsomme bøker!

Lenke til kommentar

DaVinci Code er visstnok den beste til Dan Brown, Angels & Demons var ifølge min far ikke fullt like bra. På den annen side var visst Digital Fortress, som han også har skrevet, nesten helt på høyde med Davinci Code og en veldig bra bok.

 

Holder på å lese Angels & Demons nå og kan komme med min mening seinere.

Endret av SBS
Lenke til kommentar
Starta å lese Omerta av Puzo i vinter, men så kom studier i veien, så den ble liggende. Gadd ikke å gjennoppta lesingen av den, så starta p Catch 22 i stedenfor.

Leser ferdig Omerta en annen gang, når jeg har glemt mesteparten :p

Omerta er svært bra :) Den siste don er og ei bra puzo bok. eller familien.

Lenke til kommentar
Hva heter de forskjellige bøkenen til Puzo som tilsvarer Gudfaren I, II og III?

Det er kun ei Gudfaren bok. Og det er den den første og litt av andre filmen er basert på. Resten av filmene er det han coppolas i lagg med Puzo som har skreve, men det er ikkje basert på noko bok.

 

I Sicilianeren som er ei av dei beste Puzo bøkene (men desvere litt vanskelig fine) handler det litt om Michael når han er på sicilia.

Lenke til kommentar

Gudfaren er faktisk ni bøker men regnes vel som èn bok.

Den anbefales på det sterkeste ja. Leste den faktisk før jeg så filmene. (Dvs. har bare sett film 1 og 2 dog jeg har Godfather collection)

 

Andre bøker jeg kommer på i øyeblikket er:

Matraeser Hevnen (Høres sånn circka ut som en typisk "dum" og happy spion-roman i James Bond stil, men den er så mye mer. Vanskelig å legge fra seg. Anbefales på det sterkeste)

Den Blinde Mannen I Sevilla (Gud, den er spennende og psykologisk. Veldig god bok som ikke er helt typisk krim bok.)

Ti Små Negerbarn av Agatha Christie. En ganske typisk krimbok men fremdeles litt annerledes. Absolutt den mest spennende boken jeg har lest. Leste den vel ut på 3 dager elns.)

 

I øyeblikket leser jeg Graham Greene`s "Vår Mann I Havana". :)

Lenke til kommentar
Gudfaren er faktisk ni bøker men regnes vel som èn bok.

Den anbefales på det sterkeste ja. Leste den faktisk før jeg så filmene. (Dvs. har bare sett film 1 og 2 dog jeg har Godfather collection)

...

Hva synes du om filmene etter å ha lest bøkene først? Er ofte at filmene blekner litt i forhold til bøkene. Ting som mangler eller er gjort anderledes osv. Nå var vel Puzo med på å skrive manus på de to første (eller bare den første? :hmm: ) så det er vel et ganske godt kvalitets stempel.

Lenke til kommentar
Gudfaren er faktisk ni bøker men regnes vel som èn bok.

Den anbefales på det sterkeste ja. Leste den faktisk før jeg så filmene. (Dvs. har bare sett film 1 og 2 dog jeg har Godfather collection)

...

Hva synes du om filmene etter å ha lest bøkene først? Er ofte at filmene blekner litt i forhold til bøkene. Ting som mangler eller er gjort anderledes osv. Nå var vel Puzo med på å skrive manus på de to første (eller bare den første? :hmm: ) så det er vel et ganske godt kvalitets stempel.

Tror han var med på begge.

Nei jeg ble egentlig ikke så veldig skuffet faktisk. Det vil si jeg ble litt skuffet av en merkelig grunn mot slutten av 2'rn.

Eller jeg savnet vel egentlig kanskje litt om Johnny F og hans ganske depressive liv. 1'rn som forklarer boka (bøkene) gikk egentlig kanskje litt for fort slik at en del små detaljer ble litt utelatt, men ikke stort.Ikke noe mer jeg kommer på i øyeblikket.

Mario var med på 2'rn også tror jeg. Er hvertfall rimelig sikker men ikke 100 %

Det var riktig nok en ting som overrasket meg da jeg så den første filmen, var at den omhandlet alle bøkene i Gudfaren. (Eller det meste da.)

3'rn har jeg ikke sett ennå så ikke ødelegg noe for meg.

Ellers vil jeg også si at filmen(e) ikke bleknet iforhold til boka.

 

Joa. Jeg kommer på en ting til nå. Jeg syns faktisk ikke Don Corleone passet så godt inn etter slik jeg hadde innbilt meg at han var.

Den personen dere ser i filmen er en forholdsvis tynn, slank og høy person mens det jeg opplever i boka er at Don C. er en nokså kraftig og tykk mann. "Spoiler":

Husk omtrent hvorfor han overlever skuddene. Nei jeg tenker ikke på Michael sin innsats.

Jaja, likte heller ikke helt den hese stemmen til Don C. da.

Uansett noe av det beste jeg har sett av film. :)

Endret av Beistet
Lenke til kommentar

Mine favorittbøker, er:

 

Sven Hazel - Jeg så dem dø

Sven Hazel - De fordømtes legion

Sven Hazel - Døden på larveføtter

------------------------------------------

Peder Kristian Nilsen - SS Ravnefjell-Skipet som ikke ville dø

Trygve Bratteli - Fange i natt og tåke

Oscar Magnusson - Jeg vil leve!

Henri Charrierè - Papillon

Brian Callison - Kaptein Trapps Krig

William Wharton - Oppklaring ved midnatt

Mikael Niemi - Populærmusikk fra Vittula

Hans Herman Schlunz & Frank Binder - Slagkryssern Blücher

Berit Nøkleby - Gestapo-Tysk politi i Norge 1940-1945

 

 

 

Sikkert en haug med andre bøker jeg har glemt også. Men dette er mine favoritter for tiden.

Endret av Aleks_r
Lenke til kommentar
Hva synes du om filmene etter å ha lest bøkene først? Er ofte at filmene blekner litt i forhold til bøkene. Ting som mangler eller er gjort anderledes osv. Nå var vel Puzo med på å skrive manus på de to første (eller bare den første?  ) så det er vel et ganske godt kvalitets stempel.

 

Eg synest filmane er heilt geniale :D Liker ikkje heilt den dellen i 2 eren der dei ikkje følger boka, men ein kan vel ikkje få alt. Den tredje filmen synest eg er svært bra då.

 

Eg trur Puzo var med på alle filmene. Men det var Coppola som hadde mest å sei.

Eg veit vertfal at Puzo var ganske uenig med Coppola på ein god del i den andre filmen.

 

Filmen ligger uanset på topen på IMDb si liste over beste film :D

 

Blei kanskje litt mykje film dette :(

Lenke til kommentar

Endelig bok forum! YEAAH!

 

Jeg virker som den eneste som har lest alt av Dan Brown, og min rekkefølge er:

 

Angels and Demons (utrolig lærerikt og spennende, den beste boken jeg har lest)

Da vince Code (Nummer 2 på overall, også utrolig gøy)

Deception Point (til tross for teit slutt var den genial)

Digital Fortress (denne var ikke like bra, da jeg ikke lærte så mye av den)

Alle bøkene er vel verdt å lese!

Dan Brown er yndlings forfatteren min for tiden, og jeg gleder meg villt til den neste boken kommer. Han har et utrolig talent, og det er snakk om nonstop spenning. Han er en av få (også Thomas Harris) som greier å gjøre hele boken spennende, og avslutte hvert eneste kapittel sånn at du MÅ lese neste. Virkelig bøker som man ikke vil lese ferdig, men som du ikke kan legge fra deg.

 

Utenom den geniale Brown (i min mening nåtidens beste forfatter) vil jeg gjerne anbefale:

Stephen King - Everythings Eventual

Harper Lee - To kill a mockingbird

Jack Higgins - The White House Connection (jeg har lest veldig mye higgins, og dette er favoritten)

Thomas Harris - Hannibal bøkene (rangert: Silence, Hannibal og Red Dragon) Jeg har ikke lest Black Sunday

Jack London- Batard, Love of Life, osv osv (utrolig mye bra)

Alt av Swift

De Cervantes - Don Quixote

Alexandre Dumas - The Count of Monte Cristo

Lewis Carrol - Alice bøkene

Orwell - Animal Farm (en av mine favoritter)

Det meste av John le Carre

Catch 22

Lord of the Flies

 

og min absolutt favoritt bok?

The Catcher in the Rye!

 

Ueland: Takk!

Lenke til kommentar

Animal Farm, burde være allmenn viten.

 

dessessopp: Animal Farm er historien om dyrene som tar over gården, og jager bort bonden. Boka utarter seg som en fortelling om maktmisbruk og ideologisk fravik. Hele hovedkonseptet er at boka er et allegori på Sovjetunionen, hvor du mens du leser vil oppdage at de forskjellige karakterene/hendelsene står til tilsvarende under Sovjetunionen. Boka er en god tankevekker, en klassiker alle burde lese, og svært godt skrevet.

Endret av HalTan
Lenke til kommentar
Animal Farm, burde være allmenn viten.

 

dessessopp: Animal Farm er historien om dyrene som tar over gården, og jager bort bonden. Boka utarter seg som en fortelling om maktmisbruk og ideologisk fravik. Hele hovedkonseptet er at boka er et allegori på Sovjetunionen, hvor du mens du leser vil oppdage at de forskjellige karakterene/hendelsene står til tilsvarende under Sovjetunionen. Boka er en god tankevekker, en klassiker alle burde lese, og svært godt skrevet.

hmm. då trur eg eg har høyrt om den før. Det er Orwell som i han som skreiv 1984 sant?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...