Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Da var nytt HK ankommet og montert, og 4 x GPU i produksjon. Opplevde forresten noe merkelig som egentlig ikke skal være mulig. Siste HK før det nye var et MSI X48 Platinium med Intel X2 E6850. Nytt HK er MSI K9A2 Platinium med AMD X2 5400+. Den nye konfigurasjonen bootet rett opp på den gamle installasjonen av Vista Ultimate 64. Resatte 2 - 3 ganger og alt av hardware var gjenfunnet og korrekt innstallert. Resatte en gang til og Vista oppdaget plutselig at mye hardware var skiftet og nekte nå å boote. Inn med Vista CD, valgte språk og så reparasjon. Resatte og Vista var ok igjen. Alle folding-klienter startet uten noe tull. Hadde på forhånd gjort klar for GPU nr. 3 og 4, som også startet normalt. Startet 2 CPU-klienter, men da blacket hele maskinen ut. Maskinen dro 610W fra veggen, og PSU er på 750W så det skulle ikke være for lite strøm. Lot så være å kjøre CPU-klientene og da ser det ut til å gå. Kan blackouten skyldes for lite strøm? Av CPUID Hardware Monitor kan det se ut som 5V og 12V er faretruende lave. Får håpe at HM ikke viser korrekte spenninger. Uten CPU-klienter drar maskinen nå 540W fra veggen.

post-53451-1236119452_thumb.jpg

Fant ut at MSI hadde egne tools som viser blant annet Volt, som ser ganske mye bedre ut her når det gjelder 12V. 5V vises fremdeles noe lav.

post-53451-1236123931_thumb.jpg

Fikk en ny krasj og valgte å klokke ned skjermkortene til default så får vi se om det holder. 520W er strømforbruket nå. Det må være PSU som ikke er helt god. Like før jeg setter tilbake Qtec-en. Den slo seg ihverfall aldri av. :cry:

Endret av -alias-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om maskinen drar 520W fra veggen, ville jeg anslå ca. 430W drag fra PSU (om man regner mellom 83-85% effektivitet, noe som er typisk deromkring). Er jo et langt stykke fra PSUens max. Ta softwareavlesninger av spenninger med ei klype salt, det beste er å bruke et multimeter. (koster ca. 200 fra f.eks Biltema/Clas Ohlson).

Lenke til kommentar
Om maskinen drar 520W fra veggen, ville jeg anslå ca. 430W drag fra PSU (om man regner mellom 83-85% effektivitet, noe som er typisk deromkring). Er jo et langt stykke fra PSUens max. Ta softwareavlesninger av spenninger med ei klype salt, det beste er å bruke et multimeter. (koster ca. 200 fra f.eks Biltema/Clas Ohlson).

Bruker en energimåler fra Clas Ohlson til 129 kroner. Har testet den mot kjent forbruk og den stemmer helt nøyaktig. PSU kutter strømmen på ca. 540W etter n tid. Med en belastning på 620W kutter den etter få minutter. Må gjøre maskinen strømløs (ta ut power-ledningen fra PSU) i noen sekunder før den vil starte igjen, så det er rimelig sikkert at det er PSU som er synderen. Den er helt ny og jeg lurer på om det er mulighet for reklamasjon. Må sjekke om det finnes oppgitt effektivitet på den.

 

Fant at oppgitt effektivitet er 75%, som vil si at den skal tåle en konstant belastning på omlag 560W. Spørsmålet er hvordan dette fordeles? Her er skjemaet:

post-53451-1236162249_thumb.jpg

Det kan se ut som jeg har kjøpt for svak PSU til en maskin med 4 x GPU. AMD X2 5400+ er jo også et strømsluk.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Effektivtet betyr ikke at man må trekke fra effektivtetsfaktoren fra PSUens totale effekt. La oss si det slik: Om en PSU har 75% effektivitet ved full last, og er på 750W, må den trekke 1kW fra veggen for å produsere de 750 wattene. (Men effektiviteten er aldri konstant, den varierer mht. til last og AC-spenning). Synes 75% var litt lavt t.o.m for den forsyningen, men om Chieftec har fått opplyst 75% fra OEM (som antageligvis er Sirtec etter hva jeg kan se, som er en noe "bob-bob" OEM), så kan det kanskje stemme.

 

Det jeg tenkte du skulle måle spenningene med (fra en molexplugg eksempelvis) var et multimeter.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar
Det jeg tenkte du skulle måle spenningene med (fra en molexplugg eksempelvis) var et multimeter.

Ok..jeg kan ikke mye om strøm, men synes vel den gir seg noe tidlig. Hadde funnet et nivå nå med passelig OC av skjermkort slik at maskinen dro 520W fra veggen. Kjører trådløst nett og er litt plaget med varierende hastighet. Hadde derfor trukket kabel og montert en svitsj. Det at jeg aktiviserte nettverkskortet i maskinen var nok til at den slo seg av. Tror jeg må prøve med en annen PSU for å sjekke om det er der problemet ligger.

Skal måle spenningen slik du foreslår, så får vi se. En løsning er å "jumpstarte" en ekstra psu for avlasting, med strøm til foreks. 2 skjermkort. Er det mulig?

Lenke til kommentar

Så lenge du bruker samme User og Team på alle maskiner så ja :) Husk at userid er casesensitiv så du må skrive det nøyaktlig likt på alle klienter.

 

Å jumpstarte en PSU til å fore skjermkortene vil være mulig ja. Jeg har ikke prøvd det og kan ikke anbefale det på noen måte.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Glitrende, da gå rkanskje drømmen om å lage et cluster av maskiner i oppfyllelse. Hvordan får man forresten den animasjonen til å vise brettingen, fremfor bare en dingsebums som snurrer rundt og rundt. Jeg mener bestemt at jeg har sett en versjon hvor man kune følge med på at proteinene prøvde å brette seg og dermed kunne se prosessen.

Lenke til kommentar

alias:

Det husker jeg aldri, men en kjapp google: "jumpstart psu" vil gi deg svaret :). En binders går fint å bruke, men som sagt ikke skyld uhell på meg hehe.

 

Nikka:

Ikke bruk animasjonen på maskinene du folder, det kjører ytelsen helt ned i bunn på selve foldingen. Det er kun en gimmick og ikke noe som bør stå oppe.

Lenke til kommentar
alias:

Det husker jeg aldri, men en kjapp google: "jumpstart psu" vil gi deg svaret :) . En binders går fint å bruke, men som sagt ikke skyld uhell på meg hehe.

Fant det ut, pinne 14 og 15 som er grønn og svart (på de gamle 20-pins). Målte forresten Volt på en molexplugg i maskinen til 12.2V under full last. Det høres normalt ut for meg. Ikke mye dårlig spenning der i hvertfall.

Lenke til kommentar
Det finnes kabler som lar deg starte to samtidig med å jumpstarte den ene. Kan lete opp hvor jeg kjøpte min hvis du vil.

Takk, men det trengs ikke lenger. Jeg jumpstartet PSU2 og lot den dra 2 skjermkort. Den ble belastet med 130W og PSU1 fikk ditto mindre belastning og jeg fyrte på med OC på alle skjermkort og trodde alle problemer var over. Hurra, etter 3 minutter slo maskinen seg av igjen. Jeg tok meg en kaffe og leste bruksanvisningen til hovedkortet, og ganske anonymt står det beskrevet en molex hun-tilkobling på HK som ved å tilsluttes PSU skal gi ekstra strøm til skjermkortene. Og det var det, nå kjører alle 4 x GPU-klienter og 2 x CPU-klienter med full OC uten mere strømtull fra maskinens PSU. Vel, jeg gjorde 2 nye erfaringer. 1. Les bruksanvisningen. 2. Det er mulig å benytte 2 x PSU på en maskin. Maskinen bruker nå 580W og alle temperaturer er fine. Høyeste GPU-temp på 78C, CPU har vært oppe i 50C men ligger mest på 43 - 45. Romtemperatuer er 23.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...