Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Da fikk jeg ca 25k PPD og brukte ca 550 watt. I ettertid har jeg slått av de 2 mest bråkete, undervoltet litt og har ca 20k PPD, med forbruk på 300 watt. Det synes jeg er ok, ca samme PPD som en av de "ordentlige" pcene mine.

 

Støttes fullt og helt, det viktigste er å delta med den maskinvaren man har.

 

Kun et fåtall av oss er gale nok til å ta dette til det ekstreme. Jeg vet ikke helt hvorfor jeg gjør det, men etterhvert har det nesten blitt en livsstil og hobby. Mange bruker hundre tusenvis på biler, men noe skal man jo holde på med, og folding er like bra som noe annet.

 

Og så er det jo litt morsomt å få disse monsterriggene til å fungere slik man vil, utrolig lærerikt er det også.

Endret av -alias-
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

4 siteringer. Det var da voldsomt!

 

Jeg hadde også en del slik ambisiøse planer da jeg startet med foldingen.

Men etter å ha sett hvor mye strøm, og hvor lite PPD noe slikt egentlig ville gitt, så gav jeg det opp.

Problemet mitt er at jeg ikke akkurat har råd til enda en pc :p

"20 eldre pcer", har du noen specs å komme med. De bør være minimum quad core hvis det skal ha noen hensikt i det hele tatt. De må kunne tygge standard smp, men selv da er jeg redd for at strømforbruket vil overstige nytteverdien. RAM i hver maskin bør være 2GB eller mer, og du bør kjøre Linux, som øker ytelsen med omlag 15% i forhold til Windows. Min gamle Q6600 (overklokket til 3.6GHz) ga såvidt jeg husker (2 - 3 år siden) ca. 5K PPD. Er det noe lignende du har snakker vi omkring 100K PPD for hele parken din, så det er ikke mye du får igjen. Jeg gjetter på at strømforbruket blir minimum 5KWh...huff. Jeg tror du skal glemme det prosjektet hvis det ikke er noe vesentlig bedre enn 20 x Q6600 du har liggende.

 

Edit: Selv 20 x i7 2600K overklokket til 4.5GHz vil samlet ikke gi mer enn max 800K PPD, og da er jeg optimistisk. Strømforbruket vil ligge omkring 3.5KWh ++. For å få til såpass lavt strømforbruk (180W pr. enhet) må du bruke PSU med en effektivitet på omkring 90% eller bedre.

 

Dette er relativt moderne maskinvare, men jeg ville ikke gjort dette med et så høyt strømforbruk, selv om maskinvaren var gratis.

 

Du kan bygge deg en G34 rigg for omkring 12 - 16.000 som gir en PPD på mellom 350 - 550K, avhengig av WU du får ned. Strømforbruk ca. 600 - 700W.

 

Edit2: Fant noen billige 8 core Opteron 6124 som du sikkert får for $50 stk. hvis du kjøper fire. http://cgi.ebay.com/...E:B:BOC:US:1123 Hovedkort kan jeg skaffe deg for ca. 6.000 og minne kan du få billig av meg. Hvis du har resten som PSU, cpu-kjøler etc. så har du en G34 32 core server for den nette sum av ca. 8000NOK. Denne vil gi mellom 250 - 400K PPD avhengig av hvilken WU som kommer ned. Billigere enn dette får du det ikke. Strømforbruk, ca. 450W.

Jøss! Mer utdypende svar tror jeg ikke at jeg har fått i hele min tid hos Diskusjon.no. Dette snudde litt opp ned på mitt forrige svar, så blir vel å spare litt her. Har ca. 4000 klart, så er vel halvveis. Spørsmålet er vel om jeg får lov til å kjøpe det ;) Men strømbruken sjokkerte meg, så blir vel ikke noe sånt nei.

 

Eventuelt, hvis jeg finner ut hvilken socket prosessorene har og finner en lignende billig prosessor, med quad core og en høy clock rate, kunne vel det fungere?

 

Kan også spør om å få satt av en eller to gode rigger i serverrommet til en utleiebygning som jeg kjenner noen som leier (og som også har serveren og det meste av internettutstyret).

Et alternativ kan være å kjøpe noen brukte grafikkort hvis du får de billig og putte i et par av maskinene (f.eks. GTX 560Ti) hvis maskinvaren støtter det. Et GTX 560Ti gir ca 25K, mens en 3GHz core 2 Duo gir ca 3K...

Aha. Da kan jeg egentlig få relativt billige folding pcer!

Folding vil neppe være direkte lønnsomt for noen som deltar. :)

 

Jeg hadde samme spørsmål da jeg startet foldingen opp igjen nylig. Hadde 15 stk diverse pcer 2-8 år gamle, bestemte meg bare for å prøve å se hvordan det gikk. Kort oppsummert:

  • Lite PPD per watt.
  • Mye bråk.

Men! Om man liker å pusle med gammel hardware, ikke merker nevneverdig til et par hundrelapper ekstra på strømregningen og slipper å høre på bråket så kan man alltids få noe ut av det. Og når det gjelder distributed computing så mener jeg alle monner drar.

 

Jeg endte opp med å skrote alle maskiner bortsett fra quad cores og nyere dual cores. Da fikk jeg ca 25k PPD og brukte ca 550 watt. I ettertid har jeg slått av de 2 mest bråkete, undervoltet litt og har ca 20k PPD, med forbruk på 300 watt. Det synes jeg er ok, ca samme PPD som en av de "ordentlige" pcene mine.

Det høres bra ut ja, er sikkert noen quad cores blant haugen - spesielt siden jeg har to "tilbydere" hvor den ene vil jeg tro har nyere pcer og langt flere enn den andre.

 

 

Oppsummering:

Blir vel å samle sammen de beste pcene, samt å forsøke å oppgradere enkelte av de. RAM kan jeg visst få hos Alias for en billig penge (takk takk! :) ), men kan være jeg satser på GPU-folding. Kan eventuelt stikke på søpla å høre om en eller annen PC-avtale der også, er relativt sikker på at det kastes en del fungerende pcer med en grei GPU der.

 

Ellers har jeg da to gode hovedkort, et ganske nytt ASUS mens ett eldre MSI-kort. Begge har prosessor, og iallefall ASUS-kortet's er ganske bra. Skal boote den en dag å se hvor mye det egentlig er. Blir vel å folde med de beste pcene jeg kan finne, og etter hvert bytte ut til bedre og bedre når jeg finner de.

 

Takker for utrolig mange, gode svar :D Konge!

 

-Caster

Lenke til kommentar

xi13: Byttet selv for å få opp produksjone og ned med strømforbruket. Denne maskinen hadde ca 30-50 før oppgraderingen. Nå ligger samme maskin på 80-100 og litt over 100w i mindre srømforbruk

Har ikke penger til noen engangsinvestering som bytting krever. Så jeg går heller for gammelt utstyr og betaler over strømregninga. :green:

 

130k PPD per dags dato og 1300 watt. Innkjøpskostnad ca 2000kr.

Tror jeg skal klare å doble både PPD (og watt) om jeg bare får en kraftig PSU til noen sultne GPUer jeg har et eller annet sted.

Lenke til kommentar

 

 

130k PPD per dags dato og 1300 watt. Innkjøpskostnad ca 2000kr.

Tror jeg skal klare å doble både PPD (og watt) om jeg bare får en kraftig PSU til noen sultne GPUer jeg har et eller annet sted.

 

Ka maskiner har du?

Eg har i7 3770k med gammelt 9800 gpu kort. cpu tygge ca 25k PPD gpu ca 5k PPD

Så har eg AMD fx 6100 med gtx 580 gpu kort. Amd tygge ca 7k PPD og gpu ca 31k PPD

 

Fått tilbud på 2 stk gtx 460 kort til 800 kr som eg skal slå til på tenke eg te uka

Klare vel ca 15k pr 460 kort eller???

Lenke til kommentar

De som rusler og går nå er:

2x Q6600 = 10k

i5-3570k = 20k

i7-3820 = 25k

i3-540 = 5k

i3-2100 = 5k

 

2x GTX570 = 60k

GTX560Ti = 25k

 

Så brukes jo faktisk pcene til noe innimellom slik at reell PPD blir noe lavere.

 

Jeg har flere GPUer liggende som jeg ikke kan bruke, og endel dual cores som bråkte mer enn det var verdt. Gamle skrot-pcer har ikke noe særlig til PSU for kraftige GPUer.

 

Så om du skal slå til på 2xGTX460 så bør du jo tenke på at du sikkert må ut med like mye for å få en PSU som takler presset. En god 700 watter er vel et minimum for 24/7 drift, med mindre du vil ha noe som høres ut som en hårføner.

Lenke til kommentar

Fått tilbud på 2 stk gtx 460 kort til 800 kr som eg skal slå til på tenke eg te uka

Klare vel ca 15k pr 460 kort eller???

Jeg har to stk 460-kort

Ene ligger på 19K og andre på 21K PPD på WU 762x. Forskjell pga. ulik clock :)

Regner med at det da er 400-, pr kort?

 

Clocks: core/memory/shader

19K: 720/900/1440

21K: 825/900/1650

Endret av Snytefant
Lenke til kommentar

Jeg har to stk 460-kort

Ene ligger på 19K og andre på 21K PPD på WU 762x. Forskjell pga. ulik clock :)

Regner med at det da er 400-, pr kort?

 

 

 

400 pr kort ja :)

Kommer te å være stabilt på topp 20 da. Nå er eg av og på.. Kjekt å bidra pluss se brukar navnet på hall of fame lista hehehe :wee:

Dette kommer te å bli siste kjøp til folding te eg blir millioner eller må bytte ut defekte deler.

Lenke til kommentar

Tror ikke den kan brukes, men hvis den er mulig å overklokke kan den kanskje brukes? Var ganske bra kjøleløsning og 4 RAM-plasser:

 

http://imgur.com/gadRy.jpg

 

Kjører nå 2 av 4 kjerner, full GPU og har da en PPD på 28k :)

 

Edit: Kan et slikt kort folde bra? :3 http://www.sapphiretech.com/presentation/product/?psn=000101&pid=174&lid=1

 

(SAPPHIRE HD 4870 512MB)

Endret av CasterAnd
Lenke til kommentar

Da har jeg vært ute og kikket i alle mine esker med en del datautstyr. Fant tre hovedkort, ett som ikke fungerer, ett som fungerer og et jeg ikke vet om fungerer.

 

Fant da Intel Opteron 2.60 GHz og AMD ett-eller-annet med en clock på mellom 2.00 GHZ og 2.60 GHz.

Vurderer å bytte CPU-vifte på Amd-pcen til noe som støyer LANGT mindre (denne bråker som et fly), og kjøre GPU-folding på begge da dette kan gi en del PPD :D

 

Vurderer da senere å få kjøpt et hovedkort med en billig prosessor, med så mange ekspansjonsplasser for PCI-E som mulig, og da kjøre massiv GPU-folding - når jeg får nok GPU-er (og penger såklart :L ).

Lenke til kommentar

Det vil komme for linux. Hvor mye poeng avhenger av om de spyr ut bonus-WUer eller ei. Om alle GPUene får bonuspoeng vil de skyte i taket, og det vil bli omtrent like effektivt å folde med 4 av de beste nvidia-kortene i en rigg som det i dag er å folde med digre servermaskiner.

 

Personlig håper jeg at de greier å implementere SLI-funksjonalitet på en slik måte at en må ha minimum to av de beste skjermkortene (helst tre) for å få de tyngste GPU-WUene, ellers blir det en hinsides inflasjon av poeng. Bonus-enhetene er vel også beregnet for de kraftigste maskinene, og sett med GPU-øyne er ikke et enkelt 680 spesielt kraftig.

Lenke til kommentar

Den Intel Opteron bør du ta godt vare på!

-den kan bli mye verd... ;)

 

Nå har jeg ikke fulgt så mye med i det siste, er det klart hvor mye poeng man vil få for GPU-folding når ting setter seg? Klient er bare klar for Windooze fortsatt?

Mye verd i form av å selge den? Tror den fortsatt funker :) Hvis de angår penger, hvor mye kan jeg da få? Kunne godt finansiere foldingen min litt!

 

 

EDIT: da jeg bare fant amd opteron's på google begynte jeg å lure. Viste seg at det var en Intel Celeron 2.60GHz...

 

 

Amd-en er for øvrig en athlon 64 x2. Clock er ukjent :p

Endret av CasterAnd
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Knopflerbruce, kjøp VRM heatsinks som Alias har gjort. Om du har fler multiprocessor rigger kan det være kjekt å kjøpe inn en del av de samtidig, så har du også til eventuelt senere rigger, og slipper å bekymre deg for VRM temps.

EDIT: Alias, 6376 ser kjekke ut, men det er muligens litt høye priser? Eller?

Kan de overklokkes om de ikke er ES?

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...