Gå til innhold

Ny pc - Intel Prescott 3.2 Ghz


Anbefalte innlegg

Hei folkens!

 

Tenkte jeg skulle snekre sammen en ny stasjonær. Ville høre om dere hadde noen innspill på de komponentene jeg tenkte å benytte meg av.

 

Handleliste:

 

Intel Pentium 4 3.2 GHz Boxed PC800 Socket PGA478, 1MB cache, Prescott

 

Abit IC7-MAX3 Hovedkort S478/800mhz,SATA I875P, ATX,GbLAN,Dual-DDR,Firewire,Raid

 

Western Digital Raptor 74GB S-ATA 8MB cache 10000RPM

 

In-Win X710 Medium Tower ATX Sort Kabinett m/300W Power og USB/LCD i front

 

2x Western Digital Caviar 200GB S-ATA 8MB cache 7200RPM

 

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 CL2.5 DDRs

 

 

Jeg har også følgende komponenter ifra før jeg tenkte å bruke sammen med dette nye:

 

Samsung Synmaster 191t LCD

Nec 2500A DVD brenner

Hercules 3d Prophet 9600 - 256 MB

+ tast & mus

 

Ser dere noen klassiske ting her som burde byttes vekk?

 

Jeg har tenkt litt frem og tilbake om jeg skal velge Intel eller AMD. Jeg har vel slått meg til ro med at jeg ønsker å velge Intel nå og klokke den opp noen hakk. Hvor langt er det lurt å ta den Prescotten med boxed vifta?

 

Har også hørt det skal være en del tull med det hovedkortet og visse typer ram.. noen som har noe synspunkter på en mid-range RAM type (fortrinnsvis 1024mb) som passer bra til det?

 

Hvis noen er ekstremt gode på å overtale meg så kan det være at jeg vurderer AMD også.

 

Bruksområde: Relativt tung bildebehandling i Photoshop med mye layers.. internett og spill :-)

 

mvh

 

Torbjørn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AMD 64 oppsett, alt fra komplett.no:

 

 

AMD Athlon 64 3200+ 2.2 GHz Socket 754, 512 KB cache, OEM

 

Varenr.: 300553

Lagerstatus: 2 stk på lager 2170 2170

Thermaltake Venus 12 CPU-Vifte A1744 Socket 754/940-AMD Opteron/AMD 64

 

Varenr.: 123406

Lagerstatus: 19 stk på lager 404.95 404.95

Western Digital Raptor 74GB S-ATA 8MB cache 10000RPM

 

Varenr.: 122429

Lagerstatus: 50-99 stk på lager 1779 1779

Western Digital Caviar 200GB S-ATA 8MB cache 7200RPM

 

Varenr.: 123331

Lagerstatus: 20-49 stk på lager 1250.01 2500.02

EPoX EP-8KDA3+ Hovedkort for Socket 754 nForce3 250GB,SATA,GbLAN,ATX,Raid,Lyd

 

Varenr.: 300323

Lagerstatus: Midlertidig utsolgt (antatt leveringstid til oss: 5 dager) 1395 1395

Corsair TWINX1024-3200XL DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched CMX512-3200XL DIMMs

 

Varenr.: 300699

Lagerstatus: 16 stk på lager 2795.33 2795.33

Totalt 11.044,-

 

Evt. 3GHz NW og IC7 MAX3 hk'et. :thumbup:

Lenke til kommentar

Skjønner folk er litt PRO-AMD her :) hihi.. har vel igrunn vært det hele tiden selv og.. men av en elller annen grunn fikk jeg lyst på en P4 nå.. :)

 

Har også hørt ganske heftige diskusjoner om at ingen igrunn anbefaler kjøp av Prescott framfor Northwood.. at en av de få forskjellene kun er at Prescotten er littebitt raskere og mye mye mye varmere :)

 

mvh

 

Torbjørn

Lenke til kommentar
Ja det var vel kanskje slik det var.. er det ingen ting positivt med Prescott? :)

Den har støtte for HyperThreading og SSE3, mens Athlon 64 har støtte for Cool'n'Quiet, 64-bits, NX-bit, integrert minnekontroller og HyperTransport og på toppen av dette gir den bedre ytelse på det meste (f.eks. suverent raskest på spill) til omtrent samme pris :)

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Så du på forsiden av HW.no i dag? LGA775 CPU-ene nærmer seg :) Ta og vent litt med PCen og se på den nye LGA775 løsninga fra Intel :)

Hverken ny sokkel eller PCI-Express vil gi noen merkbar ytelsesforbedring på kort sikt... Prescott kommer forøvrig med NX-bit støtte i august og 64-bits støtte mot slutten av året ifølge ryktene, i tilfelle du har tenkt å vente litt ;)

 

Skal du ha en PC idag som er fremtidssikker så er Athlon 64 utvilsomt det beste valget etter min mening :cool:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Forumet er meget ANTI-INTEL, skulle bare prøvd kommet med et Intel forslag i en tråd der det ble spurt om et AMD oppsett :) Jaja, tidene forandrer seg...

 

Ville også ventet til 775 kommer, nye steppinger og antageligvis noe kaldere CPUer(uten at jeg vet det da). Dessuten er "varmeproblemet" på prescott noe overhypet av enkelte nettsteder, synes faktisk ikke de temperaturene den har vist i tester med boxed kjøling er så ille jeg. Over 70grader som jeg hadde på den gamle t-birden min er høy temp det. Personlig tror jeg faktisk prescott har noe for seg, mest pga SSE3(som vi gi en ytelsesboost etterhvert som software som støtter dette kommer) og den har mer cache. 775 HK vil også være utstyrt med chipsett som er optimaliserte i større grad for prescott enn de fleste HK som er brukt i tester frem til i dag. Det eneste unntaket(jeg vet om) er vel the Inquirer som offentlig-gjorde en 775 test, men om man velger å tro på dem eller ikke er nesten et religiøst spørsmål.

Endret av kindings
Lenke til kommentar
Så du på forsiden av HW.no i dag? LGA775 CPU-ene nærmer seg :) Ta og vent litt med PCen og se på den nye LGA775 løsninga fra Intel :)

Hverken ny sokkel eller PCI-Express vil gi noen merkbar ytelsesforbedring på kort sikt... Prescott kommer forøvrig med NX-bit støtte i august og 64-bits støtte mot slutten av året ifølge ryktene, i tilfelle du har tenkt å vente litt ;)

 

Skal du ha en PC idag som er fremtidssikker så er Athlon 64 utvilsomt det beste valget etter min mening :cool:

Med en slik uttalelse forventer jeg dokumentasjon og bevis. Hva annet vet du om LGA775 en det som er sagt på amdzone forumet? :roll:

Lenke til kommentar
Så du på forsiden av HW.no i dag? LGA775 CPU-ene nærmer seg :) Ta og vent litt med PCen og se på den nye LGA775 løsninga fra Intel :)

Hverken ny sokkel eller PCI-Express vil gi noen merkbar ytelsesforbedring på kort sikt... Prescott kommer forøvrig med NX-bit støtte i august og 64-bits støtte mot slutten av året ifølge ryktene, i tilfelle du har tenkt å vente litt ;)

 

Skal du ha en PC idag som er fremtidssikker så er Athlon 64 utvilsomt det beste valget etter min mening :cool:

Med en slik uttalelse forventer jeg dokumentasjon og bevis. Hva annet vet du om LGA775 en det som er sagt på amdzone forumet? :roll:

humre, tipper man finner mye objektiv info om Prescott og LGA775 på forumet til en side som heter amdzone :)

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg giddi å lest alle postene her, så det er mulig noen har kommet meg i forkjøpet, men:

 

Definitivt Intel Prosessor, men derimot Northwood. Prescott må modnes mer før den er noe tess. Intel er bra til Multimedia og der får du også hyperthreadning.

 

RAM: TwinMos PC3200 512MB x 2 (ikke-dualpack)

 

Skal du spille noe vil et bedre skjermkort være å foretrekke.

 

Ellers ser det bra ut.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Så du på forsiden av HW.no i dag? LGA775 CPU-ene nærmer seg :) Ta og vent litt med PCen og se på den nye LGA775 løsninga fra Intel :)

Hverken ny sokkel eller PCI-Express vil gi noen merkbar ytelsesforbedring på kort sikt... Prescott kommer forøvrig med NX-bit støtte i august og 64-bits støtte mot slutten av året ifølge ryktene, i tilfelle du har tenkt å vente litt ;)

 

Skal du ha en PC idag som er fremtidssikker så er Athlon 64 utvilsomt det beste valget etter min mening :cool:

Med en slik uttalelse forventer jeg dokumentasjon og bevis. Hva annet vet du om LGA775 en det som er sagt på amdzone forumet? :roll:

Hva slags sprøyt er det du prøver å insinuere? :mad:

 

Når det gjelder ytelsen på sokkel T (aka LGA775) og PCI-Express så kan du f.eks. se på dette:

Intel PCI Express and 775 CPU get going over

 

og sammenligne med dette:

Epox 8KDA3+ Nforce 3 250Gb reviewed

 

Jeg ble ikke særlig imponert, for jevnt over så var faktisk ytelsen for Prescott 3.2GHz for sokkel T vesentlig lavere enn for Athlon 64 3200+ for sokkel 754, omtrent slik styrkeforholdet er idag sammenlignet med Prescott for sokkel 478 :thumbdown:

 

Første generasjons PCI-Express x16 skjermkort vil dessuten være utstyrt med en AGP til PCI-Express bru så ytelseforskjellene vil neppe være merkbar sammenlignet med tilsvarende AGP 8X skjermkort :cool:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
AMD 64 oppsett, alt fra komplett.no:

 

 

AMD Athlon 64 3200+ 2.2 GHz Socket 754, 512 KB cache, OEM

 

Varenr.: 300553

Lagerstatus: 2 stk på lager 2170 2170

Thermaltake Venus 12 CPU-Vifte A1744 Socket 754/940-AMD Opteron/AMD 64

 

Varenr.: 123406

Lagerstatus: 19 stk på lager 404.95 404.95

Western Digital Raptor 74GB S-ATA 8MB cache 10000RPM

 

Varenr.: 122429

Lagerstatus: 50-99 stk på lager 1779 1779

Western Digital Caviar 200GB S-ATA 8MB cache 7200RPM

 

Varenr.: 123331

Lagerstatus: 20-49 stk på lager 1250.01 2500.02

EPoX EP-8KDA3+ Hovedkort for Socket 754 nForce3 250GB,SATA,GbLAN,ATX,Raid,Lyd

 

Varenr.: 300323

Lagerstatus: Midlertidig utsolgt (antatt leveringstid til oss: 5 dager) 1395 1395

Corsair TWINX1024-3200XL DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched CMX512-3200XL DIMMs

 

Varenr.: 300699

Lagerstatus: 16 stk på lager 2795.33 2795.33

Totalt 11.044,-

 

Evt. 3GHz NW og IC7 MAX3 hk'et. :thumbup:

*klapp klapp klapp*

Bare bytt ut den cpu vifta.

Den bråker mer en en tørketrommel.

Lenke til kommentar
Så du på forsiden av HW.no i dag? LGA775 CPU-ene nærmer seg :) Ta og vent litt med PCen og se på den nye LGA775 løsninga fra Intel :)

Hverken ny sokkel eller PCI-Express vil gi noen merkbar ytelsesforbedring på kort sikt... Prescott kommer forøvrig med NX-bit støtte i august og 64-bits støtte mot slutten av året ifølge ryktene, i tilfelle du har tenkt å vente litt ;)

 

Skal du ha en PC idag som er fremtidssikker så er Athlon 64 utvilsomt det beste valget etter min mening :cool:

Med en slik uttalelse forventer jeg dokumentasjon og bevis. Hva annet vet du om LGA775 en det som er sagt på amdzone forumet? :roll:

Hva slags sprøyt er det du prøver å insinuere? :mad:

 

Når det gjelder ytelsen på sokkel T (aka LGA775) og PCI-Express så kan du f.eks. se på dette:

Intel PCI Express and 775 CPU get going over

 

og sammenligne med dette:

Epox 8KDA3+ Nforce 3 250Gb reviewed

 

Jeg ble ikke særlig imponert, for jevnt over så var faktisk ytelsen for Prescott 3.2GHz for sokkel T vesentlig lavere enn for Athlon 64 3200+ for sokkel 754, omtrent slik styrkeforholdet er idag sammenlignet med Prescott for sokkel 478 :thumbdown:

 

Første generasjons PCI-Express x16 skjermkort vil dessuten være utstyrt med en AGP til PCI-Express bru så ytelseforskjellene vil neppe være merkbar sammenlignet med tilsvarende AGP 8X skjermkort :cool:

No you didnt... The Inquirer er like pålitelige som en blind mann i trafikken. Gjetter av og til.

 

Og du som spurte om hva slags info man finner om Prescott på AMDZone.com forumet : Mer enn du aner :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...