Gå til innhold

Hva er dine beste bokanbefalinger? [No Spoilers]


Anbefalte innlegg

Animal Farm, burde være allmenn viten.

 

dessessopp: Animal Farm er historien om dyrene som tar over gården, og jager bort bonden. Boka utarter seg som en fortelling om maktmisbruk og ideologisk fravik. Hele hovedkonseptet er at boka er et allegori på Sovjetunionen, hvor du mens du leser vil oppdage at de forskjellige karakterene/hendelsene står til tilsvarende under Sovjetunionen. Boka er en god tankevekker, en klassiker alle burde lese, og svært godt skrevet.

Jeg leste en kortversjon, og den var _ikke_ godt skrevet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ting jeg kom på når det gjaldt Gudfaren: Jeg ville gjerne sett mer til de forskjellige "Caporegimès" og ikke minst "Luca Brasi". I filmen ble han fremstilt som en liten tykkfallen og "dum" person som går rett i i fella. De som har lest bøkene vet han ikke var sånn. Desuten fremstilles han ikke som den horrible og "skumle" personen han egentlig var. (fyrkjele-episoden, Al Capone sine menn fra Chicago osv.)

Et eller annet jeg også skulle ønske var med kom opp i hodet mitt igår mens jeg satt å reflekterte over film nummer en, to og bøkene mens jeg så film nummer tre. Får det ikke "av" tungen.

Lenke til kommentar
En av de beste bøkene jeg har lest er Pandora`s star av Peter F. Hamilton som er en meget god sci-fi opera.

Den er en av de bedre til Hamilton.

 

Peter F. Hamilton er desidert min favoritt forfatter og har skrevet tre av mine favoritt bøker.

 

Pandoras star som er den siste han har skrevet er veldig bra, men desverre ikke på høyde med trilogien "The nights dawn trilogy" Som han skrev på midten av 90 tallet.

 

Den består av disse tre bøkene:

The reality Dysfunction

The Alchemist

The Naked God

 

Disse bøkene er SYKT svære, men du merker det ikke engang. Det er som å lese en film, han skriver så utrolig visuelt. Bok nr 1 i den serien leste jeg 2 ganger i vente på bok nr 2. Etter de tre bøkene skrev han Fallen dragon og misspendt youth. Begge to ganske dårlig til å være han. Etter den trilogien lovet han aldri å skrive så stort igjen. Pandoras star er begynnelsen på en ny space opera som kommer i 2 (eller var det 3) bøker. Mao, han har brutt sitt løfte og gått tilbake til det han kan best.

 

Han har skrevet noen mindre bøker før den trilogien som også er verdt å få med seg.

 

AKIRA

Lenke til kommentar
Den er en av de bedre til Hamilton.

 

Peter F. Hamilton er desidert min favoritt forfatter og har skrevet tre av mine favoritt bøker.

 

Pandoras star som er den siste han har skrevet er veldig bra, men desverre ikke på høyde med trilogien "The nights dawn trilogy" Som han skrev på midten av 90 tallet.

 

Den består av disse tre bøkene:

The reality Dysfunction

The Alchemist

The Naked God

 

Disse bøkene er SYKT svære, men du merker det ikke engang. Det er som å lese en film, han skriver så utrolig visuelt. Bok nr 1 i den serien leste jeg 2 ganger i vente på bok nr 2. Etter de tre bøkene skrev han Fallen dragon og misspendt youth. Begge to ganske dårlig til å være han. Etter den trilogien lovet han aldri å skrive så stort igjen. Pandoras star er begynnelsen på en ny space opera som kommer i 2 (eller var det 3) bøker. Mao, han har brutt sitt løfte og gått tilbake til det han kan best.

 

Han har skrevet noen mindre bøker før den trilogien som også er verdt å få med seg.

 

AKIRA

Jepp, han skriver store bøker, men som du sier, det er som å "lese" en film. Pandora`s Star er den første jeg har lest av Peter Hamilton, men det blir ikke den siste... Skal ha hovedfagseksamen om en uke og da venter en sommer med mye lesing med ND-trilogien som førsteprioritet :)

 

PS! Operaen består av 2 bøker. Den neste episoden skal være ferdig til neste år *huske å forhåndsbestille* :)

 

dacourt

Endret av dacourt
Lenke til kommentar

Fantasy: George R.R. Martin over alle! Venter fortsatt på hans 4. bok, ser ut til at skrivesperren har slått til, men de 3 første er så sinnsykt bra! Wheel of Time ble kjedelig etter et par bøker, men disse bøkene har et enormt fremdriv og spennende karakterer og overraskelser. (helter lever ikke alltid lengst!)

Har trålt meg gjennom alle Drizzt bøkene også, noen er bra, andre er middelmådige. Likte også spin-off bøkene til Elaine Cunningham, Daughter of the Drow.

Ravenloft-bøkene, som dessverre ikke produseres mer har også mange godbiter!

Tolkiens bøker er jo velkjent for de fleste i disse dager.

 

Sci-fi:

Flowers for Algernon av Daniel Keyes. (novelle)

Isaac Asimovs Foundation serie, og alle robot-novellene =)

Douglas Adams HHGTTG er jo velkjent og bra =)

Orson Scott Card har skrevet mye bra i Ender-serien (selvfølgelig spesielt Ender's Game og Ender's Shadow)

Dune av Frank Herbert

Vernon Vinge - A fire Upon the Deep og Deepness in the Sky.

 

Discworld serien er morsom, Good Omens også.

 

ooh, så mange flere, og så vanskelig å komme på alle sammen!

Lenke til kommentar
En ting jeg kom på når det gjaldt Gudfaren: Jeg ville gjerne sett mer til de forskjellige "Caporegimès" og ikke minst "Luca Brasi". I filmen ble han fremstilt som en liten tykkfallen og "dum" person som går rett i i fella. De som har lest bøkene vet han ikke var sånn. Desuten fremstilles han ikke som den horrible og "skumle" personen han egentlig var. (fyrkjele-episoden, Al Capone sine menn fra Chicago osv.)

Et eller annet jeg også skulle ønske var med kom opp i hodet mitt igår mens jeg satt å reflekterte over film nummer en, to og bøkene mens jeg så film nummer tre. Får det ikke "av" tungen.

Det er jo forsåvit sant, men vist ein ser litt på korleis filmen er bygd opp så baserer den seg stort sett kun på det som skjer med den indre familien. Alt annet må ein lese boka for å få med seg. Og etter som ein ikkje kan ta med alt så trur eg dei har gjort eit godt valg slik det er. Vist ein likte filmen godt og vil ha meir så kan ein jo bare lese boka:)

Lenke til kommentar

Do Androids Dream of Electric Sheep? - Philip K. Dick (Blade Runner)

Otherland serien av Tad Williams (4 bøker)

The Dark Tower serien av Stephen King (7 bøker. #7 kommer ut 21. September.) (Men det er også en del av hans andre bøker som er knyttet til denne serien, som f.eks. Insomnia, The Stand og Hearts in Atlantis)

American Psycho - Bret Easton Ellis

Battle Royale - ? (en eller annen japaner)

Necroscope serien av Brian Lumley (13 bøker)

Lenke til kommentar

Vet ikke hva den beste boken jeg har lest er, men leste nettopp "A clockwork orange" av Antonhy Burgess, den var i hvertfall veldig bra!

 

Etter å ha lest denne tråden fikk jeg veldig lyst til å lese Da vince koden og Animal Farm, må prøve å få lest litt nå i ferien mens jeg har tid.

Lenke til kommentar

Pauolo Coelhos "Alkymisten" og "Ved elven Piedra satt jeg og gråt" er de to desidert beste bøkene jeg noensinne har lest, og jeg har faktisk lest ganske mange, rundt 1000 eller noe slikt. :p

 

Well, jeg glemte da en av de mest innlysende av alle, Manifestet. En så gripende bok med et så utrolig godt budskap skal du lete lenge etter.

Endret av Purify
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...