Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det varierer ganske mye med 9401.

 

Vet ikke hva beskrivelsen etter 9401 har av betydning. Det som står under PRCG: 9401 (203, 0, 5) kontra 9401 (342, 0, 10). Virker som om jeg får høyere PPD på 809, 430, 342 osv kontra 203. Om det har noen sammenheng?

 

Hadde en runde med 203 på begge 780 kortene, og da fikk jeg 269k PPD. Laveste sålangt på 9401.

Lenke til kommentar

Etter å ha hatt 4 stk Noctua NH-U12DX i4 cpu-kjølere liggende i 2 måneder, fikk jeg endelig somlet meg til å bytte ut de 4 Supermicro SNK-P0050AP4 kjølerene jeg har hatt siden maskinen startet å folde den 3. november i fjor.

 

Forskjellen er ubeskrivelig.

 

Temperatur på prosessorene gikk ned 10 grader på CPU1 og CPU2 og ca 6 grader på CPU3 og CPU4. Men det aller viktigste - Noctuaene er "lydløse". Jeg hører dem først hvis jeg har hodet på ca 30 cm avstand. Supermicro-viftene summet og var godt hørbare på igjennom hele leiligheten (ca 22 meter, med litt vinkeler etc) hvis dørene sto oppe.

 

Det er i tillegg god plass til disse Noctuaene på Supermicro X9QRi-F+. Det følger kun med én vifte, men det er fin plass til 2 vifter pr kjøler i push/pull konfigurasjon om noen skulle ønske dette.

 

Maskinen har vært stabil som norsk grunnfjell i hele perioden jeg har foldet. Den har stått og foldet i strekk siden 3. november, og gjorde seg ferdig med WU nr 200 før jeg stoppet maskinen tidligere i kveld. I tillegg har jeg nå nådd topp 500 og passert 111 mill points.

 

Det er morro å se at hele laget klarer å ligge jevnt høyt på 110-125 mill points i uka. Selv om det er noen få som drar det store lasset, så er det det store volumet som drar resten og sørger for at laget ligger der det gjør på lista. At man må ha ca 150-200k PPD for å ligge på Top 20 producers viser dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Satte på 92mm noctua på mine amd-maskiner.

Der passer det i supermicrorack i høyden med PP-oppsett på alle cpuene uten om en.

Den ene må da stå 90grader i vinkel og blåse med en vifte.

 

Dette lker tempen på den ene cpuen så jeg ikke får klokket noe.

I rack er nok intel vegen å gå for meg.

Kunne lett kjøpt 2-3 rigger til, men nå vet jeg ikke om det er smart med tanke på de nyeste endringene?

 

Har Supermicro SNK-P0050AP4 på intelriggen nå, kunne jo bytta til Noctua NH-U12DX i4 men støy er ingen hinder, men nå som de kanskje blir klokkbare snart er det jo en fristelse :dremel:

Lenke til kommentar

Etter å ha hatt 4 stk Noctua NH-U12DX i4 cpu-kjølere liggende i 2 måneder, fikk jeg endelig somlet meg til å bytte ut de 4 Supermicro SNK-P0050AP4 kjølerene jeg har hatt siden maskinen startet å folde den 3. november i fjor.

 

Forskjellen er ubeskrivelig.

 

Temperatur på prosessorene gikk ned 10 grader på CPU1 og CPU2 og ca 6 grader på CPU3 og CPU4. Men det aller viktigste - Noctuaene er "lydløse". Jeg hører dem først hvis jeg har hodet på ca 30 cm avstand. Supermicro-viftene summet og var godt hørbare på igjennom hele leiligheten (ca 22 meter, med litt vinkeler etc) hvis dørene sto oppe.

 

Det er i tillegg god plass til disse Noctuaene på Supermicro X9QRi-F+. Det følger kun med én vifte, men det er fin plass til 2 vifter pr kjøler i push/pull konfigurasjon om noen skulle ønske dette.

 

Maskinen har vært stabil som norsk grunnfjell i hele perioden jeg har foldet. Den har stått og foldet i strekk siden 3. november, og gjorde seg ferdig med WU nr 200 før jeg stoppet maskinen tidligere i kveld. I tillegg har jeg nå nådd topp 500 og passert 111 mill points.

 

Det er morro å se at hele laget klarer å ligge jevnt høyt på 110-125 mill points i uka. Selv om det er noen få som drar det store lasset, så er det det store volumet som drar resten og sørger for at laget ligger der det gjør på lista. At man må ha ca 150-200k PPD for å ligge på Top 20 producers viser dette.

Er det slike du har montert?

post-53451-0-64031000-1392192949_thumb.jpg

Prisen er jo hinsides med 805 kroner stykket. Hadde jeg funnet dem til ned mot 500 pr. enhet hadde jeg gjort det samme. Ellers takk for et svært informativt innlegg, men hvilke temperaturer hadde du med SM-viftene? :thumbup:

Lenke til kommentar

Ja, det er den kjøleren jeg har montert.

Temperatur med SM-kjøler var på ca 60-65 grader hhv for CPU1/2 og CPU3/4.

 

Prisen var litt lavere når jeg kjøpte mine på ca 750kr stykket. Dyrt ja, men for meg var det vel verdt prisen fordi det ikke er støy lengere. Måtte også fjerne 200mm viften i døra på Xigmatek Elysium-kabinettet, pga høyden på Noctua-kjølerne, men jeg brukte ikke den viften uansett.

 

Edit:
Alternativ er å bruke 92mm kjøleren Noctua NH-U9DX i4, men prisforskjellen er såpass liten.

 

Sammenligning mellom NH-U9DX i4 og NH-U12DX i4: http://www.prisjakt.no/product.php?j=2009314,2009315

Endret av Magnus Lie
Lenke til kommentar

Takk til begge!

Det burde jo være tilstrekkelig å bare skifte ut viftene, hvis det er mulig. Viftene har samme mål som Noctua sine 92 x 92 så det burde jo gå helt fint.

 

Jeg finner Noctua 92x25mm Fan 7-17dB 1-1600RPM (NF-B9-1600 hos http://www.pixmania.no/pc-nedkjolning/noctua-pc-vifte-nf-b9-1600-92-mm/03133213-a.html for kr. 137,00 pr. stk. Samlet for 8 stk. inkl. frakt blir ikke mer enn 1.206 kroner.

 

Temperaturer på mine 2 rigger ligger i dag omkring 60 Celsius i snitt, i intervallet 58 - 62 så dette burde vel være en rimelig god løsning?

Datablad: http://www.noctua.at/main.php?show=productview&products_id=44&lng=en&set=1

 

Såvidt jeg kan se så er det nøyaktig samme viften som står på NH-U12DX i4!

Datablad for NH-U12DX i4 http://www.noctua.at/main.php?show=productview&products_id=67&lng=en&set=1

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

-Alias-, tenker du på å bytte ut med Noctua-vifter på SM-kjøleren?
Vent i såfall litt med å bestille. Jeg tenkte akkurat samme tanken selv og kjøpte nye Noctua-vifter, men de passet ikke helt pga de 2 hempene i SM-kjøleren som viften legges ned i.

 

Jeg kan sjekke hvilke Noctua-vifter jeg kjøpte (og som jeg ikke bruker) når jeg kommer hjem.

(Jeg mener det var NF-B9 PWM jeg kjøpte 4 stk av).

 

 

I tillegg bør du også tenke på antall m^3 i timen som viftene klarer å dytte. Husker jeg rett fant jeg ut at viftene på SM-kjøleren dyttet ca 105 m^3 i timen, og 120mm Noctua-viftene dytter 93,4 m^3.

92mm Noctua-viftene dytter kun 64,3 m^3 i timen, så man må være klar over at det vil gi en økning i temperatur på prosessorene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...