Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tror ikke det... Da vil det være mye bedre å bygge 1 maskin med 1 quad istede. Den kan du også sette 1 eller flere skjermkort på som yter mye bedre enn 1 cpu kjerne.

 

 

jeg bygde en F@H maskin, med en QUAD X3210 den er varm og bruker mye strøm. men ved undrevolting, alltså det og gi cpu akkurat det den trenger av volt drar HELE systemet 80W fra veggen. dette med en cpu som har TDP på 105W.

 

så man trenger ikke bruke så allt for mye strøm på folding, denne makina drar inn mye poeng.

Lenke til kommentar
Mine to SMP-vinduer kewker skikkelig :dontgetit:

 

Nå har de plutselig endret Machine ID fra 10 og 11 til 16 og 1!

Noen som har en logisk forklaring?

 

I går prøvde jeg å sette begge ned på 80% - og når jeg satt de opp igjen til 100 jobbet de fortsatt på 80..

 

huff - kjører heldigvis en feilfri GPU2 samtidig :p

bump2teh next level

Lenke til kommentar
Litt leit å se at jeg som bare folder 1500 PPD, skyter full fart oppover, hvor blir det av de som har holdt på en stund? Hva er problemet med å kjøre et lite program man ikke merker engang? Jeg bruker såklart GPU klienten, så om jeg spiller skrur jeg den av, men heldigvis kan man jo bare trykke på pause. Og jeg spiller ikke så altfor mye heller.

 

Det er litt skuffene å se at så mange gir seg etter en stund.

 

Men produksjonen totalt for laget går i alle fall likevel oppover. Lurer på om vi kan klare 6+ millioner poeng denne måneden?

Lenke til kommentar

Når GPUer blir mindre og mindre CPU kraft avhengie, da vil noke det komme en bra boost i antal pc'er som folder. for kan en nøye seg med en billig prosessor og hk til eitpar 100kr og eit billig bra folde skjermkort, så vil det nok poppe opp nye dataer. No må en ha relativt kraftig cpu for å få utnytta GPU skikkelig. Eg har 1374 PPD på ein 3780X2, og ser mange andre har betraktlig høgre, tilogmed på 3850.

Lenke til kommentar
Tror ikke det... Da vil det være mye bedre å bygge 1 maskin med 1 quad istede. Den kan du også sette 1 eller flere skjermkort på som yter mye bedre enn 1 cpu kjerne.

 

 

jeg bygde en F@H maskin, med en QUAD X3210 den er varm og bruker mye strøm. men ved undrevolting, alltså det og gi cpu akkurat det den trenger av volt drar HELE systemet 80W fra veggen. dette med en cpu som har TDP på 105W.

 

så man trenger ikke bruke så allt for mye strøm på folding, denne makina drar inn mye poeng.

 

Akkurat. Og selv på stock hastighet så yter den cpuen mye mer enn 4x 1.6Ghx atom prosessorer. Atom prosessorene er ikke særlig kraftige for å si det sånn. Om du hadde klokket X3210 ned til 1.6Ghz hadde den likevell banket atom prosessorene.

Lenke til kommentar

Jo per watt også. Atom prosessoren er koblet sammen med 945chipsettet som ikke er særlig energi effektivt i det hele tatt.... og det 4 ganger også ;)

30-40w i forbruk på ett oppsett med D945GCLF oppsettet. Dvs 120-160w. X3210 gir da mye mye mer per watt.

 

Edit: "Little falls" er rettogslett ikke noe godt alternativ til en foldemaskin. PPD vil være elendig, ikke bare pga at den kjører på 1.6Ghz men også pga arkitekturen. Dette er langt ifra noen core2 arkitektur. Den er mere sammenlignbar med via prosessorer. Det sammen med strømforbruket til resten av systemet gjør det lite egnet. Little Falls er beregnet for di som vil ha ett lite system for en billig penge.

Intel slipper snart ett litt dyrere system som bruker mobile chipset og litt annet snacks(Eagle ettellerannet). Der er strømforbruket vesentlig lavere, men om den gir god ppd\w aner jeg ikke.

Endret av eXa
Lenke til kommentar

FAH - HVA DETTE GÅR UT PÅ

 

Tørr jeg spørre hva dette egentlig går ut på? Forstod liksom ikke stort ved å lese første posten, eller websiden.

 

Hva brukes min pc til om jeg laster ned programmet? hva skjer? hva kan skje?

Du har vel ikke fått noe svar ennå. Umulig å svare på dette uten først å nevne litt biokjemi. Proteiner er lange kjeder av aminosyrer (normalt 20 å velge mellom). Små proteiner kan ha noen få titalls aminosyrer, insulin består f eks av to små kjeder med tilsammen 51 aminosyrer. De fleste proteinene består av mange flere aminosyrer. Hvordan proteiner kveiler seg sammen har stor betydning for hvordan de fungerer (også omtalt som 3-D konfigurasjon eller struktur) , antakelig har de bare en eller i noen tilfelle 2 til noen få fungerende konfigurasjoner. Eller de kan gi feilfunksjoner på andre konfigurasjoner. Dette er det altså viktig å finne ut av hvis man skal forstå hvordan de enkelte enzymene, hormonene (som kan være proteiner), reseptorer (de som mottar signaler), transportproteiner (særlig i cellemembranen) osv. fungerer. I noen tilfelle regner man med at misfolding henger sammen med proteinsykdommer.

 

Man kan også tenke seg at sykdommer som hittil ikke har vært relatert til proteiner også har slike forklaringer fordi enzymer og transport i membraner er svært viktig for hvordan cellene virker. Dette fordi alle funksjoner og egenskaper i kropp og celler har noe med proteiner å gjøre, f eks i oppbygging (syntese), nedbryting (fordøyelse, immunforsvar, apoptose), transport, energiomsetning osv osv. Siden proteinene er kodet i arvestoffene (DNA og RNA) kan det også bety at mange av disse er arvelige.

 

Folding@Home er et stort prosjekt ved Stanford University hvor man studerer proteinbevegelsene og prøver å finne fram til de mest sannsynlige konfigurasjonene for proteinene (de har særlig fokusert på noen sykdommer, men uansett gir det generelle kunnskaper om proteiner og metoder). Siden det er så mange ledd i proteinkjedene er mange muligheter for folding, fysikken bidrar med formler til hvordan disse bevegelsene kan beregnes. Hvor komplisert dette er illustrerer kanskje denne kommentaren fra sjefen selv Vijay Pande (Mon Jun 16, 2008 12:12 am) i Folding Forum :

Sitat " Re: How much time would it take a human to calculate a WU?

So, let's say it takes 1 second for a human being + calculator to do one floating point operation (even that's a lot of fast button pressing). If so, people do 1 FLOP. FAH as a whole runs at ~1 PFLOP = 1,000,000,000,000,000 = 10^15 FLOPS per second. That means that what FAH can do **in a second** would take a human being + calculator more than **30 million years**! Good thing we've got computers."

 

Ideen med dette er altså at det skal skje distribuert på hjemmemaskiner fordi dette er en ressurs som stort sett står idle (tomgang). Eller i bedrifter med ledig kapasitet. Man donerer altså sin datakraft til et godt formål.

 

Når du installerer feks FAH 5.04 clienten fra Downloadsida og legger den i en mappe f eks under programmer, starter du den ved dobbelklikking og får et konsollvindu der du fører inn brukernavn, teamnummer (Hardware.no er 37651) og en del andre instillinger. Viktigste er om du ber den starte automatisk, da ser du ikke konsollvinduet ved neste oppstart. Men du kan feks bruke FahMon for å følge med, eller bare kikke litt på Unitinfo og Windows Oppgavebehandling i ny og ne. Installerer du ikke som service må du starte den manuelt hver gang. FAH-clienten laster automatisk ned workunits (WU) og de nødvendige programmene. Den leverer også inn resultatene automatisk (noe du bør velge ved configurasjonen). Da har du bidratt litt i en lang rekke beregninger som skal hjelpe til å forstå noe om proteiner eller metoder. Thats it.

 

Hva som ellers kan skje? Slite ut utstyret raskere, kanskje, men vi vil vel gjerne skifte utstyr ofte? Har ikke hørt om virustrøbbel i forbindelse med dette. Ser ut som dette er området er fredet. En eldre maskin kan kanskje virke litt lite responsiv noen ganger. Bruker du da 5.03 clienten er det lett å slå av og på, eventuelt pause. Noen maskiner (eks laptoper) kan bli vel varme, da får man kjøre på litt lavere prosent.

Og det går selvfølgelig noe strøm (et sommerproblem?), om vinteren skal vel rommet eller huset varmes opp uansett.

 

Lykke til og velkommen til Hardware.no :yes:

 

PS jeg likte de gamle sidene deres bedre, mer informasjon der. Se f eks på denne:

http://www.stanford.edu/group/pandegroup/f...n/diseases.html

 

PS2 (Edit 17.07.): Det er ikke slik at proteinene normalt gjennomgår alle de konfigurasjonene og bevegelsene som simulasjonene og beregningene går igjennom. Det beregningene bidrar med er jo blandt annet kunnskap om hva som kan være den mest sannsynlige konfigurasjonen, og hva som kan være den mest sannynlige bevegelsen for en funksjon (eks av og på i et signalsystem). Hvis man hadde kjent den vanligste strukturen nøyaktig hadde beregningene blitt langt enklere. Etter hvert som metodene blir bedre og man får aha-opplevelser ("jasså slik fungerer det") vil man kunne se tilbake og se at mye av det man gjorde tidligere var unødvendig eller i beste fall lange omveier. Uansett får man mye generell kunskap og kan også få mange overraskende resultater og spinoffs. Så fold ivei med god samvittighet.

Endret av kjellms
Lenke til kommentar

Varmen er jo ikke unyttig hvis man trenger den. Og vis meg den varmepumpen (luft-luft) som er kostnadseffektiv under minus 20C. Må man kjøre air-conditioning i tillegg begynner det å bli tvilsomt, selvfølgelig. Da bør man vel trappe ned. Det trenger man ikke regne på.

 

Helst skulle varmen sendes til huset varmtvannslager, det blir jo som regel i Norge varmet opp ved hjelp av elektrisitet uansett. Eller til det vannbårne sentralvarmeanlegget om man har det.

Lenke til kommentar

Folk flest har ikke -20C. De fleste dagene i året vil varmepumpen kjøre med god effektivitet. Hvis det uansett blir kaldere enn -20C vil den fremdeles være like effektiv som en vanlig resistans-basert ovn. Jeg lurer på om en panelovn egentlig vil bruke mindre strøm hvis det trekkes 20 ekstra watt fra prossoren. Varmepumper selges som hakket møkk nå til dags uansett.

Lenke til kommentar

Nei, du glemmer at varmepumpa må gjøre et mekanisk arbeid i tillegg. Å kjøre dagens varmepumper fra -20 og nedover er ikke smart. Og også den koster i produksjon og miljøbelastning og bør derfor vare en viss tid.

 

Men denne diskusjon hører ikke hjemme her.

 

PS Jeg ser at Fruktkake vil fortsette denne diskusjonen. Det vil jeg ikke. Den har versert litt for ofte i en rekke fora. og har ikke så mye med folding å gjøre. Hiv ut panelovnene hvis de er problemet.

Endret av kjellms
Lenke til kommentar

Det er kun få dager i året vi har så kalde temperaturer. Du vil uansett spare inn alle pengene etter et par år. Det bør også nevnes at PC-er ikke har termostat. Hvis man har god last (slik som jeg), vil man bruke mer energi enn man trenger. Jeg har for stor varmeutvikling her. Jeg må gjerne ha vinduene på fullt gap et par minutter, selv om det er overskyet. Jeg synes vi absolutt bør diskutere dette dersom dette skal være et argument.

 

Og det går selvfølgelig noe strøm (et sommerproblem?), om vinteren skal vel rommet eller huset varmes opp uansett.
Lenke til kommentar

Selvsagt er SMP klienten ustabil. Den er BETA. Hadde den vært stabil ville de releaset den som en endelig versjon i drift. Oplever du feil med den er det meninge at du skal raportere det inn. Hvis ikke du ønsker bryet med å raportere inn feil burde du gå tilbake til å bruke en standardklient pr kjerne.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Synes SMP klienten er ustabil, har fått 2 dager og 3000 poeng bortkasta nå på grunn av at det har blitt noe feil når man har restarttet klienten.

Eg fekk òg feil når eg starta klienten på nytt, men det fiksa eg ved å hugse på og lukke klienten med CTRL + C.

 

Kan hende eg er litt Captain Obvious no, men better safe than sorry :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...