Gå til innhold

Døde piksler


Anbefalte innlegg

  • 5 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Er det stor sjanse for og få flere døde pixler når man masserer?

Hvis målet med å masere er å dytte en piksel på plass så er det nærliggende å tro at man åpner for muligheten til å dytte en annen ut av plassen sin. Jeg tror nok sjansene for dette er mindre da en fungerende transistor sitter ebdre fast enn en løs en, men man vet aldri :)

 

Den gode nyheten er at jeg ikke har hørt om noen som har klart denne bragden enda.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet-NN7wWQ

Har en rosa en på min nintendo DS, men den er på touch screenen, og den er ekstra tjukk. Får den ikke vekk, gir meg når det begynner å knirke i skjermen, men det er ikke så brutalt som det høres ut som. Noen andre som har døde piksler på sin DS?

 

Kan noen fortelle meg hvorfor pikselen fungerer, når skjermen er helt hvit?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 9 måneder senere...
  • 4 uker senere...

jeg masserte på en død pixel jeg hadde midt på skjermen min, den var rød når det skulle være svart.. og den forsvant nesten med ei gang. den kom tilbake non ganger med da vare det bare å massere igjen. og nå er den heitl borte..

 

trikset funka hos meg :D

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
  • 4 måneder senere...

Feilinformasjon er ein virkeleg uting, spesielt når det kjem frå noko som staten finansierer.

At 1 pixel er nok til reklamasjon kan dei virkeleg ta og stikke langt opp der sola ikkje skinner.

Her er det industristandard som gjelder, ISO 13406-2 definerer akkurat kor mange pixler som må vere defekte og typen av defektheit før det er ein mangel.

Og denne tar hensyn til antalet pixler totalt på skjermen.

 

Kvar dei har den fantatiske iden om at 1 pixel er nok til reklamasjon fatter eg ikkje., men det har jo komme med jevne mellomrom hårreisande faktafeil frå den kanten.

Spsielt når problemet er faktisk tatt opp i FTU med sak 20050050

http://www.forbrukertvistutvalget.no/index...?Saknr=20050050

 

Der 1 pixel ikkje var rekna som ein mangel og utvalget legger vekt på bransjenormen ( iso 13406-2) som viser til at pixelfeil forekommer.

Lenke til kommentar

Haha.

Ler av folk med Lcd :)

Dere godtar faktisk at det er døde pixler, på en HELT ny skjerm.

Har selv en kamerat med en splitter ny samsung 32", døde pixler overalt.

Jeg er en av få folk som enda ikke har byttet ut crt`n.

Klarere bilde, bedre farger, null etterslep.

Sikkert mange som sier imot meg nå.

Men, jeg ser ikke 1 fordell med Lcd. Bare det at den er liten og drasse på.

Men, det er caaare :ermm:

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar

LCD har sine ulemper men CRT har virkeleg sine store ulemper også.

 

Sidan du meiner at du har bedre bilde og farge på CRTen enn LCDene, så rekner emg med at du sitter med ein av proffskjermene og kalibrere skjermen kvar 6 mnd for å holde bildet bra?

Og produsentene er ein av desse: LaCie, Eizo, Sony, Tandberg, og kosta 10k++ ny.

Då forstår eg veldig godt at du beheld CRTen.

Lenke til kommentar

LCD er mye mer behagelig da. Slipper den forferdelige, høyfrekvente pipinga som du får fra alle CRT.

Eneste stedet jeg bruker CRT er som referanseskjerm på jobben. Begynner å komme tilsvarende gode lcd-monitorer, men crt er fortsatt førstevalget pga interlacing. Til pc-bruk klarer jeg derimot ikke se en eneste grunn til CRT, bortsett fra hakket bedre sortnivå.

Lenke til kommentar

CRT er vel generellt bedre på bevegelser, fargedybde samt sortnivå mot LCD. Noe de antageligvis vil fortsette å være en god stund fremover også. Så lenge LCD bruker et konstant baklys eller dynamisk lys kan det ikke bli bedre enn CRT enkelt å greit. LCD er ikke en blivende teknologi når det gjeler PC skjermer og blir ganske så sikkert byttet ut til fordel for bedre teknologier i nær fremtid. LES : OLED, SED.

 

Eneste flatskjerm teknologien som pr dags dato kan hamle opp med CRT til en viss grad blir topp modeller av Plasma skjermer men disse skal man se langt etter under 37" eller ment spesifikt for PC. Til høsten kommer Pioneer med CED paneler (Også kalt Plasma V2.0) Med denne teknologien blir spranget mellom CRT og Plasma ganske så smalt men fremdeles ikke lukket.

 

Sendte forøvrig en liten mail til forbruker rådet ang Sikker shopping "spillet" deres og forklarte dem på en høflig måte at det å villede det norske folk med feilinformasjon om reklamasjon ikke gjør seg så veldig bra fra et statlig driftet selskap.

Endret av Revox
Lenke til kommentar
LCD er mye mer behagelig da. Slipper den forferdelige, høyfrekvente pipinga som du får fra alle CRT.

Eneste stedet jeg bruker CRT er som referanseskjerm på jobben. Begynner å komme tilsvarende gode lcd-monitorer, men crt er fortsatt førstevalget pga interlacing. Til pc-bruk klarer jeg derimot ikke se en eneste grunn til CRT, bortsett fra hakket bedre sortnivå.

8589507[/snapback]

 

 

Høy frekvent pip? Har en gammel Philips CRT som kjører 1600x1200 i 102Hz. Fins ikke et flimmer eller pip fra den. Er selvfølgelig en forskjell på CRT skjermer som det er med LCD skjermer. En 5år gammal 17" CRT til 1495,- på supern er ikke akkurat krem.

Lenke til kommentar
Høy frekvent pip? Har en gammel Philips CRT som kjører 1600x1200 i 102Hz. Fins ikke et flimmer eller pip fra den. Er selvfølgelig en forskjell på CRT skjermer som det er med LCD skjermer. En 5år gammal 17" CRT til 1495,- på supern er ikke akkurat krem.

8591191[/snapback]

Er ikke alle personer som hører lyder i det frekvensområdet i det hele tatt, men jeg har en liten oppgang i hørselen der, noe som gjør at jeg hører bårde crt-skjermer og lysstoffrør (har kvittet meg med alle lysstoffrør hjemme). Vet om flere som har det samme problemet.

 

PS: Ref.-skjermen nevnt over er en to år gammel 60k,-, ikke en 5år gammel 1495,- ;)

Lenke til kommentar

Skjermen min kosta meg 1500 kr.

Det ER bedre bildekvalitet en på noen andre lcd skjermer.

Det er ikke noe vits i og argumentere mot.

Piper gjør den heller ikke.

Helt enig med det Revox sier

 

Edit: Men, nå får vi gå on-topic igjen :)

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...