Gå til innhold

Beste RPG ever?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
alle ff spillene fra 7 og opp har dratt meg så sykt inni historien og er de beste jeg vet om.. sqare kan det med og fortelle historier.... x var også bra.. men litt for mye følge en bestemt vei... slutten redda alt da

 

og blitzball seff :)

:thumbup: Helt enig.

Endret av ToXciK
Lenke til kommentar

jeg gjentar litt:

diablo og kloner er IKKE rpg, og til han som påsto at diablo var rpg for at du levlet er det ikke et godkjent argument, siden rpg's trenger IKKE å inneholde levling. RPG= ikke linært spill der handlingene dine får konsekvenser.

så slutt å påstå at diablo er rpg, kall det heller A(rcade)W(ith)rpgE(lements) eller noe

anarchy online er heller ikke en rpg, men mmorpg.

 

og dette er ikke for å være slem, frekk eller annet. men ser meg litt lei alle som ikke klarer å plasere spill i rett kategori.

Lenke til kommentar
RPG= ikke linært spill der handlingene dine får konsekvenser.

da er vel strengt tatt ikke det heller et godkjendt argument for å si at diablo ikke er et RPG. :roll:

 

Det du sier her er heller et form for RPG element/mekanisme som synd men sant, ikke alle RPG på data idag har.

 

Det som definerer RPG sjangeren på data idag er at spillene må inneholde rollespill elementer, og Diablo har flere rollespill elementer, hell, Doom 3, Hitman, Far Cry, osv, har også noen RPG elementer.

Det som avgjør "hovedsjangeren" til et spill er vel som regel hvilke trekk et spill har mest av (trekker ingen konklusjoner om Diablo nå), for eksempel, hvis Diablo har 10 RPG elementer, 5 action elementer, og et mindretall av andre elementer (igjen, dette er kun et fiktivt eksempel), så kan det kalles RPG, eller CRPG (computer/console RPG).

 

Setter man det litt på spissen så er heller ikke Baldurs Gate, Icewind Dale osv RPG'er siden det går ut på predefinerte valg gjort av produsenten, det er heller ikke noen dialog som noen kansje vil påstå, riktignok kan man snakke med folk, men det er igjen kun predefinerte valg, men siden det har såpass mangen elementer fra nevnte sjanger så kalles det RPG.

 

Kansje et eksempel (dette er fiktivt):

1. Kill the thug and take his money.

2. Leave the thug alone.

3. Ignore the thug completely.

 

Men hvor er det valget man kansje ellers kunne ha gjort i et EKTE rpg (pen & paper) "4." Take the thugs money but let him live. Eller noe i den dur.

 

 

 

Som sagt, vil ikke trekke konklusjoner egentlig, bare my 2 cents

Endret av TRS
Lenke til kommentar

1. Fallout

2. Fallout 2

3. Gothic 2

4. Fallout Tactics

 

Femteplass er jeg litt usikker på. Det står mellom Icewind Dale II og Morrowind: Elder Scrolls III. Orket aldri å fullføre de, men hvis jeg måtte velge ett, må det nok bli ID2. Bare jeg som syns MW hadde en altfor stor og omfattende historie? Tilslutt hadde jegi kke peiling på hva som virkelig var "hovedoppgaven", så jeg mistet interressen.. :dontgetit:

Endret av Loomy
Lenke til kommentar

joda er forøvrig enig med deg TRS men når NPC'r du møter har forskjellige reaksjoner(dialogen/utfallet av møtet) basert få feks: hva alliment du har så er vel det omtrent så P&P rpg det kan bli på en pc. og det er noe det er totalt mangel av i diablo. ser egentlig ingen rpg elementer i diablo, drager og demoner (nordisk papir & blyant rollespill) er et bra eksempel på at å stige i "gradene" ikke er et must i RPG's.

 

diablo=hack and slash. rpg=daggerfall, morrowind m.fler

Endret av zadu
Lenke til kommentar

RPG= ikke linært spill der handlingene dine får konsekvenser.

 

Vist dette er defenisjonen på RPG er det ingen data spill som er ekte rpg.

Alle spill følger en historie og er mer eller mindre linjere. De fleste RPG spill begynner og slutter likt, men veien dit er forskjellig.

Slik jeg ser det da, er det bare dungeon &dragons (D&D), papir og blyant, som er ekte rpg, og sefølgelig alle andre papir og blyant rollespill da historiene der faktisk ikke er nedskrevet på samme måte som i et spill.

 

Det nermeste man kommer på data er vellNWN i multiplayer mode da DM der til en viss grak kan endre tinig i brettet on the fly.

Lenke til kommentar

Nox var faktisk ganske artig da jeg prøvde det. Er dog usikker på om jeg hadde likt

det idag, men har faktisk lyst å teste det. Andre eldre rollespill har også vunnet mitt

hjerte i det siste. Spesielt spill som BG (I og II), Planescape: Torment, Arcanum og

ikke minst NWN (til tross for at det er forholdsvis nytt).

Lenke til kommentar
Nox var faktisk ganske artig da jeg prøvde det. Er dog usikker på om jeg hadde likt

det idag, men har faktisk lyst å teste det. Andre eldre rollespill har også vunnet mitt

hjerte i det siste. Spesielt spill som BG (I og II), Planescape: Torment, Arcanum og

ikke minst NWN (til tross for at det er forholdsvis nytt).

Likte du de spillene der MÅ du teste:

Divine Divinity og Beyond Divinity

 

HELT fantastiske spill... :)

 

PS: Testet NOX igjen her for et par uker siden.. Minna meg litt om Baldurs Gate på PS2! Alt var bare hækk`n`Slæsh i et fastlagt løype, men litt underholdende er det da!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...