Gå til innhold

Hvorfor er Sapphire så billig?


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-80wCWpIM

min personlige mening er dette er et idiotis tidspunkt å kjøpe nytt skjermkort på.

det er per i dag kun et spill som virkelig trenger skikkelig hw, det er far cry, og der vil også antall mb minne du har spille en ganske stort rolle.

innen spill som virkelig krever et skjermkort av x800\6800 kaliberet kommer ut så har prisen på disse kortene gått ned med minst 500kr.

per i dag er man i en dødsone når det gjelder nye spill, og da er det vel alvorlig talt ikke noe poeng i å blåse bort penger på nytt kort.

jeg kjøpte 9800pro i juletidene, og frem til nå så er det bare et spill jeg har fått brynt meg på med det kortet, og det er far cry, synes egentlig det sier det meste.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
min personlige mening er dette er et idiotis tidspunkt å kjøpe nytt skjermkort på.

det er per i dag kun et spill som virkelig trenger skikkelig hw, det er far cry, og der vil også antall mb minne du har spille en ganske stort rolle.

innen spill som virkelig krever et skjermkort av x800\6800 kaliberet kommer ut så har prisen på disse kortene gått ned med minst 500kr.

per i dag er man i en dødsone når det gjelder nye spill, og da er det vel alvorlig talt ikke noe poeng i å blåse bort penger på nytt kort.

jeg kjøpte 9800pro i juletidene, og frem til nå så er det bare et spill jeg har fått brynt meg på med det kortet, og det er far cry, synes egentlig det sier det meste.

Hvis man har et gammelt kort fra før er det jo ikke bortkastet å kjøpe et nytt nå, selv om vi er i en "dødsone" som du sier. Da har man også et kort som holder en stund også for de kommende spillene.

Det er nok ikke den helt store vitsen å oppgradere nå hvis man har et 9800PRO, men ser ut til at de fleste her antar at det er det man har fra før, noe som neppe er tilfelle.

Lenke til kommentar
Men hvorfor i helvete trenger du et slikt kort. Det er overkill. Kjøp heller en 9800pro, du merker ikke noe forskjell uansett.

Hmmm, jau vi kan jo se når HL2 og Doom3 kommer ut om du med ditt 9800 kort har like god ytelse som oss som kjøper oss x800....

 

Må også si at folk kjøper x800 fordi dem har råd til det...da gidder dem ikke kjøpe et 9800 kort som ikke er i nærheten så bra. :wee:

men tenk hvor mye penger man sparer på å kjøpe kortet når de spillene kommer ut !

 

:wow:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM
min personlige mening er dette er et idiotis tidspunkt å kjøpe nytt skjermkort på.

det er per i dag kun et spill som virkelig trenger skikkelig hw, det er far cry, og der vil også antall mb minne du har spille en ganske stort rolle.

innen spill som virkelig krever et skjermkort av x800\6800 kaliberet kommer ut så har prisen på disse kortene gått ned med minst 500kr.

per i dag er man i en dødsone når det gjelder nye spill, og da er det vel alvorlig talt ikke noe poeng i å blåse bort penger på nytt kort.

jeg kjøpte 9800pro i juletidene, og frem til nå så er det bare et spill jeg har fått brynt meg på med det kortet, og det er far cry, synes egentlig det sier det meste.

Hvis man har et gammelt kort fra før er det jo ikke bortkastet å kjøpe et nytt nå, selv om vi er i en "dødsone" som du sier. Da har man også et kort som holder en stund også for de kommende spillene.

Det er nok ikke den helt store vitsen å oppgradere nå hvis man har et 9800PRO, men ser ut til at de fleste her antar at det er det man har fra før, noe som neppe er tilfelle.

da synes jeg man burde prioritere litt, spesielt når man tenker på årstiden.

det er sommer og utetid.

men posten min gjelder selvfølgelig ikke alle, men det føles kanskje som om den gjelder flertallet, hvertfall her på dette forumet virker det som om flesteparten oppgraderer fra kort som fungerer utmerket i denne såkalte "dødsonen".

Lenke til kommentar
da synes jeg man burde prioritere litt, spesielt når man tenker på årstiden.

det er sommer og utetid.

men posten min gjelder selvfølgelig ikke alle, men det føles kanskje som om den gjelder flertallet, hvertfall her på dette forumet virker det som om flesteparten oppgraderer fra kort som fungerer utmerket i denne såkalte "dødsonen".

Ja folk her prioriterer jo...tor du dem kjøper kortet bare på tull? Dem prioriterer å få et nytt bra 3dkort som dem kan få god bruk for i fremtiden. Og flere av oss tar ut ferie i sommer for å slappe av ute på dagen, og stikke inn og spille på kveld/nattes tid.

 

Og som tidligere sagt, alle her har ikke akuratt 9800 kort. Og dem som oppgraderer fra 9800 til x800 selger ofte 9800 kortet sitt til en god pris. Så vi tro at folk flest ikke akuratt "øser" penger ut av vinduet. Og folk har råd til det...ikke alle som digger å sitte på en strand og bruke 120kr på alkohol hver dag for å ha det "kult"...

Lenke til kommentar
Men hvorfor i helvete trenger du et slikt kort. Det er overkill. Kjøp heller en 9800pro, du merker ikke noe forskjell uansett.

Hmmm, jau vi kan jo se når HL2 og Doom3 kommer ut om du med ditt 9800 kort har like god ytelse som oss som kjøper oss x800....

 

Må også si at folk kjøper x800 fordi dem har råd til det...da gidder dem ikke kjøpe et 9800 kort som ikke er i nærheten så bra. :wee:

Det er jo egentlig bare å se på Far Cry...

 

far Cry i 1280x1024 @ MAX 4xAA og 16xAF fx... 9800Pro, lagger som ett uvær... X800Pro, ja da går det glatt :)

spørsmålet er vel egentlig om det er verdt pengene man må ut med for et slikt kort...

Om det er verdt pengene kommer jo helt og fullt an på personen som kjøper det, om han synes det er verdt det, hvor mye penger han har osv. Er bare tullpjatt av folk å komme med usaklige kommentarer om at det nye PC utstyret ikke er verdt pengene. De fleste her inne er entusiaster innenfor emnet og synes dette er verdt det, enten det er for å klokke og tynes FPS måleren eller virkelig nyte den råe grafikken i de nyeste spillene.

Nuff' said.

nuff said ja...

Lenke til kommentar
... (mitt gfti4200 funker flott i dagens spill uansett...)

Hva karakteriserer du som dagens spill da? Du kan glemme å kjøre far cry med det der i alle fall (ja, jeg har prøvd)

Og du kan glemme den kommentaren der, for her spiller jeg far cry på 1280x1024 med detaljer på "high" og det går silkeglatt ;)

Med AA og AF? Hva er FPS'en på?

Uten AA og AF.

fps'n er på "silkeglatt" for jeg merker ikke noe hakking eller lignende, og jeg gidder ikke sjekk fps.

Lenke til kommentar

Offtopic:

Begynner å bli lei denne diskusjonen! De som kjøper det skal vel få lov til det, og dere som kjøper 9800pro nå, kommer til å ønske dere x800 så kraftig om 1/2 - 1 års tid!

 

Og de som kjøper 9800pro nå har spart 2300kr (eller hvor mye det nå er) som man kan kjøpe seg et bedre kort enn radeon x800 om 1års tid.

 

QUOTE (LoS @ 19/06/2004 : 16:33)

QUOTE (rlz @ 19/06/2004 : 12:55)

QUOTE (Da_Assassin @ 18/06/2004 : 11:25)

... (mitt gfti4200 funker flott i dagens spill uansett...) 

 

 

Hva karakteriserer du som dagens spill da? Du kan glemme å kjøre far cry med det der i alle fall (ja, jeg har prøvd) 

 

 

Og du kan glemme den kommentaren der, for her spiller jeg far cry på 1280x1024 med detaljer på "high" og det går silkeglatt 

 

 

Med AA og AF? Hva er FPS'en på?

 

rlz : Etter min mening ser jeg 3 muligheter til at du kommer med det utsagnet

1. Resten av hw som var på den pcen du spilte farcry med ti4200 på var "dårlig"

2. Du MÅ ha AA og AF på får å synes spillene er spillbare (teit etter min mening i alle fall i FPS spill).

3. Du synes overhode ikke spillene er spillbare hvis fpsen dropper litt noen ganger og du ikke ligger med "top" framrate.

 

Har selv spilt farcry på en pc med ti4200 (xp 2200, 1gig ram kt 333) vil ikke engang si at resten av specene er supre.

Dette i 1024*768 uten AA og AF. Framraten var helt ok og jeg merket ikke lagg med mindre i noen veldig stressende sener.

 

Ontopic :

Vet ikke hvorfor sapphire er så billig men før i tiden (når r 9500pro var nytt) var sapphire dyrere enn både powercollour og resten av merkene (kansje untatt ASUS)

Kansje det her noe å gjøre med bundelen dems nå for tiden.

Det er tombraider spillet suger (har testa det ja) i alle fall i min mening.

Lenke til kommentar
Offtopic:
Begynner å bli lei denne diskusjonen! De som kjøper det skal vel få lov til det, og dere som kjøper 9800pro nå, kommer til å ønske dere x800 så kraftig om 1/2 - 1 års tid!

 

Og de som kjøper 9800pro nå har spart 2300kr (eller hvor mye det nå er) som man kan kjøpe seg et bedre kort enn radeon x800 om 1års tid.

 

QUOTE (LoS @ 19/06/2004 : 16:33)

QUOTE (rlz @ 19/06/2004 : 12:55)

QUOTE (Da_Assassin @ 18/06/2004 : 11:25)

... (mitt gfti4200 funker flott i dagens spill uansett...) 

 

 

Hva karakteriserer du som dagens spill da? Du kan glemme å kjøre far cry med det der i alle fall (ja, jeg har prøvd) 

 

 

Og du kan glemme den kommentaren der, for her spiller jeg far cry på 1280x1024 med detaljer på "high" og det går silkeglatt 

 

 

Med AA og AF? Hva er FPS'en på?

 

rlz : Etter min mening ser jeg 3 muligheter til at du kommer med det utsagnet

1. Resten av hw som var på den pcen du spilte farcry med ti4200 på var "dårlig"

2. Du MÅ ha AA og AF på får å synes spillene er spillbare (teit etter min mening i alle fall i FPS spill).

3. Du synes overhode ikke spillene er spillbare hvis fpsen dropper litt noen ganger og du ikke ligger med "top" framrate.

 

Har selv spilt farcry på en pc med ti4200 (xp 2200, 1gig ram kt 333) vil ikke engang si at resten av specene er supre.

Dette i 1024*768 uten AA og AF. Framraten var helt ok og jeg merket ikke lagg med mindre i noen veldig stressende sener.

 

Ontopic :

Vet ikke hvorfor sapphire er så billig men før i tiden (når r 9500pro var nytt) var sapphire dyrere enn både powercollour og resten av merkene (kansje untatt ASUS)

Kansje det her noe å gjøre med bundelen dems nå for tiden.

Det er tombraider spillet suger (har testa det ja) i alle fall i min mening.

Klart! Et bedre kort en x800 om et års tid til 2300kr?? :laugh: Kanskje x800 kommer til å koste det om et års tid, og da har det kommet et PCI-X kort i samme eller høyere klasse til 4-5000kr. Ikke vær så naiv!

Endret av Mortifer
Lenke til kommentar
Syns det er morsomt å se alle som sier at det ikke er noen forskjell, det er overkill osv...

Hvor dumme er dere egentlig? Seff er det forskjell... Om det bare er 15 fps så har det mye og si... Vet ikke hva som gjelder for evnisene som ikke klarer å merke forskjell på 60 fps og 100, men jeg vet at feks å gå fra 25 fps til 45-55 er STOR forskjell...

Jeg hadde gått for et x800 kort om du skal ha rå maskinkraft med AA r9800 bare kan drømme om... Selvom jeg ikke kjøper mitt neste ATI kort før om en stund, så eier det :D

Når det kommer til farcry, så skal det mer til enn skjermkort for å få dette til å kjøre smooth... Kanskje en gig ram gjør susen.. :roll:

bare pass deg du, sms forkortelser kan og virke en smule teit.. ;)

Lenke til kommentar

hvis du kjøper 9800pro nå og oppgradere til X800 når prisene har falt ned til 2500 vil du tilsammen betale ca 4500kr..

Hvorfor ikke kjøpe et X800pro yil 3900kr og slippe å oppgradere etter 6mnd. I tilleg får du større glede av kortet siden d er det best for tida!

 

Jeg merker forskjel mellom X800pro og 9800Pro.. Spillene går glattere! ;)

Lenke til kommentar
hvis du kjøper 9800pro nå og oppgradere til X800 når prisene har falt ned til 2500 vil du tilsammen betale ca 4500kr..

Hvorfor ikke kjøpe et X800pro yil 3900kr og slippe å oppgradere etter 6mnd. I tilleg får du større glede av kortet siden d er det best for tida!

 

Jeg merker forskjel mellom X800pro og 9800Pro.. Spillene går glattere! ;)

:yes:

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke kjøpe et X800pro yil 3900kr og slippe å oppgradere etter 6mnd. I tilleg får du større glede av kortet siden d er det best for tida!

 

Eller hvorfor ikke bare kjøpe Saphire sitt x800 kort som koster 3400 som jeg har gjort?? Alle sier jo at det ikke er noen forskjell uansett :D

Lenke til kommentar

Regner med at Sapphire vil selge kort, noe det er vanskeligere å gjøre når det tar lang tid før de er i hyllene. Ergo setter de ned prisen og taper egentlig penger til å begynne med.

 

Powercolor X800pro 3995,- 03.07.04

 

Sapphire X800pro 3395,- 17.07.04

 

Er nok mange som venter den stunden ekstra pga prisforskjellen ja ;)

 

Edit: De som får kort raskt har en annen pris: X800pro 3895,- 04.07

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar
Jøss... er det derfor de gjør det ja.. Fordi de er seinere ute enn de andre...? Jaja.. er glad jeg kjøpte det kortet nå i alle fall! :D

 

EDIT: Var redd det var noe skikkelig feil med Saphire sine kort jeg... :p

hehe.. Alle kortene er jo basert på samme chips og har samme frekvenser og alt mulig! Det eneste som kan vel variere er bundle og vifta! :)

Lenke til kommentar

Er det bare jeg som synes det er idiote å kjøpe et skjermkort for å kjøre et spill som kommer om et halvt år, når man likevel har et skjermkort som fikser dagens spill. Hvor er logikken? At man har lyst til å kaste bort penger på å kjøpe det nå, fremfor å kjøpe det når man virkelig kan lese systemkravene på spillpakken (og da få det samme skjermkortet til en mye lavere pris)?

Lenke til kommentar
Er det bare jeg som synes det er idiote å kjøpe et skjermkort for å kjøre et spill som kommer om et halvt år, når man likevel har et skjermkort som fikser dagens spill. Hvor er logikken? At man har lyst til å kaste bort penger på å kjøpe det nå, fremfor å kjøpe det når man virkelig kan lese systemkravene på spillpakken (og da få det samme skjermkortet til en mye lavere pris)?

Kanskje ikke alle her har et skjermkort som fikser de nyeste spillene på høy grafikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...