Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå begynner det å bli ganske mange måneder siden sist jeg var aktiv, og sjekket statsa på extremeoc idag.

 

18mill dagen?! 8.plass?!! 3. mestproduserende team i VERDEN?

 

Gratulerer folkens. Husker fortsatt den gangen vi hadde 7mill dagen og når vi meddelte hverandre at vi hadde kommet på 11. plass.. <3

 

Uansett. Har en laptop med en Intel i7 3930 med HT som kan yte litt, må bare først sende den inn på reparasjon og få fikset viften (Problemet: Viften går ikke på 100% før CPU er nær 100 grader, som utgjør et stor problem).

 

Videre så sitter jeg fortsatt på mine to 560Ti som ikke vil selges, så har besluttet at jeg skal beholde dem og bruke dem til folding - men da trenger jeg et hovedkort :p Har en svæær 2P server hjemme med 1 prosessor i atm, men som er langt ifra kraftig nok til å folde. Den er vel rundt 6-7 år gammel.

 

Så, om jeg finner et hovedkort med to pcie-slots, så blir det folding på meg :p Tenker vel på å tjene rundt ~90K PPD dagen med latopen, den vil altså folde når den ikke er i bruk. Den ha for øvrig en nvidia 740M som kan yte bittelitt til.

 

Skal prøve så godt jeg kan å finne et par gode prosessorer til 2P serveren min, samt litt mer minne om det trengs (har usle 4GB fordelt på et hav av 0.25GB brikker...) - men som sagt: den er 6-7 år gammel, og har den velkjente rare duren som nesten alle 6-7 år gamle pcer har. Og den samme lukten og støvmengden.

 

Husker ikke heeeelt modellnavnet på den serveren, men den er en HP iallefall.

 

Videre står det et par prosjekter om å lage et serverskap på garasjen nå som den er helt fiks-ferdig, og putte inn UPS der - slik at jeg også senere kan eventuelt hoste flere servere. Må bare få en nettløsning på plass (finne en gammel router med AP-funksjon, eventuelt snekre sammen noe med RPi).

 

Uansett, happy folding! Er stolt av alle her. Gleder meg til å prøve F@H igjen! Savner den fantastiske stemningen.. plutselig en dag får du 110K PPD istedet for 90K, uten at du egentlig vet hvorfor, men det er bare så herlig ^^

 

~Caster

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei,

Tenkte det var på tide å skrive noe her inne etter å ha lest en stund.
Begynte å folde litt i julen og fant ut at dette egentlig var ganske artig. Har gjort meg noen erfaringer, som jeg gjerne vil ha kvalitetstestet med dere. Kan kanskje være litt aktuelt for andre også siden mine observasjoner er gjort uten at jeg er farget av tidligere erfaringer med bigdav, GPU vs CPU etc.

 

Tekst i blått er kommentarer, presiseringer eller dementeringer skrevet 1 døgn etter at dette innlegget ble skrevet. Lar det stå som en korreksjon av misoppfattelser og et eksempel på hvor mye en lærer av å dele.

Først, PCen jeg bruker.
CPU: Intel 2500K OC til 4.8 GHz 10k-15k PPD
GPU0: PowerColour HD7850 OC Core 1050 MHz , Mem: 1400 MHz 40k-50k PPD
GPU1: NVIDIA GTS450 4k-7k PPD (Vurderer å finne en brukt GPU jeg kan bytte denne i)
For meg gir GPU folding klart flest poeng, noe som virket helt naturlig for meg når jeg begynte.

Alle observasjoner jeg gjør er basert på data fra FAHControl og FAHmonitor til iPad. Er disse kildene til å stole på? Har sett litt på HFM-net, men ser ingen grunn til å bruke det?

Optimalisering for CPU+GPU folding:
Har prøvd meg litt fram for optimalisering for GPU + CPU folding. Virker for meg som komboen som har størst potensiale for mitt typiske "gaming PC gone folding" oppsett. Legg merke til at jeg har svært kort erfaring med dette, se på det som erfaringer jeg ønsker å få kvalitetssjekket med andre her inne. Det vil heller ikke kreve dataingeniørutdannelse for å merke at jeg ikke har inngående kjennskap til teknisk terminologi etc.

Advanced / Beta flag:
Ikke lenger nødvendig for å få core 17 jobber. Er de fortsatt en fordel å ha? Jeg vet ikke, har ikke fjernet mitt advanced flagg jeg brukte i starten for å få core 17 jobbene.

Advanced eller beta flagg kan være nyttig for å gi deg nye prosjekter som potensielt gir mer poeng. (Arve1234567890)

 

Frigi CPU thread for GPU:
Core 17 krever en del CPU tid, særlig AMD GPUen min. Antar at grunnen til det er en kombinasjon av at AMD GPUen min er kraftigst og AMD GPUer tradisjonelt har vært mer CPU sulten.

For AMD brukere er 15.1 beta driveren essensiell i skrivende stund. (War) Den tok min CPU bruk fra ~15% til 2-4% og økte PPD betraktelig.

Flere frigir derfor en thread til GPUen slik at ikke den tregeste CPU threaden skal bottlenecke CPU foldingen. Dette har hatt svært liten eller ingen effekt for meg. Jeg har CPU threads på -1 og lar FAH styre dette selv. Mistenker at dette er en feil som er rettet i en FAH oppdatering.

Dette kan variere veldig fra oppsett til oppsett, driverutgivelse til driverutgivelse etc. Prøv deg fram når/om du føler for å tweake.

Affinity lock + frigitt CPU thread:
Slo meg at det kanskje ikke holdt å frigi en CPU thread. Kanskje man også måtte låse jobbene til de forskjellige kjernene? CPU TPF gikk opp med ca 20 sek, GPU1 (NVIDIA) gikk ned med tilsvarende. For meg ble da PPD regnestykket negativt. Kan være annerledes for et annet oppsett. GPU0 (AMD) ble ikke påvirket, for meg var det merkelig?

Kun affinity lock:
Det ble bare sorgen. GPU1 TPF ble doblet, CPU tid gikk opp.

 

 

 

Konklusjon:

Har du en gaming PC og ønsker å folde mest mulig effektivt? Installer programmet og la det bestemme alle parametre. Bare pass på at alle GPUene dine blir oppdaget, det ble ikke mine.
Eneste flagget jeg har aktivert og ser en fordel av er "next-unit-percentage = 95" som laster ned en ny jobb når den pågående når 95%.

Ikke gjør dette ved mindre du har ustabilt nett. Bonuspoeng beregnes fra nedlastingstidspunkt til opplastingstidspunkt. Sett i tilfelle flagget til 99 eller 100 avhengig av din nedlastingstid vs. TPF tid. (Arve1234567890) Jeg har fjernet flagget hos meg. ;)

Hvordan passer dette inn i erfaringen til dere som faktisk kan dette? Er jeg på viddene?

Tidvis på viddene, viste det seg. Ellers godt innenfor. :green:

Endret av rousp
Lenke til kommentar

Jeg kan kun uttale meg ut fra mitt synspunkt/erfaring. Jeg bruker ikke CPU, i7-4960X, til folding, kun GPU'ene som er 2 x GTX Titan. Har kjørt med beta flagg stort sett hele tiden, av og til brukt advanced, eller kjørt uten flagg, men mistet mange P8900 WU'er da. Nå er det jo en stund siden (midten av januar) jeg foldet da, så regner med at en del har forandret seg siden da.

 

Jeg brukte CPU en stund som ga ca, 30 - 32K PPD, men fant ut av det ikke lønnet seg noe særlig med tanke på PPD/Watt.

 

Jeg bruker HFM.net til overvåking da den er nok litt mer korrekt enn F@HControl. Så langt har jeg ikke sett noen vits med å bruke "next-unit-percentage = 95" da nye WU'er blir lastet ned før de som pågår er ferdige. Nye blir lastet ned nå de adre kommer til ca 98-99 %, har ikke bommet enda slik sett.

Lenke til kommentar

Bruker bare beta jeg, fungert best så langt.

 

Hvis cpu gir 10-15K så er det neppe lønnsomt da GPU-PPDen vil øke noe om man slår av CPU og da gir cpu kanskje 5-7K osv.

 

Folder ikke på cpuene lenger i gpu-maskiner.

 

 

Kjenner til nettsiden med statestikk. Mye gøye grafer der, vekker statestikknerden som bor i meg.

 

Har prøvd å pause CPUen nå. Får se hva effekten blir. Tror jeg har prøvd det før, men da hadde jeg bare en GPU.

 

Klarte ikke finne ut av extra core flagget ditt War, hva gjør det?

 

Jeg kan kun uttale meg ut fra mitt synspunkt/erfaring. Jeg bruker ikke CPU, i7-4960X, til folding, kun GPU'ene som er 2 x GTX Titan. Har kjørt med beta flagg stort sett hele tiden, av og til brukt advanced, eller kjørt uten flagg, men mistet mange P8900 WU'er da. Nå er det jo en stund siden (midten av januar) jeg foldet da, så regner med at en del har forandret seg siden da.

 

Jeg brukte CPU en stund som ga ca, 30 - 32K PPD, men fant ut av det ikke lønnet seg noe særlig med tanke på PPD/Watt.

 

Jeg bruker HFM.net til overvåking da den er nok litt mer korrekt enn F@HControl. Så langt har jeg ikke sett noen vits med å bruke "next-unit-percentage = 95" da nye WU'er blir lastet ned før de som pågår er ferdige. Nye blir lastet ned nå de adre kommer til ca 98-99 %, har ikke bommet enda slik sett.

Har kjørt med advanced flagg, stort sett kun fått 8900 jobber. Mulig jeg hadde mistet de uten, jeg vet ikke. Observerte kun at jeg fikk core 17 uten advanced eller Beta flagg.

 

Er ikke så bekymret for PPD/watt ennå. Tipper det kommer om jeg får flere rigger eller om jeg treffer grensen til PSUen min. ;)

 

Kan sikkert fjerne next unit flagget da. Hadde en periode med ustabilt nett tidligere i år. Sikkert det som genererte behovet mitt for flagget da.

Endret av rousp
Lenke til kommentar

Det andre flagget mitt setter når den skal pause gpu om temp går over verdien i grader, samt hvor lang pause i sekunder den skal ha før den starter igjen.

 

Klienten fant plutselig ut at verdien vat 75C og pause 90 sek.

Da fikk jeg ikke foldet da fan er auto og core 80C så jeg la den inn for å tvinge frem foldingen.

Skal ikke være nødvendig, men smart med folding i SLI og fan på 100% for å unngå for eks 104C ol.

 

Typisk pause 95C , vente 60C.

Kjekk å ha på om viften dør også og kortet brenner opp uten om det noe gang skal skje.

Endret av War
Lenke til kommentar

Kjekk å ha på om viften dør også og kortet brenner opp uten om det noe gang skal skje.

 

Throtler ikke GPU som en CPU når den blir varm altså? Høres ut som et flagg jeg skal legge inn :)

 

Kjørt kun GPU folding en stund nå. Er en prosentvis (veldig) liten forbedring i TPF for begge GPUene. Men resulterer like vel i et tap av ca 10k PPD. Har aktivert CPU igjen. :)

Lenke til kommentar

Titan kortene throttler hvis de kommer opp i 80 grader som er temperatur målet de kjører etter. Men dette kan jeg overstyre med EVGA Precision X hvis det blir aktuelt. Powertarget er jo 100 %, men så langt har jeg ikke sett dem, ca maks 90 % under folding.

Kjørte manuell vifteprofil på kortene pga de kom opp i 80 grader, men viftene freste ikke opp i turtall, tuslet og gikk på ca 52 %. Så satte de til ca 75 % ved 80 grader.

Lenke til kommentar

Jepp derav forskjellig på gpuene, hvor ligger 780Ti? 95C? eller slår det bare av turboen da?

 

Kjølepastaen tørket inn på 295 og kortene ble 112C , kanskje jeg må ha disablet det? Kortene fikk iallefall red-light og stoppet opp.

Endret av War
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...