Gå til innhold

Hva er dine beste bokanbefalinger? [No Spoilers]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Flowers for Algernon av Daniel Keyes. (novelle)

Utrolig fin bok, rørte meg mer enn jeg trodde var mulig.

Ja, og du tror kortversjonen snakker for boka?

Seriøst, ikke kast bort tiden din på han. Animal Farm er en bok som ikke alle vil forstå, da ikke alle vet hvem Stalin, Marx eller Trotsky var. Enda færre vil kunne komme fram til at det finnes en forbindelse mellom boken og kommunismen i Russland. Dette fant jeg ut av når vi måtte lese boken i engelsken (forresten, tusen takk engelsklærer Kjell) og jeg, sammen med to andre, var de eneste som skjønte hva boken handlet om

Lenke til kommentar

Skjønte hva boka handlet om, og synes konseptet var bra. Som jeg sa; kortversjonen var dårlig. Jeg har ikke lest hele boka, og heller ikke uttalt meg om den. Grunnen til at jeg synes boka var dårlig var at språket var dårlig. Da blir fort det å lese kjedelig. Når jeg har tid, kan jeg tenke meg å lese hele boka i fullversjon, for den har jeg større forhåpninger til.

Lenke til kommentar

Er ferdig med "Digital Fortress" av Dan Brown nå og synes denne var veldig bra. Synes historien og karakteroppbygningen er spesielt bra.

 

Er nesten ferdig med Angels & Demons og må nok si dette er den dårligste boken av Brown jeg har lest, men det er alikevel en bok som er verd å lese hvis du vil ha action og spenningsfylt plot mikset med litt historie her og der.

Lenke til kommentar

- Macht und Rebel - Abu Rasul

- The DaVinci Code - Dan Brown

Har også lest "Angels and Demons" og "Deception point" - De var underholdene, men langt fra så bra som DaVinci Code. Har du først lest en bok av Dan Brown er de neste du leser veldig forutsigbare.

- Alt av Paulo Coelho

- Discworld serien av Terry Pratchett

"Real children don't go hoppity-skip unless they are on drugs."

-Jose Saramago

Endret av KELViN
Lenke til kommentar
- The DaVinci Code - Dan Brown

Har også lest "Angels and Demons" og "Deception point" - De var underholdene, men langt fra så bra som DaVinci Code.

Du må lese "Digital Fortress" synes den var mye bedre enn "Angels & Demons" og forfriskende med nye karakterer også. Likte den boken nesten like godt som "DaVinci Code".

 

Men klart... slike spenningsromaner kan bli litt forutsigbare, men jeg tør påstå "Digital Fortress" er den minst forutsigbare av de tre jeg har lest.

Lenke til kommentar
Du må lese "Digital Fortress" synes den var mye bedre enn "Angels & Demons" og forfriskende med nye karakterer også. Likte den boken nesten like godt som "DaVinci Code".

 

Men klart... slike spenningsromaner kan bli litt forutsigbare, men jeg tør påstå "Digital Fortress" er den minst forutsigbare av de tre jeg har lest.

Har lett litt etter den, men har ikke funnet den i bokhandelen ennå.

Blir vel til at jeg må bestille den fra amazon da.

 

 

Edit: Leste akkurat Digital Fortress. Konklusjon: Møkk.

 

Eneste boka av Dan Brown jeg vil anbefale noen å lese er Da Vinci Code. Har du først lest en av bøkene hans er resten veldig forutsigbare da han bruke samme oppbygning i alle bøkene. Du fatter med engang hvem som er the Bad Guy.

Endret av KELViN
Lenke til kommentar

Hmm har lest alt for mange bøker til at jeg kan gi noe kort sammendrag av de beste her, men en liten liste skal jeg vel med nød klare å klemme ut :p

  • Og jeg har servert kongen av England - Bohumil Hrabal (Tjekkisk forfatter, satire)
  • Diktatoren - Rachid Mimouni (satirisk/filosofisk)
  • Kaptein Corellis mandolin - Louis De Bernières (en av de varmeste bøkene jeg har lest)
  • Terry Pratchett: Alle bøker han har skrevet, mannen er et geni
  • The Illuminatus! (triologi) - Robert Shea og Robert Anton Wilson (en av de mest klassiske konspirasjonsbøker som finnes, fra 1776 frem til hippie tiden :!:, fjern men morro)
  • Project Saucer - W. A. Harbinson (den ultimate UFO serien)

Sist men ikke minst:

  • P. G. Wodehouse - Alle bøker, enten førkrigsoversettelser eller orginalt på engelsk

Jeg kunne selvsagt tatt med alle de bøker som jeg har likt som allerede er nevnt, men da hadde jeg ikke hatt plass i det hele tatt.

Jeg tok med de to konspirasjonsseriene siden de er så fjerne at det blir skikkelig morro å lese dem.

Lenke til kommentar
  • The Illuminatus! (triologi) - Robert Shea og Robert Anton Wilson (en av de mest klassiske konspirasjonsbøker som finnes, fra 1776 frem til hippie tiden :!:, fjern men morro)
  • Project Saucer - W. A. Harbinson (den ultimate UFO serien)

Hmm hadde visst de 3 bøkene stående, men lurer på om jeg ikke har 3 til... Hadde i allefall en 4-5 bøker av Robert Shea utenom den trilogien, så jeg får vel lese de hehe

Lenke til kommentar
Kva er det dei handler om? Kva som gjør dei så bra?

 

Alkymisten er en livsbejaende liten bok om en gjeter (Santiago) som drar ut i verden for å finne en skatt, eller rettere sagt - meningen med livet. I litterære kretser er den ikke akkurat kjent som noe banebrytende verk, snarere kvasifilosofisk; men den er kort og lettlest - og kanskje kan den fungere som en vei inn til mer seriøs litteratur?

 

------------------------------------

 

De bøkene jeg holder mest av for øyeblikket:

  • En plutselig frigjørende tanke (Kjell Askildsen)
    En perle av en novellesamling. Askildsen regnes gjerne som forfatternes forfatter, og er av mange betraktet som Norges beste novellist. Språket hans har en enkel, nærmest spartansk stil; så enkelt at leseren til tider vil kunne føle at han/hun er i stand til å skrive bedre (ikke ulikt Hemingway). Hver enkelt setning har en funksjon i å drive historien videre, alt unødvendig er skåret vekk. Det fortelles at Askildsen på sitt mest produktive kan forfatte maksimum fire setninger på en dag. Til gjengjeld er disse setningene så presise og så fullendte at forfatteren faktisk forlanger at forlaget skal frastå fra å endre noe som helst i tekstene hans.
     
     
  • Samlede noveller (Agnar Mykle)
    Av de novellene jeg har lest, og da i hovedsak de som er hentet fra "Taustigen", kan alle anbefales. Språklig sett kan Mykle sies å være mer raus med ordene (ihvertfall i forhold til Askildsen). "Skjenselens korinter", "Taustigen", "Apollon og Jahve" er alle nydelige fortellinger. Jeg holder en knapp på "Taustigen" som min favoritt; en fortelling om en mann og hans streben etter å bygge en hytte med tilhørende taustige til sønnen sin.
     
     
  • Hertug Hans (Jens Bjørneboe)
    Historien om en mann som blir sinnsyk av å se verdens galskap i øynene. En fortelling om sammenbrudd, om håpløshet. I det hele tatt veldig symptomatisk for tematikken i Bjørneboes senere verker. Han skrev den i en alder av bare 19 år!

Endret av Antikapitalist
Lenke til kommentar

Ok, leste ferdig Hannibal i dag... Tror det er den beste boken jeg noengang har lest! En velskrevet bok som kan skremme mainnskiten ut av enhver forumbruker her:scared: ... Har du ikke lest den, så sett igang! :love:

 

Neste prosjekt: Dan Brown - Angels and Demons, og deretter The DaVinci Code...

Det var i den rekkefølgen de kom ut sant? :hmm:

Lenke til kommentar
Neste prosjekt: Dan Brown - Angels and Demons, og deretter The DaVinci Code...

Det var i den rekkefølgen de kom ut sant? :hmm:

Tror DaVinci Code kom ut før Angels & Demons, men handlingsforløpet er lagt en del år tidligere i Angels & Demons (det er samme hovedperson).

 

Angels & Demons er bra, utenom slutten heh. Så forbered deg på et lite antiklimaks der ja.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har akkurat lest ferdig " A walk to remember" av Nicholas Sparks En bra bok synes nå jeg.

 

FORLAGETS OMTALE

There was a time when the world was sweeter.. ..when the women in Beauford, North Carolina, wore dresses, and the men donned hats… Every April, when the wind smells of both the sea and lilacs, Landon Carter remembers 1958, his last year at Beaufort High. Landon had dated a girl or two, and even once sworn that he` d been in love. Certainly the last person he thought he `d fall for was Jamie, the shy, almost ethereal daughter of the town` s Baptist minister…Jamie, who was destined to show him the depths of the human heart – and the joy and pain of living.  From the internationally bestselling author Nicolas Sparks comes his most moving story yet…

 

Høres kanskje litt kjedelig ut, men det er den ikke... Jeg tenkte det når en venn av meg anbefalte den, så etter at den hadde ligget her et par år, begynte jeg å lese den, og da klarte jeg nesten ikke å legge den fra meg.

 

Btw: noen som har lest den? Jeg skjønte ikke helt slutten på den..Jeg vil ikke røpe noe for de som har tenkt til å lese den..men..ja.. Og er det basert på en sann historie..?

 

Noen som har lest noen andre bøker av Nicholas Sparks som de vil anbefale?

Lenke til kommentar
Edit: Leste akkurat Digital Fortress. Konklusjon: Møkk.

 

Eneste boka av Dan Brown jeg vil anbefale noen å lese er Da Vinci Code. Har du først lest en av bøkene hans er resten veldig forutsigbare da han bruke samme oppbygning i alle bøkene. Du fatter med engang hvem som er the Bad Guy.

Hva var det du ikke likte med den? Hvis den var møkk så må ihvertfall resten av bøkene til Dan Brown være møkk, og da spesielt Da Vinci Code da denne er mye av det samme.

 

Synes det er bra underholdning, selv om det ikke er av de dypeste bøkene jeg har lest.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Eg vil annbefale dykk å lese boka "Øyeblikkets tyranni" av Thomas Hylland Eriksen.Den tar for seg rask og langsom tid i informasjonssamfunnet vi lever i.Han meiner vi må sloss for rettigheten til å være utilgjenglig.

 

Liker også "trilogien" The ultimate hitchhiker's guide av Douglas Adams.

Sjølv eg ikkje er like fasinert av sience fiction som ein del av brukerne av forumet er.

 

Ei anna bok eg synest var god og morrsom å lese var Jeffery Deaver sin bok "Dødsfellen" . Det er ei bok som der eg synest oversettelsen var bra.Den handler om ein cracker som går fra å ødelegge datamaskiner til å øydelegge mennesker.

 

Eg las fleire bøker før i min ungdom,nå som eg er småbarnsfar har det ikkje blitt prioritert likemykje å sette seg ned å lese bøker.Da eg ofte bruker litt tid på å lese bøkene eg begynner på.

 

Eg holder akkurat no på å lese Ringenes Herre 1-3 (er snart ferdig med to-tårn).Eg veit at ein del vil seie "velkommen etter",men planen var å lese bøkene til J.R.Tolkien tilbake i 1996.Men,det blei ikkje prioritert da.

Synest ringens brorskap var litt tung å lese og sette seg inn i da eg ikkje har lest Hobbiten.Noen tar kanskje denne typen bøker lett.Men,noko av grunnen for at kanskje ikkje har blitt heilt frelst av trilogien heilt endå kan være på grunn av det eg har nemt tidligare i dette innlegget av eg ikkje er så fasinert av sience fiction.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...