Gå til innhold

Intel eller AMD for å streame video?

buundi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal streame video (1,5 mb) med Windows media encoder Jeg lurer på om jeg bør satse på Intel eller AMD med tanke på ytelse? Eller spiller det ingen rolle?

Jeg har testet litt med en amd 3000+ maskin og en stream på 1,5 mb, og det går greit. Men når jeg prøver å kjøre flere streamer på en gang (300kb, 700kb, 1mb og 1,5mb) så får maskinen problemer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da er nok Intel foran med Hyper threading som deler cpuen opp i to logiske cpuer. Så man kan nesten kalle det 1,5cpu...

Det er dette Intel er sterk på.. ;)

Skrevet

Se heller om du finner noen tester på dette. Hvis streaming-programvaren ikke støtter flertrådet arbeid så vil faktisk ytelsen synke på grunn av HyperThreading. Det er dermed svært vanskelig å si hva som vil gi best ytelse uten å ha testet det.

Personlig vil jeg tro at det er harddsikene som er flaskehalsen slik at raskere harddisker = bedre ytelse. Hvis det ikke er så veldig mye data som skal streames så vil jeg snbefale enten en stk Raptor (36 eller 74GB) eller flere Raptorer (NB: IKKE i raid) med filene jevnt fordelt utover de forskjellige diskene.

Skrevet

Ok Siemen1. Jeg kjører på en 36gb compaq scsi disk 10k rpm. Er den rask nok? Jobber du forresten i tv2? Hvis ja, så lurer jeg på hva slags utstyr tv2 bruker til å streame video. Vet du det?

Skrevet (endret)
Ok Siemen1. Jeg kjører på en 36gb compaq scsi disk 10k rpm. Er den rask nok? Jobber du forresten i tv2? Hvis ja, så lurer jeg på hva slags utstyr tv2 bruker til å streame video. Vet du det?

det er raskt (dritt raskt, for hjemme bruk), hva som er raskt nok til jobbruk er jeg ikke helt sikker. Men det er vel bare den nest raskeste HD som finnes per dags dato. Det er vel bare 15k som slår den.

Og har mine tvil at simen1 jobber i TV2, han er nok pengsjonert, siden han har skrevet 1904 som fødselsår.

Edit: Hvis du har peng så kjøp duel CPU der er vel AMD noen skritt foran, siden de har inviduel FSB, mens Intel sine CPUer ikke har det. Og hvis du driter penger så se på noen maskiner her www.quad.no

Endret av Macfan
Skrevet

P4 er antakelig det beste valget her, siden enkoding o.l. typisk går kjappest på P4. Hyper-Threading om programvaren din støtter det (eller du kjører flere parallelle prosesser samtidig) vil jeg også tro gir er realt boost på dette (ser hvertfall det på min maskin).

Følg Simen1's råd - se om du finner noe benchmarks, eller fortell hvilken programvare du bruker... er det ikke for mye jobb kan jeg alltids teste 10 minutter på min maskin ;)

Skrevet

Det stemmer at jeg ikke jobber i TV2. (Avartaren stjal jeg bare fra nettavisen den dagen avartarer ble aktivert siden serveren til TV2 alltid leverer avartaren svært raskt, siden fila er akkurat passe stor (et par KB), og den er "ren og pen design". Ellers missliker jeg reklame, så jeg vurderer å skifte den ut snart.) Angående alderen så får jeg vel korrigere den også etter hvert. (mange som har sendt PM'er og lurt på den egentlige alderen) Det er kanskje litt uhøflig å lyve på alderen slik eller hva sier dere?

For å ikke avspore temaet helt:

Ellers så tror jeg disken din er rask nok til noen få streams. Du kan eventuellt opprette en RAmdisk med software og legge noen av videoklippene der. Så kan du prøve det ut og se om det går raskere. Hvis det ikke går raskere så er det ikke disken som er flaskehalsen. Følg også med på CPU-bruken i taskamager så du ser om den står på 100% på den ene eller begge de virituelle CPU'ene.

Skrevet

Jeg ser det er litt delte meninger mellom Intel & AMD. Jeg har penger, men svømmer ikke i dem, men vurderer nå utifra deres synpunkter å gå for en dual cpu maskin. Men etter litt skumlesing, så ser det faktisk ut til at ytelsen synker hvis man aktiverer HyperThreading. (fra google)

Så det er kanskje en dual AMD maskin jeg bør satse på?

Som jeg skrev i min første mail, så er det Windows media encoder 9 jeg bruker.

Skrevet (endret)

Jepp sitter selv med en A64 3400 og ja jeg merker forskjell i forhold til min P4 3,2 , denne forskjellen er i P4 sitt favør .

Endret av Snekker`n
Skrevet

dette har eg god peiling på, og eit DUAL system er eit krav

p4c med hyper threading er det bare å gløyme, den greier det heller ikkje

for 2 forskjellige bitrates i ein wmv fil som streames så held det med 2 cpuer, 1 med hyperthreading kan gå om det er lav kvalitet.

for 4 forskjellige bitrates så ville eg ha skaffe meg ein maskin som støtter 4 cpuer

sjekk ut dell på det området

Skrevet
dette har eg god peiling på, og eit DUAL system er eit krav

p4c med hyper threading er det bare å gløyme, den greier det heller ikkje

for 2 forskjellige bitrates i ein wmv fil som streames så held det med 2 cpuer, 1 med hyperthreading kan gå om det er lav kvalitet.

for 4 forskjellige bitrates så ville eg ha skaffe meg ein maskin som støtter 4 cpuer

sjekk ut dell på det området

Hvorfor skulle ikke en kraftig p4 gå fint?

Skrevet (endret)

I gamle dager kunne man kjøpe Dual systemer basert på Celeron(som faktisk var bra da) til en billig penge.. Synd at Intel og AMD har begrenset disse mulighetene siden da. 2 stk 2-way CPUer og kompatibelt HK blir jo ganske dyrt i dag uansett type. Kan ikke tenke meg noe annet enn at noen har bechmarks på hva en stk P4 med HT klarer å streame, var vel en eller annen her inne som hadde kjøpt en A64 for dette formålet, men som byttet den med en P4 med HT pga ytelsen i denne type applikasjoner. Kanskje du kan finne den tråden igjen og snakke med denne personen, som sikkert har litt erfaring med hva P4 med HT klarer. Skal ta en titt selv, men husker ikke topic :)

I de fleste tester yter vel P4 best med HT på og det er uansett ikke snakk om store/merkbare ytelsestap i de testene den ikke gjør det. AMD laget en test engang, men der hadde man trikset med aksen(faktisk viktig at aksen starter på 0...) slik at ytelsestapet så kjempestort ut :) At applikasjonen støtter HT er sef en forutsetning, men langt de fleste nyere applikasjoner har støtte for HT(vet ikke om spill har det).

Endret av kindings

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...